• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מנהיג הציונות הדתית: הגאון הרב חיים דרוקמן זצ"ל הלך לעולמו

ישיבישער של מרן

Well-known member
חבר צוות

מנהיג הציונות הדתית: הגאון הרב חיים דרוקמן זצ"ל הלך לעולמו

אבל כבד בימי החנוכה: מנהיג הציונות הדתית, הגאון הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל ראש ישיבות בני עקיבא וחבר הכנסת לשעבר מטעם המפד"ל הלך לעולמו בגיל 90 לאחר שחלה בקורונה ומאז מצבו הידרדר. משה ויסברג עם פרטים ראשונים מתולדות חייו:


d8809ed01ea538da0e54.jpg


הרב חיים דרוקמן | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90
אבל כבד בציונות הדתית עם הסתלקותו לשמי רום של הגאון הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל זקן רבני הציונות הדתית וממנהיגיה הבולטים ומי שכיהן ראש ישיבות בני עקיבא וראש ישיבת 'אור ציון', רב היישוב מרכז שפירא שהלך לעולמו בגיל 90.
כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' לפני מספר שבועות נדבק הרב דרוקמן בנגיף קורונה, מאז הלך ומצבו הידרדר ואושפז בבית החולים 'הדסה עין כרם' כשהוא ללא הכרה, בבית החולים מצבו ידע עליות ומורדות אך היום למגינת לב הרב עבר החייאה והשיב את נשמתו ליוצרה.
עם פטירתו אבל כבד ירד על בני הציונות הדתית ואלפי תלמידיו במשך השנים.
על מועד מסע הלוויה נמשיך ונעדכן.
הרב חיים מאיר דרוקמן ז"ל נולד בפולין בט"ז חשוון תרצ"ג לאביו ר' אברהם מרדכי ז"ל ואמו מרת מילכה ע"ה.
בזמן המלחמה הסתתר עם הוריו במחבוא, בקיץ תש"ב נמלטו הוריו ביחד עמו לעיירה צ'רנוביץ שהייתה אז תחת שלטון רומניה, שם שהו במשך שנה שלמה. בחלק מהזמן שהה בבית יתומים. בהמשך מסרו אותו הוריו לזוג יהודים חשוכי ילדים שקיבלו אישורים והם העלו אותו יחד עמם לארץ ישראל.
בארץ ישראל למד במוסד עלייה ובישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה. התגייס לצה"ל בשנת תש"ט במסגרת הנח"ל בגרעין ז' של בני עקיבא. הגרעין ביצע את הכשרותיו בטירת צבי ועלה להגשמה בקיבוץ סעד. בשנת תשי"ב, הצטרף להנהלה הארצית של בני עקיבא. לאחר מכן למד עם הרב אליעזר ולדמן אצל הגאון רבי צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל בישיבת "מרכז הרב" בירושלים.
רבו הגאון הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, שלח אותו לעמוד בראשות הישיבה התיכונית אור עציון ובשנת תשל"ז הקים את הישיבה הגבוהה אור עציון. במהלך השנים למדו אצלו אלפי תלמידים.
לצד היותו כמחנך דגול היה הרב דרוקמן מעורב בפוליטיקה שימש גם כחבר כנסת במשך 14 שנה וכן כסגן שר הדתות מטעם המפד"ל בממשלתו השניה של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין המנוח. בנוסף אף כיהן כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה.
הרב דרוקמן יצא בחריפות נגד הקמת ממשלת בנט-לפיד והרב תמך במפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ ואף הוצב במקום ה - 120 כמקום סמלי.
בחייו סבל הרב דרוקמן ייסורים רבים והיא מאושפז בבתי חולים, בשנת תשנ"ד אף נפצע בפיגוע ירי שבוצע לעבר רכבו בדרכו לקרית ארבע. בפיגוע נרצח נהגו, אפי איובי הי"ד, תושב כפר דרום.
בחייו קיבל פרסים, פרס ישראל למפעל חיים, פרס ירושלים ועוד.
הרב דרוקמן הותיר אחריו משפחה ענפה, למעלה ממאה צאצאים כ"י.
תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
"נפלה עטרת ראשינו: יחד עם כל בית ישראל. בית הישיבה התיכונית "אור עציון" מבכה מרה את האבידה הגדולה ועלייתו לגנזי מרומים של מורנו ורבנו ראש הישיבה למעלה משישה עשורים, זקן רבני הציונות הדתית וראש ישיבות בני עקיבא אשר העמיד תלמידים הרבה. הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל, המקום ינחם את המשפחה האבלה ואת כולנו
בהמשך דרכו בבנין התורה והארץ, ובהצמחת תחיית עם ישראל בארצו. מתאבלים מרה, בית הישיבה", נמסר מטעם הישיבה בה כיהן.

קרדיט - אתר כל רגע
 
הרב הראשי לישראל הראשון לציון הרב יצחק יוסף ספד לזקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן שהלך לעולמו בגיל 90.

"קבלתי בצער עמוק את הידיעה על הסתלקותו לגנזי מרומים של ידידנו, מזקני הרבנים הרב חיים דרוקמן זצ"ל", אמר הרב יוסף.

הרב יוסף ביכה את פטירת הרב דרוקמן: "עם ישראל איבד אישיות דגולה ורבת מעש שגידל דורות לתורה, תוצאות פעילותו ניכרו היטב והטביע את חותמו בכל תחום מתחומי החיים היהודיים".

"עמד עשרות בשנים לימין הרבנות הראשית עוד מתקופת כהונת מרן אאמו"ר זצ"ל שהיה עמו בידידות עמוקה, נלחם יחד עמנו שכם אל שכם למען שמירת מעמדה של הרבנות הראשית בתחומי הכשרות, הנישואין, הגיור ועוד".

"הנהיג את קהל עדתו ברמה ובמתינות בנועם הליכות ובסבר פנים. תנחומינו לרבבות תלמידיו ולמשפחתו הרוממה. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים אמן", סיים הרב יוסף את ההספד.
 
בתוך פחות משנה -
מנהיג הציבור הליטאי - רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל.
מנהיג העדה החרדית - מרן הגרי"ט וויס זצוק"ל.
מנהיג הציבור הספרדי - מרן חכם שלום הכהן זצוק"ל
מנהיג הציונות הדתית - הגר"ח דרוקמן זצוק"ל.
 

מנהיג הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן זצ"ל הובא למנוחות​

לאחר ההספדים הרבים, זקן רבני הציונות הדתית נטמן בשעה זו בבית העלמין - כאשר רק מורשים יוכלו להגיע - ושאר הקהל נשאר באזור מקום מגוריו של הרב | הנהגת המדינה הגיעה לתת כבוד אחרון; נתניהו ובנט נצפו משוחחים לראשונה מאז ההפסד בבחירות​


