• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

סעודת קבע, כביצה או ג' ביצים?

קורסיה

Well-known member
בכמה המקומות מצאנו שכביצה הוי סעודת קבע. בסעודות שבת יש לאכול כביצה. (כן מוכח מס' רצא. וראה במחצית השל וברכ"י איך פירשו הגמ').
באיסור אכילה לפני תפילה ולפני מצוות, בכביצה.
ברכת המזון בכזית.

ואילו רק בשני מקומות איתא שקביעות סעודה הוא בג' או ד' ביצים.
בקביעות סעודה של מזונות.
ובשיעור עירוב (סימן תט).

במיני מזונות אפשר לפרש, שכיוון שאין דרך לקבוע סעודה על מזונות, צריך לאכול שיעור גדול שרגילים לקבוע בו סעודה. ומה שנאמר בשאר מקמות כביצה (בעיקר סעודות שבת) הוא המעט שהאדם אוכל בסעודתו, אך אינו קביעות סעודה גדולה.

אך בשיעור עירוב קשה, למה צריך כמות כזו גדולה? ואם זו שיעור של קביעות סעודה, א"כ נאמר כך גם לגבי סעודות שבת?
 
שיעור כביצה הוא שיעור 'קבע' בפת ושיעור שלש ביצים הוא שיעור 'סעודה', דהיינו שאדם אוכל סעודה מלאה.
בקביעות סעודה של מזונות.
ובשיעור עירוב (סימן תט).
בקביעות סעודה של מזונות לא נאמר כלל שיעור בביצים, אלא השיעור הוא מה שרגילים לקבוע עליו, וזה יכול להשתנות ממאכל למאכל. ולדעת המג''א ורוב ככל האחרונים אכילת פת מזונות עם מיני לפתן כגון ביצים דגים בשר וכדו' מורה על קביעות סעודה. ורק האחרונים למדו מעירוב שיעור של קביעות סעודה אך רובם כתבו שזה דוקא כשאוכל רק פת משא''כ כשאוכל עם לפתן השיעור הוא אף בפחות וכמש''כ המג''א.
 
אם כך בסעודת שבת נאמר שיכול ג/ד ביצים?
בשבת אין חיוב לאכול כמות מסויימת אלא לקבוע סעודה, אלא שהרגילות באכילה לפי שיעור חכמים הוא בג' או ד' ביצים.

דרך אגב: השיעור של ג' וד' ביצים הוא לפי שיטת הרמב''ם שהזית פחות מגרוגרת, והגרוגרת היא שליש ביצה, אך אלו שפוסקים שהזית הוא חצי ביצה [והגרוגרת שהיא יותר מכזית בשיעור הניכר י''ל שהוא כשתי שליש ביצה] השיעור הוא כשש ביצים לערך, וכמעט אין מי ששם לב על זה.
 
שיעור כביצה הוא שיעור 'קבע' בפת ושיעור שלש ביצים הוא שיעור 'סעודה', דהיינו שאדם אוכל סעודה מלאה.

בקביעות סעודה של מזונות לא נאמר כלל שיעור בביצים, אלא השיעור הוא מה שרגילים לקבוע עליו, וזה יכול להשתנות ממאכל למאכל. ולדעת המג''א ורוב ככל האחרונים אכילת פת מזונות עם מיני לפתן כגון ביצים דגים בשר וכדו' מורה על קביעות סעודה. ורק האחרונים למדו מעירוב שיעור של קביעות סעודה אך רובם כתבו שזה דוקא כשאוכל רק פת משא''כ כשאוכל עם לפתן השיעור הוא אף בפחות וכמש''כ המג''א.
ממש לא. זה דעת המשנ"ב וסיעתו. אבל אנו מנהגנו ללכת לפי שיעור פה"ב (ד' ביצים לחומרא). ראה חזו"ע בריש הלכות ברכות. וגם אין מצרפים מיני לפתן אחר שזה חידוש גדול והיפך פשט הדברים, ורבים פסקו שלא כדברי המג"א וכ"ש במקום סב"ל.
 
