• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

סילקא - תרד

לביא

Well-known member
בחזו״ע ובהליכו״ע הרב כותב - סילקא (תרד). וכפשוטו משמע תרד ולא עלי מנגוליא, או עלי סלק תרדיים.

רצה מישהו לומר לי שמרן לא התכוון להוציא סילקא מידי פשוטו.
(ובכך בעצם לפטור עצמו מלחפש תרד)
 
אני מעולם לא כ"כ הבנתי הנדון הרי זה רק לסימנא בעלמא ומה הבעיה לקחת סלק של ימינו ולומר שיסתלקו אויבנו וכו'.
אלא שנראה שהרצון הוא לשמר מנהג או אולי פשוט להיצמד למה שנזכר בפירוש בגמרא, עכ"פ אצלינו מכינים סלט סלק וזהו.
 
אני מעולם לא כ"כ הבנתי הנדון הרי זה רק לסימנא בעלמא ומה הבעיה לקחת סלק של ימינו ולומר שיסתלקו אויבנו וכו'.
אלא שנראה שהרצון הוא לשמר מנהג או אולי פשוט להיצמד למה שנזכר בפירוש בגמרא, עכ"פ אצלינו מכינים סלט סלק וזהו.
בפשטות אתה צודק.
אך עיקר מה שיש בזה מחלוקת הוא על מה ״יהיה רצון שיסתלקו אויבנו״ נתקן עליו. זה לא עניין כל כך פעוט.

אשמח אם @הרב שמעון ללוש יחלוק ממנו מחכמתו בעניין.
 
אני מעולם לא כ"כ הבנתי הנדון הרי זה רק לסימנא בעלמא ומה הבעיה לקחת סלק של ימינו ולומר שיסתלקו אויבנו וכו'.
אלא שנראה שהרצון הוא לשמר מנהג או אולי פשוט להיצמד למה שנזכר בפירוש בגמרא, עכ"פ אצלינו מכינים סלט סלק וזהו.
אנחנו לוקחים עלי סלק.
 
אני מעולם לא כ"כ הבנתי הנדון הרי זה רק לסימנא בעלמא ומה הבעיה לקחת סלק של ימינו ולומר שיסתלקו אויבנו וכו'.
אלא שנראה שהרצון הוא לשמר מנהג או אולי פשוט להיצמד למה שנזכר בפירוש בגמרא, עכ"פ אצלינו מכינים סלט סלק וזהו.
רק אחדד שמה שכתבתי אצלינו התכוונתי אצלי בבית כעת ראיתי שהתנסחתי לא נכון.
זכור לי שסבא שלי ז"ל היה מבשל עלים[אני לא זוכר אם תרד או סלק אני צריך לברר עם מרת אמי שתחי']. והיה עושה גם סלק כי אף אחד לא נגע בעלים הללו....
 
בפשטות אתה צודק.
אך עיקר מה שיש בזה מחלוקת הוא על מה ״יהיה רצון שיסתלקו אויבנו״ נתקן עליו. זה לא עניין כל כך פעוט.
נתקן? לא מדובר באיזשהי חובה או תקנה רק ככל הנראה כך נהגו על אלו בזמנם באיזה מקומות וציינה הגמרא לכך.
לא זכיתי להבין למה חברי פורום ״מורשת מרן״ לא לוקחים תרד, כפי שמשמע בפשיטות מדברי מרן . . .
זה לא דבר של איסור והיתר לא אוכלים את זה אצלנו וגם לא כולם יודעים מה הקשר עלי תרד להסתלקו וכו' כי השתנתה השפה והשמות של הדברים.
 
זה לא דבר של איסור והיתר לא אוכלים את זה אצלנו וגם לא כולם יודעים מה הקשר עלי תרד להסתלקו וכו' כי השתנתה השפה והשמות של הדברים.
זה עדיין לא מיישב לי את התמיהה, איך פורום ״מורשת מרן״ עושים נגד מרן.
 
