• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כללי הפורום - מה אסור לכתוב

שלום רב
העלתי לפורום זה היום הודעה שבה העלתי מכתב שפורסם בכל אתר ואתר
שנשלח אל כבוד מו"ר מרן הראשל"צ שליט"א
וביקשתי אם ידוע התשובה למה ששאל ומה שנידון שם
ולהפתעתי אני רואה שאשכול זה נמחק
על כן אני מבקש לשאול מכבוד הגאון הגדול מרן ראש האתר שליט"א אם יוכל להבהיר הכללים שנדע מה אסור להביא כאן ומדוע
בברכת שלא ניגע לריק
תודה מראש
 
שלום רב
העלתי לפורום זה היום הודעה שבה העלתי מכתב שפורסם בכל אתר ואתר
שנשלח אל כבוד מו"ר מרן הראשל"צ שליט"א
וביקשתי אם ידוע התשובה למה ששאל ומה שנידון שם
ולהפתעתי אני רואה שאשכול זה נמחק
על כן אני מבקש לשאול מכבוד הגאון הגדול מרן ראש האתר שליט"א אם יוכל להבהיר הכללים שנדע מה אסור להביא כאן ומדוע
בברכת שלא ניגע לריק
תודה מראש
כבודו יודע טוב מאוד.
ונא לא להתמם.
המכתב הזה פשוט מחוצף כלפי גדול הדור, ואין מקומו בפורום כאן.
 
כבודו יודע טוב מאוד.
ונא לא להתמם.
המכתב הזה פשוט מחוצף כלפי גדול הדור, ואין מקומו בפורום כאן.
באמת שאינני יודע ואני לא מיתמם
ואני מניח שמה שכתבת שהמכתב מחוצף נגד "גדול הדור", הכוונה היא למו"ר הרב הראשי לישראל מרן הראשל"צ שליט"א מרא דארעא דישראל, [כי במכתב הוזכר עוד רב שהוא עורך של איזה עלון ולא אוכל לפרט כי נאסר עלי להביא המכתב ע"י מנהלי אתר זה], ואני לא מבין כוונתך, הרי הגאון הכותב המכתב שליט"א הוא מתלמידי מו"ר מרן עטרו"ת שליט"א עוד בישיבת חזון עובדיה, ולענ"ד הדברים שם כתובים בכבוד, ואני ישמח שתסביר כוונתך
 
באמת שאינני יודע ואני לא מיתמם
ואני מניח שמה שכתבת שהמכתב מחוצף נגד "גדול הדור", הכוונה היא למו"ר הרב הראשי לישראל מרן הראשל"צ שליט"א מרא דארעא דישראל, [כי במכתב הוזכר עוד רב שהוא עורך של איזה עלון ולא אוכל לפרט כי נאסר עלי להביא המכתב ע"י מנהלי אתר זה], ואני לא מבין כוונתך, הרי הגאון הכותב המכתב שליט"א הוא מתלמידי מו"ר מרן עטרו"ת שליט"א עוד בישיבת חזון עובדיה, ולענ"ד הדברים שם כתובים בכבוד, ואני ישמח שתסביר כוונתך
ידידי היקר והנכבד,
אין לי עניין לטחון מים. הפורום הזה לא יפרסם את המכתב המדובר בשופו"א.
 
באמת שאינני יודע ואני לא מיתמם
ואני מניח שמה שכתבת שהמכתב מחוצף נגד "גדול הדור", הכוונה היא למו"ר הרב הראשי לישראל מרן הראשל"צ שליט"א מרא דארעא דישראל, [כי במכתב הוזכר עוד רב שהוא עורך של איזה עלון ולא אוכל לפרט כי נאסר עלי להביא המכתב ע"י מנהלי אתר זה], ואני לא מבין כוונתך, הרי הגאון הכותב המכתב שליט"א הוא מתלמידי מו"ר מרן עטרו"ת שליט"א עוד בישיבת חזון עובדיה, ולענ"ד הדברים שם כתובים בכבוד, ואני ישמח שתסביר כוונתך
לא כל מי שלמד בחזו"ע נחשב לתלמידו של מרן הראש"ל שליט"א.
ובפרט אם הכותב שינה לדרך אחרת, ועשה לו רב אחר.
 
