• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נוסח ברכת ההפרשה חלה

יוסף דהן

Well-known member
שלום רב לרב!
בילקו"י מבואר :
לפני שמפרישים חלה מברכים : "ברוך אתה ה׳ אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו להפריש חלה תרומה".

ואילו בהליכות עולם כתב 3 נוסחים ומסקנתו שכל אחד יש ע"מ לסמוך

והרי הילקוט לאשה ולבת יצא טרם הליכות עולם

וא"כ מה למעשה
האם יש כאן משנה אחרונה או סתירה ?

שאלה שניה
לאחר שכתב הרשלצ במכתב שמצוה לפרסם שאסור ללמוד בספריו של הרב אופיר מלכא
האם מי שמחבר ספר ורואה בהגהה שהזכיר קטעים מספרי הליכות מועד וכו' [שלא חולק על מרן הרב עובדיה להדיא, אלא מסכם בצורה משלו מסודרת או מביא סברא וכו'], צריך להשמיטם, או שלא היות והרי הרשלצ עצמו מזכיר ספר זה?
 
ב"ה
שלום וברכה,

א. לגבי נוסח ברכת הפרשת חלה, אין כאן סתירה, רק שבהליכות עולם דבר מצד הדין, שכל נוסח מאלו י"ל ע"מ שיסמוך, ואילו באוצר דינים מצד הדין וגם מצד המנהג שנתפשט למעשה, שמברכים להפריש חלה תרומה.

ב. כוונת מרן שליט"א לפי הבנתי היא, שחשוב שציבור הלומדים ידעו שספרים אלו אינם ברי סמכא לענין ההכרעות ההלכתיות שעושה שם בין הגדולים, אבל פשוט שאין איסור לקרא בהם או לצטט מהם, רק יש ליקח בחשבון שמא הקריאה בהם או הציטוט מהם יביאו לידי בילבול לעצמו או לקוראים את דבריו, שיעשו אצלו רושם כאילו הוא אחד מהפוסקים של הדור, והוא בר פלוגתא עם גדולי הדור הזה והדור שלפניו, בזמן שלמעשה אין נכון לסמוך על הכרעותיו כלל ועיקר, וכ"ש לא כאחד מפוסקי הדור. ולכן כשמביא ממנו ציטוט כדי להוכיח שאין הכרעתו נכונה, בזה נראה שאין חשש שיביא לרושם הנזכר. זהו הנלע"ד בדעתו הרמת'ה של מרן שליט"א. ואם שגיתי, איתי תלין משוגתי.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון