• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

נגיעה במקומות המכוסים בתוך הסעודה - האם מברכים ענט"י או לא.

מרן שליט"א בשיעורו אתמול [פרשת ראה], הביא שחכם אחד [הלכה ברורה] פסק לברך כדעת מרן השו"ע מכח כללו של הרדב"ז שהמחלוקת במצוה ודעת מרן לברך. והקשה על זה מרן שליט"א שהרי אין המחלוקת במצוה אלא בברכה, כיון שלכל הדעות צריך ליטול.
אולם כשעיינתי כעת בהלכה ברורה - הביא להדיא שמהרש"ל, שהוא זה שחלק על הרשב"א, כתב להדיא שאין חובת 'נטילה בכלי' אלא 'רחיצה', וא"כ המחלוקת היא 'במצוה', האם יש 'חובת נטילה בכלי' או לא.
1725194151331.png

ובעצם פסק ההלכה, ביאר ההלכה ברורה באר היטב

1725194725518.png

ובשו"ת אוצרות יוסף כתב שכן מתבאר מדברי מרן זצ"ל בהליכות עולם שפסק במקרים דומים ליטול עם ברכה
1725194886216.png
 
מרן שליט"א בשיעורו אתמול [פרשת ראה], הביא שחכם אחד [הלכה ברורה] פסק לברך כדעת מרן השו"ע מכח כללו של הרדב"ז שהמחלוקת במצוה ודעת מרן לברך. והקשה על זה מרן שליט"א שהרי אין המחלוקת במצוה אלא בברכה, כיון שלכל הדעות צריך ליטול.
אולם כשעיינתי כעת בהלכה ברורה - הביא להדיא שמהרש"ל, שהוא זה שחלק על הרשב"א, כתב להדיא שאין חובת 'נטילה בכלי' אלא 'רחיצה', וא"כ המחלוקת היא 'במצוה', האם יש 'חובת נטילה בכלי' או לא.
הצג קובץ מצורף 24680

ובעצם פסק ההלכה, ביאר ההלכה ברורה באר היטב

הצג קובץ מצורף 24684

ובשו"ת אוצרות יוסף כתב שכן מתבאר מדברי מרן זצ"ל בהליכות עולם שפסק במקרים דומים ליטול עם ברכה
הצג קובץ מצורף 24685
לא נכון.
מפורש ברש"ל (פ"ח מחולין סי' מא), ש'גם' מצד הברכה הוא חולק, דלא תיקנו ברכה על נטילה באמצע סעודה.
וז"ל: ונראה דבריו להצריך נטילה אבל לברך לא מצינו בדברי חכמים שתקנו נט"י על זה. גם לפי דעתי רחיצה בעלמא מספקא דהא כל זיעת הגוף סם המות חוץ מזיעת הפנים וחיכוך הראש או משום זיעה או משום מיאוס בל תשקצו, וכ"ז והדומה לו לא תיקנו נטילה אלא דחמירא סכנתא מאיסורא וחייב לרחצם, אבל אין אני רואה חיוב ברכה ולא מצינו שתיקנו חכמים ברכה באמצע הסעודה כי אם הלך והפליג. עכ"ל.
וכן מבואר בכה"ח (ס"ק טז) שכתב: ובפרט בדבר זה דאיכא למימר דלא תיקנו כי אם ברכה אחת לכל הסעודה ההיא עד שיברך ברכת המזון. עכ"ל.
הרי שנחלק מצד 'הברכה'.
וע"ע במצורף מה שכתב בזה.
 

קבצים מצורפים

  • בעניין נט''י בנגע במקומות המכוסים.pdf
    37.7 KB · צפיות: 6
כ
מרן שליט"א בשיעורו אתמול [פרשת ראה], הביא שחכם אחד [הלכה ברורה] פסק לברך כדעת מרן השו"ע מכח כללו של הרדב"ז שהמחלוקת במצוה ודעת מרן לברך. והקשה על זה מרן שליט"א שהרי אין המחלוקת במצוה אלא בברכה, כיון שלכל הדעות צריך ליטול.
אולם כשעיינתי כעת בהלכה ברורה - הביא להדיא שמהרש"ל, שהוא זה שחלק על הרשב"א, כתב להדיא שאין חובת 'נטילה בכלי' אלא 'רחיצה', וא"כ המחלוקת היא 'במצוה', האם יש 'חובת נטילה בכלי' או לא.
הצג קובץ מצורף 24680

ובעצם פסק ההלכה, ביאר ההלכה ברורה באר היטב

הצג קובץ מצורף 24684

ובשו"ת אוצרות יוסף כתב שכן מתבאר מדברי מרן זצ"ל בהליכות עולם שפסק במקרים דומים ליטול עם ברכה
הצג קובץ מצורף 24685
כמדו' שהראשל האריך בזה גם בשות הראשל וגם בילקוי ברכות החדש ואולי גם בפס ח"ג
 
נערך לאחרונה:
בפיסקה "ובספר הנ"ל" הרב משיב מדוע אין זה נקרא מחלוקת במצוה.

