• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חמץ שעבר עליו הפסח

יי"ש

Well-known member
ראיתי הודעה לציבור ואמרתי אולי יהיה מי שיעזור לו על כן העתקתיה כאן!

אחרי שסיימנו לארוז את הכלים המיוחדים לפסח לאחר החג, כעת נמלא את הבית שוב במוצרי חמץ. כידוע – אסור לרכוש מוצרי חמץ שלא נמכרו לגוי כדין. לכן כאשר רוכשים בחנויות, בקיוסקים וכדומה יש לבדוק האם יש למקום אישור מכירת חמץ מגוף כשרות ראוי. חשוב לשים לב, שאישור זה אינו מהווה תחליף ל"תעודת כשרות" בתוקף, ויתכן שיש מקומות שאינם כשרים כלל המציגים לראווה את אישור מכירת החמץ שברשותם.

בכדי להימנע מחשש של "חמץ שעבר עליו הפסח" שלא נמכר כראוי לגוי, יש המקפידים על כך וקונים רק מוצרים שתאריך הייצור שלהם לאחר הפסח. פעמים רבות בשבועות הסמוכים לפסח, בעלי החנויות מניחים במדפים את המוצרים שיוצרו לאחר הפסח, ולאחר מכן חוזרים למכור את אלו השמורים במחסנים. לכן יש לשמור על ערנות בקניות גם זמן רב לאחר הפסח (בערך עד חג השבועות), בפרט במוצרים יבשים המאוחסנים זמן רב, כגון פסטה, דגני בוקר, וכדומה.

על מוצרים רבים אפשר למצוא את הכיתוב "נאפה לאחר הפסח", אך פעמים רבות לא מופיע ציון זה על אריזת המוצר. אז איך נדע מה יוצר לאחר הפסח? האפשרות הפשוטה והאמינה ביותר היא תאריך הייצור המוטבע על כל מוצר. בחלק מהמוצרים תאריך הייצור מופיע בצורה ברורה עם התאריך המלא בו ייצרו את המוצר.

אך ישנם מוצרים שבהם תאריך היצור נכתב בצורת "קוד יצור", המכיל בתוכו מספרים שונים המשמשים את המפעל לצרכי מעקב ובקרה. השיטה המקובלת היא למספר את כל הימים שבין ה-1 בינואר ל-31 בדצמבר, כשכל יום מקבל מספר עוקב, וכך הוא מצוין בקוד היצור בתוספת השנה.

היום הראשון שאחרי פסח תשפ"ב הוא יום ראשון, 24 באפריל 2022, הוא היום ה-114 מתחילת השנה הלועזית. אם כן, קוד היצור שלו אמור לכלול את הספרות 22-114- כלומר היום ה-114 בשנת 2022, ואם המוצר יוצר כבר אמש, מיד לאחר צאת החג, אז המספר שיופיע על המוצר הוא 22-113. לעיתים הקוד כולל רק את הספרה האחרונה של השנה, כלומר "2114", כשה-2 הראשון מסמל את שנת 2022.

יצוין כי במוצרים של מפעלים מסוימים מופיעות לעיתים עוד ספרה אחת או שתיים, כגון 22-114-2, המסמלות את המשמרת או המפעל ואין להן חשיבות לתאריך הייצור לעניין החמץ. לפי זה, כל המוצרים שיוצרו לפני סוף פסח תשפ"ב, הקוד שלהם יהיה עד 2114.

ייצור המוצר לאחר הפסח אינו מבטיח שהוא אינו מכיל מרכיבי חמץ שיוצרו קודם. לכן במוצרים שתהליך הכנתם ארוך, כגון בירה שתהליך הכנתה כחודשיים, או משקאות חריפים אחרים – לא מספיק לוודא שתאריך הייצור הוא לאחר הפסח, ובחודשים הסמוכים לפסח יש לרוכשם רק במקומות בעלי אישור על מכירת החמץ.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון