יצחק משען
Well-known member
מכיון שהצעירים שלנו נחשפו בשבוע האחרון למושג גויי חדש "משאלת מוות" מאדם שלא היה חסר לו כלום [חוץ מדעת וירא"ש], ושוחחנו עמם רבות בחומרת מעשהו [ואי"ה אביא כאן מאשר דיברנו], אמרתי להביא כאן מדבריו הקדושים של החכם המופלג והמרומם בכל לשון תהלה רבי אליהו הכהן האיתמרי זי"ע בספרו הקדוש שבט מוסר פרק חמישי, והוספתי לדבריו כותרות [וניקוד לא מקצועי] .
סובל יותר
גַם דַע הַמַּשְׂכִּיל כַּמָּה מֵהַגְּנוּת וְהָרָע, אָדָם שֶׁמִּסִּבַּת צַעַר אוֹ דֹּחַק הָעֲנִיּוּת מִתְאַוֶּה לָמוּת, זֶה נִרְאֶה כְּאִלּוּ קִיֵּם כָּל הַחִיּוּב הַמֻּטָּל עָלָיו לְקַיֵּם וּכְבָר הִשְׁלִים עַצְמוֹ וְגוֹרֵם לְעוֹרֵר הַדִּין עָלָיו לְמַעְלָה לְבַקֵּר פִּנְקָסוֹ וּמוֹצְאִים אוֹתוֹ חָסֵר מִכָּל וְגוֹזְרִים עָלָיו יִסּוּרִין, תּוֹסֶפֶת עַל מַה שֶׁיֵּשׁ לוֹ.
לועג לדברי חכמים
וּמַה גַּם שֶׁהַמִּתְאַוֶּה לָמוּת נִרְאֶה כְּלוֹעֵג עַל דִּבְרֵי חֲזַ"ל שֶׁאָמְרוּ עַל כָּרְחֲךָ אַתָּה מֵת, וְזֶה מוֹרֶה שֶׁהַמִּיתָה אֵינָהּ עַל-כָּרְחוֹ שֶׁל אָדָם, וְהַלּוֹעֵג עַל דִּבְרֵי חֲכָמִים נִדּוֹן בְּצוֹאָה רוֹתַחַת כְּרַזַ"ל.
מראה שמואס בעבודת ה'
גַּם הַמִּתְאַוֶּה לָמוּת הוּא כְּאִלּוּ קָץ בְּקִיּוּם הַמִּצְוֹת וּבַעֲבוֹדַת בּוֹרְאוֹ, שֶׁאִם הוּא הָיָה שָׂמֵחַ לַעֲבוֹד לְהַקָבָּ"ה בִּהְיוֹת עוֹשֶׂה מִצְוֹתָיו בְּכָל יוֹם, לֹא הָיָה חוֹשֵׁב שׁוּם צַעַר בָּעוֹלָם בְּעֵרֶךְ מַה שֶׁמַּרְוִיחַ בְּכָל יוֹם לַעֲבֹד לַבּוֹרֵא, דְּאֵין שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מִזּוֹ, וְהוּא מָשָׁל לְאָדָם שֶׁמֻּבְטָח לִהְיוֹת מֶלֶךְ אַחַר שֶׁיַּעֲבֹד שֶׁבַע שָׁנִים עֲבוֹדַת פֶּרֶךְ, שֶׁכָּל אֹתָהּ עֲבוֹדָה חָשׁוּב בְעֵינָיו אָיִן, בְּעֵרֶךְ מַה שֶׁעָתִיד לִהְיוֹת מֶלֶךְ.
אַךְ אִם רוֹאֶה אָדָם עַצְמוֹ שֶׁיִּצְרוֹ מִתְגַּבֵּר עָלָיו בְּכָל יוֹם כְּדֵי לְהַחְטִיאוֹ וּמִתְיָרֵא פֶּן יִלָּכֵד בְרִשְׁתּוֹ, אָז יִתְפַּלֶּל לְיוֹצְרוֹ שֶׁיַּצִּילֵהוּ מִיֵּצֶר הָרַע, וְאִם בְּאוּלַי יִצְרִי יְפַתֵנִי מִצַּד בְּחִירָתִי לַחֲטֹא לְפָנֶיךָ מִתְאַוֶּה אֲנִי לָמוּת קֹדֶם זְמַנִּי וְלֹא לִהְיוֹת רָשָׁע לְפָנֶיךָ רֶגַע אֶחָד, זֶה הַמִּתְאַוֶּה הַמִּיתָה עַל צַד זה נִקְרָא עֹבֵד אֱלֹקִים, לֹא הַמִּתְאַוֶּה וּמִתְפַּלֵּל עָלֶיהָ מִתּוֹךְ צַעַר אוֹ דֹּחַק הַמַּגִּיעַ לַגּוּף.
