• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מה מברכים על הבמבה החדשה?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מה מברכים על הבמבה החדשה INSIDE OUT (אינסייד אאוט)?
הבמבה הפוכה, כך שמבחוץ יש נוגט ובפנים יש בוטנים.

אלו הם הרכיבים (ע"פ מה שכתוב):
בוטנים טחונים (30%), קמח תירס, סוכר, עמילן תירס, שמנים מהצומח, אבקת קקאו, חומרים מתחלבים (לציטין סויה, E476), אגוזי לוז (0.9%), קמח סויה, מלח, חומרים מייצבים (קלציום קרבונט, צלולוז), שומשום, חומרי טעם וריח, חומר מעכב חמצון (תמצית רוזמרין). מכיל 45% קרם. מכיל 22% ציפוי.


7290115201864.jpg
 
נערך לאחרונה:
לענ"ד אין הבדל בין זה לבמבה רגילה, ולכאורה גם על זה יש לברך "האדמה", ובוודאי אם על במבה במילוי נוגט ובמילוי חלבה מברכים האדמה.
הציפוי הוא כמו במבה רק בטעם נוגט, ובפנים יש מילוי של קרם בוטנים, ובפשטות הציפוי הוא עיקר הבמבה (כמו בבמבה עם מילוי) והוא רק בטעם נוגט, אך לכאורה אין זה משנה את ברכתו. וכאן זה לכאורה עוד יותר פשוט מבמבה רגילה עם מילוי נוגט/חלבה, שכן המילוי כאן הוא קרם בוטנים ויש בחטיף 30% בוטנים טחונים, כך נראה בפשטות שמברכים על זה "האדמה".
[ואמנם היה נראה לי מוזר שכתבו "מכיל 45% קרם. מכיל 22% ציפוי". א. א"כ מה מכיל השאר? הרי כל חתיכה היא ציפוי וקרם, אז מה יש עוד 33%?
ב. הקרם נראה ממש מועט ביחס לציפוי ולא מסתבר מה שנכתב. ואולי הכוונה היא שונה וכגון שמתכוונים לקרם נוגט שמעורב בתוך הבמבה (הציפוי), וצ"ע...]
 
נערך לאחרונה:
לענ"ד אין הבדל בין זה לבמבה רגילה, ולכאורה גם על זה יש לברך "האדמה", ובוודאי אם על במבה במילוי נוגט ובמילוי חלבה מברכים האדמה.
דווקא ידוע לי (משמועה) כי עיקר מה שהראשל״צ אומר לברך אדמה על במבה הוא דווקא רגילה, מנא לן כבודו האי חילוקא?
(ולכאורה הסברא נותנת כן, שאין כאן טפל ועיקר שגם הנוגט/חלבה משמשים כעיקר ולא כטפל)
 
דווקא ידוע לי (משמועה) כי עיקר מה שהראשל״צ אומר לברך אדמה על במבה הוא דווקא רגילה, מנא לן כבודו האי חילוקא?
(ולכאורה הסברא נותנת כן, שאין כאן טפל ועיקר שגם הנוגט/חלבה משמשים כעיקר ולא כטפל)
החילוק צריך לבוא מצידך. לפי הנימוקים שיש בידינו שמחמתם יש לברך על במבה האדמה, לא ניכר שיש מה לחלק.
בנוסף, אינני מבין איך אפשר לומר שהמילוי יהיה העיקר, הרי זה במבה במילוי, ונראה פשוט שהעיקר הוא הבמבה (וכ"כ הרב מוצפי כאן וכאן וכאן וכאן)
[וכ"כ בלוח הברכות של הרב מיארה שליט"א, ובהערה 52-53]
 
נערך לאחרונה:
הנה מכתב שכתב מרן הראשל"צ שליט"א בעניין זה (מקורו כאן):