c12bd251ddcd8ac1a092.jpg
הלווית הרב חיים דרוקמן זצ"ל | צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
הלווייתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל, זקן הרבנים במגזר הדתי לאומי ומבכירי מנהיגיו, מגיעה בשעות הצהריים (שני) לסיומה כאשר מיטתו של הרב בשעה זו בדרך לבית העלמין.
לאחר שבשעות הצהריים התקיימו ההספדים בישיבתו ובמרכז שפירא, בו התגורר, אלפים תלמידיו יחד עם קהל רב החלו לצעוד לכיוון היישוב משואות יצחק, שם ייטמן. במשטרה הציבו כוחות מתוגברים לאורך כל הצירים הסמוכים למוקד ההלוויה, שמזג האוויר המעונן לא פסח גם עליה - ובמהלכה ירדו גשמים.
אל בימת ההספדים הגיעו בכירי המדינה, בהם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ורה"מ לשעבר נפתלי בנט - שנצפה משוחח דקות ארוכות עם נתניהו לראשונה מאז פרסום תוצאות הבחירות. גם הרבנים הראשיים ורבנים בכירים בציונות הדתית הגיעו ונשאו דברים לזכרו.
"את כולם קיבלת, במלוא תשומת הלב, בסבר פנים יפות, בעיניים מאירות", ספד הנשיא הרצוג. "נפגשנו בפעם האחרונה – כמה סמלי – במעמד "הַקְהֵל" בכותל המערבי. ראיתיך הולך בכבדות ובנחישות, ונזכרתי בעשרות רבות של פגישות בין משפחותינו ובינינו אנו; בשיחות עמוקות וממלאות בהשראה, בחדרך, מוקפים בספרי הקודש, ומדברים על עם ישראל, על מדינת ישראל, על האתגרים, ולא פחות מכך – על ההזדמנויות".
ראש הממשלה המיועד נתניהו הוסיף: "הוא היה ידיד אישי אהוב, שהיה קרוב מאוד לליבי. בן 12 היה הרב דרוקמן כשכף רגלו דרכה לראשונה על אדמת הארץ ובן 90 נטמן הרב באדמת המולדת. בין לבין נרקמה מסכת חיים עשירה של הגשמה חלוצית, שליחות למען הכלל, והליכה כעמוד אש בראש המחנה הציוני-דתי".
צפו בגלריה ממסע הלוויה
350b4e11efa70f7b3b60.jpg
הלווית הרב חיים דרוקמן זצ"ל | צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
0e55a7f841dd497655b0.jpg

36057c012acdbbdb589d.jpg
הלווית הרב חיים דרוקמן זצ"ל | צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
3b3d7c8a375d27e3a669.jpg
הלווית הרב חיים דרוקמן זצ"ל | צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
1024cc1e73afbfb7ac4e.jpg
d6a23e76ee3c01833d8f.jpg

קרדיט - אתר כל רגע
 
נערך לאחרונה:
מזעזע ומחריד, מי שיגדיל את התמונה של ההלויה, ישים לב שמדובר ב'מעורב'. ואע''פ שכבר כתבנו לדון לעיל מה היתה שיטתו בענין זה, ויכול להיות שהוא סבר שאין בזה בעיה, מ''מ כתבנו ג''כ שיש לנו חובת מחאה. והריני לקיים זאת בהידור ע''ג במה מכובדת זו - כל הלויה מעורבת, וכל טקס הכי דתי שיהיה, אם הוא מעורב, אינו אלא טקס שהיצר הרע.
 
מזעזע ומחריד, מי שיגדיל את התמונה של ההלויה, ישים לב שמדובר ב'מעורב'. ואע''פ שכבר כתבנו לדון לעיל מה היתה שיטתו בענין זה, ויכול להיות שהוא סבר שאין בזה בעיה, מ''מ כתבנו ג''כ שיש לנו חובת מחאה. והריני לקיים זאת בהידור ע''ג במה מכובדת זו - כל הלויה מעורבת, וכל טקס הכי דתי שיהיה, אם הוא מעורב, אינו אלא טקס שהיצר הרע.
עזוב יצה''ר, יש אזהרה וסכנה מיוחדת על הנשים בשעת הלויה, השטן מרקד ביניהן
 
מזעזע ומחריד, מי שיגדיל את התמונה של ההלויה, ישים לב שמדובר ב'מעורב'. ואע''פ שכבר כתבנו לדון לעיל מה היתה שיטתו בענין זה, ויכול להיות שהוא סבר שאין בזה בעיה, מ''מ כתבנו ג''כ שיש לנו חובת מחאה. והריני לקיים זאת בהידור ע''ג במה מכובדת זו - כל הלויה מעורבת, וכל טקס הכי דתי שיהיה, אם הוא מעורב, אינו אלא טקס שהיצר הרע.
לדעתי לא טוב לחפש את הדברים הרעים, רק לאחר כמה שעות שרב נקבר
 
