• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

טיפולים אלטרנטיביים

קורסיה

Well-known member
ראיתי ספר הנקרא שאלת המטוטלת. בה הוכיח ששיטת המטוטלת יש בה חשש גדול לע"ז או מכשף. (מופיע באוצר החכמה)
כמו כן כתב על שיטת ריפוי בשריר (מח אחד, שלשלת המוחות) וכן שיטת היליניג (השפעת כח אנרגיה)
האם יש תשובה על זה ממרן שליט"א ו/או רבנים אחרים?
 
לפי מה ששמעתי על הטיפולים האלה באמת זה נשמע מוזר ורחוק מריח של תורה
הרי הם טוענים שיכולים לטפל באדם מרחוק או ע"י קרוב משפחה. הוא קוראים לזה שהם פותחים תא במח וסוגרים אותו.
לא נשמע שמקורו מהתורה
 
ראיתי ספר הנקרא שאלת המטוטלת. בה הוכיח ששיטת המטוטלת יש בה חשש גדול לע"ז או מכשף. (מופיע באוצר החכמה)
כמו כן כתב על שיטת ריפוי בשריר (מח אחד, שלשלת המוחות) וכן שיטת היליניג (השפעת כח אנרגיה)
האם יש תשובה על זה ממרן שליט"א ו/או רבנים אחרים?
לגבי המטוטלת נשאלתי בזה לפני כמה שנים מיהודי יקר ומצאתי בשו"ת שבט הלוי שחשש בזה לע"ז, אך כתב להעלים עין אם לא ישמע
ובהיות שראיתי שהשואל מאמין למטפל ולא רצה להאמין שיש בזה חשש ע"ז לא אמרתי לו כלום
ובסופו של דבר המטפל הזה כמעט הביא את המטופל לשערי מוות, וב"ה שרגע לפני הסוף הוא הבין שמדובר בנוכל שרלטן וברח ממנו ופנה לטפל ברפואה הרגילה וכיום מצבו טוב ב"ה
וסדר הטיפול היה שקודם כל המטפל לקח את הכסף....
ואחר כך אמר למטופל מהיום אתה אוכל רק מאכלים דלי שומן באופן קיצוני שזה מלפפונות, חסא, ו50 גרם חזה עוף ותו לא
וכל יום תצלצל אלי ואני יראה איך המטוטלת זזה ואדע אם אתה צריך לשנות תפריט להוסיף או לגרוע
וכאמור המטוטלת כנראה היתה זזה לחומרא עד שהנ"ל כמעט נלב"ע
 
עניין המטוטלת פשוט שיש בזה איסור (מעונן, מכשף איזה שיהיה) לפי מה שכתב בספר הנ"ל רואים ממש שיש בזה כוחות רוחניים שלא באמת באים מצד קדושה
צריך לציין מה שכתב מהרח"ו בשערי קדושה (בהקדמה ובחלק ג' שער שמיני) שגם אדם שנטהר והתקדש והגיע לדרגה של רוח הקודש וכד' בכל זאת צריך לבדוק אם זה בא מצד הקדושה, שאם לא ודאי זה מהסט"א או תערובת טוב ורע
ישמע חכם ויוסיף לקח
 
שאלה מעניינת
יש מצב שאם קושרים מפתח ברזל לחוט ומחזיקים ביד באויר מעל מאכל שנמצא ביד השניה, אם האוכל בריא מסתובב המפתח עם כיוון השעון, ואם האוכל מזיק המפתח מסתובב הפוך
אני מבין בפשטות שזה מהאנרגיות שיש בגוף ולא מכוח זר, שכן כל אחד יכול לנסות את זה בעצמו
השאלה אם יש בזה בעיה מעין הנזכר לעיל?
 
לא מכיר את מה שאתה מציין
התהליך של מטוטלת איננו כך, ישנו תהליך מפורט איך למצוא את הכלי המתאים ולשאול אותו (את הכלי) אם הוא הכלי הנכון, אם הוא יכול לענות לו, אם האדם ראוי לזה. והכלי עונה כפשוטו ממש, ע"י שהוא זז לימין או לשמאל
אותו אחד שכתב את הספר בהקדמה סיפר שהוא עסק בזה אך אחרי שהתבונן בדבר והבין שיכול להיות בזה בעיה, הוא שאל את המטוטלת מי עונה לו שד? ואמר לו שכן

אך אני לא מדבר על המטוטלת אלא על שאר הטיפולים שגם על זה כתב שם
 
ראיתי ספר הנקרא שאלת המטוטלת. בה הוכיח ששיטת המטוטלת יש בה חשש גדול לע"ז או מכשף. (מופיע באוצר החכמה)
כמו כן כתב על שיטת ריפוי בשריר (מח אחד, שלשלת המוחות) וכן שיטת היליניג (השפעת כח אנרגיה)
האם יש תשובה על זה ממרן שליט"א ו/או רבנים אחרים?
שאלתי עבור מישהו אחר את הגאון הרב זמיר והשיב לי
שאם אדם ירא שמים עושה את הטיפול מותר
 
ראה מש"כ בעלון המצורף באות ב'
האמת שראיתי ולא מצאתי מרגוע
לגבי המטוטלת פשוט לי שיש בזה איסור תורה של עבודה זרה ממש כפי שהאריך בספר בספר המטוטלת
לגבי שאר הרפואות, לא מזמן קרובת משפחה הלכה למח אחד אצל אישה חרדית יראת שמים, עם הבת שלה, ומפורש אמרה שהאשה הנ"ל אומרת כל מיני מילים בסינית ולחשים (כמו שהילדה הגדירה שהיא היתה אצל זקנה אחת ועשתה לה גולו גולו...) קשה לי לקבל (בנתיים) שזה מותר בשופי
יש באוצר החכמה הרבה חומר על זה ובע"ה צריך לעיין בל"נ
 
האמת שראיתי ולא מצאתי מרגוע
לגבי המטוטלת פשוט לי שיש בזה איסור תורה של עבודה זרה ממש כפי שהאריך בספר בספר המטוטלת
מדוע כבודו כובש נבואתו ולא מודיעני, הרי ביארתי שיחתי שעיינתי ולא מצאתי משהו מכריח, אז אם כבודו ראה מה שלא ראיתי זה חשוב לי לדעת. ואם רק בגלל סגנון הדברים וכו' כבודו סבור כך, כבר התייחסתי לזה באופן מפורט שאין מזה ראיה, ובהגהת העלון השתדלתי שיהיה מבואר כמה שאפשר ומתאים לאופי הדברים, כך שאי אפשר לכתוב כעת ש"פשוט" שיש בזה איסור תורה בלי להשיב על הדברים, כי גם ההתייחסות שלי היתה על המבואר באותו ספר ובספרים אחרים.
[ואגב אוסיף, שהראוני שני משיבים בזה ברשת, האחד כותב שמהרבנים שעסקו בזה הרוב מתירים ומיעוט אוסרים, והשני כותב להיפך, כך שזה עצמו מסייע לידע את פני הדברים שאין כל איסור "מבורר"].

ומפורש אמרה שהאשה הנ"ל אומרת כל מיני מילים בסינית ולחשים (כמו שהילדה הגדירה שהיא היתה אצל זקנה אחת ועשתה לה גולו גולו...)
מפורש התייחסנו בדברינו שיש להתרחק מדברים זרים וכו', ומהם יש להתרחק מחשש אלילות וכו',
ובעיקר הדוגמא שנקט, טוב שהביא דוגמא, מה יש בגולו גולו, זה שם טומאה?! שם של ע"ז?! זה להבדיל כמו שעושים לחתול פס' פס' והיא מתייחסת ומתפייסת ובאה, כך בענין כוחות הבריאה המסוכים בקרבנו יש דרכים לתקשר ולפעול, כדאי לקרא שוב במתינות, צריך קצת להגדיל ראש לאור מה שטרחנו לבאר בס"ד למי שחפץ לעמוד על ביאור הדברים. כבודו נוקט באותה דרך של המחברים הנ"ל שהרגש הוא שהנחה אותם בהכרעתם יותר מאשר המקורות והראיות.