בענין הברכה על במבה נוגט ובמבה אדומה, הנה כל במבה נעשית מגרגירי תירס קשים, מהסוג של פופקורן, והברכה היא בורא פרי האדמה, ויש לבדוק עם נותני הכשרות אם אכן במבה נוגט וכדומה מיוצרים ג"כ מהסוג של גרגירי התירס הנז', המתנפחים בחום התנור, ואינם ראויים לאכילה כמות שהן. שבאופן כזה ברכתם האדמה. ומה שאחי שליט"א חלק על דברינו, חבל מאד שלא קרא את כל הנימוקים שלנו והזדרז לחלוק ולזרוע בלבול בצבור. ואם היה קורא את כל הנימוקים שלנו בודאי היה מודה שיש לברך הבמבה האדמה, ולא היה נמשך אחר רבני כסא רחמים. וגם מרן אאמו"ר זצוק"ל, וכן הגרי"ש אלישיב, הורו לברך על הבמבה בורא פרי האדמה. ונימוקי מסקנת ההלכה בזה, נתבארו בארוכה בספר עין יצחק חלק ב' כללי ספק ברכות. ובשלחן המערכת חלק א' ערך בורא פרי האדמה.

ושם נתבאר, שבמקום שנחלקו הפוסקים איזו ברכה לברך לכתחילה, שהכל או העץ או האדמה, ולדברי הכל אם בירך הברכה המבוררת לא הויא ברכה לבטלה בדיעבד, שהרי לא הוציא שקר בברכתו, לא שייך לומר בכהאי גוונא ספק ברכות להקל, ובזה סמכינן על דעת רוב הפוסקים שפסקו לברך הברכה המבוררת יותר. שכיון שלדברי הכל יצא ידי חובה באותה ברכה, ואינה ברכה לבטלה, עדיף לנהוג כדעת רוב הפוסקים ולברך הברכה המבוררת. וכל שכן אם מרן השלחן ערוך פסק לברך העץ או האדמה, ולדעת החולקים אינה ברכה לבטלה, הדרינן לכללא דקבלנו הוראות מרן, שרק במקום ספק ברכה לבטלה אין אנו הולכים אחר הוראות מרן. וכבר כתב רבי דוד אבודרהם, בתחלת הלכות ברכות, דמה שאמרו כל הנהנה מהעוה"ז בלא ברכה כאילו מעל, היינו שבירך ברכה שאינה ראויה, כגון שהכל, דגם זה בכלל כאילו מעל.

וע' להמג"א (סימן רו סק"א) שכתב בזה"ל: נראה לי שאותן הגדלים על האילן, ומברך בורא פרי האדמה משום שלא נגמר הפרי, או משום שאינן עיקר הפרי, אם בירך בורא פרי העץ יצא. והעתיקו דבריו האחרונים.

וכן כתב בברכת יוסף ידיד חלק ב' (דף כב ע"ב), דבכהאי גוונא ליכא למיחש לספק ברכות. ע"ש.

ובחיי אדם (כלל נא סימן יב) כתב, שדבר שברכתו בורא פרי העץ או בורא פרי האדמה, רק מחמת שנתרסק או מחמת שאינו עיקר הפרי או שלא נגמר הפרי, ירד ממעלתו ומברכים עליו בתחלה שהכל, מכל מקום בדיעבד אם בירך עליו ברכתו הראויה לאותו מין, יצא. ע"ש. [ועיין ברמ"א סימן רב סעיף ז]. וכן פסק בשו"ת שער אשר אורח חיים (סימן ו' בד"ה והנה), שהעיקר לדינא כדעת מרן ז"ל.

