• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

"מי גדול ממי", מקומות בתלמוד בהם השוו בין החכמים

עוד גמ' ידועה שחשבו החכמ' להסתכל על חכם באופן שלילי והוכיחם ר' יוחנן שלא זה המבט הנכון
תלמוד בבלי מסכת חגיגה דף ה עמוד ב
רב אידי אבוה דרבי יעקב בר אידי הוה רגיל דהוה אזיל תלתא ירחי באורחא וחד יומא בבי רב והוו קרו ליה רבנן בר בי רב דחד יומא חלש דעתיה קרי אנפשיה שחק לרעהו אהיה וגו' אמר ליה רבי יוחנן במטותא מינך לא תעניש להו רבנן נפק רבי יוחנן לבי מדרשא ודרש ואותי יום יום ידרשון ודעת דרכי יחפצון וכי ביום דורשין אותו ובלילה אין דורשין אותו אלא לומר לך כל העוסק בתורה אפילו יום אחד בשנה מעלה עליו הכתוב כאילו עסק כל השנה כולה

ויש מקום לציין בכל זה לדוכתי רבים שכינו החכמים זה את זה בכינויים קשים ביותר, אך כמדומה שיותר מתאים למאמר נפרד
 
כרך ג'.
(היחיד שעברתי על כולו).
מהדורא חדשה או ישנה? איני יודע.
אולי ערך כבוד תורה/חכמים?
עברתי מעט בין בתרי השד"ח ח"ג, וראיתי שבמקומות רבים דן אם חכם פלוני תנא או אמורא, ומי היה תלמיד של מי, ונידונים כאלה מצוים לרוב ביביע אומר הוריות, ומסתמא במפתחות של ספרי רבינו יימצאו עוד כהנה וכהנה , וכן בספרי עין יצחק ויתר ספרי הכללים
ועכ"פ אכתוב בדרך העברה מה שראיתי שם שיכול להועיל לנידון דידן
מע' ח כלל פג אי ר' חייא תנא או אמורא
שם כלל פט הלכה כרב חסדא לגבי רב המנונא שהיה תלמידו
כלל צ' ר' חנינא לגבי ר' הושעיא, או לגבי רב, או לגבי ר' יוחנן כמי הלכה, וכן עוד
כלל קלד ר' חמא בר' חנינא אמורא הוה, וכן עוד חכמ'
מע' ט כלל מב ר' טרפון היה מתלמידי ב"ש
מע' י כלל נ ר' יוחנן אי היה תנא או אמורא
כלל נב כנ"ל לגבי ר' יונתן בן אלעזר ועוד חכמ'
מע' כ כלל קד אם תלמיד יכול להזכיר שם רבו, ומביא מקומות רבים שהזכירו שם רבם ודן היאך אפשר
שם כלל קנז דיון מעניין מרב אשכנזי שלא ראוי לצמצמם בתוארים כיון שיש בהם נפק"מ לשקול את היחס הנכון לחכם
 
עברתי מעט בין בתרי השד"ח ח"ג, וראיתי שבמקומות רבים דן אם חכם פלוני תנא או אמורא, ומי היה תלמיד של מי, ונידונים כאלה מצוים לרוב ביביע אומר הוריות, ומסתמא במפתחות של ספרי רבינו יימצאו עוד כהנה וכהנה , וכן בספרי עין יצחק ויתר ספרי הכללים
ועכ"פ אכתוב בדרך העברה מה שראיתי שם שיכול להועיל לנידון דידן
מע' ח כלל פג אי ר' חייא תנא או אמורא
שם כלל פט הלכה כרב חסדא לגבי רב המנונא שהיה תלמידו
כלל צ' ר' חנינא לגבי ר' הושעיא, או לגבי רב, או לגבי ר' יוחנן כמי הלכה, וכן עוד
כלל קלד ר' חמא בר' חנינא אמורא הוה, וכן עוד חכמ'
מע' ט כלל מב ר' טרפון היה מתלמידי ב"ש
מע' י כלל נ ר' יוחנן אי היה תנא או אמורא
כלל נב כנ"ל לגבי ר' יונתן בן אלעזר ועוד חכמ'
מע' כ כלל קד אם תלמיד יכול להזכיר שם רבו, ומביא מקומות רבים שהזכירו שם רבם ודן היאך אפשר
שם כלל קנז דיון מעניין מרב אשכנזי שלא ראוי לצמצמם בתוארים כיון שיש בהם נפק"מ לשקול את היחס הנכון לחכם
מי כמוך ידידי היקר והנכבד.
 