וגם למה צריך להגיע לפלפולים ולא פשוט לקיים מה שכתוב בספר שחור על גבי לבן?
זה לא פלפולים. לא אוהבים לאכול את זה. גם השם הוא כבר לא סלק. וכיון שאין בזה איסור זה לא נקרא נגד כך הוא בפוסקים. אציין מראה מקום כשאתפנה בע"ה.
 
זה לא פלפולים. לא אוהבים לאכול את זה. גם השם הוא כבר לא סלק. וכיון שאין בזה איסור זה לא נקרא נגד כך הוא בפוסקים. אציין מראה מקום כשאתפנה בע"ה.
אם זה לא ״פלפולים״ זה התחכמות.
במרן בחזו״ע כתוב: (פחות או יותר, לא מילה במילה) סילקא זהו תרדין ולא הלפת האדום.
במילים קצרות מרן בא לומר שזה לא קשור ל״מה שאתה קורא לו כך״.
 
אולי סלק לא גדל מהר, ורש"י כותב בהוריות (יב.) [וכן ברבינו גרשום בכריתות ו. וברש"י שם] שהסימן הטוב בסימנים שנוהגים לאכול זה מפני שהם גדלים במהירות.
ולכן, מכיון שבגמ' הוזכר "סילקא" והכוונה בגמ' לתרד, לא משנים.
אין בעיה להוסיף סימנים נוספים ולהמציא ברכות, אבל עיקר הסימנים זה מה שכתוב בגמ', והטעם בגמ' הוא לא רק מפני שהשם שלהם דומה לברכה (שזה הטעם שהוזכר בגאונים)...
אחרי שכתוב בגמ' שיש סימן טוב לאכול את הדברים האלו, תקנו את היהי רצון... היה"ר לא כתוב בגמ'...
 
נערך לאחרונה:
אם זה לא ״פלפולים״ זה התחכמות.
במרן בחזו״ע כתוב: (פחות או יותר, לא מילה במילה) סילקא זהו תרדין ולא הלפת האדום.
במילים קצרות מרן בא לומר שזה לא קשור ל״מה שאתה קורא לו כך״.
אני לא אמרתי שסלקא זה סלק אדום.
סלקא בתקופת הגמרא זה תרד מי חולק על זה? רק שאינני רואה בעיה בלומר שיסתלקו וכו' כשלפני מה שנקרא 'סלק' היום שזה רק לסימן ותו לא.[בפרט שיש כאלו שכך מנהגם].
 
אולי סלק לא גדל מהר, ורש"י כותב בהוריות (יב.) [וכן ברבינו גרשום בכריתות ו. וברש"י שם] שהסימן הטוב בסימנים שנוהגים לאכול זה מפני שהם גדלים במהירות.
ולכן, מכיון שבגמ' הוזכר "סילקא" והכוונה בגמ' לתרד, לא משנים.
אין בעיה להוסיף סימנים נוספים ולהמציא ברכות, אבל עיקר הסימנים זה מה שכתוב בגמ', והטעם בגמ' הוא לא רק מפני שהשם שלהם דומה לברכה (שזה הטעם שהוזכר בגאונים)...
אחרי שכתוב בגמ' שיש סימן טוב לאכול את הדברים האלו, תקנו את היהי רצון... היה"ר לא כתוב בגמ'...
ייש"כ.
אבל בגמרא לא כתוב לאכול אותם אלא שלעולם אדם יראה וכו'.
גם לא נראה שזו איזה חובה גמורה רק המלצה טובה.
ואולי להבא אשתדל לפחות להביאם לשולחן גם אם לא אוכלים.
 
נערך לאחרונה:
ואולי להבא אשתדל לפחות להביאם לשולחן גם אם לא אוכלים.
עד כמה שלפעמים הכנת הסימנים היא מרובה ולוקחת זמן, בסופו של דבר אתה אוכל חתיכה קטנה מכל דבר. גם בשביל שישאר למחרת, גם בשביל לא להתמלא, וגם כי לא צריך יותר מדי.

ראש כבש לצורך העניין, יכול להגמר בקלות בלילה הראשון לולא הייתי לוקח חתיכה מאד קטנה.
 
חזור
חלק עליון