• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מה אני בחינם בדרשנים

קורסיה

Well-known member
ביו"ד רמו, ה נפסק שאסור ליטול שכר על לימוד תורה ויש בזה כמה חילוקי דינים (כך נראה לענ"ד להסביר) תורה שבכתב מותר ליטול שכר משום שמלמד טעמי המקרא והוא לא מן התורה (וקטנים משום שימור). תורה שבעל פה אסור ליטול שכר. ומה שנהוג היום ליטול שכר, אם אין לו פרנסה מותר (אף כדי פרנסתו) ואם יש לו במה להתפרנס מותר רק שכר בטלה דמוכח, שמניח כל עסקיו ומשאו ומתנו, שרי. והוסיף הרמ"א וכל חידושי סופרים, דהיינו מה שנתקן מדרבנן (מוקצה, הלכות תפילה ועוד), מותר ליטול שכר ללמדו (אף בלי שכר בטלה).

א"כ נשאלת השאלה, מה ההיתר לרבנים לדרוש סכום גדול מאוד (אלפי שקלים) לדרשה של שעה אחת, הרי אם זה תורה שבע"פ מותר להם שכר בטלה שמוכח שהוא מניח כל עסקיו ומשאו ומתנו (שמסתמא אין לו כזה דבר) אך 3 אלף לשעה לא מוכח כך בכלל?

ונשאל עוד, דרשה של חיזוק ביראת שמים, אמונה ובטחון וכד', לאיזה קבוצה משתייך, הרי זה לא תורה שבע"פ כמו גמ' שבאה להסביר את התורה שבכתב. אולי חשיב כמו דבר מצוה של תוכחה שהוא מחזיר בתשובה ומחזקם בשמירת התורה, ואולי על זה אין היתר ליטול שכר דומיא דמילה ברס"א.

וכן ראשי ישיבות ומגידי שיעורים שממש מלמדים תורה שבע"פ, מדוע לוקחים משכורת גבוהה הרבה יותר ממוצע של אברך (שאף בהתחשב שהוא מלמד ומכין שיעור וכד' לעומת אברך שרק לומד לעצמו, מ"מ זה יותר פי שנים או שלוש).
 
הרי אם זה תורה שבע"פ מותר להם שכר בטלה שמוכח שהוא מניח כל עסקיו ומשאו ומתנו (שמסתמא אין לו כזה דבר) אך 3 אלף לשעה לא מוכח כך בכלל?
היום לא שייך שכר בטלה. שכר בטלה זה במי שעובד כמו שהיה מצוי בזמן חז"ל [וגם היום יש עו"ד ורופאים דתיים שמוסרים שיעורים ולהם אכן זה שכר בטלה], אולם הרבנים היום אם לא היו מוסרים שיעור היו לומדים בכולל באותו זמן וממילא לא שייך לדון מדין שכר בטלה.
ההיתר היחיד הוא כדי פרנסתו, וזה היתר מרווח, כיון שהיום כדי להתפרנס שזה כולל חתונות הילדים וכל המשתמע מכך [דירה, רהיטים, נדוניה וכו'] צריך הרבה כסף שגם עשרת אלפים לשיעור לא יספיק. וכל אדם צריך ומחויב לחסוך עבור חתונות ילדיו, ולכן אתי שפיר.
 
אני אגיד לך מה ענו לנו הרבנים שמסתפקים ב2000 ש''ח ומעלה
התשלום בכלל לא מכסה אפילו את הקרן של ההוצאות שיש להם מסביב לשיעור, שזה (להבנתי) סוללת משבקי'ם יחצנים וצלמים, נהגים ומנהלים אדמרנסטיבים, מאפרים וספרים, מעצבי אופנה ושפים, וכו', ועל ההשקעה שהם השקיעו בהכנת השיעור, אבל על עצם השיעור הם באמת לא לוקחים כלום
 
ביו"ד רמו, ה נפסק שאסור ליטול שכר על לימוד תורה ויש בזה כמה חילוקי דינים (כך נראה לענ"ד להסביר) תורה שבכתב מותר ליטול שכר משום שמלמד טעמי המקרא והוא לא מן התורה (וקטנים משום שימור). תורה שבעל פה אסור ליטול שכר. ומה שנהוג היום ליטול שכר, אם אין לו פרנסה מותר (אף כדי פרנסתו) ואם יש לו במה להתפרנס מותר רק שכר בטלה דמוכח, שמניח כל עסקיו ומשאו ומתנו, שרי. והוסיף הרמ"א וכל חידושי סופרים, דהיינו מה שנתקן מדרבנן (מוקצה, הלכות תפילה ועוד), מותר ליטול שכר ללמדו (אף בלי שכר בטלה).