אין לי מטרה לפרסמו
אלא לפרסם הכללים כדי שנדע להבא בעניינים כאלה וכיוצא באלה
אוקיי.
ברורה לכולם הרוח כאן בפורום. כאן נמצאים תלמידי מרן ואוהבי תורתו, שרוצים לדון ביניהם בדברי תורה בדרך אותה האירו לנו מרן רבינו זיע"א ומרן הראש"ל שליט"א, מה שאינם יכולים לעשות בפורומים אחרים, שהרוח שם נושבת לכיוונים אחרים.
על כן אין מקום כאן לדברים שנוגדים את העניין הנ"ל.
לשאול שאלות ולהעיר כדרכה של תורה, אין כל בעיה, וזכה הפורום כאן להרבה דיונים עניינים, אע"פ שהיו בהם דברים שלא כדברי מרן זיע"א ושליט"א, כי התורה אמת כתיב בה. ומי לנו גדול ממרן שליט"א המורה לנו את הדרך להודות על האמת, ואין המקום כאן להאריך.
ברגע שדיון מתחיל להיות בצורה של התקפות, אין מקומו בפורום.
ויה"ר שיזכנו הקב"ה להעלות ע"ג הכתב כללים ברורים לפורום, מה שנצרך הרבה, וזמן רב ששואפים אנו לעשותו.
 
ובין תבין מעצם המכתב מדוע אינו ענייני. גם אם יש הערות, ישלח הכותב הנכבד את המכתב ישירות למרן שליט"א, ולמה לו להפיצו בישראל די ודי בכל אתר ואתר, וכל מייל וכל דוא"ל צריך לקבלו.
 