אצטט מקצת דברים שאמר הרב דרוקמן זצ"ל בפגישתו עם הרב יצחק יוסף בנושא הכשרות והגיור של הר' מתן כהנא שר"י: "...אני יכול להגיד דבר אחד, שצריך בחכמה... מצד אחד ודאי שלא יכול להיות גיור בלי הרבנות הראשית ישראל, זה ודאי לא יכול להיות! פשוט לא יכול להיות שני סוגי גיור במדינת ישראל! אבל חשוב שהרבנות הראשית לישראל תהיה מוכנה לבוא בדברים עם הנוגעים בדבר, - בממשלה הגרועה הזו!- כדי שלא יעשו דברים נוראיים, שעלולים להיות בכיה לדורות!!..."
ע"כ דברי הרב דרוקומן זצ"ל על הגיור של כהנא. רק אזכיר שהראש"ל הגר"י שליט"א אסכים אתו בכל מילה. ניתן לראות את הסרטון בקישור הבא: https://www.kikar.co.il/haredim-news/434168
בשורות טובות!
 
למרות שלא הכרתי את הרב דרוקמן, פעם יצא לי לשוחח אתו בנושא ישיבות קטנות/תיכוניות בציבור ה'דתי לאומי' שכמובן לומדים כל היום תורה:

שאלה:
עד לפני עשרים שנה היו בציבור הדתי לאומי רק ישיבות תיכוניות, לפני כעשרים וחמש שנה קמה ישיבה קטנה שלומדים כל היום תורה, וכיום התחילו לקום ישיבות קטנות נוספות בציבור הדתי לאומי (חרדל"י) - שלומדים כל היום תורה (כמו החרדים), אחד מהישיבות זה ישיבת 'דרך חיים בשעלבים' שהיא ישיבה קטנה שלומדת כל היום תורה, והראש ישיבה 'הרב מתניה אריאל' (אחיין של הרב יעקב אריאל, הרב של רמת גן לשעבר) אקים ורוצה להקים עוד ישיבות קטנות, יש אנשים, אפ' תלמידי חכמים שמתנגדים לישיבות הקטנות שלומדות כל היום תורה, בטענה שציך לשלב גם לימודי חול, מה לדעת הרב אפשר לענות להם?

תשובת הרב זצ"ל: לא הבנתי, מה זה מתנגדים? אתה מבין למה הם מתנגדים? אז אני ככה אדע למה לענות להם.. א"א לענות סתם בלי לדעת למה אדם מתנגד.

שאלה: מתנגד לזה שבישיבות הקטנות לומדים כל היום תורה.

תשובת הרב זצ"ל: איך אתה יודע שהוא מתנגד לזה?

שאלה: שמעתי כמה שאומרים את זה בפה מלא...

תשובה: תראה, אני לא יכול לדבר על מה שאני לא יודע, סתם שאני אגיד דברים שאני לא יודע מי אומר כך, זה נשמע לי מוזר שאדם מתנגד ללימוד תורה. אני אומר לך בכנות אני לא יודע. אולי הוא מתנגד למקום מסוים, אולי לאנשים מסויימים, אולי למקרה מסוים אולי יש לו איזה סיבה או משהו, אז צריך לשמוע אותו. אני לא יכול להגיד, חסר שילמד לימוד תורה?? זה מצחיק אותי שאני אצא בהגנתו. אני אומר בכנות, פשוט שצריך ללמוד תורה.

שאלה:
יש מישהו שטען לי, שצריך לשלב גם לימודי חול עם לימוד התורה, ולא רק ללמוד תורה, ולכן הדרך של הישיבות הקטנות לא נכונה כיוון שהם לומדים רק תורה.

תשובה: תראה, היות שלא הגיד לי את זה, אז אני לא מאמין עד שאני אשמע אותו. אני לא יכול לענות לאדם שלא שמעתי את דבריו. זה לא הגון...
ע"כ דבריו.

דרך אגב, לגבי הישיבה הקדושה בשעלבים, ראיתי ששיבחה מרן הראשל"צ שליט"א בסירטון, מומלץ לראות, סרטון יפה! -
אפשר לראות בקישור הבא:
 
חזור
חלק עליון