• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מעוברות בתעניות

קורסיה

Well-known member
כל שנה בט' באב ויוה"כ עולה השאלה לגבי מעוברות האם יצומו או לא.
ידוע דעת האבן ישראל וכן התשובות והנהגות (ח"ה קסט) שפסקו שכיום אין להם לצום (ע"ש בתשוה"נ מה שהסיק) אך בכל זאת דעת רוב גדולי הדור מורים שמעוברות ומניקות בריאות יצומו. אך בכל זאת שומעים שאחרי יוה"כ יש יותר לידות ועדיין נשאלת השאלה למה להחמיר עליהם אם זה מביא לזירוז לידה.
ראיתי ספר נפלא של ד"ר ר' מרדכי הלפרין על כל מיני סוגיות הלכתיות ורפואיות ושם בשער א' סימן ה' האריך בזה בטו"ט, אמרתי לא אמנע טוב לאחרים הוספתי את הספר, וכן כדי לדון בדבריו. כדאי לקרוא כל מה שכתב בנושא.
 

קבצים מצורפים

  • רפואה מציאות והלכה.pdf
    6.5 MB · צפיות: 32
כל שנה בט' באב ויוה"כ עולה השאלה לגבי מעוברות האם יצומו או לא.
ידוע דעת האבן ישראל וכן התשובות והנהגות (ח"ה קסט) שפסקו שכיום אין להם לצום (ע"ש בתשוה"נ מה שהסיק) אך בכל זאת דעת רוב גדולי הדור מורים שמעוברות ומניקות בריאות יצומו. אך בכל זאת שומעים שאחרי יוה"כ יש יותר לידות ועדיין נשאלת השאלה למה להחמיר עליהם אם זה מביא לזירוז לידה.
ראיתי ספר נפלא של ד"ר ר' מרדכי הלפרין על כל מיני סוגיות הלכתיות ורפואיות ושם בשער א' סימן ה' האריך בזה בטו"ט, אמרתי לא אמנע טוב לאחרים הוספתי את הספר, וכן כדי לדון בדבריו. כדאי לקרוא כל מה שכתב בנושא.
לא קראתי את דברי המחבר בקונטרס אבל, לעניות דעתי הסיבה פשוטה למה לא מתירים בשרירות פטור מהצומות הגדולים. והיינו כי נראה שכל זירוזי הלידות וחלילה הפלות נובעות מכך שבנוסף לאי שתייה ואי אכילה, האשה מתנהגת כרגיל. חושבת שהא חכמה גדולה ללכת להתפלל כל נדרי, מוסף, נעילה....
מי אמר שכל הלידות הללו מדברות באשה השוכבת במשך כל הצום על המיטה ובעלה מסייעה עם הילדים? מי אמר שכל הלידות המוקדמות או ההפלות חלילה מדברות באשה הנחה כל הצום? פשוט לי שאין הדבר כן. פשוט שרוב רובן של הנשים לא שוכבות כמעט במשך כל הצום ובעליהן מסייעים להן, אלא או שהן ממש הולכות לבית הכנסת, או ממש מתנהלות כרגיל עם הילדים, בהכנת הכריכים וכו' (כולל הפרדה בין הניצים)
 
כך גם אני חשבתי לתומי, שאם נחקור אותן נגלה שהם לא שמרו כדבעי על עצמן
וגם רבים לא ממש יודעים איך ומה לאכול לפני צום ולמרות שאין לי על זה ידיעה מדעית אבל מהגיון נראה שאם היו מקפידות על אכילה נכונה ובריאה לפני הצום ושתית הרבה מים (ולא כמות גדולה שעה לפני הצום) הרבה נשים היו נמנעות מלידה מוקדמת וכד'
 
אך בכל זאת שומעים שאחרי יוה"כ יש יותר לידות ועדיין נשאלת השאלה למה להחמיר עליהם אם זה מביא לזירוז לידה.
מה הבעיה שיש זירוז לידה?
כל הבעיה זה להכניס את האשה או העובר לסכנה, וזירוז לידה זה דבר שעושים בהרבה מקרים, ולא נכנסים מזה לסכנה.
 