אמרתי שיש תועלת על כל פנים בנוסף לדברי אהובנו ויקירנו כבוד הרב מורשת מרן, להביא כאן דברי הגרב"צ מוצפי שליט"א. וטרחתי למעלה משלש שעות לחפש את תשובתו, כי חשובה היא עד מאוד הלכה למעשה ואולי כדאי לפרסם זאת בתקנון הפורום:
שאלה - 42215
רצינו לדעת איזה שאלות ניתן ונכון לשאול בפומבי, ואיזה שאלות לא ראויות ולא מתאימות.
על הכל נודה מאוד לכבודו ויבורך מן השמים אם יאיר את עיננו ועין המשתתפים בענין חשוב זה לטובת כולנו.
תשובה
שאלה נכבדה שאלת ואשתדל בסייעתא דשמיא להשיב לך.
א. בתוספתא סנהדרין ז,ז. איתא "אין שואלים אלא כענין ואין משיבים אלא במאורע, ולא ישאל בענין יותר משלש הלכות" עד כאן. ומכאן למדו הפוסקים שאין לשאול יותר משלש שאלות ביום אחד ואפילו בהפסקות באמצע. וכן כתב בספר חסידים סימן תתקצ"ט. והרמב"ם בהלכות תלמוד תורה ד,ז.
ב, יש זכות קדימה לשאלה "אקטואלית או מעשית," והיא הנקראת בתוספתא שואל כענין, וכן הוא באבות ה,ז. כלה רבתי ד,ד. תיקוני הזוהר כ וכ"א מ"ו ע"א. וברמב"ם שם. וכן קדימה בשאלה "בענינא דיומא" כגון הלכות פסח בפסח ועיין פסחים ו, וס"ו.וכתב הבית יוסף סימן תכ"ט שאם שנים שואלים ואחד שאל בהלכות הפסח מקדימים אותו לחבירו. כמו כן יש להקדים "תלמיד חכם השואל" על פני אחרים, כמו שכתב הרמב"ם תלמוד תורה ד,ח. וכן "שאלה דחופה" שהשואל צריך תשובה מיידית. כמו שאמר רבנו עקיבא איגר על שלשה דברים העולם עומד, על הדין - היינו ההלכה, על האמת - שהרב יסיים קריאת שמע בתיבת אמת, ועל השלום - שיעשה פסיעות בעושה שלום. כמו כן שאלות שיש בהם "איסור מהתורה" ויש חשש שהשואל יעבור עליהם אם לא נשיב לו או ננמק לו ונבהיר לו, וזו הסיבה של אריכות בתשובות מסויימות יותר מאחרות. וכן בשאלות "שיש בהם חילול השם", בראות העולם את שומרי המצוות נוהגים לא נכון ויש להתריע על מעשיהם. וכן בשאלות השייכות "לכלל הציבור" ולא ליחיד כמו שפסק שם הרמב"ם ז"ל.
ג, תשובות המתעכבות. כי הם בעלות משקל ומצריכות עיון בפוסקים ובמפרשים, ופעמים רבות אנחנו מתייעצים עם גדולי הפוסקים אשכנזים וספרדים לפני שנשיב. וכבר אמרו אבות א,א. ובשלחן ערוך חושן משפט ה,ב פסק שאין דנים בערב שבת, כי יש להיות מתון בדין, והחכם טרוד בהכנה לשבת.וראה מה שכתב בשו"ת מהרשד"ם חשן משפט סימן ת"ז שהיה אחד משלשת גדולי דורו, וביקש עוד שהות לעיין ולדון עד שיכתוב תשובה. וכתב הרב יוסף חיים ז"ל מבבל בברכת אבות שטוב לעיין בספר לפני שפוסק איזה הלכה, ואפילו היא פשוטה.
ד, לשון נקיה : יש לנסח השאלה במילים עדינות , בלשון נקיה , ובפרט בעניני קדושה וטהרה, וכן בפירוט עוונות אין לכתוב פרטים כלל, וזו הסיבה העיקרית ששאלות רבות אין עליהם תשובה, כי כפי הנוסח שכותב השואל כן מופיע באתר לעיני כולם, וזו אחריות קשה מאוד. ועיין במסכת פסחים ג. לעולם ידבר אדם בלשון נקיה. ובפרט בעניני נשים וצניעות. וכתב רבנו הרמח"ל שפתינו נקראת לשון הקודש, כי אין בה שמות וכינויים לאיברים צנועים כלל. עוד מצאנו בגמרא חגיגה ה: שרבי חייא כינה עיוור בשם "מאור עיניים", וכן הוא בתשובות הגאונים וברש"י ז"ל ועוד.
ה, שאלות סקרניות : רבנו בחיי ז"ל בהקדמה לספר חובות הלבבות, כתב על חכם אחד שהשיב לאחד ששאל אותו בסקרנות בענין גירושין, הנה אני נשבע כי זה שלשים וחמש שנה אני מתעסק רק במה שצריך לי ממצות תורתי, ואתה שואל על מה שלא יזיק אם לא נדענו.
ו, שאלות מעוררות מחלוקת : כל שאלה שידועה לרוב ככל המשתתפים, אך יש בתשובה מחלוקת או שיכולה לעורר מחלוקת, בגלל חילוקי דיעות מהותיים בין גדולי הפוסקים, או בין העדות השונות, אין לנשאל להשיב עליה כדי לא לעורר מחלוקות, והדבר אסור מהתורה. וכן שאלה מוזרה על מנהגי שטות וכדומה, אין מקומן כאן.
ז, שאלות אישיות : כגון על אדם מסויים או הנקרא רב, לחוות דעה עליו בפומבי הדבר אסור ופסול מעיקרו של דבר ואין להעלותה באתר. וכן שאלה על כשרות מסויימת או כל דבר היכול לגרום פגיעה חלילה. גם שאלות של סכסוכים אישיים ואפילו בין איש לאשתו בפרטים שונים ויכולים לפגוע במי מהצדדים.
אקוה כי ראשי פרקים אלה יהיו לנו כללים לדעת את העיקר וכך נשרת יותר בנאמנות את הציבור. תודה לך ששאלת. ותודה לכל המשתתפים.
 