א"כ נשאלת השאלה, מה ההיתר לרבנים לדרוש סכום גדול מאוד (אלפי שקלים) לדרשה של שעה אחת, הרי אם זה תורה שבע"פ מותר להם שכר בטלה שמוכח שהוא מניח כל עסקיו ומשאו ומתנו (שמסתמא אין לו כזה דבר) אך 3 אלף לשעה לא מוכח כך בכלל?

ונשאל עוד, דרשה של חיזוק ביראת שמים, אמונה ובטחון וכד', לאיזה קבוצה משתייך, הרי זה לא תורה שבע"פ כמו גמ' שבאה להסביר את התורה שבכתב. אולי חשיב כמו דבר מצוה של תוכחה שהוא מחזיר בתשובה ומחזקם בשמירת התורה, ואולי על זה אין היתר ליטול שכר דומיא דמילה ברס"א.

וכן ראשי ישיבות ומגידי שיעורים שממש מלמדים תורה שבע"פ, מדוע לוקחים משכורת גבוהה הרבה יותר ממוצע של אברך (שאף בהתחשב שהוא מלמד ומכין שיעור וכד' לעומת אברך שרק לומד לעצמו, מ"מ זה יותר פי שנים או שלוש).
עיין לשון מרן השו"ע בחושן משפט בהלכות דיינים (סימן ט' סעיף ג').
ומה שכתב שם בארוכה בפת"ש (ס"ק ח') והביא מדברי הגאון בעל החתם סופר שעמד בזה.
ואחר הדברים האלה, לך נא ראה במה שכתב בדמע הראשון לציון הגאון המופלא רבי רפאל בכ"ר שמואל מיוחס זלה"ה בעל הפרי האדמה בספרו הבהיר מזבח אדמה בחידושיו על השו"ע (דפו"ר דף ל"ו ע"ב וע"ג). ותרו"ץ.
 
עיין לשון מרן השו"ע בחושן משפט בהלכות דיינים (סימן ט' סעיף ג').
ומה שכתב שם בארוכה בפת"ש (ס"ק ח') והביא מדברי הגאון בעל החתם סופר שעמד בזה.
ואחר הדברים האלה, לך נא ראה במה שכתב בדמע הראשון לציון הגאון המופלא רבי רפאל בכ"ר שמואל מיוחס זלה"ה בעל הפרי האדמה בספרו הבהיר מזבח אדמה בחידושיו על השו"ע (דפו"ר דף ל"ו ע"ב וע"ג). ותרו"ץ.
שם במזבח אדמה מאריך שחובה על העם לפרנס את חכמיו ולא לתת להם לגווע ברעב (ואין זה קשור למרצים שאינם רבנים שדורשים ממון כתנאי לדרשתם, כדמוכח מסיום דבריו שאעתיק תכף), ובאמת שחובה לפרסם דבריו אלו בפני ההמון שחושבים שהרב הדורש חייב להם לעמוד לשירותם בעבור כמה שקלים שהם נותנים לו, ופעמים אני עומד בוש ונכלם בראותי בע"ב שמטריחים את המגיד שיעור שלהם ומטרידים אותו, וכשאומר משהו שלא מוצא חן בעיניהם פוערים עליו את פיהם, בעוד שהם לא מוציאים מכיסם עבורו אפילו פרוטה שחוקה
ומפליא ומזעזע ומעניין למה כוונתו במה שכותב בסוף דבריו בזה"ל:
1645639398557.png
 
סוללת משבקי'ם יחצנים וצלמים, נהגים ומנהלים אדמרנסטיבים, מאפרים וספרים, מעצבי אופנה ושפים
בא נאמר שהרבה רבנים אין להם אפילו חצי מהרשימה הנ"ל, חוץ מדלק, זמן נסיעות, וזמן הכנסת שיעור, מס הכנסה (שאם לא היו לוקחים הרבה גם לא היו לוקחים מהם הרבה)
גם הכנת השיחה לפעמים יש להם שיחות מוכנות מראש והשאר כישרון