קשה לי לקבל (בנתיים) שזה מותר בשופי
מי התיר בשופי חלילה?!
מפורש דקדקתי שיהיה כתוב בעלון ספק דאורייתא!
אלא שצידדנו לסמוך על המתירים במקום צורך גדול ק"ו מהמבואר ביבי"א ח"י
וגם בזה הבאנו גדרים ברורים על מה ליתן הדעת, ודימינו לחציית כביש סואן שהסכנה קיימת.

אבל "להחליט" הדבר לאיסור תורה בשביל רגש, או בשביל חוסר ידיעה בדברי רבותינו בעלי העבודה הפנימית השייכת לרבדים אלו, זו גישה בטעות לענ"ד, וע"ז עוררתי בדברים והעמדתי אותם על דיוקן.

בברכה רבה
 
אני יודע על מישהי שהייתה מטפלת באנשים באמצעות אנרגיות, וכל הזמן היא מזכירה ומודיעה שאין לה שום כוחות, אלא שהיא רק שליחה של הקב"ה וכו', ולא דורשת כסף על הטיפול, אלא מי שיש לו יכולת לשלם יכול לשלם לה כמה שהוא רוצה. (כמובן שהיא טיפלה רק בנשים או בגברים בליווי אשה).
הטיפול עבד גם בשיחות נפש פסיכולוגיות וכד', ודימיון מודרך וכו', וגם ע"י אנרגיה שהיא מעבירה לאנשים בלי לגעת בהם.
היה אפשר גם להתקשר אליה והיא מעבירה את האנרגיה מרחוק.
אני יודע בוודאות על אנשים שזה עזר להם גם נפשית וגם פיזית!
מה שבטוח שלא ע"י דברים אסורים. היא רק מתרכזת וחושבת שהיא רוצה לשלוח כוח לאותו אחד. זה לא כ"כ יהיה מובן למי שלא מכיר את זה. מה שבטוח - שהיא לא למדה את זה בשום מקום...
אגב, כל השיחות שלה מבוססות 100% על אמונה ועל הקב"ה.
גם אני מכיר יהודי ירא"ש שר' דויד חי אביחצירא שליט"א אף מכירו ונראה שהמליץ עליו (אני לא חותם על האמור). ומטפל ללא שום נגיעה או דיבורים קשקשניים..
[במאמר המוסגר: אמנם הוא הועיל בהרבה מהמקרים ואף אני מכיר מקרוב מקרה בחבר מהישיבה שבביה"ח התעקשו שחזר לו הגידול מהעבר בצוואר והוא חלק עליהם... ואכמ"ל ובסוף הצדק היה עמו!
ומאידך אני מכיר גם מקרים שלא בהכרח עזרו לגמרי אלא הרגיעו או מנעו התפתחות של החולי גוף/נפש של המטופל..]

והן אמת שכיום בציבור החרדי יש הרבה שמטפלים בסוגי הטיפולים הנ"ל כדוגמת אבנים סגוליות, שלושת הממדים, דמיון מודרך, מח אחד, ועוד ועוד ויש שראו מזור לבעייתם ויש שלא. כנראה שזה תלוי הרבה באימון של המטופל במטפל ובסוג הטיפול.

וככל פולמוס בעולם היהודי יש רבנים שצדדו להתיר ויש שלא. וכמדומה בעיני שהגאון הרב בן ציון מוצפי שלי' לא מאמין ופעמים שאף לאסור בחלק מהטיפולים.
 
