• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

טעות בנוסח התפלה לעילוי נשמות

יי"ש ס"ט

Active member
עכשיו בפרוס הפסח רציתי לעורר על טעות בנוסח התפלה לעילוי נשמות שאומרים אחרי ברכת האילנות ואחרי פרשת הנשיאים בחודש ניסן.

וכך כתוב: יה"ר וכו' על הנשמות הקדושות העומדות בשלש שורות שבעדן וכו' וכנראה טעה הכותב שבזהר איתא תלת שורין ושורין בארמית הן חומות ולא שורות!!!

הזוהר המתורגם - ספר במדבר
תָּנֵינָן, תְּלַת שׁוּרִין אִינּוּן לְגַּן עֵדֶן, וּבֵין כָּל חַד וְחַד, כַּמָה רוּחִין וְנִשְׁמָתִין מְטַיְּילִין תַּמָּן, וְאִתְהֲנָן מֵרֵיחָא דְּעִנּוּגִין דְּצַדִּיקַיָּיא דִּלְגוֹ, אַף עַל גַּב דְּלָא זָכוּ לְמֵיעָאל. אֲבָל עִנּוּגָא דְּרוּחֵיהוֹן דְּצַדִּיקַיָּיא דִּלְגוֹ, (ישעיה סד) עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים וְגוֹ'.

שָׁנִינוּ, שָׁלֹשׁ חוֹמוֹת הֵן לְגַן עֵדֶן, וּבֵין כָּל אַחַת וְאַחַת כַּמָּה רוּחוֹת וּנְשָׁמוֹת מְטַיְּלוֹת שָׁם וְנֶהֱנוֹת מֵרֵיחַ שֶׁל עִנּוּגֵי הַצַּדִּיקִים שֶׁבִּפְנִים, אַף עַל גַּב שֶׁלֹּא זָכוּ לְהִכָּנֵס. אֲבָל עִנּוּג רוּחוֹת הַצַּדִּיקִים שֶׁבִּפְנִים - (ישעיה סד) עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים וְגוֹ'.
 
בנוסח ברכת האילנות של הרב בא"ח ז"ל תפילה זו מופיעה?
לא יודע אם בברכת האילנות, אבל תפילה זו מופיעה בספרו "לשון חכמים, ושם מופיע "חומות".
1680111926104.png
וכן ראיתי בסידור "אביר יעקב" שכתבו "חומות".
IMG_1132.JPG
וכן ב"עוד יוסף חי":
1680125902903.png
ובעוד מקומות.
אך אכן, ע"פ רוב ישנם סידורים רבים שנכתב בהם "שלוש שורות".
 
לא יודע אם בברכת האילנות, אבל תפילה זו מופיעה בספרו "לשון חכמים, ושם מופיע "חומות".
הצג קובץ מצורף 7943
וכן ראיתי בסידור "אביר יעקב" שכתבו "חומות".
הצג קובץ מצורף 7946
וכן ב"עוד יוסף חי":
הצג קובץ מצורף 7948
ובעוד מקומות.
אך אכן, ע"פ רוב ישנם סידורים רבים שנכתב בהם "שלוש שורות".
כבר ידוע הדבר, שתפילות המוזכרות בחמדת ימים מרן זיע"א לא היה אומר... והאריך בזה בספר חזון יוסף...
 
צריך לעיין בזה אם באמת זה משנה חומות או שורות
זוהר כרך ג (ויקרא) פרשת תזריע דף מג עמוד א
תא חזי בשעתא דנשמתא נחתא לאעלה ליה בהאי עלמא נחתא בגינתא דעדן דארעא וחמאת יקרא דרוחיהון דצדיקיא קיימין שורין שורין
זוהר חדש כרך ב (מגילות) מגילת שיר השירים דף טו עמוד א
ויקח ה' אלהים את האדם ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה. ויניחהו בג"ע סתם דכולא ברזא חדא. וא"ת בג"ע עילאה כמה תחומין וכמה שורין מתתחמן סחור סחור ליה מכמה משריין עילאין ורוחין קדישין והכא בהאי גנתא דעדן דארעא לא מתתחמא הכי דאי תימא הואיל ואיהו בדיוקנא עילאה אתקין ליה בכמה רוחין ונשמתין דצדיקייא. אי הכי עד לא הוו צדיקייא בעלמא לא הוה בדיוקנא עילאה האי גנתא דעדן דלתתא. אלא ודאי בדוגמא ודיוקנא עילאה איהו מיומא דאתברי עלמא. ועד לא אתברי אדם הוו כמה שורין תחומין דמלאכין עילאין סחרין ליה דלא הוה בלא נטירו בגין דבכל אינון היכלין דתמן אית שולטנין נטרין ליה עד דאינון רוחין אתכלילן למיתי בהאי עלמא כל רוחין ונשמתין דהוו זמינין לאעלא בהאי עלמא כלהו הוו תמן עד לא [אתברי אדם.
זוהר כרך ג (במדבר) פרשת שלח לך דף קנט עמוד ב
וראיתם את הארץ מה היא וגו', תחמון מנה ההוא עלמא דהא ירותא דאחסנא דאנא עייל לכו בה, ואת העם היושב עליה אינון צדיקייא דבגנתא דעדן דקיימן שורין שורין ביקרא עלאה בדרגין עלאין עכ"ל - הרי שמודבר שהצדיקים עומדים שורות ולא חומות ואפשר שזה על אותו ענין שודאי שהיו חומות אל שהחומות הם בשורות
אבל מה שכן יש להשיג בפשטות שבזוהר כתוב שהם נמצאים בגן עדן ולא בעדן שהם מקומות שונים - ובזה ג"כ תיקן הבן איש חי
וחבל שאין לאנשים בסידורים את הנוסח של הבן איש חי
 
חזור
חלק עליון