1725219575829.jpeg


רק מה שלי הקטן לא היה ברור הוא מדוע מרן שליט"א אתמול בשיעור חזר לפחות פעמיים שכלל לא חייב ליטול ידים כמו לסעודה (לאחר בית כסא או נגיעה במקומות המכוסים) אלא סגי ברחיצה כמו לאחר בית כסא. והרי אפילו בדעת המהרש"ל אין הדברים ברורים שהוא מיקל בכך כמו שכתוב בילקו"י המצורף, וכל שכן שאין כן דעת מרן הש"ע?!
 
מפורש ברש"ל (פ"ח מחולין סי' מא), ש'גם' מצד הברכה הוא חולק, דלא תיקנו ברכה על נטילה באמצע סעודה.
וז"ל: ונראה דבריו להצריך נטילה אבל לברך לא מצינו בדברי חכמים שתקנו נט"י על זה. גם לפי דעתי רחיצה בעלמא מספקא דהא כל זיעת הגוף סם המות חוץ מזיעת הפנים וחיכוך הראש או משום זיעה או משום מיאוס בל תשקצו, וכ"ז והדומה לו לא תיקנו נטילה אלא דחמירא סכנתא מאיסורא וחייב לרחצם, אבל אין אני רואה חיוב ברכה ולא מצינו שתיקנו חכמים ברכה באמצע הסעודה כי אם הלך והפליג. עכ"ל.
אדרבה, המדייק בדבריו יראה שעיקר המחלוקת שלו היא על 'הנטילה', שהרי גם בקטע המודגש הנ"ל כתב להדיא 'לא מצינו בדברי חכמים שתקנו נטילת ידים על זה. הרי שעוד לפני שכתב 'גם דעתי' - כונתו היא לגבי חיוב 'הנטילה', וכונתו היא שכיון שאין חיוב 'נטילה' ודאי שאין חיוב ברכה, אלא שיש חיוב 'רחיצה' בעלמא. וגם בסוף דבריו כתב שחייב לרחצם [מדין סכנה וכדומה] אבל לא 'יברך'. אולם לדעת הרשב"א יש חיוב 'נטילה' מדין 'סעודה' בכה"ג.

והאחרונים שלא הביאו את דברי הרש"ל הנ"ל - הטעם פשוט, שהרי ודאי שאין שום סיבה לחלוק על דברי הרשב"א ולבטלם 'לגמרי' ולעשות 'רחיצה' ולא 'נטילה', ולכן כתבו שאין 'לברך' אבל 'ליטול' לחוש לרשב"א ודאי שצריך, ואין להביא ראיה מדבריהם כלל, אלא יש לדון 'בשורש הדברים', והם כנ"ל.

והמעיין במאמ"ר יראה להדיא שכל הויכוח שלו עם הט"ז נסוב סביב זה, ופשוט לו שאם יש חובת נטילה - יש חובת ברכה, כפי שיראה המעיין, והדברים פשוטים וברורים.

ועוד, היכן מצאנו 'חיוב נטילה ללא ברכה'? בכל המקומות שאנו נוטלים ולא מברכים זה רק מחמת סב"ל, כמו נט"י לטיבולו במשקה, נט"י לתפלה וכדומה, אבל אם יש 'חיוב' נטילה - יש ברכה שהרי 'ציונו' על נטילה זו, וע"כ שכל הנידון כאן שאין חיוב 'נטילה' אלא חיוב 'רחיצה' מדין נקיות וממילא אין על זה שם על 'נטילת' ידים.

וכן מבואר בכה"ח (ס"ק טז) שכתב: ובפרט בדבר זה דאיכא למימר דלא תיקנו כי אם ברכה אחת לכל הסעודה ההיא עד שיברך ברכת המזון. עכ"ל.
הרי שנחלק מצד 'הברכה'.
ראשית, הוא עצמו כתב כן 'כמסתפק'.
שנית, הכה"ח ידוע שחושש בכל דבר לסב"ל, ואין כן דעת שאר האחרונים, ולא קיבלנו הוראות הכה"ח בענינים מעין אלו, ובפרט שהוא 'חולק' על דברי מהרש"ל שלא כתב כן וכנ"ל.
בפיסקה "ובספר הנ"ל" הרב משיב מדוע אין זה נקרא מחלוקת במצוה.
לא בדיוק 'משיב' אלא 'דן' בדברים ונשאר 'בצ"ע'. כלומר אין זה כלל כמו שאמר בשיעור בצורה ברורה, אלא רק כתב שאין זה 'מוכרח'. אולם לפי מה שכתבתי לעיל - נראה שהדבר מוכרח שהמחלוקת היא 'במצוה'.
 