תודה לכולם על המקורות הרבים.
החל מהבוקר (לפרקים) אני עסוק בעריכת העניינים בס"ד.
בינתיים אפשר להכניס עוד דברים.

לדעתכם כדאי גם להביא מהפוסקים ראשונים ואחרונים?
רק העתקה של המקורות שהביאו כאן יצא 7 עמודי A4 לערך.
 
הן עתה שלחתי לבקש מאחד הבחורים היקרים שלנו שזכה אתמול לסיים מסכת ב"ב שילקט לי כל הנמצא כתוב בה מעניין זה ושדר לי איגרת מעולפת ספירים יחיהו ה' וישמרהו אכי"ר
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף יב עמוד א

אמר אמימר וחכם עדיף מנביא שנאמר ונביא לבב חכמה מי נתלה במי הוי אומר קטן נתלה בגדול אמר אביי תדע דאמר גברא רבה מילת' ומתאמר' משמיה דגברא רבה אחרינא כוותי' אמר רבא ומאי קושיא ודילמא תרוייהו בני חד מזלא נינהו אלא אמר רבא תדע דאמר גברא רבה מילתא ומתאמרא משמיה דר' עקיבא בר יוסף כוותיה



תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טז עמוד ב

אדהכי איתער בהו רבא אמר להו דרדקי הכי א"ר יוחנן ישמעאל עשה תשובה בחיי אביו



תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף לא עמוד ב

א"ל אנא סברי למעבד עובדא השתא דאותיבתן את ואותבן רב המנונא בסוריא לא עבדינן בה עובדא נפק עבד עובדא מאן דחזא סבר טעותא היא בידיה ולא היא אלא משום דתליא באשלי רברבי



רשב"ם מסכת בבא בתרא דף נח עמוד א

רבי בנאה - אדם גדול וחשוב היה לפיכך ניתן לו רשות ליכנס בקברי צדיקים אבל אחר לא כדאמרי' (חולין דף ז:) גדולים צדיקים במיתתן יותר מבחייהן והיה נכנס במערות ומודד מדת ארכן מבפנים ואח"כ מודד מבחוץ כנגדן ועשה שם ציון סיד כדי להכיר מקום הטומאה ולא יביאו טהרות דרך כאן שלא יאהיל על הקבר.



תוספות מסכת בבא בתרא דף סב עמוד א

ומודה רב - פי' בקונטרס קודם ששתק משמע דבשתק מודה להו אף על גב דלקמן (עמוד ב) שתק (רבא) לאביי אף על גב דלא הודה לו אלא שלא חש להשיבו הכא ליכא למימר הכי דרב כהנא ורב אסי הוו כמו תלמיד חבר לרב כדאמרי' (סנהדרין דף לו:) דלסבריה לא הוו צריכי וברוב מקומות רב מודה כששתק להם



תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף קיא עמוד א

מיסתמיך ואזיל רבי ינאי אכתפא דרבי שמלאי שמעיה ואתי ר' יהודה נשיאה לאפייהו א"ל בר אינש דאתא לקיבלנא הוא יאי וגולתיה יאי כי מטא לגביה גששה אמר ליה דין שיעוריה כשק



תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף קלג עמוד ב

ההוא דאמר ליה לחבריה נכסי לך ואחריך לפלוני וראשון ראוי ליורשו הוה שכיב ראשון אתא שני קא תבע סבר רב עיליש קמיה דרבא למימר שני נמי שקיל א"ל דייני דחצצתא הכי דייני לאו היינו דשלח רב אחא בר רב עויא אכסיף קרי עליה אני ה' בעתה אחישנה





תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף קמב עמוד ב

אמר ליה רבי אבהו לרבי ירמיה הלכתא כוותן או הלכתא כותייכו אמר ליה פשיטא דהלכתא כוותן דקשישנא מינייכו ולאו הלכתא כוותייכו דדרדקי אתון אמר ליה מידי בקשישותא תליא מילתא בטעמא תליא מילתא



תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף קנא עמוד א

אחתיה דרב טובי בר רב מתנה כתבתינהו לנכסה לרב טובי בר רב מתנה בצפרא לפניא אתא רב אחדבוי בר רב מתנה בכה לה אמר לה השתא אמרי מר צורבא מרבנן ומר לאו צורבא מרבנן כתבתינהו ניהליה אתא לקמיה דרב נחמן אמר ליה הכי אמר שמואל כל שאילו עמד חוזר חוזר במתנתו



תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף קנח עמוד ב

אמר לו בן עזאי על החלוקין אנו מצטערין וכו' אמר ר' שמלאי עדא אמרה בן עזאי תלמיד חבר דרבי עקיבא הוה דקאמר ליה שבאת




ואנכי בזכותו מצאתי עוד גמ' נפלאה ביותר בענין זה:
תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף סו עמוד א

עבד רב נחמן עובדא גבי ריש גלותא כשמעתיה קרעיה רב יהודה לשטריה אמר ליה ריש גלותא רב יהודה קרע לשטרך אמר ליה דרדקא קרעיה גברא רבה קרעיה חזא ביה טעמא וקרעיה איכא דאמרי אמר ליה דרדקא קרעיה דכולי עלמא לגבי דידי בדינא דרדקי נינהו
 
כרך ג'.
(היחיד שעברתי על כולו).
מהדורא חדשה או ישנה? איני יודע.
אולי ערך כבוד תורה/חכמים?
בספריה שלי זה בכרך ג', כנראה יש חילופי דפוסים.
מצאתי זה כעת במערכת הלמ"ד כלל צ"ט:
1725365036495.png
מערכת השי"ן:
1725365096360.png
 
סוכה כח ע"א

תנו רבנן: שמונים תלמידים היו לו להלל הזקן, שלשים מהם ראוים שתשרה עליהם שכינה כמשה רבינו, ושלשים מהן ראוים שתעמוד להם חמה כיהושע בן נון, עשרים בינונים. גדול שבכולן - יונתן בן עוזיאל, קטן שבכולן - רבן יוחנן בן זכאי. אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הניח מקרא ומשנה, תלמוד, הלכות ואגדות, דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, קלים וחמורים וגזרות שוות, תקופות וגימטריאות, שיחת מלאכי השרת ושיחת שדים ושיחת דקלים, משלות כובסין, משלות שועלים, דבר גדול ודבר קטן. דבר גדול - מעשה מרכבה, דבר קטן - הויות דאביי ורבא. לקיים מה שנאמר להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא. וכי מאחר שקטן שבכולן כך, גדול שבכולן - על אחת כמה וכמה. אמרו עליו על יונתן בן עוזיאל, בשעה שיושב ועוסק בתורה - כל עוף שפורח עליו מיד נשרף.

בירושלמי נדרים (סוף פרק ה), פעם אחת חלה הלל הזקן, ונכנסו כל תלמידיו לבקרו, ורבן יוחנן בן זכאי עמד בחצר (מענווה). אמר להם הלל, היכן הוא הקטן שבכם, שהוא אב בחכמה ואב לדורות, ואין צריך לומר הגדול שבכם, אמרו לו הרי הוא בחצר, אמר להם יכנס, כיון שנכנס קרא עליו הכתוב , להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא. וענף עץ אבות (הנדמ"ח עמד קעד) כתב, רבן יוחנן בן זכאי עם הכולל, בגימטריא "להנחיל אוהבי יש".
 
בינתיים אפשר להכניס עוד דברים.
אני עייף מאוד, אבל לא אמנע מלהביא דבר טוב מבעליו, מרן זיע"א לידידנו היקר הטורח בשביל @מורשת מרן בכל נפשו ומאודו. ידידנו היקר:

הגאון ר' חיים פלאג'י בספר כל החיים (מערכת ש אות ב) כתב, בני בן חכם כי ביצחק יקרא נר"ו (הוא ר' יצחק פלאג'י, בעל היפה ללב) הביא ראיה לזה ממה שאמרו במסכת אבות פרק ב (משנה ח), הוא היה אומר אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים ורבי אליעזר בן הורקנוס בכף שניה, מכריע הוא את כולם. אבא שאול אומר משמו, אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים, ורבי אליעזר בן הורקנוס אף עמהם, ורבי אלעזר בן ערך בכף שניה, מכריע הוא את כולם. ע"ש. ואין ראיה מזה, כי רבן יוחנן בן זכאי שהוא האומר דבר זה, היה גדול בדורו, ועל החכמים שבדור ותלמידיו קאמר כן. ועיין מה שכתבתי בקונטריס חיים ביד סימן סא בסייעתא דשמיא. ועיין סנהדרין דף קה ע"ב על פסוק (מלכים א א מז) ויגדל את כסאו מכסאך וכו'. וראיתי להרב בית דוד (חלק יורה דעה סימן קלג בסוף הסימן) שכתב, היכא דפליגי מהרא"י והרשב"ץ ראוי לפסוק כהרשב"ץ נגד מהרא"י, שאף על פי שמוהרא"י גדול כבודו, מכל מקום ידענו נאמנה שהרשב"ץ גדול ממנו הרבה, ואף על גב דמוהרא"י בתרא וכו'. ע"ש. והרב שם הגדולים חלק ב (מערכת יו"ד, לפנינו בשם הגדולים ח"א מע' י אות תב) השיב על זה, כי כפי דברי מהרא"ם (שהביאו מרן בשו"ת בית יוסף דלקמיה) ומהרשד"ם (חאה"ע סי' קכה וקנה וסי' קעו, וחחו"מ סי' קכב) ומרן (בשו"ת בית יוסף דיני גיטין וגירושין סי' יג) והרב פרח מטה אהרן (ח"ב סי' פא) הוא דמוהרא"י גדול יותר מהרשב"ץ. ומה שכתב גם כן, שהוא בתרא, ליתא, שהיו בזמן אחד. יע"ש. ועיין מה שכתב עוד הרב בית דוד בחושן משפט סימן צא (בסוף הסימן) דף צב ע"ב, דראוי לפסוק כמהרח"ש נגד מהראד"ב, דמהרח"ש עושה פסקיו בפלפול התלמידים, יע"ש. עכ"ל ר' חיים פלאג'י.

ובבואי היום אל העין לראות היכן הותיר לנו סולת נקיה מרן גאון עוזנו ותפארתנו, השתוממתי על המראה, כי מלא הוא מפה אל פה. וכאשר נברר ונדקדק בדברי קודשו, בס"ד:

ראשית מה שהביא ר' חיים פלאג'י לדבריו בשו"ת חיים ביד (סימן סא), שם כתב אודות אחד שכתב אגרת אחת, והשוה לב' חכמים בתואר אחד, ויש בזה הקפדה וזילותא שהשוה הב' עם גדול בתואר אחד, ועל זה קם אחד מתלמידיו של הגדול, וכתב לו אגרת אחת לזה הכותב, והשווה התואר שם עם אחד מדלת העם. עכ"ל. והנה כתב כיוצא בזה מרן זיע"א בשו"ת יביע אומר חלק ב (חלק יורה דעה סימן טז) אודות מי שהיה מעיין בספר. ובכלותו נענה ואמר: ספר זה טוב הוא טוב מאד. ויצאו עליו עוררים שאין לומר כן. כי נראה מזה שספרים אחרים ח"ו אינם טובים. וראה עוד בשו"ת יחוה דעת ח"ז (סימן קצח אות ז-ט) מה שכתב בזה.

ומה שהביא לאחר מכן ר' חיים פלאג'י לדברי הרב בית דוד (חלק יורה דעה סימן קלג בסוף הסימן) שכתב, היכא דפליגי מהרא"י והרשב"ץ ראוי לפסוק כהרשב"ץ נגד מהרא"י, שאף על פי שמוהרא"י גדול כבודו, מכל מקום ידענו נאמנה שהרשב"ץ גדול ממנו הרבה, ואף על גב דמוהרא"י בתרא וכו'. ע"ש. דברים אלו הביאם מרן זיע"א בשו"ת חזון עובדיה (סוף סימן א) בזו הלשון, ועיין בשו"ת בית דוד (חלק יורה דעה סימן קלג) שבמקום שנחלקו מהרא"י והרשב"ץ הלכה כהרשב"ץ, שאף על פי שמהרא"י גדול כבודו מאד, מכל מקום ידענו שהרשב"ץ גדול ממנו וכו'. ע"ש. ומרן החיד"א בשם הגדולים (ערך מהר"ר ישראל איסרלן סימן תב) כתב על דברי הבית דוד, שנעלם ממנו מה שכתב מהרשד"ם, שרבו הגאון מהר"י טאיטאצק היה מחזיק תשובות תרומת הדשן כתשובות הרא"ש וכו', והרא"ם היה תופס דבריו כמרגליות וכו', ומיהו בנידון הב"ד הלכה כהרשב"ץ דאיכא רבוותא כוותיה. ע"כ. עכ"ל.