אמרתי שיש תועלת על כל פנים בנוסף לדברי אהובנו ויקירנו כבוד הרב מורשת מרן, להביא כאן דברי הגרב"צ מוצפי שליט"א. וטרחתי למעלה משלש שעות לחפש את תשובתו, כי חשובה היא עד מאוד הלכה למעשה ואולי כדאי לפרסם זאת בתקנון הפורום:
שאלה - 42215
רצינו לדעת איזה שאלות ניתן ונכון לשאול בפומבי, ואיזה שאלות לא ראויות ולא מתאימות.
על הכל נודה מאוד לכבודו ויבורך מן השמים אם יאיר את עיננו ועין המשתתפים בענין חשוב זה לטובת כולנו.
תשובה
שאלה נכבדה שאלת ואשתדל בסייעתא דשמיא להשיב לך.
א. בתוספתא סנהדרין ז,ז. איתא "אין שואלים אלא כענין ואין משיבים אלא במאורע, ולא ישאל בענין יותר משלש הלכות" עד כאן. ומכאן למדו הפוסקים שאין לשאול יותר משלש שאלות ביום אחד ואפילו בהפסקות באמצע. וכן כתב בספר חסידים סימן תתקצ"ט. והרמב"ם בהלכות תלמוד תורה ד,ז.
ב, יש זכות קדימה לשאלה "אקטואלית או מעשית," והיא הנקראת בתוספתא שואל כענין, וכן הוא באבות ה,ז. כלה רבתי ד,ד. תיקוני הזוהר כ וכ"א מ"ו ע"א. וברמב"ם שם. וכן קדימה בשאלה "בענינא דיומא" כגון הלכות פסח בפסח ועיין פסחים ו, וס"ו.וכתב הבית יוסף סימן תכ"ט שאם שנים שואלים ואחד שאל בהלכות הפסח מקדימים אותו לחבירו. כמו כן יש להקדים "תלמיד חכם השואל" על פני אחרים, כמו שכתב הרמב"ם תלמוד תורה ד,ח. וכן "שאלה דחופה" שהשואל צריך תשובה מיידית. כמו שאמר רבנו עקיבא איגר על שלשה דברים העולם עומד, על הדין - היינו ההלכה, על האמת - שהרב יסיים קריאת שמע בתיבת אמת, ועל השלום - שיעשה פסיעות בעושה שלום. כמו כן שאלות שיש בהם "איסור מהתורה" ויש חשש שהשואל יעבור עליהם אם לא נשיב לו או ננמק לו ונבהיר לו, וזו הסיבה של אריכות בתשובות מסויימות יותר מאחרות. וכן בשאלות "שיש בהם חילול השם", בראות העולם את שומרי המצוות נוהגים לא נכון ויש להתריע על מעשיהם. וכן בשאלות השייכות "לכלל הציבור" ולא ליחיד כמו שפסק שם הרמב"ם ז"ל.
ג, תשובות המתעכבות. כי הם בעלות משקל ומצריכות עיון בפוסקים ובמפרשים, ופעמים רבות אנחנו מתייעצים עם גדולי הפוסקים אשכנזים וספרדים לפני שנשיב. וכבר אמרו אבות א,א. ובשלחן ערוך חושן משפט ה,ב פסק שאין דנים בערב שבת, כי יש להיות מתון בדין, והחכם טרוד בהכנה לשבת.וראה מה שכתב בשו"ת מהרשד"ם חשן משפט סימן ת"ז שהיה אחד משלשת גדולי דורו, וביקש עוד שהות לעיין ולדון עד שיכתוב תשובה. וכתב הרב יוסף חיים ז"ל מבבל בברכת אבות שטוב לעיין בספר לפני שפוסק איזה הלכה, ואפילו היא פשוטה.
ד, לשון נקיה : יש לנסח השאלה במילים עדינות , בלשון נקיה , ובפרט בעניני קדושה וטהרה, וכן בפירוט עוונות אין לכתוב פרטים כלל, וזו הסיבה העיקרית ששאלות רבות אין עליהם תשובה, כי כפי הנוסח שכותב השואל כן מופיע באתר לעיני כולם, וזו אחריות קשה מאוד. ועיין במסכת פסחים ג. לעולם ידבר אדם בלשון נקיה. ובפרט בעניני נשים וצניעות. וכתב רבנו הרמח"ל שפתינו נקראת לשון הקודש, כי אין בה שמות וכינויים לאיברים צנועים כלל. עוד מצאנו בגמרא חגיגה ה: שרבי חייא כינה עיוור בשם "מאור עיניים", וכן הוא בתשובות הגאונים וברש"י ז"ל ועוד.
ה, שאלות סקרניות : רבנו בחיי ז"ל בהקדמה לספר חובות הלבבות, כתב על חכם אחד שהשיב לאחד ששאל אותו בסקרנות בענין גירושין, הנה אני נשבע כי זה שלשים וחמש שנה אני מתעסק רק במה שצריך לי ממצות תורתי, ואתה שואל על מה שלא יזיק אם לא נדענו.
ו, שאלות מעוררות מחלוקת : כל שאלה שידועה לרוב ככל המשתתפים, אך יש בתשובה מחלוקת או שיכולה לעורר מחלוקת, בגלל חילוקי דיעות מהותיים בין גדולי הפוסקים, או בין העדות השונות, אין לנשאל להשיב עליה כדי לא לעורר מחלוקות, והדבר אסור מהתורה. וכן שאלה מוזרה על מנהגי שטות וכדומה, אין מקומן כאן.
ז, שאלות אישיות : כגון על אדם מסויים או הנקרא רב, לחוות דעה עליו בפומבי הדבר אסור ופסול מעיקרו של דבר ואין להעלותה באתר. וכן שאלה על כשרות מסויימת או כל דבר היכול לגרום פגיעה חלילה. גם שאלות של סכסוכים אישיים ואפילו בין איש לאשתו בפרטים שונים ויכולים לפגוע במי מהצדדים.
אקוה כי ראשי פרקים אלה יהיו לנו כללים לדעת את העיקר וכך נשרת יותר בנאמנות את הציבור. תודה לך ששאלת. ותודה לכל המשתתפים.
איישר חילך לאורייתא!
 