מישהו יודע האם הרב יצחק לוקח על דרשות ושבתות?
ההיתר היחיד הוא כדי פרנסתו, וזה היתר מרווח, כיון שהיום כדי להתפרנס שזה כולל חתונות הילדים וכל המשתמע מכך [דירה, רהיטים, נדוניה וכו'] צריך הרבה כסף שגם עשרת אלפים לשיעור לא יספיק. וכל אדם צריך ומחויב לחסוך עבור חתונות ילדיו, ולכן אתי שפיר.
נראה לי פשוט שאני לא צריך לדאוג לחתונות, בריתות, פנסיה. כמו שלא צריך לדאוג לרב להבראה, חופשות ושופינג לרבנית....
כדי פרנסתו זה סכום שהוא יכול להתפרנס כעת בכבוד
 
נערך לאחרונה:
אתה לא אמור לדאוג, אבל הרב זכותו המלאה לבקש.
לדאוג לחתונות בניו זוהי חובה ומי שטומן ראשו בחול ולא חוסך לילדיו לכשיגיע הזמן אז יזכר ויקבץ נדבות או שישאיר אותם ללא תנאים נאותים.
 
מישהו יודע האם הרב יצחק לוקח על דרשות ושבתות?
מרן שליט"א מעולם לא לקח ולא יקח. כל מעייניו זה רק לזיכוי הרבים.
ופ"א אמר לי (שנים רבות לפני שנהיה ראשון לציון), שאפילו דלק אינו רוצה לקבל, כי כל מטרתו לזיכוי הרבים.
כזה ראה וקדש!!
 
שם במזבח אדמה מאריך שחובה על העם לפרנס את חכמיו ולא לתת להם לגווע ברעב (ואין זה קשור למרצים שאינם רבנים שדורשים ממון כתנאי לדרשתם, כדמוכח מסיום דבריו שאעתיק תכף), ובאמת שחובה לפרסם דבריו אלו בפני ההמון שחושבים שהרב הדורש חייב להם לעמוד לשירותם בעבור כמה שקלים שהם נותנים לו, ופעמים אני עומד בוש ונכלם בראותי בע"ב שמטריחים את המגיד שיעור שלהם ומטרידים אותו, וכשאומר משהו שלא מוצא חן בעיניהם פוערים עליו את פיהם, בעוד שהם לא מוציאים מכיסם עבורו אפילו פרוטה שחוקה
ומפליא ומזעזע ומעניין למה כוונתו במה שכותב בסוף דבריו בזה"ל:
הצג קובץ מצורף 2691
תראה מה שכתב שם בריש דבריו בפתיחתו לעניין זה, שכתב כנגד המלעיזים... וראה מה שכתב בהקדמתו לס' פרי האדמה. ממש דברי פלא.
והיבע"א.
 
שם במזבח אדמה מאריך שחובה על העם לפרנס את חכמיו ולא לתת להם לגווע ברעב (ואין זה קשור למרצים שאינם רבנים שדורשים ממון כתנאי לדרשתם, כדמוכח מסיום דבריו שאעתיק תכף), ובאמת שחובה לפרסם דבריו אלו בפני ההמון שחושבים שהרב הדורש חייב להם לעמוד לשירותם בעבור כמה שקלים שהם נותנים לו, ופעמים אני עומד בוש ונכלם בראותי בע"ב שמטריחים את המגיד שיעור שלהם ומטרידים אותו, וכשאומר משהו שלא מוצא חן בעיניהם פוערים עליו את פיהם, בעוד שהם לא מוציאים מכיסם עבורו אפילו פרוטה שחוקה
ומפליא ומזעזע ומעניין למה כוונתו במה שכותב בסוף דבריו בזה"ל:
הצג קובץ מצורף 2691
שמא כבודו יביא לשון מרן והפת"ש שציינתי לעיל. ויוצ'א עת'ק. כי לא כולם יודעים מה נכתב שם, והמזבח אדמה יבוא כתוספת כתוב'ה.
 
ופ"א אמר לי (שנים רבות לפני שנהיה ראשון לציון), שאפילו דלק אינו רוצה לקבל, כי כל מטרתו לזיכוי הרבים.
כזה ראה וקדש!!
לאחרונה סיפר, שאחרי שכבר התחילו להיות המון שיעורים, והיו הרבה הוצאות של דלק, אמר לעוזרים לבקש אם אפשר משהו קטן בשביל הדלק...
 