מה הבעיה שיש זירוז לידה?
כל הבעיה זה להכניס את האשה או העובר לסכנה, וזירוז לידה זה דבר שעושים בהרבה מקרים, ולא נכנסים מזה לסכנה.
אני מקווה שכבודו לא מתכוון שאין בעיה בזירוז לידה עם התערבות מצד הרופאים. כי בנושא זה מרן ע"ה הרחיב והסביר את הבעיה.
לגבי לידה מוקדמת בעקבות צום או כל דבר אחר, גם ודאי שיש בעיה. מדוע התינוק צריך להיוולד מוקדם? כל יום בפנים זו ברכה.
כמובן זה רק לנקודה ששאלת מה הבעיה.
אבל כמו שרואים את דעתי לעיל, אני לא חושב שיש לידות מוקדמות והפלות חלילה בכמויות גדולות אם האשה שומרת על עצמה בצום. והבעל מסייע מאוד
 
מה הבעיה שיש זירוז לידה?
כל הבעיה זה להכניס את האשה או העובר לסכנה, וזירוז לידה זה דבר שעושים בהרבה מקרים, ולא נכנסים מזה לסכנה.
חכ"א שליט"א ציטט לי מרבינו הארי שציטט טה"ב וז"ל:
שער רוח הקודש עם פירוש יוס"ד - דף י עמוד א
תקון ד' לכותב קמיע לאשה המקשה לילד, הנה האיש הזה גורם להוציא העובר ההוא שלא בזמנו, ועי"כ גורם לו או מיתה טרם זמן הראוי לו, או בא לידי עניות, לפיכך צריך להתענות מ"ה ימים כנגד שם הוי"ה דאלפי"ן שהוא בגי' אדם, ולפי ששפך ד"ם האדם שהוא בגי' מ"ד יתענה יום אחד עוד להשלים מנין אד"ם.
 
פשוט שזרוז לידה הוא בעיה, כמו שבזמן חז"ל לא היו מחללים שבת על הנולד בחודש השמיני. וגם היום שיש אינקובטור, למה להכניס את התינוק למצב כזה
 
הקובץ המצורף קבלתי אותו במייל

הרב אסחייק בסיפרו כתב שלפני הצום צריך לאכול מאכלים שיש להם חלבונים, כמו בשר, דגים, שעועית, שקדים ומוצרי חלב
רק צריך לשים לב לא לאכול מאכלים כבדים אלא רק קלים לעיכול (בשר הוא כבד, וגם קיטניות יכול להיות לא קל לעיכול) וגם דברים המחממים את הגוף

עוד שמעתי שסמוך לצום לאכול כפית דבש, זה שומר על הנוזלים (לא יודע מה המקור ואני לא לוקח אחריות)
עוד מצאתי עצות כאן וכאן וכאן
 

קבצים מצורפים

  • _עצות_ליומיים_שלפני_ט_באב.jpg
    _עצות_ליומיים_שלפני_ט_באב.jpg
    286.4 KB · צפיות: 13
אכן בעניין המעוברות שמעתי מהגאון ר' אלחנן פרץ שנערך מחקר מקיף גם בארץ וגם בחו"ל שאין כל סכנה בצום למעוברת [כשהכל תקין כמובן]
והוסיף פיתרון יפה בשם הגרח"פ שיינברג זצ"ל למקרים הגבוליים שאין סיבה אמיתית לפנינו להתיר אך יש פחד וחשש [וכגון אישה שנקלטה לאחר שנים רבות לראשונה, או טיפולי פוריות וכן עזה"ד, שהכל תקין אך החשש גובר שבעתיים בהרגשת הלב... וכן מצוי מאד במעוברת רגילה שאומרים לה שאם תרגיש כאבי בטן\סחרחורות וכו' תפסיק לצום, והיא מסופקת אם הרגשתה אכן חריגה שמתירה לה להפסיק לצום, ואין לה דרך לברר] שהתיר לה לשתות משקה שאינו ראוי לכתחילה לרוב בני אדם [וכגון תמצית תה מרוכז] בפחות פחות מכשיעור, שבזה לדעת רוב הפוסקים הדבר קרוב להיות מותר לכתחילה [וכ"מ להדיא במשנ"ב תרי"ב] אלא שכתבו להיזהר לכתחילה, ועכ"פ במקרים כנ"ל וכיו"ב יש להתיר אף לכתחילה. [והן אמת שפעמים רבות אישה תימנע מכך מחשש לבחילות וכו', אך פעמים רבות זה יהיה לה רווח והצלה במקום ספק]
 
ר' אלחנן פרץ שנערך מחקר מקיף גם בארץ וגם בחו"ל שאין כל סכנה בצום למעוברת [כשהכל תקין כמובן]
זה כבר מופיע בספר נשמת אברהם. אבל שם הוא דיבר שאין חשש להפלה, אך זירוז לידה לא כתב
 