וגם אין מצרפים מיני לפתן אחר שזה חידוש גדול והיפך פשט הדברים, ורבים פסקו שלא כדברי המג"א וכ"ש במקום סב"ל.
יש שפירשו את שיטת המג''א שזה מדין צירוף לד' ביצים, אך יותר נראה נכון כמש''כ בסדור בית מנוחה [דף מד ע''א אות יג] לפרש דברי המג''א שאין הטעם משום צירוף להשלים השיעור בקביעות סעודה, אלא הטעם הוא לפי שעיקר מאי דלא מברכינן המוציא וג' ברכות על פה''ב הוא לפי שאין דרך לקבוע עליו שאין עיקר אכילתן אלא מעט לעדון ולתענוג ולכן לא חשיב כפת גמור לברך עליו המוציא וג' ברכות, אבל אם קובע סעודתו עליו ואכל ממנו הרבה, הנה הוא עושה אותו כאילו לא נשתנה ממינו וכפת גמור שדרך לאכול ממנו הרבה, ולמזון הוא אוכלו ולכן מברך עליו המוציא, וא''כ ה''ה נמי אם קובע סעודתו עליו אף שאוכל עמו לפתן כגון בשר ושאר מאכלים הרי כונתו לאוכלו למזון ולא לעדון ותענוג, דינא הוה לברך עליו המוציא וג' ברכות. כך נ''ל ברור בטעמא דהאי דינא דהמג''א, וכ''כ הרב גנת ורדים. עכת''ד הבית מנוחה
ומצאתי שיש רבים מרבותינו האחרונים שהסכימו להלכה לדברי והמג''א, הלא הם: גנת ורדים [כלל א סימן כד, די''ג ע''א] וכ''כ תלמידו הפרח שושן [כלל א סימן ג], סידור בית מנוחה הנ''ל, הגר''ז [סי' קסח סעיף ח], חיי אדם [כלל נד דין ד] קיצור שו''ע [סי' מח ס''ג], ספר יד אהרון [סי' קסח בהגהת הטור], אליה רבה [ס''ק יז], ערך השלחן [ס''ק ד],חסד לאלפים [סי' קסח ס''ה], שו''ת פני יצחק ח''א [חאו''ח מערכת ברכות אות קנט], וכ''פ המ''ב [ס''ק כד]. הא קמן שלושה עשר פוסקים העומדים בחדא שיטה.

אולם הערוך השלחן [סי' קסח סי''ז] כתב לחלוק על המג''א שהרי אף בעירוב החמירו לשער בפת בלבד ללא לפתן, וא''כ כ''ש הכא שיש לשער בפת, וכמה עשירים שמאכלם הרבה תבשילים טובים ואוכלים פת כל שהוא, ומאי שיעורא דד' ביצים לזה, ואי משום שהוא שבע ה''ז כמי ששבע בפירות. וכ''כ החמד משה [ס''ק ג].

ועיין בברכ''י [סימן קסח אות ו] שהביא שיש שהקשו על המג''א ששני מינים אין מצטרפים. וכתב שיש לחלק, ולמעשה דברי המג''א צריכים עיון. ויתכן שכונתו לומר שיש לפרש דברי המג''א כמש''כ הבית מנוחה ודלא כמו שהבינו המקשים שזה מדין צירוף לשיעור. ובספר זכרונות אליהו [דיני ברכת המוציא הל' טז] כתב שהאחרונים חלקו על המג''א, וכנראה שהבין שהאחרונים שכתבו שיש לשער בג' וד' ביצים לא ס''ל כהמג''א, אך זה אינו וכפי שנכתוב להלן.

בספר כף החיים [ס''ק מז] כתב שלשון הטור והשו''ע לא משמע כהמג''א שהרי כתבו שאם אכל "ממנו" וכו' ומשמע שצריך שאכילת השיעור תהיה ממנו דוקא דהיינו מהפת ולא בהצטרפות דבר אחר. ועוד דהא נתת דבריך לשיעורין כי ככל מה שיהיה הבשר או אותו דבר יותר הוא אוכל יותר מעט פת הבאה בכיסנין ונעשה אותו דבר עיקר. וסיים שאין העולם נוהגים כהמג''א.

