• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מצוות סוכה כל שבעה

גרינפלד

Well-known member
כתב התשב"ץ סי' ק' להוכיח מלשון המשנה בשבועות כ"ט ע"א [וכעי"ז נדרים ט"ז ע"א] שהנשבע שלא לעשות סוכה לא חלה השבועה, ולכאורה הלא מלבד לילה ראשון אין חיוב ורק אם רוצה לאכול או לישון חייב לשבת בסוכה [עיי"ש שהוסיף שגם לא מוכרח לישון כי יכול לנמנם, וע"כ שמכיון שסו"ס אם אוכל וישן בסוכה מקיים מצווה נחשב נשבע לבטל את המצווה, ומזה הוכיח לנשבע שלא לייבם. ובסוף התשובה הביא משו"ת הרשב"א שהנשבע שלא לייבם חלה השבועה כיון שיכול לחלוץ. וביישוב הקושיא מהמשנה יתכן לדון ע"פ דברי הר"ן שכל שבעת הימים יהיה לו סוכה, אף שאינו חייב לשבת, וזה ניחא שהוי נשבע לבטל את המצווה וזה רק אם נימא שדברי הר"ן כפשטם שזה חיוב גמור; עי' מש"כ כאן.​
 
נערך לאחרונה:
א. כתר עמד בעצמו שבלילה הראשונה חובה והוי מבטל המצווה
ב. הגמרא בסוכה מו העושה סוכה לעצמו אומר שהחיינו [ועין תוס' שם שיוצא בשהחיינו זה את השחיינו של חג אע''פ שבנה ובירך בחול] ומבואר שיש מצווה בבנית הסוכה ויש לדחות.
ג. ידוע שהנציב מוכיח בראיות ברורורת מדברי ר' האי גאון שיש מצווה בבנית הסוכה .
 
ב. הגמרא בסוכה מו העושה סוכה לעצמו אומר שהחיינו [ועין תוס' שם שיוצא בשהחיינו זה את השחיינו של חג אע''פ שבנה ובירך בחול] ומבואר שיש מצווה בבנית הסוכה ויש לדחות.
יל"ד שהיפה עיניים סוכה מ"ו מביא מהירושלמי שגם האוגד לולב צריך לברך.
ג. ידוע שהנציב מוכיח בראיות ברורורת מדברי ר' האי גאון שיש מצווה בבנית הסוכה .
ולכן זה נשבע לבטל את המצווה, וכמדומה שכן כתב בשלמי נדרים; מיהו יל"ע אם פשוט שזה חיוב, והתשב"ץ כנראה נקט שלא.
 
יל"ד שהיפה עיניים סוכה מ"ו מביא מהירושלמי שגם האוגד לולב צריך לברך.

ולכן זה נשבע לבטל את המצווה, וכמדומה שכן כתב בשלמי נדרים; מיהו יל"ע אם פשוט שזה חיוב, והתשב"ץ כנראה נקט שלא.
תמהני על כת''ר שהביא מהיפה עינים מהירושלמי ונעלם מעינו לפי שעה שהוא בבלי ערוך שם וזה כוונתי בויש לדחות.
 
חזור
חלק עליון