בפשטות אתה צודק.אני מעולם לא כ"כ הבנתי הנדון הרי זה רק לסימנא בעלמא ומה הבעיה לקחת סלק של ימינו ולומר שיסתלקו אויבנו וכו'.
אלא שנראה שהרצון הוא לשמר מנהג או אולי פשוט להיצמד למה שנזכר בפירוש בגמרא, עכ"פ אצלינו מכינים סלט סלק וזהו.
אנחנו לוקחים עלי סלק.אני מעולם לא כ"כ הבנתי הנדון הרי זה רק לסימנא בעלמא ומה הבעיה לקחת סלק של ימינו ולומר שיסתלקו אויבנו וכו'.
אלא שנראה שהרצון הוא לשמר מנהג או אולי פשוט להיצמד למה שנזכר בפירוש בגמרא, עכ"פ אצלינו מכינים סלט סלק וזהו.
רק אחדד שמה שכתבתי אצלינו התכוונתי אצלי בבית כעת ראיתי שהתנסחתי לא נכון.אני מעולם לא כ"כ הבנתי הנדון הרי זה רק לסימנא בעלמא ומה הבעיה לקחת סלק של ימינו ולומר שיסתלקו אויבנו וכו'.
אלא שנראה שהרצון הוא לשמר מנהג או אולי פשוט להיצמד למה שנזכר בפירוש בגמרא, עכ"פ אצלינו מכינים סלט סלק וזהו.
נתקן? לא מדובר באיזשהי חובה או תקנה רק ככל הנראה כך נהגו על אלו בזמנם באיזה מקומות וציינה הגמרא לכך.בפשטות אתה צודק.
אך עיקר מה שיש בזה מחלוקת הוא על מה ״יהיה רצון שיסתלקו אויבנו״ נתקן עליו. זה לא עניין כל כך פעוט.
זה לא דבר של איסור והיתר לא אוכלים את זה אצלנו וגם לא כולם יודעים מה הקשר עלי תרד להסתלקו וכו' כי השתנתה השפה והשמות של הדברים.לא זכיתי להבין למה חברי פורום ״מורשת מרן״ לא לוקחים תרד, כפי שמשמע בפשיטות מדברי מרן . . .
זה עדיין לא מיישב לי את התמיהה, איך פורום ״מורשת מרן״ עושים נגד מרן.זה לא דבר של איסור והיתר לא אוכלים את זה אצלנו וגם לא כולם יודעים מה הקשר עלי תרד להסתלקו וכו' כי השתנתה השפה והשמות של הדברים.
וגם למה צריך להגיע לפלפולים ולא פשוט לקיים מה שכתוב בספר שחור על גבי לבן?גם לא כולם יודעים מה הקשר עלי תרד להסתלקו וכו' כי השתנתה השפה והשמות של הדברים.
זה לא פלפולים. לא אוהבים לאכול את זה. גם השם הוא כבר לא סלק. וכיון שאין בזה איסור זה לא נקרא נגד כך הוא בפוסקים. אציין מראה מקום כשאתפנה בע"ה.וגם למה צריך להגיע לפלפולים ולא פשוט לקיים מה שכתוב בספר שחור על גבי לבן?
אם זה לא ״פלפולים״ זה התחכמות.זה לא פלפולים. לא אוהבים לאכול את זה. גם השם הוא כבר לא סלק. וכיון שאין בזה איסור זה לא נקרא נגד כך הוא בפוסקים. אציין מראה מקום כשאתפנה בע"ה.
אני לא אמרתי שסלקא זה סלק אדום.אם זה לא ״פלפולים״ זה התחכמות.
במרן בחזו״ע כתוב: (פחות או יותר, לא מילה במילה) סילקא זהו תרדין ולא הלפת האדום.
במילים קצרות מרן בא לומר שזה לא קשור ל״מה שאתה קורא לו כך״.
ייש"כ.אולי סלק לא גדל מהר, ורש"י כותב בהוריות (יב.) [וכן ברבינו גרשום בכריתות ו. וברש"י שם] שהסימן הטוב בסימנים שנוהגים לאכול זה מפני שהם גדלים במהירות.
ולכן, מכיון שבגמ' הוזכר "סילקא" והכוונה בגמ' לתרד, לא משנים.
אין בעיה להוסיף סימנים נוספים ולהמציא ברכות, אבל עיקר הסימנים זה מה שכתוב בגמ', והטעם בגמ' הוא לא רק מפני שהשם שלהם דומה לברכה (שזה הטעם שהוזכר בגאונים)...
אחרי שכתוב בגמ' שיש סימן טוב לאכול את הדברים האלו, תקנו את היהי רצון... היה"ר לא כתוב בגמ'...
עד כמה שלפעמים הכנת הסימנים היא מרובה ולוקחת זמן, בסופו של דבר אתה אוכל חתיכה קטנה מכל דבר. גם בשביל שישאר למחרת, גם בשביל לא להתמלא, וגם כי לא צריך יותר מדי.ואולי להבא אשתדל לפחות להביאם לשולחן גם אם לא אוכלים.
לא זוכר איזו גמרא בדיוק, אך מרן מביא שבגמרא אחרת כתוב ״יאכל״. ולכן המנהג לאכל.אבל בגמרא לא כתוב לאכול אותם אלא שלעולם אדם יראה וכו'.