• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

מה המקור בספרי מרן הגרע''י ששתי אצבעות לכתחילה

יש על כך תשובה בשו"ת יביע אומר ח"ג (חאה"ע סי' כא הערה 9) וח"ד (חאה"ע סי' ג אות ב), וח"ו (חאו"ח סי' יג אות ד).
וראה עוד בשו"ת יביע אומר ח"ה הנד"מ (חאה"ע סי' ה הערה 8).
בכל המקומות שהבאת הרב כותב שזה לכתחילה ודוחה את כל הסברות האחרות.
גם מרן הרב יצחק שליט"א לוחם על ההיתר הזה. וטוען שהוא לכתחילה שבלכתחילה.
וע"ז ידוו כל הדוויים על נשים שחושבות ששתי אצבעות זה לאורך ומגלים כמעט חצי הראש. ה"י.
 
בכל המקומות שהבאת הרב כותב שזה לכתחילה ודוחה את כל הסברות האחרות.
גם מרן הרב יצחק שליט"א לוחם על ההיתר הזה. וטוען שהוא לכתחילה שבלכתחילה.
וע"ז ידוו כל הדוויים על נשים שחושבות ששתי אצבעות זה לאורך ומגלים כמעט חצי הראש. ה"י.
אני יודע שלכתחילה, בשביל זה ציינתי לו את המקומות האלו...
 
הלשון בילקו"י אוצ"ד לאשה ולבת "אין למחות בידן שכן מנהגינו". ופשוט שכוונת הראש"ל רק נגד המזלזלים במנהג להקל, אבל ברור שראוי להחמיר, ומסמתא שגם הרבנית אינה לובשת כן
 
מלשונות מרן נשמע שזה מנהג לכתחילה וכך משמע גם מדבריו בשיעור.
אני חושב לע"ד שאולי היה טוב לומר למרן שליט"א שלפעמים אנשים לוקחים את ההיתר הזה כמה צעדים קדימה.
היום זה הגיע למצב שנשים הולכות עם חצי כיסוי כמעט כמו באירופה לפני המלחמה.
 
מה המקור בספרי מרן הגרע''י ששתי אצבעות לגלות בראש אינו לכתחילה

שו"ת יביע אומר חלק ד, אבן העזר סימן ג:

"ודמי למ"ש מהר"ם אלשקר (סי' לה) להתיר במקום שנהגו הנשים לצאת בשערות שחוץ לצמתן. ע"ש... ובודאי שהנשים הנוהגות היתר בדבר אין מזניחין אותן ויש להן ע"מ שיסמוכו".

ואין לשון בדיעבד גדול מזה.

(מלבד זה, איני מכיר מקום בו התיר הגר"ע במפורש גילוי שתי אצבעות).
 
מלשונות מרן נשמע שזה מנהג לכתחילה וכך משמע גם מדבריו בשיעור.
אני חושב לע"ד שאולי היה טוב לומר למרן שליט"א שלפעמים אנשים לוקחים את ההיתר הזה כמה צעדים קדימה.
היום זה הגיע למצב שנשים הולכות עם חצי כיסוי כמעט כמו באירופה לפני המלחמה.
אין למנהג הקלוקל הזה שום קשר להיתר ב' אצבעות,
"קשת" או "סרט" זה רעה נפוצה בעיקר בציבור המזרוחניק
 
הלשון בילקו"י אוצ"ד לאשה ולבת "אין למחות בידן שכן מנהגינו". ופשוט שכוונת הראש"ל רק נגד המזלזלים במנהג להקל, אבל ברור שראוי להחמיר, ומסמתא שגם הרבנית אינה לובשת כן
לא ידענא מניין למדת שלשון זה אינו לחתכילה וודאי שהנוהגת כן עושה לחכתילה וטעמא שנקט בלשון זה להורות שהחפצה להחמיר שכל שערות ראשה יהיו מכוסות אה''נ חומרא יפה היא

וע"ז ידוו כל הדוויים על נשים שחושבות ששתי אצבעות זה לאורך ומגלים כמעט חצי הראש. ה"י.
פשט דבריו שאכן זה לכל רוחב השערות - היכן ראית שלא
 
בכל המקומות שהבאת הרב כותב שזה לכתחילה ודוחה את כל הסברות האחרות.
גם מרן הרב יצחק שליט"א לוחם על ההיתר הזה. וטוען שהוא לכתחילה שבלכתחילה.
נראה שהמנהג הזה היה 'קולא' שנהגו נשות הספרדים, אולם נשות הרבנים לא היו נוהגות קולא זו אלא מכסות את כל ראשן, כמנהג הצנועות.
ידועה התמונה [כמדומני בספר עולמות של טוהר] של השד"ח עם אשתו וכל משפחתו כולל בנותיו וכלותיו שכולן מכוסות מכף רגל ועד ראש, וגם שערן מכוסה ללא שום שערה יוצאת, אשרי עין ראתה צניעות כזו.
 
אמרו לי בני משפחת הרב עובדיה, שכל הבנות והכלות של הרב עובדיה זצ"ל נוהגות לגלות שתי אצבעות ויותר, למעט אשתו של הרב יצחק שהיא היחידה שמקפידה לכסות כדבעי.

איני יודע אם זה נכון, אבל יש תמונות מפורסמות של אשתו, ואמו, וכן חלק מבנותיו של הרב עובדיה, שמגלות שתי אצבעות ויותר.
 
אמרו לי בני משפחת הרב עובדיה, שכל הבנות והכלות של הרב עובדיה זצ"ל נוהגות לגלות שתי אצבעות ויותר, למעט אשתו של הרב יצחק שהיא היחידה שמקפידה לכסות כדבעי.

איני יודע אם זה נכון, אבל יש תמונות מפורסמות של אשתו, ואמו, וכן חלק מבנותיו של הרב עובדיה, שמגלות שתי אצבעות ויותר.
כמנהג אמם הקדושה ובודאי זה עדיף על פאות הסרוחות של ימינו.
 
מלשונות מרן נשמע שזה מנהג לכתחילה וכך משמע גם מדבריו בשיעור.
אני חושב לע"ד שאולי היה טוב לומר למרן שליט"א שלפעמים אנשים לוקחים את ההיתר הזה כמה צעדים קדימה.
היום זה הגיע למצב שנשים הולכות עם חצי כיסוי כמעט כמו באירופה לפני המלחמה.
לא סתם מרן הזהיר ביביע אומר חלק ה' אבה"ע סימן ה' בהערה 8
ואני מזהיר לא יותר מב' אצבעות
כמנהג אמם הקדושה ובודאי זה עדיף על פאות הסרוחות של ימינו.
שם הוא כותב שעדיף פאה עם כיסוי וגילוי 2 אצבעות
מאשר בלי פאה וגילוי 2 אצבעות
 
רבותי, מרן הרב יצחק באחד מהעלונים סיפר במפורש שמרן ע"ה ישב בשולחן שבת ואמר לרבנית למה את מכסה את כל שעריך כמו סבתא יכנה נהגנו לגלות ב' אצבעות לכתחילה וביקש ממנה שתגלה מעט. עכת"ד. הציטוט הוא כמעט מילה במילה. ואם לא היה אומר אותם מרן הראשון לציון שליט"א בריש גלי לכל השומעים בלווין וכו' לא הייתי מעיז לומר זאת.
 
חזור
חלק עליון