והנה הברכה על הבמבה היא בורא פרי האדמה, שהרי התירס שממנו עושים את הבמבה הוא זן מיוחד שנזרע לצורך הבמבה. ואינו התירס הרגיל, וכיון שאינו ראוי לאכילה בפני עצמו, ורק אחרי הריסוק או הניפוח [פופקורן] נעשה ראוי לאכילה, אין ברכתו משתנית. ויסוד הדברים מדברי רבינו ירוחם (תולדות אדם נתיב ט"ז ח"ב דף קמג שכתב: קורא שהוא מלולב שהוא רך וכו' מברכים שהכל, שאין אנשים נוטעים אותם על דעת לאכלם כך, אלא כשיגמרו הפרי. אבל אם היו נוטעים אותם האנשים על דעת לאוכלן כך רכין, כמו מין אילן שנוטעים אותו על דעת לאכול העלין ותמרות רכין, מברך בורא פרי האדמה. ע"כ. ולפ"ז גם לגבי במבה, מאחר שנעשית של תירס, ולא מהתירס הרגיל, ונוטעים זן זה לשם ריסוקו או ניפוחו, ולא אכילתו בפני עצמו, וגרגירי התירס קשים ביותר שאינם ראויים לאכילה כלל קודם הריסוק [או הניפוח שנעשה פופקורן], לכן ברכתו האדמה.

ויש שקישרו את הדברים למחלוקת בין תמרים שמיעכן, ולא שמו לב שאין זה קשור כלל למחלוקת בדין תמרים שמיעכן, דהכא גם להחולקים כיון שדרכו רק בריסוק, וא"א לאוכלו בפני עצמו, שזה סוג מיוחד של גרגירים קשים שא"א לאוכלם בפני עצמן, חשיב במילתייהו קאי גם אחר הריסוק, ולא שמו לב לדברי רבינו ירוחם הנ"ל, וכן מבואר בתרומת הדשן (סי' כט) שכתב, דבשמים כתושים בדבש, דכיון דאורחייהו בהכי לכתוש ולשחוק הבשמים, מש"ה חשיבי קיימי במילתייהו, משא"כ בדבר אחר שאין דרכו להיות תדיר מעוך ומרוסק". ע"כ. ומבואר להדיא דכל דבר שדרכו להיות מעוך ומרוסק, כמו זן התירס שנזרע לשם הבמבה, ברכתו בורא פרי האדמה.

וכן משמע מהחיי אדם (כלל נא ס"י) שכתב, אין מברכים העץ אלא כשניכר במקצת שהוא פרי, אבל אם ריסקו עד שאינו ניכר כלל מה הוא, מברכים שהכל. ואם רוב דרך אכילת אותן פירות הוא ע"י ריסוק, אף לכתחלה מברך ברכתו הראויה. ע"כ. וכן משמע מדברי ש"ע הגר"ז בכמה דוכתי בהל' ברכות, דכל שהדרך על ידי ריסוק, אין ברכתו משתנית. וכן משמע במג"א (סימן ר"ב ס"ק י"ח) שכתב לגבי בשמים שחוקים, דכיון שהדרך הוא לכתוש ולשחוק, הרי הם חשובים כקיימי במילתייהו.

וכן הוא במשנ"ב בסימן רג (ס"ק יב) "דדרך הבשמים לכתוש באופן זה". ע"כ. וע"ש בשעה"צ (ס"ק יט) שכתב, שאינו דומה למה שמבואר בסימן ר"ד (ס"ק נ"ב) דצריך שיהא ניכר מהותו ותארו, דהכא לענין הבשמים שדרכן בכך מודו כולי עלמא, והיינו, אפילו לדעת הרמ"א בהגה"ה גבי תמרים שמיעכן (בסימן ר"ב ס"ז), וכמבואר בהדיא בתרוה"ד הנ"ל. וכן משמע עוד במשנה ברורה (סימן רב ס"ק מד) דאם רוב דרך אכילת אותן פירות הוא ע"י ריסוק, אף לכתחלה מברך ברכתו הראויה, בין לענין פה"ע או פרי האדמה.