ומה שכתב בסוף דבריו, ועיין מה שכתב עוד הרב בית דוד בחושן משפט סימן צא (בסוף הסימן) דף צב ע"ב, דראוי לפסוק כמהרח"ש נגד מהראד"ב, דמהרח"ש עושה פסקיו בפלפול התלמידים, יע"ש. עכ"ל. הנה בדברי הפתיחה אשר נדפסו ובאו בשו"ת יביע אומר ח"ג (ד"ה: והנה הרוצה) כתב מרן זיע"א, וע' בשו"ת בית דוד (חחו"מ ס"ס צא) ששמע מפי הרב מהר"י קובו ז"ל שקבלה בידינו שבמקום שמהרח"ש חולק על מהר"א די בוטון יש לדון כמהרח"ש, חדא דהוי בתראה טפי, ושנית שקבלה בידינו שמהרח"ש היה עושה פסקיו בפלפול התלמידים כדי שיצא הדין מלובן ומבורר. ע"ש. ודון מינה לנ"ד. עכ"ל.

והנה מצאתי עוד למרן זיע"א בחזון עובדיה ברכות (עמ' קו) שכתב, והגר"י זרחיה אזולאי הרב המגיה לתשובות הרדב"ז ח"ה (סי' ב אלפים צה) כתב, וידוע מה שהעיד מרן על הרשב"א, שאם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים, והרשב"א בכף שניה מכריע הוא את כולם. וכדברים הללו כתב בשו"ת יביע אומר חלק ח (חלק יורה דעה סימן יא אות ז), אלא ששם ציין שיש "כהנה רבות".

ובשו"ת יביע אומר ח"ד (חאו"ח סי' ב אות אות יא) כתב וז"ל, וע' בשו"ת התעוררות תשובה ח"ב (סי' כט) שהדבר פשוט מאד שהלכה כד' הנגלה במקום שחולק ע"ד הקבלה. ודחה דברי: המתעקשים מאד לומר שדבר שנמצא בזהר דוחה כל שיטות הפוסקים. ע"ש. ואף על פי שבשו"ת בית דינו של שלמה (חאו"ח סי' יב דכ"ב ע"ד) הביא דברי המשאת בנימין (סי' סב) שכ', שאפילו יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים והזוהר בכף שניה מכריע הוא את כולם. ע"ש. וכ"כ בס' מכתב לחזקיהו בתשו' (סי' ז' דל"ג ע"ג) בשם המשנת חסידים בסו"ס אדרת אליהו (סי' יז). ע"ש.

ובשו"ת יביע אומר ח"ז (חלק חושן משפט סימן א אות ז) כתב וז"ל, כשיש מקום פנוי לדיין אחד בלבד, ונצבים לפנינו שני ת"ח שיש להם כושר דיינות, האחד בקי בפוסקים, ראשונים ואחרונים, והשני חריף ומפולפל בהויות דאביי ורבא, מי מהם עדיף להקדימו, מחלוקת קדומה היא, דגרסינן בהוריות (יד א) א"ר יוחנן, פליגי בה רשב"ג ורבנן, חד אמר סיני עדיף, וחד אמר עוקר הרים עדיף. (ופי' רש"י, סיני, כלומר מי שהמשניות והברייתות סדורות לו כנתינתם מסיני, ועוקר הרים, היינו חריף ומפולפל בתורה אלא שאין המשניות והברייתות סדורות לו כל כך). רב יוסף סיני, רבה עוקר הרים, שלחו לתמן איזה מהם קודם, שלחו להו, סיני עדיף, שהכל צריכין למרי חטייא. (כלומר רב יוסף הוא מרי חיטייא, שמקבץ תבואות למכור, דהיינו מקבץ שמועות). וזאת על פי המבואר בסנהדרין (מב א), כי בתחבולות תעשה לך מלחמה, במי אתה מוצא מלחמתה של תורה, במי שיש בידו חבילות של משנה, (ופירש רש"י, כלומר, במי אתה מוצא הוראותיה של התורה, לעמוד על בוריה ועל עיקרה, במי שיש בידו חבילות של משנה, ולא כאדם המפולפל ומחודד ובעל סברא, ואינו בקי הרבה במשניות וברייתות, כי מהיכן יתגלה סוד ההלכה, אלא בבעל משניות וברייתות הרבה, שאם יצטרך לו טעם ילמדנו מתוך משנה וברייתא אחרת, או אם יקשה לו דבר על דבר יבין מתוך משניות וברייתות הרבה שבידו וכו'). קרי רב יוסף אנפשיה, ורב תבואות בכח שור. וע' במחזור ויטרי (אבות פ"ב עמוד תצד) בהא דתנן, הוא היה אומר, אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים, ורבי אליעזר בן הורקנוס בכף שניה מכריע הוא את כולם. אבא שאול אומר משמו, אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזנים, ור' אליעזר בן הורקנוס אף עמהם, ורבי אלעזר בן ערך בכף שניה, מכריע הוא את כולם. דבהכי פליגי אבא שאול ותנא קמא, ת"ק סבר סיני עדיף, ור' אליעזר בן הורקנוס סיני הוה, ואבא שאול סבר עוקר הרים עדיף, ור' אלעזר בן ערך עוקר הרים הוה. ע"ש. ולפ"ז פסקינן שפיר כדעת ת"ק, דסיני עדיף, וכדמסקינן בהוריות. (אולם ע' לרבינו יונה והרשב"ץ אבות שם, שכתבו, דהני תנאי לא פליגי, אלא דמר משתעי לענין הבקיאות, ומר משתעי לענין הפלפול והחידוד). וע' להגר"י עייאש בספר וזאת ליהודה (דמ"ח ע"א) שכ', דבהכי פליגי ר' חנינא ור' חייא (בכתובות קג ב), דלר' חנינא דמשתבח בפלפוליו, ס"ל עוקר הרים עדיף, ור' חייא פליג עליה, וכיון דמסקינן כמה גדולים מעשי חייא, אלמא סיני עדיף. וי"ל. וע' בתוס' עירובין (מ א) וז"ל: ונראה להריצב"א דנקטינן כרב ששת לגבי רב חסדא, מפני שהיה גדול ממנו, דאמרינן לקמן (סז א), רב חסדא ורב ששת כי פגעו אהדדי, רב חסדא מירתע שפוותיה ממתניתא דרב ששת, ורב ששת מרתע כולי גופיה מפלפוליה דרב חסדא, ואמרינן בהוריות (יד א) סיני ועוקר הרים סיני עדיף, דהכל צריכין למרי חיטייא. עכ"ל. אמור מעתה שיש להעדיף ולמנות לדיין את הת"ח הבקי בפוסקים רוא"ח, שע"י כך יוכל לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא. וכמ"ש הגאון רבי דוד פארדו והגאון הנצי"ב שחובה למנות את הגדול יותר בחכמת התורה, ולהקדימו על פני חבירו. וכמו שהכריעו בש"ס סיני עדיף שהכל צריכין למרי חיטייא.

ואחר כל זאת מרן זיע"א בא העיר'ה בזה על אודות דברי רבינו יוסף חיים בשו"ת רב פעלים חלק ד (חלק סוד ישרים סימן ב דף ל ע"ד: ד"ה יראה) שכתב, ומי שם אותו שופט בארש לעשות ערכין בגדולי עולם וכו'. וכתב על דבריו מרן זיע"א בגיליון, וזו לשון קודשו (נדפס בשו"ת יביע אומר חלק יא חלק חושן משפט סימן כה אות כד): לא ידעתי מה יש איסור בזה. והריב"ש (ר"ס שצד) ד"ה עתה, כתב דר"ת גדול מן השאלתות ובה"ג ורש"י וכו'. ובלא ספק מרן הבית יוסף גדול בפשט מהאר"י ז"ל. וההיא דמועד קטן (כה:) נתור בכי ושניה דטייעא על שהכריע מי יעבור תחלה, היינו דהתם תליא בצדקות וכו'. ודו"ק. וע' בהקדמת ים של שלמה לב"ק, בשם הרא"ש בתשובה (כלל צד סי' ה), דר"ת ור"י היו גדולים בחכמה ובמנין יותר מן הרמב"ם. ע"ש. וזה סיוע להריב"ש (ר"ס שצד) הנ"ל. וע' בשו"ת חיים ביד (ס"ס סא) בד"ה פש גבן. עכ"ל.

חלק מהערה זו זכינו כבר לראותה, בכך שכתב רבנו בדברי פתיחה שנדפסו בהליכות עולם ח"א (עמ' טז), אם כי לא הסכים עמהם בכללותם, וזו לשונו: גם לענין דברי רבותינו בעלי התוספות יש לומר שלא נתכוונו לפסק הלכה אלא לענין פירוש הסוגיא, וכמו שכתב רבינו בצלאל אשכנזי בשיטה מקובצת (פרק קמא דכתובות דף יג ע"א), וזו לשונו: "דע שאין דרך התוספות שלנו לפסוק הלכה כי אם לפרש שמעתתא דרך שקלא וטריא, כוך קבלנו מרבותינו, וגם במקום שכותבים בלשון "פסק הר"ח", וכיוצא בזה, כוונתם שבאותו פסק יצא לנו תירוץ ויישוב בסוגיית הש"ס" ע"כ. וכן כתב מרן הבית יוסף ביורה דעה (סימן קטו): "ואף על פי שהתוספות כתבו להתיר, אפשר שלא כתבו כן למעשה, אלא רק דרך הוראה". ע"ש. ולכן במקום שהתוספות והרמב"ם חולקים, לדעת מרן יש להעדיף פסקי הרמב"ם, שכוונתו להורות הלכה למעשה, מה שאין כן התוספות שלא נתכוונו אלא לשקלא וטריא, ולא למעשה. ועיין עוד בדרישה (יורה דעה סימן רצ סק"א). ובשו"ת נשמת כל חי (חלק יורה דעה ריש סימן סו). וכן כתב הכנסת הגדולה אורח חיים (בכללים לדרכי הפוסקים דף קסא ע"ב), בשם הגואן רבי אליהו קפסאלי בתשובה, וזו לשונו: "מקובלני מפי אבא מרי שאין לסמוך על דברי התוספות למעשה, אם לא שביארו בפירוש בדבריהם שכן הלכה למעשה". (וכן כתב עוד הכנה"ג בספרו שו"ת בעי חיי חיו"ד סוף סימן קנז, וחלק חו"מ ח"ב ר"ס קפ). ע"ש. וכן כתב הגאון רבי אברהם פלאג'י בשו"ת שמע אברהם (סוף סימן לג). ע"ש. ולכן אף שכתב המהרש"ל בהקדמתו לספרו ים של שלמה על חולין, בשם הרא"ש בתשובה, שאף על פי שהרמב"ם היה גדול מאוד בכל החכמות, אכן כשהוא חולק על רבינו תם ור"י אין לשמוע אליו, אלא יש ללכת אחר פסקי התוספות, כי קבלה בידינו שרבינו תם ור"י היו גדולים בחכמה ובמנין יותר מהרמב"ם. ע"כ. וכן כתב בשו"ת חות יאיר (סימן קצב) בשם הרא"ש. וראה עוד בתשובת הריב"ש (סימן שצד). מכל מקום דעת מרן הבית יוסף אינה כן, ובפרט שהרמב"ם הוא מרי דאתרין. ודלא כמו שכתב ביד מלאכי (כללי הרמב"ם אות כח) מהרב יד אהרן בשם מהר"ם מטיוולי, שיש לפסוק כהתוספות נגד הרמב"ם. ע"ש. דליתא. עכ"ל. ודברים אלו הובאו גם בשו"ת יחוה דעת ח"ה (עמ' שי) ובנד"מ ח"ז (הקדמה עמ' ו). וראה עוד שם (סי' רח אות מב).