והנה מש''כ שמהטור ושו''ע משמע שיש לשער בפת דוקא, לכאורה לא קשיא, שהרי י''ל שהטור איירי באופן שאוכל רק מן העיסה ובכה''ג צריך לאכול שיעור גדול, אך המג''א בא לחדש ולהוסיף ע''ז שיש קביעות סעודה גם במיעוט פת כאשר הוא קובע עליה עם שאר מאכלים. אך כנראה שהכף החיים הבין כן משום שהבין שכונת המג''א שהתבשילים מצטרפים לשיעור ד' ביצים ולכן כתב לתמוה דהיאך יצטרף בשר עם עיסה להחשיב הבשר כעיסה.

ולפי דברינו יש להשיב ג''כ על מש''כ הגאון רבי דוד יוסף שליט''א בספרו הלכה ברורה [ח''ח בתשובות שבסוף הספר סי' י] שהגנת ורדים הנ''ל אזיל לשיטתיה דס''ל שקביעות סעודה אין לה שיעור מוגבל של ג' או ד' ביצים, אך כבר נתבאר [בתשובה ט] שלדעת רוב הפוסקים יש שיעור לקביעות סעודה. עכת'''ד. הנה לפי הנ''ל י''ל דאין סתירה בין הפסקים, דכאשר אוכל רק מהעיסה אז בעינן שיאכל הרבה כשיעור ג' וד' ביצים, אך כאשר אוכל עם דברים אחרים כגון בשר דגים ותבשילים ג''כ חשיב קביעות סעודה אע''פ שאינו אוכל הרבה מן העיסה, משום שכך דרך העולם לקבוע סעודה. ובאמת שכ''מ במג''א [שם] שכ' בהמשך דבריו וז''ל: ואם אכלו לבדו בעינן שיאכל כל כך שאחרים רגילים לשבוע ממנו לבדו. עכ''ל.

וכן משמע מהבית מנוחה הנ''ל שפסק בסעיף יג כהמג''א והגו''ר, ואעפ''כ בסעיף טז כתב שיש לשער בג' וד' ביצים, וע''כ לומר כדאמרן. וכ''מ בפרח שושן הנ''ל שבכלל א סימן ג כתב כהגנת ורדים והמג''א, ובסימן ד' כתב שיש לשער בג' וד' ביצים. וכ''מ בחסד לאלפים [סי' קסח סעיף ה] שבתחילה כתב כדברי המג''א ואח''כ כתב שיש לשער לפי ביצים. ע''ש.

כמו כן יש לצרף בנדו''ד שדעת רוב ככל הראשונים דאזלינן בתר קביעות סעודה של האדם עצמו, הלא הם הראב''ד, הריטב''א, הרשב''א, המאירי, אהל מועד, המאורות, גאוני ספרד, בה''ג, גם הרמב"ם [פ"ג ה"ט], הריא''ז [פרק כיצד מברכין], סמ"ג [עשה כז] ושה"ל [סי' קנט] לא הזכירו בדבריהם אלא קבע סעודתו עליו ולא הזכירו שיעור שאחרים קובעים עליו, וכ''נ מסתימת הרי''ף והרא''ה[דף לח.] והריב''ש [ס''ס כח]. אולם רבינו יונה והרא''ש כתבו דאזלינן בתר קביעות של אחרים. אך יחידאי נינהו נגד כל הפוסקים. ואף שמרן בשו''ע [סי' קסח ס''ו] פסק כמותם, מ''מ שיטת החולקים חזי לאצטרופי.
 
פלפול יפה, ישר כח.
אך יחידאי נינהו נגד כל הפוסקים. ואף שמרן בשו''ע [סי' קסח ס''ו] פסק כמותם, מ''מ שיטת החולקים חזי לאצטרופי.
ג' מקומות שלא אמרינן סב"ל:
א. כשיחידים נגד רבים במקום שלא פסק מרן כך.
ב. כשיש ספק ספיקא ודעת מרן לברך.
ג. כשיש ס"ס והספק במצוה ולא בברכה.
(אולי יש עוד אבל אלו בעיקר)

ולא הייתי מתיימר ללמד את מרן הגר"ע זיע"א מתי אומרים סב"ל ומתי לא...
 