מדוע כבודו כובש נבואתו ולא מודיעני, הרי ביארתי שיחתי שעיינתי ולא מצאתי משהו מכריח, אז אם כבודו ראה מה שלא ראיתי זה חשוב לי לדעת. ואם רק בגלל סגנון הדברים וכו' כבודו סבור כך, כבר התייחסתי לזה באופן מפורט שאין מזה ראיה, ובהגהת העלון השתדלתי שיהיה מבואר כמה שאפשר ומתאים לאופי הדברים, כך שאי אפשר לכתוב כעת ש"פשוט" שיש בזה איסור תורה בלי להשיב על הדברים, כי גם ההתייחסות שלי היתה על המבואר באותו ספר ובספרים אחרים.
[ואגב אוסיף, שהראוני שני משיבים בזה ברשת, האחד כותב שמהרבנים שעסקו בזה הרוב מתירים ומיעוט אוסרים, והשני כותב להיפך, כך שזה עצמו מסייע לידע את פני הדברים שאין כל איסור "מבורר"].


מפורש התייחסנו בדברינו שיש להתרחק מדברים זרים וכו', ומהם יש להתרחק מחשש אלילות וכו',
ובעיקר הדוגמא שנקט, טוב שהביא דוגמא, מה יש בגולו גולו, זה שם טומאה?! שם של ע"ז?! זה להבדיל כמו שעושים לחתול פס' פס' והיא מתייחסת ומתפייסת ובאה, כך בענין כוחות הבריאה המסוכים בקרבנו יש דרכים לתקשר ולפעול, כדאי לקרא שוב במתינות, צריך קצת להגדיל ראש לאור מה שטרחנו לבאר בס"ד למי שחפץ לעמוד על ביאור הדברים. כבודו נוקט באותה דרך של המחברים הנ"ל שהרגש הוא שהנחה אותם בהכרעתם יותר מאשר המקורות והראיות.


מי התיר בשופי חלילה?!
מפורש דקדקתי שיהיה כתוב בעלון ספק דאורייתא!
אלא שצידדנו לסמוך על המתירים במקום צורך גדול ק"ו מהמבואר ביבי"א ח"י
וגם בזה הבאנו גדרים ברורים על מה ליתן הדעת, ודימינו לחציית כביש סואן שהסכנה קיימת.

אבל "להחליט" הדבר לאיסור תורה בשביל רגש, או בשביל חוסר ידיעה בדברי רבותינו בעלי העבודה הפנימית השייכת לרבדים אלו, זו גישה בטעות לענ"ד, וע"ז עוררתי בדברים והעמדתי אותם על דיוקן.

בברכה רבה
מי אני ומה חיי שאמלא אחרי דברי הגאון שליט"א, אבל כל דבריו בענין הכוחות הנסתרים של הנפש אמת וצדק, והם ידועים ומפורסמים היטב בקרב כל המטפלים בכוחות הנפש, כגון NLP וכיו"ב, שזהו דברים שאני רואה בעיני כמעט כל יום תופעות שיש אצל אנשים שאף אחד לא מבין מה מקורן, והמטפל מצליח לחזור עמו לפעמים עשרות שנים עד שמגיע לשורש הבעיה, ואז הוא עוקר אותה מהשורש [ויש בידי כמה דוגמאות טריות שאני חושש לכותבן מצנעת הפרט]
ועוד שלפעמים אנחנו רואים תגובות של אנשים שמגיעות מתוך סוג של תת מודע בלי שהאדם בכלל ידע מדוע כך הוא הגיב , ואע"ג דאיהו לא חזי מזליה חזי [והיום ממש סופר לי על ידי בעל המעשה ענין מוזר שאירע בישיבת אור ודרך לפני כ30 שנה כאשר אחד התלמידים שם היו מרגישים כלפיו הרגשות מוזרות ונתגלה שהוא ספק אשה]
באופן שבודאי הרבה מהחיים מנוהלים על ידי מציאות נסתרת מעינינו שבכלל אין לה קשר לכוחות טומאה וכישופים וכיו"ב.
 