טוען שהקב"ה רוצה ברעתו ח"ו
עוֹד מֵהָרָעָה חוֹלָה, שֶׁהַמִּתְאַוֶּה לָמוּת בְּאוֹמְרוֹ שֶּׁטּוֹב מוֹתוֹ מֵחַיָּיו, נִמְצָא אֹמֵר שֶׁהַקָּבָּ״ה חַ"וְ עֹשֶׂה רָעָה בְּמַה שֶׁאֵינוֹ מְמִיתוֹ וְשֶׁכַּוָּנָתוֹ לְהִנָּקֵם מִן הָאָדָם חַ"וְ כִּסְבָרַת הַמִּינִין, וְלֹא נֶעְלָם שֶּׁלֹּא בָּרָא הַקָּבָּ"ה עוֹלָמוֹ כִּי-אִם לְהֵיטִיב עִם בְּרִיּוֹתָיו, וּכְדִכְתִיב אָמָרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה, וְצָרִיךְ שֶׁיַּחְשֹׁב שֶׁכָּל פִּרְצָה אוֹ תַּקָּלָה, אוֹ מִינֵי יִסּוּרִין הַבָּאִים עָלָיו הֵם לְטוֹב לוֹ, לְמָרֵק אֵיזֶה עָוֹן שֶּׁבְּיָדוֹ מִגִּלְגּוּל זֶה אוֹ גִּלְגּוּל אַחֵר, אוֹ לְהַרְבּוֹת שְׂכָרוֹ לְמַעַן יִשְׂחָק וְיִשְׂמַח בְּאַחֲרִיתוֹ.
מראה שאינו מאמין בביאת המשיח
וְעוֹד הַמְחַכִּים לָמוּת מְעִידִין בְּעַצְמָם שֶּׁאֵין מַאֲמִינִים לֹא בְּמָשִׁיחַ וְלֹא בַּדִּין וְלֹא בַּחֶשְׁבּוֹן וְלֹא בִּשְׂכַר וְעוֹנֵשׁ. לְפִי שֶׁאִם תָּקוּעַ בַּלֵּב עִקָּר צִפִּיתָ לִישׁוּעָה וְהָיָה מְקַוֶּה לָהּ יוֹם יוֹם, לָמָה בּוֹחֵר מָוֶת מֵחַיִּים, שֶׁאֶפְשָׁר מָחָר יָבֹא וְיִנָּצֵל מִצָּרָתוֹ.
מראה שאינו מאמין בשכר ועונש
וְגַם אִם מַאֲמִין בְּשָׂכָר הַצַּדִּיקִים וְעוֹנְשֵׁי הָרְשָׁעִים אַחַר מוֹתָם, אֵיךְ מִתְאַוֶּה לָמוּת לְהִנָּצֵל מִכָּל צָרָה, הֵן אֱמֶת שֶׁנִּצּוֹל מִצַּעַר עוֹלָם הַזֶּה, אֲבָל הוֹלֵךְ בְּצַעַר גָּדוֹל מִמֶּנּוּ כִפְלַיִם, בְּמִשְׁפְּטֵי גֵּיהִנֹּם עַל מַה שֶׁעָשָׂה, כִּי אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טוֹב וְלֹא יֶחֱטָא, וּבִפְרָט בִּיעֲתוּתָא דְמָלְאַך הַמָּוֶת בִּיצִיאַת נִשְׁמָתוֹ וָצַעַר חִבּוּט הַקֶּבֶר, אֵין זֹּאת אֶלָּא שֶׁכּוֹפֵר בְּכָל זֶה וְסוֹבֵר שֶׁבְּמוֹתוֹ יָשׁוּב עָפָר כְמוֹ שֶׁהָיָה, וְאֵין דִּין וְאֵין חֶשְׁבּוֹן עַל גּוּשׁ עֲפַר. וְעַל-זֶה אָמַר הַתַּנָּא וְאַל יַבְטִיחֲךָ יִצְרְךָ שֶׁהַשְּׁאוֹל בֵּית מָּנוֹס לָךְ, כְּלוֹמַר אַל יַבְטִיחֲךָ כְדֵי לְהַחְטִיאֲךָ בְּאוֹמְרוֹ בְּלֶכְתְּךָ שְׁאֹלָה תַּחֲזֹר לְעָפָר וְאֵין דִּין וְחֶשְׁבּוֹן עַל עָפָר, וְנִמְצָא שֶׁהַשְּׁאוֹל בֵּית מָּנוֹס לָךְ לְהִנָּצֵל מִכָּל עוֹנֵשׁ. כְּמוֹ שֶּׁפֵּרַשְׁתִּי בְּאֹרֶךְ בְּחִבּוּרִי פֵּרוּשׁ עַל פִּרְקֵי אָבוֹת אֲשֶׁר לִי.