ואברכי כסא רחמים לא הבינו את הדברים הנ"ל, כדרכם, והוציאו חוברות לחזק דברי רבם, וכתבו בחוצפא ויהירות, והכל הבל ורעות רוח בקנאה ותחרות, וחבל שגרמו בלבול בכך שיש שנמשכו אחר דבריהם. ובס' ברכת ה' פסק לברך האדמה על פפקורן, ומאידך על במבה פסק לברך שהכל. והרי גרעיני התירס של הבמבה נזרעים במיוחד לצורך במבה, לא ראויים לאכילה רק באופן כזה, זה זן מיוחד שזורעים לשם הבמבה, ורבינו ירוחם כתב שאם זורעים במיוחד לצורך ריסוקו ברכתו האדמה. וכדין גרעיני אבטיח וגרעיני חמניות בזמנינו. והוא עצמו פסק לברך על גרעינים כאלה האדמה.

ומה שדייק מהריטב"א בפ"ג מהל' ברכות הי"ב, לא הבין דברי הריטב"א, שם מדבר על כל מטבע ברכה שהפקיעו חכמים שם פרי מהברכה, ובזה אמר שאם בירך בורא פרי האדמה על הלחם לא יצא, אבל לא דיבר על שינוי במהות, אלא על שינוי במטבע הברכה. ואין לזה קשר לבמבה. וגם מה שהביא ראיה מרבינו יונה, אין זה ענין לבמבה אחר שרבינו ירוחם כותב שאם נטע למטרה שיעשו בו דבר אחר, מברכים עליו בורא פרי האדמה. והרבה נהגו לברך עליו שהכל, מפני שאינם יודעים שהוא נעשה מזן מיוחד של תירס הנזרע במיוחד לשם הבמבה. וגם אין עושים את הבמבה כעיסה עם תערובת מרובה של דברים אחרים, אלא רובו ככולו הוא מגרגירי תירס דקים כמות שהן, המתנפחים בחום התנור. [ועדותי נאמנה דחזי הוית למרן אאמו"ר זיע"א בליל פסח [תשס"ו] שבירך על הבמבה בפרהסיא "בורא פרי האדמה". וראה במה שכתבנו בירחון יתד המאיר תמוז תשס"ה. ושם דחינו דברי הסוברים לברך על במבה שהכל. וע"ע באורך בספר אבא באהל ביתי, וכיוצא בזה ראה בילקוט יוסף ח"ג דיני ברהמ"ז וברכות עמוד תכב, ובמילואים שבסוף הספר].


בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול
 
החילוק צריך לבוא מצידך. לפי הנימוקים שיש בידינו שמחמתם יש לברך על במבה האדמה, לא ניכר שיש מה לחלק.
בנוסף, אינני מבין איך אפשר לומר שהמילוי יהיה העיקר, הרי זה במבה במילוי, ונראה פשוט שהעיקר הוא הבמבה (וכ"כ הרב מוצפי כאן וכאן וכאן וכאן)
[וכ"כ בלוח הברכות של הרב מיארה שליט"א, ובערה 52-53]
דבר ראשון כל מה שמרן הראש"ל שליט"א דיבר זה כשהתירס הוא הרוב, אבל אם אינו הרוב אז לכאו' בפשטות אין לברך עליה אדמה, ככל דיני ברכות שהולכים אחר הרוב (פרט למין דגן).
דבר שני לפי איך שכתבת אינו מגריסי תירס אלא מקמח תירס וכל מה שמרן הראש"ל שליט"א דיבר זה רק על במבה שנעשית בניפוח מ"גריסי" תירס, ולא מקמח תירס.
לכן נראה שחטיף זה ברכתו בפשיטות שהכל.
 