הושע פרק ד פסוק יב
עַמִּי בְּעֵצוֹ יִשְׁאָל וּמַקְלוֹ יַגִּיד לוֹ כִּי רוּחַ זְנוּנִים הִתְעָה וַיִּזְנוּ מִתַּחַת אֱלֹהֵיהֶם
מלבי"ם -
עמי בעצו ישאל, עמי שואל את הפסל של עץ להשיג ממנו מענה, והוא אינו עונה אותם, רק עץ אחר יגיד להם התשובה שהוא המקל המוכן להכות אותם הוא יגיד לו התשובה, הוא יגיד לו כי רוח זנונים התעה אותם מני דרך וע"י הרוח הזה זנו מתחת אלהיהם, והמליצה שע"י המקל המכה בהם יודע להם שתעו מני דרך.
מצודת דוד -
בעצו ישאל - שואל עתידות בצלם העשוי מעץ:
ומקלו - צלם העשוי מן המקל וכפל הדבר במ"ש:
רוח זנונים - רצון זנות עבודת כוכבים התעה אותם מדרך השכל ולכן זנו מתחת אלהיהם.

ספרי דברים פרשת שופטים פיסקא קעא
איזהו קוסם זה האוחז במקלו ואומר אם אלך אם לא אלך, וכן הוא אומר עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו.

חינוך מצוה תק"י
שנמנענו שלא לקסום. וכתב הרב רבנו משה בן מימון זכרונו לברכה [בספר המצוות לאוין ל"א] שענין הקסימה הוא המניע כחו ומחשבתו לחשוב במין ממיני התנועה כאשר יעשו בעלי הכחות כולם שיגידו מה שיתחדש קודם היותו, ואמנם יתאמת להם זה בהיות כח המחשבה והשיעור מהם חזק מאד. פירוש לפירושו, כלומר שמתבודדים במחשבתם וקובעים כל הכוונה וכל ההרגש שלהם על אותו הענין שיחפצו לדעת, ומתוך ההתבודדות והקביעות החזק והתפשטות כל המחשבה מכל עניני העולם הגופני תתערב נפשם עם הרוחניים הקולטים העתידות הקרובות כידוע בין החכמים, אבל מכל מקום אין כח בהם לעולם ולא אפילו בשדים לדעת העתידות הרחוקות, ולא יעלה אל המעלה הגדולה הזאת זולתי נביאי אמת, וגם בעתידות הקרובות לא ישיגו בהן הקוסמין כל האמת אבל יתקיימו דבריהם ברוב.

רמב"ם הלכות עבודה זרה פרק יא הלכה ו
איזהו קוסם זה העושה מעשה משאר המעשיות כדי שישום ותפנה מחשבתו מכל הדברים עד שיאמר דברים שעתידים להיות ויאמר דבר פלוני עתיד להיות או אינו הווה או שיאמר שראוי לעשות כן והזהרו מכך, יש מן הקוסמין שמשמשים בחול או באבנים, ויש מי שגוהר לארץ וינוע וצועק, ויש מי שמסתכל במראה של ברזל או בעששית ומדמין ואומרים, ויש מי שנושא מקל בידו ונשען עליו ומכה בו עד שתפנה מחשבתו ומדבר, הוא שהנביא אומר עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו. עכ"ל. ובב"י יו"ד סימן קעט אחר שהביא דברי הרמב"ם הוסיף שרבינו ירוחם (ני"ז ח"ה קנט ע"ד) כתב, נראה כמו כן העושים נקודות בכתב או בחול וכל כיוצא באלו הדברים.
(במורה נבוכים ח"ב פרק לז כתב כלל שכל דבר שאין לו הבנה בעיון הטבעי יש בו משום דרכי האמורי. אך יש לעיין בדבריו שנראה שהוא שולל גם סגולות שכתוב בחז"ל, כידוע דרך הרמב"ם בנושא זה כמבואר ביו"ד ס' קעט סעיף ו' ובביאור הגר"א).

בתשובות והנהגות ח"ו סימן קעז כתב גדר, שאם מקובל אצל הציבור שיש בזה כח טבעי או שאינו שינוי מגדר הטבע אין בו איסור. רק לא רצה לקבוע להיתר או לאיסור.

