• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חמץ בשבת אחר פסח

קורסיה

Well-known member
ידוע מה שפסק ביחוה דעת ח"ב סימן סד שמותר לאכול חמץ שנמכר לגוי בשבת שאחר שביעי של פסח.

אמנם הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל בשו"ת מאמר מרדכי (ח"א או"ח ס' יט) אסר בזה. ועיקר טענתו, שיש מחלוקת אי אמרינן מגו דאתקצאי מחמת יום שעבר. ולא ברור מה דעת הש"ע והרמ"א. וגם התוס' דס"ל שלא אומרים, יודו בחמץ, כי כמו שסוכה אסורה בשמיני שמא איתרמי ליה סעודה ואז בבין השמשות ישתמש בסוכה, כאן בבין השמשות אנן סהדי דלא ניחא לו לזכות בחמץ, כי בין השמשות ספק הוא יום או לילה, וחמץ איסורו מהתורה. וכמו סוכה שבליל א' דסוכות אדם בודל בין השמשות, כי אם יקח מהסוכה (מעצי סוכה לא מהנוי) הוא סותר אוהל, ושב ואל תעשה, וממילא הסוכה מוקצית לכל שבעה, כאן ק"ו שלא ניחא ליה לזכות בחמץ, ובבין השמשות אינו יכול לטלטלו ולזכות בו ולעבור איסור דאורייתא, אז אמרינן מגו איתקצאי לבין השמשות איתקצאי לכולי יומא. עכ"ל.

אך את סוף דבריו אפשר לדחות, שמה שכתב שאם נכנס לחדר שמכר לגוי, הופך את המכירה להערמה, וכדי שלא יחשב כגזלן המכירה אינה מכירה.
כבר כתבו החזו"א (ר' ס' קכד) והחוט שני (פ"ח עמ' קח) שאם מכר את החדר או אף השכיר, אין שום בעיה להכנס לחדר לקחת משם דבר שאינו חמץ וכד'. גם הגרש"ז התיר להכנס רק לא באופן תמידי (הליכות שלמה פ"ו, ח). וכן בילקוט יוסף (ס' תמח עמ' רעו) שיש להתיר להכנס או לפתוח את הארון באופן חד פעמי. (ונראה מדבריו שאף יותר מעיקר הדין).
והמכירה לא תופקע, ע"פ מש"כ בילקו"י ס' תמח ויבי"א (ח"י יו"ד ס' לח) לפי החת"ס שאין במכירה הערמה, אע"פ ששינהם יודעים שאחר הפסח חוזרים לקנות את החמץ, כיון שקנה ע"פ קנינים מועילים, דברים שבלב אינם דברים. וכ"ה בחזו"ע עמ' ע. ובילקו"י עמ' ש' התיר יותר מזה, שאף שהמוכר מכר בתוך הפסח חמץ, מותר לקנות לאחר הפסח. כיוון שעשה מכירה.

השאלה היא, כיצד יש לנהוג למעשה השנה?
 
א. זה לא רק ביחו״ד ח״ב אלא גם ביבי״א ח״ח סימן נ״ו אם זיכרוני אינו מטעני. יכול להיות סימן קודם או אחר כך.
ב. בדיוק בזה הנידון דיבר הראשל״צ בשיעור מוצ״ש האחרון. יעויין בשיעור או בעלון.
 
חזור
חלק עליון