• מעוניין להיות מוקד מכירה של ספר הזכרון השנתי למרן ״קובץ בית יוסף תשפ״ג״ (בתגמול)? שלח כעת מייל לכתובת: office@moreshet-maran.com
  • כל עבודות הדפוס במחירים מוזלים לחברי הפורום! לקבלת הצעת מחיר שלחו מייל לכתובת: dfus@moreshet-maran.com

מה ההבדל בין פסקת מרנן הגרע"י ומרן הגרב"צ אבא שאול?

לעיתים רחוקות

New member
פעילות

4%

אֲרִיכוּת יָמִים

0%

שלום לבאי הפורום.
אשמח לשמוע בהרחבה מה ההבדל בין שיטת הפסיקה של הרה"ג בן ציון אבא שאול זצ"ל ובין הרה"ג עובדיה יוסף זצ"ל.
כמובן שיש כמה הבדלים, אבל אני מחפש לדעת מה שורש והסיבה לכך.
תודה מראש לכל המשיבים.
 

אושרי רביב

Well-known member
פעילות

17%

אֲרִיכוּת יָמִים

100%

זה נפתח עוד בקבלת הוראות מרן... תעיין טוב בהתחלה בשו"ת יביע אומר חלק ט סימן קח באותיות הראשונות בהערות על המבוא
ולגבי החזון איש ומרן השלחן ערוך, שהיו מתווכחים הרבה ביניהם. כמו שסיפר מרן שליט"א.
הגאון רבי בן ציון היה הולך לפי בן איש חי, כמו שמבואר מכמה מכתבים שכתב למרן זיע"א ג"כ ונדפסו ביחו"ד ח"ז.
ויש עוד הרבה מה להרחיב, אך הדברים כבר עתיקים וידועים...
 

אושרי רביב

Well-known member
פעילות

17%

אֲרִיכוּת יָמִים

100%

מרן היה מתווכח עם חכ םבן ציון לגבי דרך הכפסיקה שהוא היה אומר למרן איך אתה חולק על חזון איש ומרן היה אמר לו אבל זה שלחן ערוך אתה יודע מי זה שלחן ערוך
 

יצחק משען

Well-known member
פעילות

20%

אֲרִיכוּת יָמִים

38%

מרן אור עינינו חכם יצחק אמר כמה פעמים שחכם בן ציון אמר לו שהוא בא ליישב המנהג. ובאמת אני חושב שזה יסוד המחלוקת העיקרי ביניהם.
חכם @יצחק משען אולי יוכל לספר לך הוויות דרבינו האור לציון ממה שהיה עמו...
אמנם זכיתי להסתופף בצילו כמה שנים אבל ברוב השנים האלה הוא כבר לא היה מדבר כמעט בכלל, ורק ממש זמן מועט זכיתי לשמוע ממנו שיעורים, כך שאני ראיתי רק הנהגות אבל לא מעבר לזה.
 

מרמור

New member
פעילות

5%

אֲרִיכוּת יָמִים

21%

דרך פסיקתו של האורל"צ מזכירה את דרך הפסיקה של האשכנזים שחותכים הרבה בסברא, ואילו מרן היה מכריע ע"פ רוב לפי דעת רוה"פ
זה גם דרך הפסיקה של רוב חכמי הספרדים עד הרב עובדיה זצק"ל
 

ע"ה ס"ט

Active member
פעילות

30%

אֲרִיכוּת יָמִים

11%

זה גם דרך הפסיקה של רוב חכמי הספרדים עד הרב עובדיה זצק"ל
תוכל לציין כמה מהם?
אני אציין כמה שהפוך.
כה"ח שכמעט כל דבריו העתקת דברי פוסקים.
בא"ח, שהרחיב בזה בהקדמת הרב פעלים ששדרך מרן זיע"א היא הדרך הנכונה.
זבחי צדק.
חסד לאלפים פאפו.
שד"ח.
ועלית על כולנה מרן הב"י שדרכו היא דוקא דרך ההיצמדות לפוסקים.
 

מרמור

New member
פעילות

5%

אֲרִיכוּת יָמִים

21%

תוכל לציין כמה מהם?
אני אציין כמה שהפוך.
כה"ח שכמעט כל דבריו העתקת דברי פוסקים.
בא"ח, שהרחיב בזה בהקדמת הרב פעלים ששדרך מרן זיע"א היא הדרך הנכונה.
זבחי צדק.
חסד לאלפים פאפו.
שד"ח.
ועלית על כולנה מרן הב"י שדרכו היא דוקא דרך ההיצמדות לפוסקים.
זה שהכף החיים מצטט פוסקים זה לא אומר שהוא לא מכריע לפי סברא הוא מצטט את מי שהוא הכריע מסברא שהוא צודק
בבית יוסף רואים בדיוק הפוך שהוא לא הכריע לפי רוב אלא לפי הערכה לפוסק מסוים בהרבה מקומות הוא חולק על רוב הראשונים ומכריע כרמב"ם ומזה מוכח שלא משנה מה הרוב אומר אלא מי אומר וכידוע שגם החזו"א אמר שהוא תלמיד של הבית יוסף
ולעיקר הטענה כולם נצמדים לפוסקים השאלה לאיזה האם לרוב או למי שיותר נראה מסברא
וגם רב פעלים שהיה נראה לו לא כמו השו"ע הוא חלק עליו
 

יצחק משען

Well-known member
פעילות

20%

אֲרִיכוּת יָמִים

38%

זה שהכף החיים מצטט פוסקים זה לא אומר שהוא לא מכריע לפי סברא הוא מצטט את מי שהוא הכריע מסברא שהוא צודק
בבית יוסף רואים בדיוק הפוך שהוא לא הכריע לפי רוב אלא לפי הערכה לפוסק מסוים בהרבה מקומות הוא חולק על רוב הראשונים ומכריע כרמב"ם ומזה מוכח שלא משנה מה הרוב אומר אלא מי אומר וכידוע שגם החזו"א אמר שהוא תלמיד של הבית יוסף
ולעיקר הטענה כולם נצמדים לפוסקים השאלה לאיזה האם לרוב או למי שיותר נראה מסברא
וגם רב פעלים שהיה נראה לו לא כמו השו"ע הוא חלק עליו
תגיד לי למה אתה קורא לעצמך ככה? אתה באמת נשמע ממורמר
קודם כל ההנחה שיש פוסקים לפי סברא זה כמעט לא נכון כי גם מי שפוסק לפי סברא הוא מוציא את הסברא שלו מהסוגיא או מהראשונים
דבר שני זה שהבית יוסף לא הלך לפי הרוב זה לא בגלל סברא אלא בגלל שהוא נצמד לכללי פסיקה
ואני חושב שגם לכף החיים היו איזה כללי פסיקה שהוא הלך לפיהם [ואני לא מכחיש שכעת איני יודע את כלליו]
ועד אחרון מרן רבינו עובדיה כמעט בכלל לא העתיק פוסקים כמו תוכי ופסק לפיהם אלא גם הוא נצמד לכללים האמורים בראשונים ואחרונים ופסק
וזה שהוא לפעמים מצטט פוסק ומסכים לדבריו אל תשכח שהוא ראה עוד עשרות ספרים שלא כתבו ככה ואפילו הוא לא טרח להביא אותם
[ואת זה אני מעיד בעצמי שהבאתי לו ספרים לאיזה נושא שכתב בו והוא עיין בהם, ובתשובה שנדפסה הוא לא הזכיר אותם]
 

לביא

Well-known member
פעילות

6%

אֲרִיכוּת יָמִים

31%

דרך פסיקתו של האורל"צ מזכירה את דרך הפסיקה של האשכנזים שחותכים הרבה בסברא, ואילו מרן היה מכריע ע"פ רוב לפי דעת רוה"פ
מדויק מאוד
אם היה לי להוסיף על הדיוק, אוסיף כך:
דרך פסיקתו היה למצוא את הסברא הנכונה בהלכה, ואם היא באחרונים, היה פוסק כמותה.

להבדיל איך שמציגים את שיטתו עורכי ספרי האורל״צ, שכאילו חותך רק על פי האחרונים כמו המשנ״ב.
עורכי ספרי האורל״צ מזכירים לי יותר את שיטת הרב מלכא בהלכה.
 
פותח הדיון
פותח הדיון
ל

לעיתים רחוקות

New member
פעילות

4%

אֲרִיכוּת יָמִים

0%

זה נפתח עוד בקבלת הוראות מרן... תעיין טוב בהתחלה בשו"ת יביע אומר חלק ט סימן קח באותיות הראשונות בהערות על המבוא
ולגבי החזון איש ומרן השלחן ערוך, שהיו מתווכחים הרבה ביניהם. כמו שסיפר מרן שליט"א.
הגאון רבי בן ציון היה הולך לפי בן איש חי, כמו שמבואר מכמה מכתבים שכתב למרן זיע"א ג"כ ונדפסו ביחו"ד ח"ז.
ויש עוד הרבה מה להרחיב, אך הדברים כבר עתיקים וידועים...
תודה. אפשר להביא דוגמא שחכם בן ציון זצ"ל חלק על מרן השו"ע?
 

ע"ה ס"ט

Active member
פעילות

30%

אֲרִיכוּת יָמִים

11%

אתה יכול להביא לי דוגמא שהוא למד את הסוגיא ויצא לו אחרת מרוב הפוסקים והא פסק כמוהם
אתה שואל אותי את מה שאני שואל אותך.
אני לא סובר שהוא פוסק מסברא נגד הפוס', אתה כתבת זאת ועליך להביא ראיה.
 

מרמור

New member
פעילות

5%

אֲרִיכוּת יָמִים

21%

אתה שואל אותי את מה שאני שואל אותך.
אני לא סובר שהוא פוסק מסברא נגד הפוס', אתה כתבת זאת ועליך להביא ראיה.
אני כתבתי את זה כתגובה לאחד שאמר שהכף החיים הולך אחרי רוב הפוסקים
והוא בעצמו אמר שאין לו הוכחה למה שהוא אמר
 
חלק עליון