• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' (י"ח) - שמות תשפ"ג

בגיליון זה נאספו בסייעתא דשמיא מספר חידושים, על דרך דרישת פשוטו של מקרא ועומק הכתוב, ובדגש על מקראות משפטי התורה שבפרשתנו.


לקבלת כתב העת באופן קבוע למייל, יש לשלוח 'צרף אותי' לדוא"ל: pshatot@gmail.com

השער הראשון

פותח במאמרו המכונן והמחודש מעטו של הרב אברהם קוסמן, בו הוא מבאר מחדש על פי הפשט ועל פי כמה מדרשים והלכות - מהו ה'חלב' המוזכר בכתוב "ארץ זבת חלב ודבש" ובכתובים רבים. המאמר מסתעף לכמה יסודות ופירושים מרתקים נוספים.
הרב דוד פרסמן עוקב אחר פסוקי התורה לברר מהי המטרה של המכות ויציאת מצרים? האם זו פניה לעם ישראל לדעת את ה', או שמא למצרים, שישובו בתשובה? כך גם מתבהר התהליך שעברו ישראל באמונת היחוד מתחילת יציאתם ממצרים, עד קריעת ים סוף, שירת הים ומתן תורה.
הרב צבי ישי דמן מציע השערה מחודשת אשר תפתור סתירה העולה בפרשיות פדיון בכור - איך מיישבים את מצוות פדיון בכור אדם מספר במדבר, ואת ההנחה כי אלמלא החטא היו הם הכהנים, עם המצווה המקורית בארץ מצרים לפדות את הבכורים? הצעה זו, גם מאירה באור חדש סוגיא במסכת בכורות.
הרב משה גרינהוט מפרש פירוש חדש את פרשת 'אתם ראיתם' ומציע כי היא מתייחסת לקרבנות היחידים הקרבים בעקבות מעמד הר סיני, וקובעת להם חוקים. הוא גם מראה כי חוקים אלו אינם חלים לדורות כמבואר בספר ויקרא.
הרב יחיאל ורטהיימר מבאר עומק דרשת חז"ל על שבועת מודה במקצת הנדרשת מהפסוק "אשר יאמר כי הוא זה". הוא מראה כי דרשא זו מיוסדת בעומק משמעות הכתוב.
הרב מיכאל ספראי מתחקה אחר שינוי לשון הכתוב בחיוב מיתתה של המכשפה משאר חייבי מיתה, ופורס את דברי המפרשים, תוך התמקדות בפירושם המחודש של ר"י בכור שור והחזקוני, ואף מצביע על מקור לשיטתם המחודשת בעיון סוגיות הש"ס.
במאמר ארוך ומקיף, מצביע הרב יחיאל מאיר על מקור חדש בתורה שבכתב לדין 'דיינים סמוכים', ומבאר את משמעות דרשת 'לפניהם ולא לפני הדיוטות', ואיך 'אלהים' מתפרש כדיינים? ומאיר מחדש את הקשר שאנו מוצאים בכמה מקומות בין מזבח וקרבנות לשופטים ומשפטים. מתוך הדברים נתבארו גם לשונות הכתוב, וגם דרשות החכמים והלכותיהם.
הרב שלמה זלמן שיינברגר מראה כי בפרשת תמיד של בין הערביים שבסדר 'פינחס', ישנה כפילות תמוהה. הוא מציע שכדי ליישבה אל נכון עלינו להשוות פרשה זו לפרשת התמיד בתצוה. מתוך הדברים עולה שהתוספת העיקרית בפינחס היא בפסוק 'בקודש הסך נסך שכר לה'', ורוב השינויים בין הפרשיות ממנו הם נובעים. התבוננות בטעמי שינויים אלו פותחת לנו פתח לבקש טעם ולהעמיק חקר במהות עבודת ניסוך היין.
הרב ישראל מאיר בריסקמן מצביע במאמרו כי משבצות הזהב שעל כתפות האפוד של כהן גדול, נזכרו בתורה בשני הקשרים שונים: א' אבני האפוד, שנאמר עליהם "מוסבות משבצות זהב תעשה אותם", ב' שרשרות החושן, שנאמר עליהן "ונתתה את שרשרות העבותות על המשבצות". במאמרו הוא דן, האם אמנם מדובר באותו זוג משבצות עצמו שמשמש לשתי המטרות גם יחד, או שמא הם שני זוגות נפרדים של משבצות שכל זוג מהם משמש למטרה שונה. במסגרת זו גם מתבררים שיטות הראשונים בנושא, ומתוך כך גם מתבהרים כמה מקראות.

שער ראשון חותם במדור מאמרים קצרים והערות שנתקבלו במערכת ונבחנו בידי העורכים.

השער השני המכונה 'ספרים וסופרים' מחולק לשני חלקים:

השער פותח במדור 'מתורתו של הרב יהודה קופרמן זצ"ל'.
בגיליון זה נערך מחדש מאמרו - עיון בסוגיית "עין תחת עין" - פשש"מ מלמד את הראוי דאורייתא, המתפקד כפשוטו במישור ההלכתי.
למדור זה מצורף נספח – ליקוט מראשי הישיבות על סוגיא זו, מדברי הגאונים:
א. הגאון רבי יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק זצ"ל. ב. הגאון רבי צבי קושלבסקי שליט"א. ג. הגאון רבי יונתן דוד דיויד שליט"א

הקובץ חותם במדור 'ספרים שנתקבלו במערכת' בו סקרנו בקצרה את דרכם של שני ספרים שהובאו בפנינו ואשר יצאו לאור בחודשים האחרונים, הלא המה:
א. קונטרס "לעשות את השבת" - ענייני שבת קודש באגדה ומחשבה – מאת הרב יחיאל משה ורטהיימר שליט"א.
ב. ספר 'להתהלך' – ספר שמות - משיעוריו של הרב אורי הולצמן על ספר שמות.

הגיליון הבא יופיע אי"ה בחודש ניסן תשפ"ג הבעל"ט. הגיליון ייסוב על ספר ויקרא. ניתן לשלוח מאמרים לקובץ הנ"ל לא יאוחר מראש חודש ניסן תשפ"ג.
 

קבצים מצורפים

  • כתב העת 'פשטות המתחדשים' - שמות תשפ''ג - גיליון 18.pdf
    1.7 MB · צפיות: 19
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון