• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לשפוך מים על גבי קרח הנמצא בבקבוק בשבת

אושרי רביב

Well-known member
בס”ד, ‏כ”ז אדר תשפ”א, 911-2/פ”א

לכבוד

היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש”ת הרב מאור אלפסי נר”ו

שלום רב,

מה ששאל אודות בקבוק מים שהיה בפריזר וכולו נקפא ויש בו קרח, האם מותר לשפוך על גביו מים ע”מ להמיס את הקרח, שבספר ילקוט יוסף שבת כרך ג’ (סי’ ש”כ סעיף ל’) בהערה נתבאר, שדוקא אם אינו מתכוון להשתמש במים אלו והם הולכים לאיבוד, אבל אם מתכוון להשתמש אסור וכאן מתכוון להשתמש.

בספר ילקוט יוסף שבת כרך ג’ (סי’ ש”כ), נתבאר, דלהלכה יש להורות שלא לרסק או לבחוש שלג או ברד בכף וכיו”ב, ובסעיף כ”ט מובא, שדין הקרח כדין השלג והברד, שאסור לרסקו, כתבנו זה מפני שמדברי הטור והמרדכי והראבי”ה משמע דפליגי על השבולי הלקט, ודין הקרח כדין השלג והברד שאסור לרסקן כדי שיזובו מימיהם, ולאפוקי ממ”ש בשבולי הלקט סי’ פה בשם אחיו ר’ בנימין, דדוקא שלג או ברד אסור לרסק מפני שהוא מוליד משקה שלא היה בעולם, ודומה לסחיטת פירות, אבל מים שנקפאו מותר לרסקן, ואין בו משום תולדת משקה. ע”ש. וכ”כ לצדד מדנפשיה הערוך השלחן סכ”ה. ע”ש. אבל הטור סי’ שכ, והמרדכי ס”פ במה טומנין, הביאו להלכה דברי ראבי”ה, שהתיר לשבר הקרח ליטול המים שתחתיו, ומשום דדמי למ”ש בשבת קמה. שובר אדם חבית כדי ליטול ממנה גרוגרות. ובב”י הסביר עוד, שאע”פ שכאשר משברו ניתזים חתיכות דקות, אפ”ה מותר, שלא אסרו אלא כשמרסקו כדי שיזובו מימיו, אבל הכא אין מימיו זבים ע”י כך, ואפי’ יזובו מועטים הם ולא השיבי. ועוד שאינו מתכוין לכך וכו’. ע”כ. ותיפו”ל דבקרח אין לחוש לכך, א”ו דפליגי על השה”ל. ומ”ש המרדכי בד”ז ברד לאו דוקא הוא, והכוונה לקרח כמ”ש הטור. וכ”ז כתב מרן אאמו”ר לפני כחמשים שנה בירחון קול סיני, ובילקוט יוסף נמשכנו אחר דבריו.

אלא שכפי הנראה לאחר שנים רבות, מרן היקל בקרח, בספרו חזון עובדיה שבת ד’ (עמ’ קנ”ח) שהביא דברי השבולי הלקט הנ”ל, ושכ”כ האורחות חיים (אות ע”ז), וגם הערוך לשלחן כתב לצדד שמלשון רבותינו משמע שלא הקפידו אלא על ריסוק שלג וברד, ולא על ריסוק קרח, כי הקרח היה מים מקודם, מש”ה אין בו לא משום מוליד ולא משום סחיטת פירות. ע”כ. ומרן זיע”א מביא אותם בסתם. והנראה מדבריו שהראה פנים לסברא זו, ודלא כמו שהחמיר בזה בקול סיני לפני כ-50 שנה. לכן יש להורות להלכה שמותר לבחוש בכף קרח בכוס. וה”ה שמותר לשפוך מים על ראש הבקבוק שיש בו מים קפואים, אע”פ שרוצה להשתמש בהם.

בברכת התורה,

יצחק יוסף

הראשון לציון

הרב הראשי לישראל
 
דרוש מקור
יש להניח שישנו לרב @מורשת מרן וכמו באשכול אחר ששאלת ופורסם המלל כאן:
 
שבספר ילקוט יוסף שבת כרך ג’ (סי’ ש”כ סעיף ל’) בהערה נתבאר, שדוקא אם אינו מתכוון להשתמש במים אלו והם הולכים לאיבוד, אבל אם מתכוון להשתמש אסור וכאן מתכוון להשתמש.
גם לפי מה שפסק מרן זצ"ל בתחלה שגם בקרח יש לחוש לאיסור מרסק בידים - עדיין היה מותר לשפוך מים ע"ג קרח גם אם מתכוין להשתמש במים, ודלא כמ"ש בילקוט יוסף בתחלה, שכך מפורש בדברי מהר"ח או"ז בתשובה סימן פ"ג וז"ל
וההיא דסוגיא במה טומנין (שבת נ"א ב') דנותן הוא לתוך הכוס. התם פירש רש"י זצ"ל לצנן ואם כן אינו מתכוין שיהא נמס ונמחה. כלומר שאינו חפץ לשתות מי השלג והברד אלא לצנן מה שבכוס ובקערה. ואף על פי שפסיק רישיה הוא שאי אפשר שלא יהא נמחה ונמס. הוי פסיק רישיה דלא ניחא ליה. אלא במקום מצוה להתענג בשבת הוי במקום מצוה ע"כ.
ומפורש בדבריו שרק אם רוצה לשתות את הקרח כמו שהוא הוי בכלל מרסק, אבל אם רוצה לשתות את המים אלא שרוצה שהמים יהיו קרים - הוי פסיק רישיה 'דלא ניחא ליה', דהא מצדו שהקרח ישאר שלם ורק שהמים יתקררו, ואין לו ענין לשתות דוקא את הקרח, ובמקום עונג שבת והוא איסור דרבנן, ובפרט שיש מתירים גם לרסק לתוך הכוס - ודאי דשרי.
 
חזור
חלק עליון