• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

טלטול פלאפון מהחדר שהוא שעון מעורר כשמפריע לישון

אשמח למי שיש עוד מקורות בנושא שיעיר ויוסיף כאן.

גדר טלטול לצורך מקומו (נפק"מ לגבי הוצאת פלאפון שהוא כלי שמלאכתו לאיסור מהחדר בשעה שמצלצל ומפריע לישון):

בגמרא בשבת (קנד:) אמרו אמר רב הונא הייתה בהמתו טעונה כלי זכוכית מביא כרים וכסתות ומניח תחתיה ומתיר החבלים והשקין נופלים וכו'. כי קאמר רב הונא בשליפי זוטרי. ופירש"י – משואות קטנים ששומט הכר מתחתיהם ונופלין על הכר השני וכן עד שמגיען לארץ.

וכתב המאירי שם יש שואלים בדברים שאין ניטלים ושליפי זוטרי שאין בהם ביטול כלי מהיכנו, מה צריך לכרים וכסתות, יטלם ביד, שהרי צריך הוא למקומם. ואם מפני שאינו יכול להשתמש במקומם שהרי גב הבהמה הוא ואסור להשתמש בבע"ח, הרי מכל מקום צריך למקומו שלא תמות בהמתו !

ומתרץ: נראה שאין צורך מקומו נאמר אלא שצריך למקומו ממש לישב בו.

ועולה מדברי המאירי הנ"ל שצריך למקום המוקצה לישב בו. ולכן כל עוד לא צריך את המקום ממש, כגון שיש לו כלי שמלאכתו לאיסור והוא מתבייש שהאורחים יראו אותו על השולחן וכדו', אסור לו לטלטלו אם לא צריך ממש למקומו או לגופו. וכן פסק בילקו"י (שבת ג עמ' תטז) אבל סיים שהמיקל לטלטלו כדרכו יש לו על מה שיסמוך (בלי להביא מקור או טעם, ואולי טעמו מפני שהמאירי בעצמו מתבטא רק בלשון "נראה" ולא בלשון נחרצת יותר).

ובשו"ת הראשל"צ (ח"א סי' כח) פסק שפלאפון שהוא כלי שמלאכתו לאיסור שמצלצל בחדר ומפריע לו בשבת אין לטלטלו, כי ההפרעה בשמיעת הצלצול אינה נחשבת לצורך מקומו, ולכן יכול רק להניח עליו שמיכה או כרית כדי שלא ישמע הצלצול. [ויש להעיר שלא הביא מקור או טעם לדבריו].

אמנם בשש"כ (פרק כח סע' לד) פסק שמכשיר טלפון נייד הרי הוא ככלי שמלאכתו לאיסור, ולכן אם כיוונו אותו מלפני שבת ע"מ שישמש בשבת כשעון מעורר, אסור לעשות כל שינוי בשבת כגון להפסיק את הצלצול שבו, אך מותר לטלטלו למקום אחר כדי שלא יפריע לו הצלצול. [ויש להעיר שלא הביא מקור או טעם לדבריו]. וכן פסק בארחות שבת (ח"ב עמ' טז) שמותר לטלטל את הפלאפון שהצלצול שלו מפריע בחדר וכדין טלטול לצורך מקומו. [וגם הארחות שבת לא הביא מקור או טעם לדבריו].

ויש להעיר שהשש"כ בעצמו (הוצ"ח עמ' רצז) כתב שכאשר עצם הימצאות הכלי במקום ההוא מפריעה אותו, כמו פטיש המונח על השולחן והוא מתבייש בשל כך בפני האורחים אין זה נחשב לצורך מקומו ואסור לטלטלו משם, ויש מתירים. ובהערה (כה) ציין לדברי המאירי הנ"ל. [ואע"פ שבהערה הביא שהגרש"ז אמר שבים יששכר על התוספתא (ביצה דה"ס כז א) שמותר לטלטל תפילין לצורך תשמיש המיטה, מכ"מ יש לומר שבתפילין יש ספק אם הם מוקצה מחמת כלי שמלאכתו לאיסור ולכן זה עוד צירוף להתיר]. ועדיין לא ברור בדברי הגרש"ז למה יש הבדל בין אם צריך את מקומו מפני האורחים (שאוסר) לבין אם צריך את מקומו מחמת שרוצה להמשיך לישון (שמתיר).