ובמאור ישראל כת"י על סנהדרין (מב.) אמר רבי יוחנן במי אתה מוצא מלחמתה של תורה במי שיש בידו חבילות של משנה, קרי רב יוסף אנפשיה ורב תבואות בכח שור. כתב, קשה מאי רבותיה הא כל האמוראים יודעין המשניות, עיין תוס' חולין (קי:) ד"ה דתנן. ועיין נימוקי הגרי"ב שבת (קיד:). ויש לומר דמשנה כוללת גם כן ברייתא, עיין רשב"ם בבא בתרא (קלח.) ד"ה יורשין. והרש"ש בשבת (פג:) הביא ראיות לזה. ורב יוסף בקי היה גם בברייתות. גם רש"י כתב, משניות וברייתות הרבה. ועיין מה שכתבתי לקמן זבחים (צו:). עכ"ל.

ושם (צו:) רש"י ד"ה פשיט ממתניתא, שמשניות סדורות בפיו. הגרי"פ מגיה שהברייתות. ועיין מה שכתבתי לעיל בסנהדרין (מב.) בס"ד. שוב ראיתי שכן כתב הרש"ש שבת (פג:). עכ"ל.

ועל אודות סיני ועוקר הרים, שסיני עדיף, כתב מרן זיע"א רבות בספריו. ראה בכל זה בשו"ת יביע אומר חלק א (הקדמה אות ו-ז) ובשו"ת יחוה דעת ח"ז (סי' קצח אות ז-ח). ובהליכות עולם ח"ג (עמ' לג). ובענף עץ אבות (עמ' קכ ובנד"מ עמ' קפא). ובשו"ת יביע אומר ח"ג (הקדמה). וח"ד (חיו"ד סי' יח אות א וחחו"מ סי' א אות א) וח"ז (חחו"מ סי' א אות ז) ובמאור ישראל ח"ב (עמ' י).
 
גם האות א קשור, שקובע כי החכם היותר גדול הוא מי שיודע יותר הרבה ספרים. מרבה ספרים מרבה חכמה
בעקבות משפט זה, שאין חכמתו של אדם מגעת אלא עד שספריו מגיעים, אני יודע משפט "מעניין" מאוד שאמר מרן זיע"א, אבל לא התפרסם לציבור...
 
בעקבות משפט זה, שאין חכמתו של אדם מגעת אלא עד שספריו מגיעים, אני יודע משפט "מעניין" מאוד שאמר מרן זיע"א, אבל לא התפרסם לציבור...
מסתמא כוונתך לדבריו על מופת הדור אחד מגדולי רבני אשכנז בבני ברק זצ"ל, אנכי שמעתי כן מפיו אבל הדור של היום לא יבין כוונתו
 
מר רברבי ועביד כזוטרי? א"ל: ואנא נמי כרברבי עבדי. עוד בב"ב )כב.( דאמר להו רב אדא לרבנן: אדמגרמיתו גרמי בי אביי, תו אכלו בישרא שמינא בי רבא )פרש" י שהיה רגיל לומר לתלמידים עד שאתם הולכים אצל אביי לגרם עצמות , כלומר ללמוד שלא לשובע, בואו ולמדו הלכות צהובות מרווחות אצל רבא(.

שם נענש על זה קשה ביותר כיעו"ש
בגמרא שם מבואר שמסתבר שנענש מסיבה אחרת, אכן לדעת אביי עצמו הוא מחמת זה. כמו כן גם למסקנה עכ"פ נראה שלא ראוי.
אלא שיותר נראה שהבעיה שם היא אופן אמירת הביקורת שיש בה זילות ולאו דוקא עצם משמעות הדברים, מי גדול ממי. ובאמת שכן משמע מדברי ר' גרשום שם שמסביר שאלו דברי ביזוי עי"ש.
עוד אפשר לומר שגם על צד דנענש מחמת מה שאמר על אביי הוא מחמת שאביי הקפיד על כך (כן יש לשער שהקפיד כיון שתלה בזה את העונש אך י"ל). ועוד אפשר להוסיף שאף אם הקפדת אביי נניח היתה בטעות מצינו שנענשים גם על הקפדה בטעות כמעשה של ר' יוחנן ורב כהנא.
עכ"פ קשה להביא ראיה ממעשה זה על נושא האשכול.
 
נערך לאחרונה:
מצורף בזה מאמר שכתב ע"ז ידי"נ הגאון רבי אלון בן שבת, מבכירי רבני קו ההלכה, רב בית ההוראה כתר תורה ועוד

מצורף גם קישור
 

קבצים מצורפים

  • עלון-כתר-תורה-בלק-פד-להדפסה.pdf
    1.6 MB · צפיות: 6
חזור
חלק עליון