• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מה עדיף היתר המכירה או אוצר בי"ד

ישראל

Well-known member
פרסום ראשון מכתי"ק של מרן ג"ע זיע"א כפי שענה להגאון העצום רבי אהרן סימן טוב שליט"א ראש בית מדרש באר מים חיים ורב קהלת קרית שלום בתל אביב
בענין עדיפות היתר המכירה על פני אוצר בי"ד
מצורף המכתב המקורי
 

קבצים מצורפים

  • היתר המכירה.pdf
    160.6 KB · צפיות: 48
הסרטון המפורסם של מה שמרן אמר בזמנו על אוצר בית דין זה היה שזה עלה יותר היום שהמחירים שווים ודאי שעדיף אוצר בית דין
יאמר לי כבודו במטותא ממך, האם טחו עיניך מראות שמרן אור עינינו חכם עובדיה לא חילק בכתי''ק כאן בין אם יותר יקר אור יותר זול???
מרן כותב פירות היתר מכירה עדיפי מפירות של אוצר בי''ד, ואתה עושה בדעתו חילוקים ובילוקים ואוקימתות??!!
ועוד אמור לי נא, האם ניסית פעם להשתמש באוצר בי''ד ככל פרטיו ודקדוקיו? בפרט בבית עם עוללים רכים, או ילדים צעירים שאינם זוכרים את הפרטים ועושים ככל העולה על רוחם
 
לא ראיתי צודק
אין צורך סתם להתקיף בשביל זה אפשר לשלוח בפרטי
זה נקרא התקפה? פעם פגשת חלאבי שמתווכח בלימוד? אנחנו מעט מרעישים, ואת והב בסופה, לא תיפגע, אין לי ענין אישי נגדך חלילה, תבוא למגדל העמק נעשה אותך מלך.
 
ואם כך אז למה צריך התרה על מי שאכל פירות של אוצר בית דין?
זה כן חומרא!
במחילה, זה לא קשיא. חדא, שבשאלה למרן זצ"ל מדובר על מי שהחמיר לאכול "יבול נכרי בלבד" ולא אכל לא היתר מכירה ולא אוצר ב"ד. ולכן בוודאי צריך התרה.
אבל גם בלא זה לא קשיא. שהרי מי שמחמיר בדבר מסויים אחד, אע"פ שמקיל בדבר מסויים אחר שחמור ממנו, מכל מקום כשרוצה לבוא ולהקל לגמרי בוודאי שצריך התרה. ולכן בשאלה שהיו מחמירים בהיתר מכירה צריך התרה גם אם היו נוהגים להקל באוצר ב"ד החמור ממנו, וזה פשוט.
ואתן דוגמא לכך: אם למשל אדם היה מחמיר לא לאכול קטניות בפסח אבל היה מקיל לאכול מצה שאינה שמורה. הרי שאם היה שואל מה עדיף לאכול, בוודאי התשובה שעדיף מצה שמורה על קטניות שהם מותר גמור מן הדין לכו"ע. אבל אם ישאל האם צריך התרה על החומרא דקטניות, הרי שבוודאי צריך התרה על החומרא שנהג שלא לאכול קטניות אע"פ שנהג להקל ביותר מזה במצה שאינה שמורה. ואין ב' הנידונים תלויים אחד בשני.
הסרטון המפורסם של מה שמרן אמר בזמנו על אוצר בית דין זה היה שזה עלה יותר היום שהמחירים שווים ודאי שעדיף אוצר בית דין

ולגופו של עניין, ההיתר של אוצר ב"ד בירקות הוא קשה מאוד כי להרמב"ם הוא איסור ספיחין ממש. ואע"פ שסומכים על דעת הר"ש, מ"מ בוודאי עדיך להחמיר כהרמב"ם ולהקל בהיתר המכירה שהוא היתר גמור ומוחלט לדעת מרן זצ"ל. (דרך אגב, מה שחושבים שדעת רוב הראשונים כהר"ש ולא כהרמב"ם צריך בירור רב ואין זה פשוט כלל וכלל, ואכמ"ל)
 
מרן הקל מאוד בהיתר המכירה, עיין בילקוט"י 100 עמודים להתיר זאת ולא כהחזון איש, היתר מכרה וודאי עדיף כשאוצר בית דין יקר אפילו באגורה עדיף היתר מכירה, ע"פ מרן, וכך אמר לי אישית הראשל"צ, שמרן עשה היתר מכירה אפילו בגינתו!!!
 
הכוונה לספר הזה?
הוא מדבר שם על היתר מכירה בעמ' 196, אבל לא ראיתי שם כתב יד בעניין זה
לצערי אין גם את החלק הנ"ל באוצר החכמה זה חלק חדש מאוד
אבל זה הספר המדובר
אם למישהו יש בסוף הספר יש תצלום של כתב קודשו של מרן שהוא עשה היתר מכירה בגינה הפרטית שלו
 
יש לי את הספר הזה בבית, נמצא במקראי קוד הלכות שמיטה עמוד 241, מכתב של מרן מיום כה אלול, תשמ"ו, והרב המחבר שליט"א הראה זאת למרן הרב יצחק שליט"א, והרב יצחק שמח מאוד על מכתב זה, שכן אפשר לסמוך כתחילה על היתר מכירה גם בגינה...
הנה קישור לסירטון להיתר מכירה ממרן זיע"א:
הנה תמונה של עמוד 241 בספר עיין למטה...
 

קבצים מצורפים

  • מקראי קוש-הרב עובדה 001.jpg
    מקראי קוש-הרב עובדה 001.jpg
    2.1 MB · צפיות: 30
שאלה - 241524
לכבוד הרב שלום רב. בשמיטה מה יותר נכון, לרכוש אוצר בית דין? או לחילופין היתר מכירה?
תשובה
אוצר בית דין עושה מכל המצווה חוכא ואיטלולא, כי בפועל מסתחרים בפירות שביעית שרשרת של הגורמים המעורבים.
שאלה - 239288
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם אפשר בנקל ולכולם לא רק לבני תורה ולא רק לבעלי בתים או עניים לסמוך על היתר מכירהוהאם עדיף לקנות יבול נוכרי,כי אוצר בית דין הרב הרב לא לקנות זה יקר!
תשובה
"אוצר" בית דין אינו מתנהל כהלכה, ונכון יותר כשאין אפשרות אחרת, לסמוך על היתר מכירה.
להלן תשובה שענה מו"ר הגרב"צ מוצפי שליט"א
 
חזור
חלק עליון