אדרבה, המדייק בדבריו יראה שעיקר המחלוקת שלו היא על 'הנטילה', שהרי גם בקטע המודגש הנ"ל כתב להדיא 'לא מצינו בדברי חכמים שתקנו נטילת ידים על זה. הרי שעוד לפני שכתב 'גם דעתי' - כונתו היא לגבי חיוב 'הנטילה', וכונתו היא שכיון שאין חיוב 'נטילה' ודאי שאין חיוב ברכה, אלא שיש חיוב 'רחיצה' בעלמא. וגם בסוף דבריו כתב שחייב לרחצם [מדין סכנה וכדומה] אבל לא 'יברך'. אולם לדעת הרשב"א יש חיוב 'נטילה' מדין 'סעודה' בכה"ג.
אם כדבריך - אין לדבריו הבנה, שהרי כתב: ונראה דבריו להצריך נטילה אבל לברך לא מצינו בדברי חכמים שתקנו נט"י על זה. ואם כוונתו שלא מצינו 'נטילה', אז הרי הוא סותר את עצמו מיניה וביה, כאילו אמר: ונראה מדבריו להצריך נטילה אבל לא מצינו שתקנו נטילה???
ועוד, היכן מצאנו 'חיוב נטילה ללא ברכה'? בכל המקומות שאנו נוטלים ולא מברכים זה רק מחמת סב"ל, כמו נט"י לטיבולו במשקה, נט"י לתפלה וכדומה, אבל אם יש 'חיוב' נטילה - יש ברכה שהרי 'ציונו' על נטילה זו, וע"כ שכל הנידון כאן שאין חיוב 'נטילה' אלא חיוב 'רחיצה' מדין נקיות וממילא אין על זה שם על 'נטילת' ידים.
זה באמת שאלה נכונה שהוקשה לי. אבל לא בגלל זה אני יפרש את המהרש"ל אחרת ממשמעותו וכנ"ל. אלא זה קושיא 'על' דברי המהרש"ל.
 
לאחר התבוננות נוספת, נראה שהצדק עמך.
שהרי המהרש"ל כתב "ונראה דבריו", ולא ונראה "מ"דבריו.
וכוונתו 'להכריע' מספק, ולומר שנראין דבריו לעניין הנטילה ולא לעניין הברכה כי לא מצינו ב"דברי חכמים" שתקנו נטילת ידים על זה, אלא זה רק חידוש של הרשב"א, וס"ל למהרש"ל שאין דבריו מוכרחין. ודו"ק.
 
רק מה שלי הקטן לא היה ברור הוא מדוע מרן שליט"א אתמול בשיעור חזר לפחות פעמיים שכלל לא חייב ליטול ידים כמו לסעודה (לאחר בית כסא או נגיעה במקומות המכוסים) אלא סגי ברחיצה כמו לאחר בית כסא. והרי אפילו בדעת המהרש"ל אין הדברים ברורים שהוא מיקל בכך כמו שכתוב בילקו"י המצורף, וכל שכן שאין כן דעת מרן הש"ע?!

האם נכון הדעת שלדעת הרב שליט"א סגי בנטילת ידים כמו שלאחר שירותים או בעינן נטילה כמו של סעודה (עם כלי)?
 
יעיין מר בסיכום דבריו של הרש"ל וז"ל
מא. דין ז דברים הם הצריכים נטילה ההולך בין המתים ההולך מבית המרחץ והנוטל צפרניו החולץ מנעליו הנוגע ברגליו והחופף את ראשו היוצא מבית הכסא ובארנו דמי שעומד באמצע הסעודה ונזכר שנגע במקום מטונף דהיינו בשוק וירך ומקומות המכוסים באדם או מחכך ראשו צריך נטילה אחרת אבל ברכה א"צ
משמע שמודה שצריך נטילה וכל המח' היא בברכה שלפי הרש"ל לא מצינו שתקנו נטילה על נגיעה במקו"ה וגם לדבריו של הרשב"א שתקנו אין לברך כדברי מרן שליט"א
וכתב בילקו"י בשם ארץ חיים ובנתיבי עם סימן קסד על אתר שכן המנהג לא לברך, ופוק חזי מאי עמא דבר
 
חזור
חלק עליון