בקובץ פעמי יעקב חלק סט תשס"ט ישנה כמה תשובות של כמה חכמים שאסרו. וכן בספר ים החכמה תשס"ט. ויען יוסף ח"א לא קסם בישראל. (אך לא זיכיתי ללמוד את כולם וה' יאיר עינינו בתורתו)
 
תשובה שענה הגאון החסיד הרב"צ מוצפי שליט"א

שאלה - 166781
שלום לכבוד הרב
התבקשנו לשאול את כבוד הרב אם ניתן ללכת לטיפול אצל אדם חרדי שמטפל בשיטת NLP.
תודה לרב.
תשובה
כל מי שמתעסק בזה הוא אינו חרדי ולא מאמין בריבונות השם יתברך כלל. כי בשיטה זו יש בה מן הכפירה, ויסודות המאמינות בכוחות זרים לבורא. גם היא מבחינה רפואית מסוכנת ויש נגדה ביקורת חריפה. יהודי מאמין ידיר רגליו ממנה ויהא מנוחלי עולם הבא.

שאלה - 208204
לכבוד הרב שלום רב
לאחרונה חרדיות מטפלות באנשים בשיטה התחברות לתת מודע שיטות שנקראת nlp או מוח אחד
גובים כסף ומטפלים מרחוק אף בעניני פוריות ועו"ד
האם זו לא עבודה זרה וקשקוש?
תשובה
ומה נעשה בדור יתום זה שאנשים נמשכים לדמיונות ובורחים מהמציאות. הרמאים נמצאים, והטפשים מתחלפים.
 
ב"ה
הרב המחבר ספר שאלת המטוטלת השאיר שאלה רחבה ומפורטת לתכנית שתשודר היום בשעה 12:00,
השתדלתי להשיב בס"ד דבר דבור על אופניו, בין הדברים יש התייחסות ברורה לדברי הרמב"ם והחינוך שהובאו כאן.

בברכה רבה
 
תשובה שענה הגאון החסיד הרב"צ מוצפי שליט"א

שאלה - 166781
שלום לכבוד הרב
התבקשנו לשאול את כבוד הרב אם ניתן ללכת לטיפול אצל אדם חרדי שמטפל בשיטת NLP.
תודה לרב.
תשובה
כל מי שמתעסק בזה הוא אינו חרדי ולא מאמין בריבונות השם יתברך כלל. כי בשיטה זו יש בה מן הכפירה, ויסודות המאמינות בכוחות זרים לבורא. גם היא מבחינה רפואית מסוכנת ויש נגדה ביקורת חריפה. יהודי מאמין ידיר רגליו ממנה ויהא מנוחלי עולם הבא.

שאלה - 208204
לכבוד הרב שלום רב
לאחרונה חרדיות מטפלות באנשים בשיטה התחברות לתת מודע שיטות שנקראת nlp או מוח אחד
גובים כסף ומטפלים מרחוק אף בעניני פוריות ועו"ד
האם זו לא עבודה זרה וקשקוש?
תשובה
ומה נעשה בדור יתום זה שאנשים נמשכים לדמיונות ובורחים מהמציאות. הרמאים נמצאים, והטפשים מתחלפים.
צ''ע. Nlp זה רק שינוי בצורת החשיבה כמדומה
 
ייש"כ גדול לרב על ביאור הדברים בטו"ט

יש להוסיף לשאול, הרי הסמ"ג (לאוין נב) והובא בב"י יו"ד קע"ט, ביאר צורה אחרת של קוסם, ומדבריו נראה ברור שקוסם אין הכונה שע"י הקסם האיש בעצמו אומר נסתרות וכד', אלא ע"י המקל הוא יודע אם לילך או לא. והב"י שם הביא דבריו מיד אחר הרמב"ם ולא כתב שהם חלוקים, וכן ביאר בספר ברית משה על הסמ"ג שם.
 
ב"ה
אמרנו בס"ד עוד ב' חילוקים, שמתאימים גם אליבא דהסמ"ג,
ועכ"פ במאמר שציינתי באור ישראל ניתח הכל בטוטו"ד, והנני לצרפו לתועלת הכלל.