גם הרב מוצפי כתב על עצמו כדברים האלה, שהוא לא לוקח כלום, וכן זכור לי שכן נהג הגר"י יוסף זצ"ל (אך צריך בדיקה), ובכל זאת חיתנו ילדים

לא נשמע כלל הגיוני שהשומעים צריכים להוציא הון בשביל לדאוג לכל חייו של המרצה, שבלאו הכי היה אברך או ר"מ או משהו כזה (וחלקם מתפרנסים במקומות אחרים כמו מהרדיו, ישיבות ועוד)
 
לא נשמע כלל הגיוני שהשומעים צריכים להוציא הון בשביל לדאוג לכל חייו של המרצה,
כבר כתבתי לך לעיל בקצרה שיש כאן שני נידונים, יש את השומעים ויש את הרב המוסר.
השאלה שלך לא היתה על השומעים, מי שלא רוצה לשלם שלא ישלם, אף אחד לא חייב אותו לקחת מרצה ב2000 ש"ח.
השאלה היתה על מוסר השיעור איך מותר לו לדרוש שכר, ועל זה ענינו שמדין 'אין לו פרנסה' מותר לו לדאוג גם לעתידו ולעתיד ילדיו ולבקש כסף עבור זה.
 
לענ''ד יש מקום להקל במקרים מסויימים. הרבה דרשנים מדברים על עניני שלום בית, חינוך, עצות והדרכות בעניני עבודה על המדות וכדו'. והנה נושאים אלו אינם בגדר לימוד תורה שאסור לקחת עליהם שכר. וגדולה מזו כתב הרמ''א ביו''ד סימן רמו בשם הגה''מ בשם רבינו שמחה שאף שאסור ליטול שכר כדי ללמד תורה מ''מ בדברים שחידשו חז''ל שרי שהרי לא ניתן בסיני. ולפ''ז הורחבה הירעה עוד יותר, ומותר ללמד בשכר הל' ברכות, מוקצה, אמירה לגוי בשבת, הל' בשר בחלב [שרובם היום מדרבנן] ועוד.
 
הרב קורסיה, תשאל את הרב מוצפי. תקבל תשובה שלא חלמת עליה...
שאלה - 83326
שלום לכבוד הרב
האם מקובל שרב ידרוש 500 ש"ח עבור הרצאה לא כולל נסיעות?
תשובה
אני לא יודע למה הם קוראים לזה הרצאה ולא שיעור תורה ? מה , פתאום רוצים להידמות לפרופסורים כופרים ? ומדוע שינו את דרכי לימוד התורה ממשה רבנו ועד עתה ?

אסור לקחת כסף עבור שיעור תורה , כי נאמר בגמרא מסכת נדרים ל״ז , א . ראה לימדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר ציווני השם אלקי , מה אני בחינם אף אתם בחינם . וכן הוא בבכורות כ״ט, א. ובפסיקתא זוטרתי ואתחנן .

וכן נפסק בשאלתות רב אחאי גאון, שאילתא ק״מ , והרי״ף בנדרים , רמב״ן בבכורות , רא״ש בנדרים , תוספות שם , הרשב״א בנדרים , וכן הוא בתורת האדם שער המיחוש וזה לשונו ״הלכך שכר החכמה והלימוד אסור , דהוי ליה כשכר הזאה וקידוש" .

אלא שרבנו אשתורי הפרחי כתב בספרו כפתור ופרח פרק מ״ד כי מעט וסכום בטלה במשק מותר לקחת , וכן הוא בתשב״ץ סימן תקכ״ה , אבל הרמב״ם הלכות תלמוד תורה פרק א , הלכה ז כתב שאסור לקחת כלל . ומרן בבית יוסף יורה דעה סימן רכ״א התיר לקחת רק למלמדי תינוקות על לימוד הקריאה , ואסר לרבנים על שיעורי תורה .

וכן פסק בשו״ת הרדב״ז חלק א , סימן קע״ז . וחלק ג , סימן תק״ז שמעיקר ההלכה אסור לו לקחת שכר . ועיין בשו״ת יביע אומר חלק ה אורח חיים סימן כ״ה . ועוד .
ולמסקנא נראה שעד 100 שקלים לדרשה "הרצאה" ניתן לתת . ומי שאינו מקבל קדוש ייאמר לו.




שאלה - 179852
שלום לרב
יש רבנים ידועי שם שאנחנו רוצים להזמין אותם לדרשה והם דורשים כסף לפני הדרשה כמו 2000 1600 800 שח האם זה לגיטימי או לא להתעסק עם רבנים כאלה? טוענים שזה הולך לישיבה
תשובה
הם לא מדברים דברי תורה. ובודאי לא לשם שמים.
 
אין מקום להוצאת שם רע וכתיבת כינויי גנאי על ת"ח שמזכים את הרבים בדבריהם, ומי שלא רוצה שלא יזמין אותם. וגם אם רב אחד רואה לנכון להתבטא נגד חבריו, מי שמצטט אותו יתן את הדין.
 
חזור
חלק עליון