נערך לאחרונה:
חזו"ע ברכות עמ' נ"ט:
1640020640777-png.2267
 

קבצים מצורפים

  • 1640020640777.jpg
    1640020640777.jpg
    480.3 KB · צפיות: 85
ולא הייתי מתיימר ללמד את מרן הגר"ע זיע"א מתי אומרים סב"ל ומתי לא...
לא באתי לצרף כאן ספקות אלא צירוף לסניף, והיינו שגם לפי שיטת הרא''ש דאזלינן בתר קביעות סעודה דידיה העיקר להלכה כהמג''א כפי הסברם של הבית מנוחה והגנת ורדים ושכ''ד כל האחרונים [מלבד מי שחלק, שבייחס לרוב הוא כדעת יחיד שלא חוששים לה בסב''ל] וע''ז הוספנו את רוב הפוסקים שהולכים בתר קביעות דידיה.
כמו כן יש להוסיף מש''כ ידיד שלי בדין הלחמניות המתוקות שמכיון שלדעת הרא''ש ורבינו יונה יש לברך עליהם המוציא כי זה לא נקרא כיסננין לדעתם [כי סוברים שבצק שהוסיפו לו תבלין ברכתו המוציא] ואפילו על כזית יש לברך המוציא. א''כ יוצא שלכו''ע יש לברך המוציא גם על פחות מג' ביצים, לרוב הראשונים מדין קביעות דידיה, ולהרא''ש מדין שאינן כסנין.

לגבי הצילום שהבאת מחזו''ע לא ראיתי שם תשובה על מה שכתבנו, ובפרט מש''כ לעיל שהנוקטים שהזית הוא כחצי ביצה ממילא שיעור קביעות סעודה גדול יותר, ומרן זצ''ל וכל האחרונים לא ראיתי שעמדו בזה חוץ מהגר''א בהל' עירוב כמדומני.
 
[כי סוברים שבצק שהוסיפו לו תבלין ברכתו המוציא]
ניתן לפרש כך אבל זה לא מוכרח כלל. ואדרבה מזה שכתבו רק 'שהוא בלילה עבה' והתעלמו מעניין התבלין משמע לא כך. וגם הב"י שהביא את הרא"ש לא התמקד בדעת רש"י אלא כדי להביא דברי הרא"ש.
(למי שלא בעניין אבאר, רש"י ביאר ש'לחמניות' (לא כמו שלנו אלא שמברכים מזונות) הם אובליא"ש וע"ז כתבו הרא"ש והתוס' שזה המוציא. ויש לישב את רש"י שהוא התכוון לאובליא"ש שהביא לעיל בפהב"כ שביארה שהיא 'מיני תבלין ששמים בעיסה כגון אובליא"ש' ע"כ. וא"כ כוונתו בהמשך לאובליא"ש שהוא עם מיני תבלין. וא"כ הרא"ש והתוס' שחלקו עליו סוברים שעיסה עם מיני תבלין אינה פהב"כ. וזה אינו מוכרח כלל, א- דיתכן שכוונת רש"י שהעיסה ששמים בה תבלין היא נעשית כעין אובליא"ש, אבל האובליא"ש המקורי אינו עם תבלין. ב- זוהי העמסה בדברי הרא"ש והתוס' ודווקא ממה שהם, הב"י והפוסקים התעלמו מזה משמע שלא כך)
לגבי הצילום שהבאת מחזו''ע לא ראיתי שם תשובה על מה שכתבנו,
אכן הבאתי על עניין ד' ביצים ולכן שמתי את זה בתגובה נפרדת.
הרב גלזר בשיעור האחרון הזכיר את זה ואמר שגם האשכנזים לא מסכימים לזה. כנראה גם אצלם התחילו ברכות עכשיו (כמו אצלנו). אני אכתוב על זה בכולל בעז"ה.
 
נערך לאחרונה:
ניתן לפרש כך אבל זה לא מוכרח כלל. ואדרבה מזה שכתבו רק 'שהוא בלילה עבה' והתעלמו מעניין התבלין משמע לא כך. וגם הב"י שהביא את הרא"ש לא התמקד בדעת רש"י אלא כדי להביא דברי הרא"ש.