כופר בכל המצוות שעשה ומואס בתורה
גְּדֹלָה מִזּוֹ כָּל הַמִּתְאַוֶּה הַמִּיתָה בַּעֲבוּר שֶׁהוּא בְּצַעַר, נִמְצָא כָּל הַיּוֹם בְּתָעַרוֹמוֹת עִם הַקָּבָּ"ה שֶׁאֵינוֹ מְמַלֵּא תַּאֲוָתוֹ וְחוֹשְׁבוֹ לְאוֹיֵב לוֹ חַ"וְ, וְזֶה מְבִיאוֹ לִהְיוֹת תּוֹהֶה עַל הָרִאשׁוֹנוֹת וְלִמְאֹס בַּתּוֹרָה וּבַמִּצְוֹת וְלִבּוֹ מָלֵא כְּפִירוֹת. וּבִהְיוֹת שֶׁמָּאַס בְּחַיָּיו שׁוּב אֵינוֹ מִתְאַוֶּה בַּעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא, וּכְמֵת מְחַשֵּׁב עַצְמוֹ וְאֵינוֹ חָשׁ עַל חַיֵּי שׁוּם אָדָם, וְתָמִיד הַדְּאָגָה דְּבוּקָה בְּלִבּוֹ עַד שֶׁמֵּרֹב הַדְּאָגָה, מִתְבַּלְבֵּל דַּעְתּוֹ, וּמִכֹּחַ שְׁטוּתוֹ כּוֹפֵר בְּפַרְהֶסְיָא, וְכָל מַה שֶּׁבְּלִבּוֹ מוֹצִיא לַחוּץ עַד שֶׁיִּכְלוּ יָמָיו בְּרָע וְיָמוּת בְּאֵין מוּסַר.
יהיה שמח בכל מצוה שעושה
לָכֵן צָרִיךְ הָאָדָם לִהְיוֹת שָׂמֵחַ תָּמִיד עַל אֵיזֶה מִצְוָה שֶּׁקִּיֵּם, וְאֵיךְ עָבַד לְבוֹרְאוֹ עוֹד יוֹם אֶחָד. וְיַחְשֹׁב בְּדַעְתּוֹ כִּי הַצַּעַר וְהַדֹּחַק שֶׁעוֹמֵד בּוֹ - אָיִן, בְּעֵרֶךְ מַה שֶּׁהִרְוִיחַ מֵהַמִּצְוָה בַּעֲבוּר שֶׁיִּהְיֶה חַי עַל הָאֲדָמָה. וּבִהְיוֹת דַּעְתּוֹ עַל זֶה, לֹא יַשְׁגִּיחַ עַל צַעַר וְיִהְיֶה כְּרוֹדֵף כָּל הַיּוֹם לְבַקֵּשׁ לְקַיֵּם מִצְוָה וְיוֹצִיא זְמַנּוֹ בָּזֶה וְיִשְׁכַּח רִישׁוֹ.
צֵא וּרְאֵה אֲדוֹן הַנְּבִיאִים וְאָב לַחֲכָמִים מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָ"ה שֶׁבִּקֵּשׁ לִהְיוֹת כְּחַיּוֹת הַשָּׂדֶה וּכְעוֹף הַפּוֹרֵחַ בָּאֲוִיר (כִּדְאִיתָא בְּמִדְרַשׁ פ' וְזֹאת הַבְּרָכָה) וְשֶיָנִיחֵנּוּ הַקָּבָּ"ה בָּעוֹלָם הַזֶּה וְלֹא לָמוּת. וְלָמָה כָּךְ, נִתְאַוָּה כָּךְ כְּדֵי לִהְיוֹת בָּעוֹלָם הַזֶּה עוֹד כְּדֵי לַעֲבֹד לְבוֹרְאוֹ וְלַעֲשׂוֹת מִצְוֹתָיו אָעַפִ"י שֶׁלֹּא חִסֵּר דָּבָר מִן הַתּוֹרָה שֶׁלֹּא קַיֵּים, אֶלָא הָיָה מִתְאַוֶּה לַחֲזֹר וּלְקַיֵּם מִתּוֹךְ אַהֲבָה וְחִבָּה שֶׁהָיָה עִם קוֹנוֹ, וְלֹא הָיָה חוֹשֵׁשׁ עַל הַצַּעַר לִהְיוֹת כְּחַיָּה אוֹ עוֹף בְּעֵרֶךְ עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא, וְעַל זֶה הִרְבָּה בִּתְפִלּוֹת שֶׁיַּנִּיחֵנוּ בְּזֶה