וע"ע בקובץ פעמי יעקב קובץ סח (עמ' קי), וקובץ סט (עמ' קלז והלאה).

עוד אזכיר שבתשובת הרב אופמן מבואר כהחילוק השני שביארנו ע"פ המבואר בעיקרים ובסמ"ק,
שעיקר האיסור בכל אלו כשנעשה ע"י שם ומשתף רוח או כישוף והוא מעשה אוב, וזה נראה עיקר גדול,
ועל חילוק זה התבססנו בעצם בפעם הראשונה שהשבנו, כפי שסברנו לדמות מהחזו"ע שבת ח"ג בסופו,
וכן מבואר בדברי הרמב"ן (שופטים פי"ח, פסוקים ט-יג), שקוסם קסמים כלל, מעונן מנחש מכשף פרט,
והביא סמך לביאור ענין הקוסם מהכתוב קסמי נא לי באוב, ע"ש.
(וידוע שהרמב"ם לא האמין בכל הקשור למעשה שדים כישופים והשבעות, וכמו שהאריך הגר"א בנד"ד ביו"ד סי' קעט).

ועכ"פ לגבי גוף השאלה מביאור הסמ"ג, לדידן איכא ס"ס, שמא כהרמב"ם, החינוך, העיקרים, וכל סייעתם, שפועל בעצמו ע"י מעשה גדול עם המקל, וכדברי הגאון בא"ח בידי חיים, ואז מדבר או מסמן הוא, או הרוח שהזמין, ולא המקל, ואת"ל שהמקל הוא שמסמן, שמא כהסמ"ק והעיקרים וסייעתיה דאיירי ע"י שמות ברוחות והשבעות וכיו"ב, ויש עוד כמה ספיקות ע"פ החילוקים שהוסיף בזה באור ישראל הנ"ל.

[זאת ועוד יש בידי חילוק שלא אמרתיו כי לא מצאתיו כתוב, על אף שמצאתי לעיקרון שלו סייעתות,
שלכאורה כל האמור בדברי רבותינו עם טעמי האיסור, לא שייך אלא או שעושה ע"י שמות השבעות וכו' שזה איסור עצמי, או לדעת הרמב"ם החינוך והסמ"ג כשאומר האומר, או מראה הסימן, כל מיני "הוראות" או "המלצות" או אפילו "חוות דעת", אם לעשות או לא לעשות, או אם עדיף כך או כך, וכדומה, שבזה יש כאילו שיקול דעת של כח מסויים שעושים על פיו, משא"כ כשהשואל שואל עובדות ונתנונים שרוצה לברר אם הם נכונות או לא נכונות, והסימן רק מצביע לו אם כן או לא, וממילא יודע השואל אם כן היה או לא היה, אם כן קיים או לא קיים, אם היה בזמן פלוני או לא היה בזמן פלוני, אם טיפול כזה אמור להועיל לענין פלוני או לא אמור להועיל, וכדומה, ואח"כ השואל שוקל את הענין כרצונו והבנתו איך כדאי ונכון לנהוג, ולוקח בחשבון את אותם נתונים שהתבררו לו, בזה לכאורה אין שום חשש כלל ועיקר, כי אין שום הבדל כיצד הרופא מברר את הנתונים והעובדות על מנת להחליט איך וכיצד לטפל, סוף סוף השיקול דעת לבסוף הוא שיקול של שכל אנושי, הגיוני ובריא, לאור נתונים ועובדות שהתבררו לו בדרך כזו או אחרת. אבל כאמור כ"ז הוא חילוק עצמי ואין לסמוך עליו ללא מקור].
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_אור ישראל -מאנסי- - לח (שנה י ב) - קובץ_54_65.pdf
    26.6 MB · צפיות: 6
  • אוצר החכמה_אור ישראל -מאנסי- - לח (שנה י ב) - קובץ_54_65.pdf
    26.6 MB · צפיות: 2
חזור
חלק עליון