דבר שני לפי איך שכתבת אינו מגריסי תירס אלא מקמח תירס וכל מה שמרן הראש"ל שליט"א דיבר זה רק על במבה שנעשית בניפוח מ"גריסי" תירס, ולא מקמח תירס.
חבל שאתה לא מעיין בדין ברכת הבמבה. גם על במבה שכתוב "קמח תירס" אנו מברכים "האדמה" מכיוון שזה לא באמת עשוי מקמח, אלא מגריסי תירס שמנפחים אותם, ורק מצד החברה זה נחשב לקמח בגלל שזה גרגירים קטנים...
כל מה שמרן הראש"ל שליט"א דיבר זה כשהתירס הוא הרוב, אבל אם אינו הרוב אז לכאו' בפשטות אין לברך עליה אדמה, ככל דיני ברכות שהולכים אחר הרוב (פרט למין דגן).
כשיש עיקר וטפל לא שייך דין רוב! גם אם הטפל הוא הרוב מברכים על העיקר. ופשוט שרוב הבמבה עצמה (ללא המילוי) עשוי מתירס. ובנוסף מי שרואה את החטיף עצמו רואה שכמעט ואין מילוי קרם בפנים... (והוספתי לזה שגם על חמאת בוטנים אפשר לברך האדמה, ובוודאי אם זה כ"כ סמיך)
 
נערך לאחרונה:
כשיש עיקר וטפל לא שייך דין רוב! גם אם הטפל הוא הרוב מברכים על העיקר. ופשוט שרוב הבמבה עצמה (ללא המילוי) עשוי מתירס. ובנוסף מי שרואה את החטיף עצמו רואה שכמעט ואין מילוי קרם בפנים... (והוספתי לזה שגם על חמאת בוטנים אפשר לברך האדמה, ובוודאי אם זה כ"כ סמיך)
זה מה שניסיתי לומר קודם לכן, שלא שייך בבמבה נוגט עיקר וטפל, כיוון שגם הנוגט הוא עיקר בבמבה הזו, ולכן כן שייך לדבר על רוב או לא רוב.
 
כל מה שמרן הראש"ל שליט"א דיבר זה כשהתירס הוא הרוב, אבל אם אינו הרוב אז לכאו' בפשטות אין לברך עליה אדמה, ככל דיני ברכות שהולכים אחר הרוב (פרט למין דגן).
מפורש לא כדבריך:
בס"ד, ‏כ' כסלו תשפ"ב, 445-2/פ"ב

לכבוד
היקר הנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת הרב נ"י
שלום רב,
מה ששאל מדוע מברכים על הבמבה בורא פרי האדמה, הרי במרכיבי הבמבה של חברת אוסם ברכיבים כתוב בצידו 49% חמאת בוטנים, וכן יש עוד מרכיבים, וא"כ יוצא שאין הרוב תירס, הנה שאני הכא שאין ראוי לאכול את גרגירי התירס כמות שהם, והם ראויים רק על ידי ניפוח, וכן שרק ע"י התפחה ועירוב חומרים נעשה ראוי לאכילה, לכן ברכתו לכ"ע האדמה. ולא דמי לתמרים שמיעכן שראויים בלא הריסוק. וכן מבואר ברבינו ירוחם. וכן משמע בתרומת הדשן סימן כט, דכל דהכי אורחיה, אין ברכתו משתנית. וכן משמע בחיי אדם, ובש"ע הגר"ז ובמשנ"ב, לגבי בשמים שחוקים. וכן משמע בכסף משנה.

ומה שיש חומרים אחרים מעורבים בזה, הנה הבסיס הוא התירס, והתירס נחשב לעיקר, מפני שכל צורת הבמבה זה גרגירי התירס שנתפחו, ודינו ככל הדברים הראויים לאכילה ע"י בישול, כגון תפו"א וכיוצא, שאע"פ שכשהוא בפני עצמו לא ראוי לאכילה, ורק ע"י בישול והוספת תבלינים נעשה ראוי, וברכתו בורא פרי האדמה, כך גם הבמבה הוא עיקר המאכל, שבא ע"י התפחה ועירוב חמאת בוטנים יחד עמו. ואף חמאת הבוטנים ושמן הבוטנים הם נעשו מן האדמה, ואם יברך ע"ז בורא פרי האדמה הרי לא שיקר בברכתו, שהכל נעשה מהאדמה וכדברי המג"א שכל שאין שקר בברכתו מברכים ברכה מבוררת. וברור שהמג"א אמר כן גם לד' הרמ"א, וממילא לא שייך כאן כללא דסב"ל, כי אין כאן ברכה לבטלה. ורק כשיש ספק ברכה לבטלה אמרינן סב"ל. וע' בספר עין יצחק ח"ב (עמ' תקע"ו) באורך כל התשובה.

