• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

מצות כיבוד הורים באכילת חלב בתוך שש שעות?

תלמיד מר"ן

Active member
אבא המבקש מבנו מאכל חלבי בתוך שש שעות האם מצווה לשמוע בקולו?
או שיש חשש של לפני עיור או מסייע בידי עוברי עבירה
ועוד האם מה שאנחנו נוהגים לחכות שש שעות זה בתורת מנהג ולא יבוא וידחה עשה של כיבוד הורים
אם מישהו יודע אם איזה פוסק דיבר בעניין אשמח למקור
אשמח לחוו"ד חכמי ורבני הפורום היקרים !
 
אם כן מנהג הבן הולך אחר האב, ופשיטא שיעשה כפי האב.
ואם מדובר באדם שנוהג להמתין שש שעות ואפ"ה במתכוין אומר לבנו לעבור על מנהג ישראל תורה - רשע הוא.
אפי' נאמר שהאבא ספרדי שהחליט לפסוק כהרמ"א שכותב (סי' פ"ט ס"א) להמתין שעה אחת.
וכי בגלל שהוא פוסק כמותו הוא נקרא רשע?
אטו אשכנזי גמור שסומך על מרן זצ"ל ואוכל היתר מכירה, בנו אינו חייב בכבודו?
אני לא אומר שלאבא מותר להקל כך, אבל לא בגלל זה הבן לא יצטרך לכבדו, ולכאו' גם לא ימנע מלתת לו.
 
אפי' נאמר שהאבא ספרדי שהחליט לפסוק כהרמ"א שכותב (סי' פ"ט ס"א) להמתין שעה אחת.
וכי בגלל שהוא פוסק כמותו הוא נקרא רשע?
אטו אשכנזי גמור שסומך על מרן זצ"ל ואוכל היתר מכירה, בנו אינו חייב בכבודו?
אני אל אומר שלאבא מותר להקל כך, אבל לא בגלל זה הבן לא יצטרך לכבדו, ולכאו' גם לא ימנע מלתת לו.
מכיון שמנהג כל תפוצות ישראל, ואפי' בקהילות אשכנז [למעט חלק יוצאי גרמניה] להמתין שש שעות - הוי רשעות.
וביותר - בשלמא להקל לעצמו יתכן, אך לבקש מבנו שיאכל חלב בתוך שש שעות ויקל לעצמו כנגד המנהג? אין אדם חוטא ולא לו!
 
מכיון שמנהג כל תפוצות ישראל, ואפי' בקהילות אשכנז [למעט חלק יוצאי גרמניה] להמתין שש שעות - הוי רשעות.
סו"ס יש מנהגים כך למעשה (כגון הולנדים ועוד), וכן בפוסקים מובא הרבה דעות שמקילות.
וביותר - בשלמא להקל לעצמו יתכן, אך לבקש מבנו שיאכל חלב בתוך שש שעות ויקל לעצמו כנגד המנהג? אין אדם חוטא ולא לו!
אני הבנתי שהשאלה היא שהאבא מבקש מבנו שיביא לו מאכל חלבי אחרי שאכל בשר, ולא שמבקש מבנו שיאכל.
(כמו שכתב "שמבקש מבנו מאכל חלבי", וכן הזכיר בשאלה עניין של לפני עיוור ומסייע, ומה שייך אם מבקש מהבן?)
 
הנה מה שכתבנו בנושא זה בשו"ע אבני השולחן כיבוד אב ואם.
זה אם האבא מבקש מבנו שיעבור על מנהג, לא אם מבקש מבנו שיסייע לו עצמו לעבור על מנהג (שבמקרה הספציפי הזה כלל לא בטוח שזה נקרא 'לעבור על מנהג').
 
מחילה מכל חברי הפורום כאן
אבל כל הדיון כאן מיותר לגמרי

ברור שאסור לשמוע לקול אביו

המתנה שש שעות מופיע ברמב"ם ובמאירי ועוד ראשונים ודבריהם נפסקו להלכה בכל הפוסקים, וכיום רוב ככל עם ישראל ממתינים שש שעות, ויש מהאשכנזים שממתינים שלוש שעות ומועטים ממש ממתינים שעה אחת וכו', והדברים ידועים.
ולכן יש תשובה ביביע אומר וביחוה דעת ועוד מה הדין בשעת הדחק גדול ובאכילת עוף (ולא באכילת בשר) שהרב כותב להקל לאחר חמש וחצי שעות, שגם בזה נחלקו הפוסקים, הא לא"ה אין להקל בשום אופן.

עכ"פ היות ואנחנו הספרדים קיבלנו עלינו להמתין שש שעות שלימות, בודאי שאם אביו אומר לו לאכול תוך שש שעות, הרי זה כאמר לו לעבור על מצוה של דבריהם שנפסק בשו"ע יו"ד סי' רמ סט"ו שאסור לשמוע בקולו, וזה מדינא דגמ' ב"מ לב.
וכיוצ"ב מבואר בשו"ת אג"מ (יו"ד ח"דסי' כד אות א) שבן הרוצה להחמיר באיזה דבר שמנהג עדתם להחמיר, אינו מחוייב לשמוע בקול אביו. וכ"ש הכא שהוא לא רק חומרא אלא איסור.
הרי אפילו על חומרות שמבואר בפוסקים וכ"ש בשו"ע, כתבו הפוסקים שלא צריך לשמוע בקולו וכ"ש הכא.
וגם לבני אשכנז ה"ה כן, דלא גרע מחומרות או מדברי האגרות משה הנ"ל. ופשוט. [ורק אותם שנהגו להמתין שעה אחת והוא רוצה להמתין יותר יש לדון במקום מצות כיבוד אב].

[ואגב אורחא, הדיון הזה לא שייך כלל לדין כיבוד אביו רשע כפי שהזכירו כאן חלק מחברי הפורום, א', זה שמצווה על בנו אפילו לעבור עבירה אי"ז הופכו לרשע, ועוד, שבלא"ה חייב לכבד אביו רשע כמ"ש מרן ע"פ דעת הרמב"ם].
 
מחילה מכל חברי הפורום כאן
אבל כל הדיון כאן מיותר לגמרי

ברור שאסור לשמוע לקול אביו

המתנה שש שעות מופיע ברמב"ם ובמאירי ועוד ראשונים ודבריהם נפסקו להלכה בכל הפוסקים, וכיום רוב ככל עם ישראל ממתינים שש שעות, ויש מהאשכנזים שממתינים שלוש שעות ומועטים ממש ממתינים שעה אחת וכו', והדברים ידועים.
ולכן יש תשובה ביביע אומר וביחוה דעת ועוד מה הדין בשעת הדחק גדול ובאכילת עוף (ולא באכילת בשר) שהרב כותב להקל לאחר חמש וחצי שעות, שגם בזה נחלקו הפוסקים, הא לא"ה אין להקל בשום אופן.

עכ"פ היות ואנחנו הספרדים קיבלנו עלינו להמתין שש שעות שלימות, בודאי שאם אביו אומר לו לאכול תוך שש שעות, הרי זה כאמר לו לעבור על מצוה של דבריהם שנפסק בשו"ע יו"ד סי' רמ סט"ו שאסור לשמוע בקולו, וזה מדינא דגמ' ב"מ לב.
וכיוצ"ב מבואר בשו"ת אג"מ (יו"ד ח"דסי' כד אות א) שבן הרוצה להחמיר באיזה דבר שמנהג עדתם להחמיר, אינו מחוייב לשמוע בקול אביו. וכ"ש הכא שהוא לא רק חומרא אלא איסור.
הרי אפילו על חומרות שמבואר בפוסקים וכ"ש בשו"ע, כתבו הפוסקים שלא צריך לשמוע בקולו וכ"ש הכא.
וגם לבני אשכנז ה"ה כן, דלא גרע מחומרות או מדברי האגרות משה הנ"ל. ופשוט. [ורק אותם שנהגו להמתין שעה אחת והוא רוצה להמתין יותר יש לדון במקום מצות כיבוד אב].

[ואגב אורחא, הדיון הזה לא שייך כלל לדין כיבוד אביו רשע כפי שהזכירו כאן חלק מחברי הפורום, א', זה שמצווה על בנו אפילו לעבור עבירה אי"ז הופכו לרשע, ועוד, שבלא"ה חייב לכבד אביו רשע כמ"ש מרן ע"פ דעת הרמב"ם].
מחילה, אבל תקרא שוב את השאלה (וכבר עמדנו ע"כ לעיל שלא יתבלבלו).
השאלה היא לא אם האבא אומר לבנו לאכול, אלא אם האבא מבקש מבנו שיביא לו מאכל חלבי בתוך שש שעות.
 
אם האבא מבקש מבנו שיביא לו מאכל חלבי בתוך שש שעות.
בזה פשיטא שמותר, כל שלא ברור לו שיאכל בתוך שש שעות פשיטא שמצוה ואף חובה לשמוע לקולו, ואין בכה"ג איסור מסייע, וכמ"ש כיוצ"ב מרן זצ"ל תשובה ביחוה דעת לענין מכירת בגדים לא צנועים שאם יש לתלות שילבשום באופן הצנוע אין איסור במכירתם (כגון שמלה ללא שרוולים שאפשר להשים חולצה מתחת...)
אולי זה יהיה דומה למי שאבא שלו מבקש ממנו שיקנה לו סיגריות.
בזה חידש מרן הגרי"ש אלישיב שאפילו אם דרכו של אביו לעשן הרבה סיגריות בכל יום, מ"מ עצם העובדה שיכול להשתמש באופן המותר יש להתיר.
ולדבריו כ"ש הכא.
 
ילקוט יוסף קצוש"ע יורה דעה פרק ט - באיזה אופנים אין חיוב לשמוע לאביו סעיף ה
ה. הרגיל להתפלל בנוסח ספרדי, ואביו ציוהו לשנות את תפלתו לנוסח ספרד, אין צריך לשמוע לו. [ילקו"י כיבוד או"א פ"ט ס"ה מהדורת תשס"א כרך ב' עמוד קיז, ובמהדו' תשס"ה עמ' תכד]

וכ"ש הכא.

ועייש"ע הרבה דוגמאות.
 
ילקוט יוסף קצוש"ע יורה דעה פרק ט - באיזה אופנים אין חיוב לשמוע לאביו סעיף ה
ה. הרגיל להתפלל בנוסח ספרדי, ואביו ציוהו לשנות את תפלתו לנוסח ספרד, אין צריך לשמוע לו. [ילקו"י כיבוד או"א פ"ט ס"ה מהדורת תשס"א כרך ב' עמוד קיז, ובמהדו' תשס"ה עמ' תכד]

וכ"ש הכא.

ועייש"ע הרבה דוגמאות.
כמדומני שגם אתה עונה לגבי אם אביו ביקש מבנו שיעשה בעצמו משהו, ולא שיתן לאביו לעשות.
 
זה אם האבא מבקש מבנו שיעבור על מנהג, לא אם מבקש מבנו שיסייע לו עצמו לעבור על מנהג (שבמקרה הספציפי הזה כלל לא בטוח שזה נקרא 'לעבור על מנהג').
כן כבודו צודק, קראתי מדי מהר ההודעה, חשבתי שהוא איירי כשהאב מבקש מהבן שהוא עצמו [הבן] יאכל. יש"כ
 
חזור
חלק עליון