הָעוֹלָם, לְפִי שֶׁכֵּיוָן שֶׁאָדָם מֵת נַעֲשָׂה חָפְשִׁי מִן הַמִּצְוֹת, דִּכְתִיב בַּמֵּתִים חָפְשִׁי, וְגַם לֹא הַמֵּתִים יְהַלְּלוּ יָהּ. וּמַה מֹשֶׁה רַבֵּנוּ ע"ה שֶּׁקִּיֵּם כָּל הַתּוֹרָה כֻלָּהּ וּבְמוֹתוֹ הָיָה הוֹלֵךְ תַּחַת כִסֵּא הַכָּבֹד וּבְמַדְרֵיגוֹת שֶּׁאֵין בִרְיָה יְכוֹלָה לַעֲמוֹד. וְעַל כָּל זֶה רָצָה לִסְבֹּל צַעַר גָּדוֹל בָּעוֹלָם הַזֶּה וְלֹא לָמוּת, לַעֲבֹד לְבוֹרְאוֹ עוֹד זְמַן. קַל-וָחֹמֶר בֶּן בְּנוֹ שֶׁל קַל-וָחֹמֶר כָּל אָדָם שֶׁהוּא רֵיק מִכָּל הַמִּצְוֹת וּמָלֵא עֲוֹנֹת שֶׁבְּמוֹתוֹ מְעֻתָּד לְכָל עוֹנְשִׁים, שְׁאַעָפִּ"י שֶׁיַּעֲמוֹד בְּכָל צַעַר וְדוֹחֵק שֶׁבָּעוֹלָם, צָרִיךְ שֶׁלֹּא יְבַקֵּשׁ לָמוּת, כִּי-אִם לְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל חַיָּיו, וְלֹא יָחֹשׁ לְשׁוּם צַעַר שֶׁבָּעוֹלָם בְּעֵרֶךְ שֶּׁמַּרְוִיחַ בְּכָל יוֹם לְקַיֵּם אֵיזֶה מִצְוָה, וּלְפָחוֹת מַה שֶׁמִּתְפַּלֵּל לְפָנָיו תְּפִלַּת הַשַּׁחַר וּתְפִלַּת הַצָּהֳרַיִם וְעַרְבִית.
רצון זה נגרם כתוצאה מהבטלה
וְדַע שֶׁהַחֹלִי הַזֶּה נוֹלָד בָּאָדָם מֵהַבַּטָּלָה, שֶׁאָדָם שֶׁהוּא בְּצַעַר, אֲפִילוּ עָנִי הַחוֹזֵר עַל הַפְּתָחִים כְּשֶׁמִּתְעַסֵּק בְּאֵיזֶה עֵסֶק הָעֵסֶק טוֹרְדוֹ מִלַּחְשֹׁב בְּעֹמֶק צַעַר שֶׁהוּא בּוֹ וּמְבַטְּלוֹ מִלְּבַקֵּשׁ לָמוּת. וְכַמָּה הִגְדִּילוּ רַזַ"ל לְדַבֵּר עַל עִנְיָן הַבַּטָּלָה כַּמָּה רָעָה כַּנּוֹדָע, וְצִוּוּ שֶׁחַיָּב אָדָם לְלַמֵּד אֶת בְּנוֹ אוּמָנוּת, וּבִכְלָל כַּוָּנָתָם שֶׁהוּא כְּדֵי שֶׁיִּמְצָא בַּמֶּה יִתְפַּרְנֵס, גַּם-כֵּן לְמוֹנְעוֹ מִלַּחְשֹׁב מַחֲשָׁבוֹת זָרוֹת וּלְהַרְגִּישׁ בְּצַעֲרוֹ כְּדֵי שֶׁלֹּא יְבַקֵּשׁ הַמִּיתָה בְּפִיו.
לעוסקים בתורה אין משאלות כאלה
וְתַלְמִיד חָכָם עֵסֶק תּוֹרָתוֹ מוֹנְעוֹ מִכָּל זֶה אִם יִהְיֶה עוֹסֵק בָּהּ תָּמִיד וְלֹא יִתְעַסֵּק בְּבַטָּלָה, שֶׁהֲרֵי הַתּוֹרָה בִּקְשָׁה מֵהַקָּבָּ"ה שֶׁיַּעַסְקוּ בָּהּ מִתּוֹךְ דֹּחַק כְּאָמְרָם רַזַ"ל. וְעֵינֵינוּ הָרוֹאוֹת שֶׁעוֹסְקִים וְהוֹלְכִים וְאֵינָם עוֹזְבִים אֹתָהּ, אֵין זֶה כִּי אִם שֶּׁאֵין מַשְׁגִּיחִים בְּצַעֲרָם מִתּוֹךְ מַה שֶׁעוֹבְדִים לְבוֹרְאָם בְּעֵסֶק תּוֹרָתוֹ.