בברכת התורה,


יצחק יוסף
הראשון לציון
הרב הראשי לישראל

אשמח למקור הלכתי לרוב שהוא טפל בברכה. (לא כשהמיעוט מין דגן).
ראה במשנה ברורה סי' רב ס"ק לא וסי' רד ס"ק נא). ודמו"ב.
 
מפורש לא כדבריך:
בס"ד, ‏כ' כסלו תשפ"ב, 445-2/פ"ב

לכבוד
היקר הנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת הרב נ"י
שלום רב,
מה ששאל מדוע מברכים על הבמבה בורא פרי האדמה, הרי במרכיבי הבמבה של חברת אוסם ברכיבים כתוב בצידו 49% חמאת בוטנים, וכן יש עוד מרכיבים, וא"כ יוצא שאין הרוב תירס, הנה שאני הכא שאין ראוי לאכול את גרגירי התירס כמות שהם, והם ראויים רק על ידי ניפוח, וכן שרק ע"י התפחה ועירוב חומרים נעשה ראוי לאכילה, לכן ברכתו לכ"ע האדמה. ולא דמי לתמרים שמיעכן שראויים בלא הריסוק. וכן מבואר ברבינו ירוחם. וכן משמע בתרומת הדשן סימן כט, דכל דהכי אורחיה, אין ברכתו משתנית. וכן משמע בחיי אדם, ובש"ע הגר"ז ובמשנ"ב, לגבי בשמים שחוקים. וכן משמע בכסף משנה.

ומה שיש חומרים אחרים מעורבים בזה, הנה הבסיס הוא התירס, והתירס נחשב לעיקר, מפני שכל צורת הבמבה זה גרגירי התירס שנתפחו, ודינו ככל הדברים הראויים לאכילה ע"י בישול, כגון תפו"א וכיוצא, שאע"פ שכשהוא בפני עצמו לא ראוי לאכילה, ורק ע"י בישול והוספת תבלינים נעשה ראוי, וברכתו בורא פרי האדמה, כך גם הבמבה הוא עיקר המאכל, שבא ע"י התפחה ועירוב חמאת בוטנים יחד עמו. ואף חמאת הבוטנים ושמן הבוטנים הם נעשו מן האדמה, ואם יברך ע"ז בורא פרי האדמה הרי לא שיקר בברכתו, שהכל נעשה מהאדמה וכדברי המג"א שכל שאין שקר בברכתו מברכים ברכה מבוררת. וברור שהמג"א אמר כן גם לד' הרמ"א, וממילא לא שייך כאן כללא דסב"ל, כי אין כאן ברכה לבטלה. ורק כשיש ספק ברכה לבטלה אמרינן סב"ל. וע' בספר עין יצחק ח"ב (עמ' תקע"ו) באורך כל התשובה.