ועולה מהאמור לעיל שלדעת הילקו"י אין לטלטל פלאפון ע"מ שאדם יוכל להמשיך לישון, אבל לדעת השש"כ והארחות שבת מותר וזה נקרא צורך מקומו.

ואולי ניתן לתת סברא ליישב את דברי המתירים, שהפלאפון משמיע קול, הקול שלו כאילו נמצא במקומי ממש, ומכיוון שהקול שלו מפריע לי במקומי, לכן מותר לי לטלטל את הפלאפון החוצה כי הפלאפון והקול הם אחד, וזה נחשב מטלטל לצורך מקומו ממש.
 
מצאנו גדר מחודש בפוסקים בהיתר 'צורך מקומו', שלא רק אם אדם צריך את המקום בו נמצא המוקצה, יש היתר של צורך מקומו לטלטלו, אלא גם הימצאותו של חפץ מסויים המפריע את שמושי האדם נחשב צורך מקומו, והיינו שגם דבר זה נכנס תחת ההיתר של צורך מקומו.

נידון מאוד מעשי נובע מהחידוש הנ"ל, כי מותר להזיז מאוורר ממקומו מחמת שהרוח שמפזר המאוורר מפריעה.

חידוש זה מצאנו בכמה פוסקים גדולים שבודאי ניתן לסמוך על הוראתם. כך כתב בים יששכר על התוספתא (ביצה כז.) וכן פסק מרן הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל (אגרות משה או"ח ח"ה סי' כג) וכן פסק מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל (שמירת שבת כהלכתה פ"כ ס"י הערה כ"ד).

ושמעתי מהגאון רבי אהרן בוטבול שליט"א כי גם מרן הגאון רבי נסים קרליץ זצ"ל, התיר דבר זה, ומרן הגאון רבנו עובדיה יוסף זצ"ל הביאו בספרו להלכה. ומשום כך אמר כי הוא משתמש בפלאפון המשמש גם כשעון מעורר בשבת כדי שיעירו בבוקר, וכדי שצלצול הפלאפון לא יפריע לבני ביתו, הוא מטלטל אותו ומוציא את הפלאפון מהבית ומניחו על אדן החלון, ומכסה אותו בשמיכה.

אמנם צריך עיון מנין להתיר לעשות דבר זה, הרי כל היתר הפוסקים הנ"ל, היה לענין כלי שמלאכתו לאיסור דקי"ל דלצורך גופו ומקומו הדבר מותר. אבל פלאפון הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, ואסור לטלטלו לצורך מקומו, ורק על ידי שינוי מותר. והטעם שפלאפון נחשב למוקצה מחמת חסרון כיס, הוא משום שבעליו מקפידים עליו, ולא נותנים לקטן לשחק בו שהרי עלול לזורקו לרצפה ולקלקלו.

אך אין הדבר הכרחי כי פלאפון הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, שכן זה תלוי בכל אדם ואדם, ויכול להיות אדם כי לא מקפיד על הפלאפון שלו, והראיה שכן נותן לילדיו הקטנים לשחק עמו, וא"כ מגל שאינו מקפיד עליו, ומשום כך הפלאפון יחשב רק לכלי שמלאכתו לאיסור, שלצורך מקומו מותר. ודברינו הינם אף כאשר רוב בני אדם מקפידים על הפלאפון ולא יתנו אותו לילדם לשחק בו, מכל מקום אם הוא לא מקפיד, בזה כבר הופך הפלאפון להיות כלי שמלאכתו לאיסור, עי' במשנ"ב (סי' שח סק"ו).

ובאמת שיש פוסקים שכתבו כי מותר לטלטל פלאפון המשמש גם כשעון מעורר, כאשר הצלצול מפריע בחדר, וכדין טלטול לצורך מקומו, עיין בספר שמירת שבת כהלכתה (פכ"ח סל"ד). והטעם לכך, כי פלאפון נחשב לכלי שמלאכתו לאיסור. וכ"כ בספר אורחות שבת (ח"ב פי"ט סכ"ז). (ועי' שם בהערה ס"ה שהביא משמו של הגאון רבי שמואל אויערבך זצ"ל, שאין להשתמש בפלאפון לשעון מעורר, כי יש בזה פירצה וזלזול השבת). וכ"כ בספר גם אני אודך (פסקי הוראה סי' לו) בשם הגאון רבי אביגדור נבנצל שליט"א.
 
מצאנו גדר מחודש בפוסקים בהיתר 'צורך מקומו', שלא רק אם אדם צריך את המקום בו נמצא המוקצה, יש היתר של צורך מקומו לטלטלו, אלא גם הימצאותו של חפץ מסויים המפריע את שמושי האדם נחשב צורך מקומו, והיינו שגם דבר זה נכנס תחת ההיתר של צורך מקומו.
יש על זה סימן בשו"ת נחלת לוי ח"ב לרב אסי הלוי אבן-יולי (נמצא בהיברובוקס להורדה)
 
אבל לדעת השש"כ והארחות שבת מותר וזה נקרא צורך מקומו
באמת שיש פוסקים שכתבו כי מותר לטלטל פלאפון המשמש גם כשעון מעורר, כאשר הצלצול מפריע בחדר, וכדין טלטול לצורך מקומו, עיין בספר שמירת שבת כהלכתה (פכ"ח סל"ד). והטעם לכך, כי פלאפון נחשב לכלי שמלאכתו לאיסור.
יש לשים לב אף לדעת המתירים פעמים כשמטלטל את הפלאפון רמת הקליטה משתנה וזה מופיע על המסך
יתכן שמותר אם המסך מכובה
 
כמדומני שכתבתי בזה בימי חורפי בענין טלטול דבר שמפריע לו בעין או בשמיעה, וכעת אין הכתבים לפני, רק אני זוכר שהבאתי מספר באנגלית שנקרא טלטולי שבת, ששם בסוף יש תשובות מהגרמ"פ והגרשז"א, ושם הגר"מ והגרש"ז כתבו במפורש שמותר להזיז את הוינטלטור שמפריע לו הרוח, ועוד כותב שם הגרש"Z שאם מרגיש ממש אי נעימות מהימצא המוקצה על השולחן מותר להסירו משם, ורק הגרמ"פ שם כתב לגבי עט שנמצא על השלחן שלא יקחנו כי זה כבוד השבת שמראה שלא נוגע במה שאסור, אבל לא התייחס כמדומה למצב שזה ממש לא נעים. עי"ש.
ולפ"ז ה"ה בענין הפלאפון שמפריע דלמה יהיה אסור להסירו משם, ולכל הפחות יעשה בשינוי כלאחר יד וכדו'. כנלע"ד מהזיכרון ממה שכתבתי. וצל"ע.
 
וכעת ראיתי להרב יודא טשזנר בספר שערי השבת שאסר לטלטל אפי' כשהוא מכובה משום עובדא דחול, ולפ"ז אסר כל הדברים שמשתמשים בהם בחול, ומשחקי ילדים כיו"ב שעושים רעש, וגם בימבה שמרעישה אסור, ובמחילת כבודו אין אנו יכולים לגזור גזירות מדעתינו, ומה שאסר הבימבה שיסור נא בבקשה לרחוב בן פתחיה בבני ברק ויגיד להם את חידושו.
ועי' שו"ת אבני דרך חלק יג סימן עב שהתיר טלטול הפלאפון בשופי משם הרבה מגדולי הדור.
ועי' שו"ת שיח דוד גבאי א, יב שהאריך בזה הרבה
ולגבי הקוים של הקליטה שמשתנים , עיין אבני לוי חלק ב' סימן יח מהרב אלמוג לוי שהתיר בשופי.

ונשאר לי לעיין לכאורה על מה שכתב מרן שיניח עליו כריות, שהרי אין כלי ניטל אלא לצורך דבר הניטל?
 
ונשאר לי לעיין לכאורה על מה שכתב מרן שיניח עליו כריות, שהרי אין כלי ניטל אלא לצורך דבר הניטל?
עתה ראיתי דלק''מ , דלא קי''ל הכי, כמ''ש המשנ''ב סי' שי, כא
וכ''ש לפימ''ש בחזו''ע ג' ריא אפי' לגבי מבטל כלי מהיכנו דשרי לשעה. עי''ש.
 
חזור
חלק עליון