דווקא כאשר ההתקפות כנגד צד מסויים, או בכל גוונא?
ודאי שכאשר יש התקפות או "עקיצות" כלפי מי שגדול, ובפרט מרנן רבותינו הגרע"י זיע"א ובנו יבדל"א שליט"א.
ואפי' אם נכתבות כביכול בתמימות. (ואולי לא "אפי'" אלא "בפרט" כאשר נכתבות כביכול בתמימות).
 
ודאי שכאשר יש התקפות או "עקיצות" כלפי מי שגדול, ובפרט מרנן רבותינו הגרע"י זיע"א ובנו יבדל"א שליט"א.
ואפי' אם נכתבות כביכול בתמימות. (ואולי לא "אפי'" אלא "בפרט" כאשר נכתבות כביכול בתמימות).
כב' מנהל האתר?
ולא ענית על שאלתי אם לא שמת לב...
 
דווקא כאשר ההתקפות כנגד צד מסויים, או בכל גוונא?
מעלת ראש אתרא קדישא הדין הרב הגאון מעוז ומגדול רבי @מורשת מרן נר"ו, אני אשמח לתשובתכם, בפרט כי ראיתי שאת ההודעה שלי שכב' ערך הוא שינה רק בחלק מסויים, וצ"ע.
 
חזור
חלק עליון