בברכת התורה,


יצחק יוסף
הראשון לציון
הרב הראשי לישראל
כל דבריו הם רק בצירוף שהחמאת בוטנים והשמן בוטנים עצמם יצאו מהאדמה, ואם בירך עליהם אדמה לא שיקר.
וגם מפני שהחמאת בוטנים באה להטעים את התירס, ובזה דנו כתבלינים. וזה דבר מוסכם שדבר שבא לשמש אפי' הוא רוב בטל למה שמשמשו, כמפורש בב"י (סי' רד סי"ב). ויש שטוענים שאפי' במין דגן הבא לשמש הוא טפל למה שמשמשו. ראה כאן.
ראה במשנה ברורה סי' רב ס"ק לא וסי' רד ס"ק נא). ודמו"ב.
בסי' רב הוא מהטעם שביארתי לעיל, שכשמתכוון לרפואה מיקרי שהאניגרון בא לשמש את השמן שלא יזיקו וירפאהו, ולכן הוא טפל.
והוא כמבואר בציון השני שציינת לסי' רד.
ומה שכתב שם המשנ"ב לגבי חיפוי, בעיקרון הוא מאותה סברא, שמחשיבים אותו כבא לשמש. אבל באמת דימוי זה אינו מוסכם. עי' חזו"ע ברכות עמ' רפט, והליכו"ע ח"ב עמ' קג.
 
בנוסף, אינני מבין איך אפשר לומר שהמילוי יהיה העיקר, הרי זה במבה במילוי, ונראה פשוט שהעיקר הוא הבמבה (וכ"כ הרב מוצפי כאן וכאן וכאן וכאן)
מה שכתב הגרב"צ מוצפי שליט"א בהפניה שהפנית.
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 83427

לכבוד הרב.א)מה מברכים על שניצל תירס ברכה ראשונה ואחרונה? ב)האם זה משנה אם אני אוכל תשניצל בשביל התירס ב)מה מברכים על במבה? ג)מה מברכים על במבה שיש בה שוקולד בפנים(נוגט)?​

תשובה

א, ברכתו האדמה , כי העיקר הוא התירס והירקות אשר בו .
ב, במבה של חברת אוסם היא ייצור מיוחד שברכתו בורא פרי האדמה . וכן עם מילוי .​

צ"ב שכתב שבמבה "אוסם" זה יצור מיוחד, כי הרי מרן הראש"ל שליט"א לא היה כלל במפעל של אוסם, אלא היה במפעל של חטיפי העמק, כמבואר בספרו שמספר על הביקור. (וביתר ביאור בספר אבוא בם).
 
לא היה כלל במפעל של אוסם

מה ששאל מדוע מברכים על הבמבה בורא פרי האדמה, הרי במרכיבי הבמבה של חברת אוסם ברכיבים כתוב בצידו 49% חמאת בוטנים
יש גם תשובה באחד מחלקי קובץ בית יוסף שהרב כתב שהוא ביקר גם במפעל אוסם והם מייצרים באותה שיטה. ושמע שכך כולם מייצרים
 
אשמח שיחווה דעתו ידידנו היקר הרב ראובן מיארה, ונרווה נחת מדבריו המקיפים בהלכות ברכות. אחר שחזינו ואנו נצמדים מאותה העת ללוח הברכות אשר הוציא, עם הסכמת מרן שליט"א. והולך עמו יד ביד...
 
אשמח שיחווה דעתו ידידנו היקר הרב ראובן מיארה, ונרווה נחת מדבריו המקיפים בהלכות ברכות. אחר שחזינו ואנו נצמדים מאותה העת ללוח הברכות אשר הוציא, עם הסכמת מרן שליט"א. והולך עמו יד ביד...
כבר הבאתי את דעתו ומה שכתב בלוח הברכות שהוציא. (וכן עיי"ל שאישר את דבריי הנ"ל...)
[ובכל זאת, אם תרצה, אולי יוכל להרחיב היריעה בעניין]
 
הדברים בוארו ברובם כבר לעיל, הן מחמת המציאות (שהוא זן מיוחד), והן מבחינה הלכתית (גדר עיקר וטפל). ויש עוד מה לבסס ולהוסיף. אבל אמר לי הגר"ש ללוש שהוא סיכם את הדברים וביארם אותם דבר דבור על אופניו בתוכנית אור השבת השבוע, כך שעדיף לקרוא ולעיין מדבריו. ובכלל מאתים מנה.
רק אציין שמרן שליט"א אמר לי לפחות ב' פעמים שהברכה ע"ז האדמה.
 
חזור
חלק עליון