לא קראתי את דברי המחבר בקונטרס אבל, לעניות דעתי הסיבה פשוטה למה לא מתירים בשרירות פטור מהצומות הגדולים. והיינו כי נראה שכל זירוזי הלידות וחלילה הפלות נובעות מכך שבנוסף לאי שתייה ואי אכילה, האשה מתנהגת כרגיל. חושבת שהא חכמה גדולה ללכת להתפלל כל נדרי, מוסף, נעילה....
מי אמר שכל הלידות הללו מדברות באשה השוכבת במשך כל הצום על המיטה ובעלה מסייעה עם הילדים? מי אמר שכל הלידות המוקדמות או ההפלות חלילה מדברות באשה הנחה כל הצום? פשוט לי שאין הדבר כן. פשוט שרוב רובן של הנשים לא שוכבות כמעט במשך כל הצום ובעליהן מסייעים להן, אלא או שהן ממש הולכות לבית הכנסת, או ממש מתנהלות כרגיל עם הילדים, בהכנת הכריכים וכו' (כולל הפרדה בין הניצים)
אכן בעניין המעוברות שמעתי מהגאון ר' אלחנן פרץ שנערך מחקר מקיף גם בארץ וגם בחו"ל שאין כל סכנה בצום למעוברת [כשהכל תקין כמובן]
והוסיף פיתרון יפה בשם הגרח"פ שיינברג זצ"ל למקרים הגבוליים שאין סיבה אמיתית לפנינו להתיר אך יש פחד וחשש [וכגון אישה שנקלטה לאחר שנים רבות לראשונה, או טיפולי פוריות וכן עזה"ד, שהכל תקין אך החשש גובר שבעתיים בהרגשת הלב... וכן מצוי מאד במעוברת רגילה שאומרים לה שאם תרגיש כאבי בטן\סחרחורות וכו' תפסיק לצום, והיא מסופקת אם הרגשתה אכן חריגה שמתירה לה להפסיק לצום, ואין לה דרך לברר] שהתיר לה לשתות משקה שאינו ראוי לכתחילה לרוב בני אדם [וכגון תמצית תה מרוכז] בפחות פחות מכשיעור, שבזה לדעת רוב הפוסקים הדבר קרוב להיות מותר לכתחילה [וכ"מ להדיא במשנ"ב תרי"ב] אלא שכתבו להיזהר לכתחילה, ועכ"פ במקרים כנ"ל וכיו"ב יש להתיר אף לכתחילה. [והן אמת שפעמים רבות אישה תימנע מכך מחשש לבחילות וכו', אך פעמים רבות זה יהיה לה רווח והצלה במקום ספק]

שאלה - 258015
לכבוד מו"ר בנש"ק
שו"ע כותב ביוה"כ שאם שני רופאים אומרים שצריך ואפילו מאה אומרים שלא צריך מאכילים אותו, המון רופאים אומרים שבהריון חייבות לשתות בצום וזה סיכון, האם מותר?
תשובה
שקר אתה דובר, כל הנשים שבהריון מתענות ומסיימות את התענית בהצלחה. מיום מתן תורה זה כך.
 
שקר אתה דובר, כל הנשים שבהריון מתענות ומסיימות את התענית בהצלחה. מיום מתן תורה זה כך.
אני קטן לעומת הגרב"צ מוצפי שליט"א אך נראה לי שהרב לא הכי מעודכן
ראה נא בנשמת אברהם (כמדומה ס' תריח) שהאריך בזה וכן בספר שהעלתי למעלה. המציאות לא כך

ועדיין לא ראיתי כאן התייחסות למסקנת המחבר הנ"ל שבחודש התשיעי יש יותר חשש של התייבשות וזירוז לידה. ולפי מה שהביא המגרש"ז הכל לפי המציאות האישית של האשה
נשמח לשמוע את דעתו הרחבה של @הרב שמעון ללוש בנושא
 
אני קטן לעומת הגרב"צ מוצפי שליט"א אך נראה לי שהרב לא הכי מעודכן
ראה נא בנשמת אברהם (כמדומה ס' תריח) שהאריך בזה וכן בספר שהעלתי למעלה. המציאות לא כך

ועדיין לא ראיתי כאן התייחסות למסקנת המחבר הנ"ל שבחודש התשיעי יש יותר חשש של התייבשות וזירוז לידה. ולפי מה שהביא המגרש"ז הכל לפי המציאות האישית של האשה
נשמח לשמוע את דעתו הרחבה של @הרב שמעון ללוש בנושא
מה הסיכון בזירוז לידה?!
הגרב"צ כתב נגד מש"כ השואל בהכללה שכל הנשים בהריון צריכות לאכל ביוה"כ (לא חילק לא בין הנשים ולא בחודש ההריון).
 
חזור
חלק עליון