סופר אליהו
Active member
מה המקור בספרי מרן הגרע''י ששתי אצבעות לגלות בראש אינו לכתחילה
בכל המקומות שהבאת הרב כותב שזה לכתחילה ודוחה את כל הסברות האחרות.יש על כך תשובה בשו"ת יביע אומר ח"ג (חאה"ע סי' כא הערה 9) וח"ד (חאה"ע סי' ג אות ב), וח"ו (חאו"ח סי' יג אות ד).
וראה עוד בשו"ת יביע אומר ח"ה הנד"מ (חאה"ע סי' ה הערה 8).
אני יודע שלכתחילה, בשביל זה ציינתי לו את המקומות האלו...בכל המקומות שהבאת הרב כותב שזה לכתחילה ודוחה את כל הסברות האחרות.
גם מרן הרב יצחק שליט"א לוחם על ההיתר הזה. וטוען שהוא לכתחילה שבלכתחילה.
וע"ז ידוו כל הדוויים על נשים שחושבות ששתי אצבעות זה לאורך ומגלים כמעט חצי הראש. ה"י.
ברור למי שיש את המנהג הזה מותר להמשיך לכתחלה ולא להוציא לעז על ראשונים, אבל לכל השאר טוב להחמירמלשונות מרן נשמע שזה מנהג לכתחילה וכך משמע גם מדבריו בשיעור.
מה המקור בספרי מרן הגרע''י ששתי אצבעות לגלות בראש אינו לכתחילה
אין למנהג הקלוקל הזה שום קשר להיתר ב' אצבעות,מלשונות מרן נשמע שזה מנהג לכתחילה וכך משמע גם מדבריו בשיעור.
אני חושב לע"ד שאולי היה טוב לומר למרן שליט"א שלפעמים אנשים לוקחים את ההיתר הזה כמה צעדים קדימה.
היום זה הגיע למצב שנשים הולכות עם חצי כיסוי כמעט כמו באירופה לפני המלחמה.
לא ידענא מניין למדת שלשון זה אינו לחתכילה וודאי שהנוהגת כן עושה לחכתילה וטעמא שנקט בלשון זה להורות שהחפצה להחמיר שכל שערות ראשה יהיו מכוסות אה''נ חומרא יפה היאהלשון בילקו"י אוצ"ד לאשה ולבת "אין למחות בידן שכן מנהגינו". ופשוט שכוונת הראש"ל רק נגד המזלזלים במנהג להקל, אבל ברור שראוי להחמיר, ומסמתא שגם הרבנית אינה לובשת כן
פשט דבריו שאכן זה לכל רוחב השערות - היכן ראית שלאוע"ז ידוו כל הדוויים על נשים שחושבות ששתי אצבעות זה לאורך ומגלים כמעט חצי הראש. ה"י.
כבר לימדונו שאין מביאין ראיה מן הרבניות.מעשה רב התמונה של הרבנית
מאי שנא?דבר מעניין ראיתי אצל כמה רבני ה'מזרחי' שמתירים ג' אצבעות או מקדימה או מאחורה
נראה שהמנהג הזה היה 'קולא' שנהגו נשות הספרדים, אולם נשות הרבנים לא היו נוהגות קולא זו אלא מכסות את כל ראשן, כמנהג הצנועות.בכל המקומות שהבאת הרב כותב שזה לכתחילה ודוחה את כל הסברות האחרות.
גם מרן הרב יצחק שליט"א לוחם על ההיתר הזה. וטוען שהוא לכתחילה שבלכתחילה.
איפה לימדונו?כבר לימדונו שאין מביאין ראיה מן הרבניות.
מאי שנא?
כמנהג אמם הקדושה ובודאי זה עדיף על פאות הסרוחות של ימינו.אמרו לי בני משפחת הרב עובדיה, שכל הבנות והכלות של הרב עובדיה זצ"ל נוהגות לגלות שתי אצבעות ויותר, למעט אשתו של הרב יצחק שהיא היחידה שמקפידה לכסות כדבעי.
איני יודע אם זה נכון, אבל יש תמונות מפורסמות של אשתו, ואמו, וכן חלק מבנותיו של הרב עובדיה, שמגלות שתי אצבעות ויותר.
לא סתם מרן הזהיר ביביע אומר חלק ה' אבה"ע סימן ה' בהערה 8מלשונות מרן נשמע שזה מנהג לכתחילה וכך משמע גם מדבריו בשיעור.
אני חושב לע"ד שאולי היה טוב לומר למרן שליט"א שלפעמים אנשים לוקחים את ההיתר הזה כמה צעדים קדימה.
היום זה הגיע למצב שנשים הולכות עם חצי כיסוי כמעט כמו באירופה לפני המלחמה.
שם הוא כותב שעדיף פאה עם כיסוי וגילוי 2 אצבעותכמנהג אמם הקדושה ובודאי זה עדיף על פאות הסרוחות של ימינו.