• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מקור לדעת הגר"א להמתנה בין בשר לחלב

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בשיעור השבועי במוצ"ש ויחי (תשפ"ב) מרן הראשל"צ הביא את הנוהגים ע"פ דעת הגר"א להמתין שעה אחת. נשאלתי מה המקור והיכן הם דברי הגר"א הנזכרים.

להמתין שעה אחת לפי הגר''א.PNG

וכן הביא בילקו"י איסור והיתר ח"ג (במבוא) [אולם שם רק הביא מה שכתב ולא הביא שכך דעתו]

דעת הגר''א מתוך ילקו''י.PNG

והרי מה שהגר"א כתב בסי' פ"ט סק"ו הוא רק הביא את דברי הזוהר על מה שכתב הרמ"א וכתב את המקור לדבריו, אך לא מוכח שכך סובר הוא בעצמו...

דברי הגר''א בשו''ע.PNG
 
נערך לאחרונה:
בר"ן בכתובות שם תראה בד"ה ומיהו לחומרא. [בסוף הדיבור].
ובבית יוסף שם, תראה בד"ה וכתב הרא"ש.
ודו"ק במתינות..
אתה בא להביא ראיה משם שאם הוא הביא את זה משמע שכך הוא סובר?

בראשונים (רמב"ם רי"ף ורא"ש) אנו אומרים שאם לא הביאו דעה מסתבר שלא פסקו כמותה, אבל א"א לומר כן בפירוש הגר"א, ועוד להיפך (מדעה שכן הביא שמשמע שסובר כך), שכתב רק את המקור לדברי הרמ"א שהוא מהזוהר...
והוא לא הביא דעה, אלא ביאור הגר"א הוא על השו"ע ורמ"א, ופשוט שחייב להביא את דעתו שכן אותה הוא מפרש...

* ואולי מזה שהגר"א העתיק את דברי הרמ"א בשתיקה ולא העיר מיד שהוא חולק, משמע שסובר כן?...
 
נערך לאחרונה:
תמוה מאוד!
בשיעור הנ"ל (מוצ"ש ויחי תשפ"ב) מרן הראשל"צ אמר וכך נכתב: "וכן המנהג היום אצל אחינו האשכנזים להמתין שש שעות כדעת מרן, אבל יש מהם - כמו היקים יוצאי גרמניה - שנוהגים על פי דברי הגר"א שם, להמתין שעה אחת בלבד".

והנה במוצ"ש פרשת בא תשפ"ב שוב דיבר בנושא וכך נכתב:
דעת הגר''א שש שעות.PNG

אז א"כ מהי דעת הגר"א (או עכ"פ מה סובר מרן הראשל"צ בדעת הגר"א), שעה אחת או שש שעות?
 
תיקון!
אמנם בעלון נכתב שלפי דעת הגר"א צריך להמתין שש שעות, אולם בשיעור עצמו אמר במפורש שלדעת הגר"א מספיק להמתין שעה אחת! וחוזרת השאלה מנין המקור לדברי הגר"א.
[יש לשמוע לפחות כ-2 דקות! יש קטע שנראה שנחתך באמצע ויתכן ומחמת כן טעה כותב העלון...]

 
חזור
חלק עליון