אפשר ללמוד כן משאר הראשונים וכמש''כ בספר המאורות כתב וז"ל: אבל בלחמניות ופרפרת שפירש"י אובליאש והן בלילתן עבה וכו' דמתוך שיש בהן מיני תבלין אין דרך לקבוע סעודתו עליהם וכו'. וכ"כ תלמידו ר' מנוח פ"ג ה"ט ע"ד הרמב"ם שכתב שפה"ב היא עיסה שנילושה בדבש וכו' או במיני תבלין כתב ר' מנוח ונקראת בלשון לעז שינאנארש וה"ה עצמו לאותו הנקרא אובליאש והוא הנקרא בלשון תלמוד לחמניות ע"כ. וכ"כ תוס' ביצה ט"ז ע"ב פת הנילוש מן הביצים שקורין קטנויש ואובליאש וכו'.
אכן הבאתי על עניין ד' ביצים ולכן שמתי את זה בתגובה נפרדת.
לא הבנתי מה התגובה על מה שכתבתי.
 
תגובה על זה:
כונתי שחז''ל לא נתנו לזה שיעור בביצים אלא נקטו קביעות סעודה, ורק האחרונים למדו מהלכות עירוב שיעור זה בביצים, אך אינו שיעור עיקרי שקבעו חז''ל בקביעות סעודה, ולכן כתבנו שזה משתנה ממאכל למאכל, כי ישנם מאכלים שגם אם יאכל כמות של ד' ביצים לא חשיב קביעות סעודה כגון האוכל ביגלה שאין דרך בני אדם לקבוע עליו סעודה וא''כ לדעת הרא''ש דאזלינן בתר קביעות סעודה של אחרים לא חשיב קביעות סעודה. כמו כן נראה שגם בעוגות טורט שהם מתוקים אין דרך לקבוע עליהם אלא אוכלים לפעמים קצת הרבה כדי לדחוק את הרעב. והדברים שרגילים לקבוע הם כגון בורקס מלאווח קובנה של התימנים קרקרים מלוחים, לחמית, וכדו', ובאלה לפעמים אף בפחות מד' ביצים הוי קביעות והכל לפי רגילות בני האדם. וזה מה שרצינו להדגיש ששיעור הביצים אינו הלכה למשה מסיני אלא נלמד ממרחק לעזור לנו לשער אך ודאי שלא על כל דבר קובעים אף בד' ביצים. ולכן מה שהביא מרן זיע''א בחזו''ע לדברי האחרונים אינו סותר לדברינו, על אף שהאחרונים לא חילקו בכך, כי בדרך כלל בשיעור של ד' ביצים שאוכל האדם רק מן הפת הוי קביעות סעודה אך כמובן שיש ליזהר במאכלים מסוימים אף בפחות אם נראה לנו שזה שיעור שאנשים רגילים לקבוע עליו.
 
ישנם מאכלים שגם אם יאכל כמות של ד' ביצים לא חשיב קביעות סעודה כגון האוכל ביגלה שאין דרך בני אדם לקבוע עליו סעודה וא''כ לדעת הרא''ש דאזלינן בתר קביעות סעודה של אחרים לא חשיב קביעות סעודה. כמו כן נראה שגם בעוגות טורט שהם מתוקים אין דרך לקבוע עליהם אלא אוכלים לפעמים קצת הרבה כדי לדחוק את הרעב. והדברים שרגילים לקבוע הם כגון בורקס מלאווח קובנה של התימנים קרקרים מלוחים, לחמית, וכדו', ובאלה לפעמים אף בפחות מד' ביצים הוי קביעות והכל לפי רגילות בני האדם.

לא עיינתי כרגע בסוגייא ובנכתב לעיל, אבל זו בדיוק טענת ודעת אחינו האשכנזים שאם אוכלים מאכל שאין הדרך לקבוע עליו סעודה, ואפילו אכלו הרבה ממנו, אינם מברכים ברכת המזון. בשונה ממנהגינו שעל כל מאכל מזונות שאינו מעשה קדירה וכו' ויש עליו תורתא דנהמא כשאוכל יותר מכמות מסויימת (162/216/230 גרם) מברך המוציא וברכת המזון.
 
אין שם הגה. ואין משם ראיה.
כשהרמ''א רוצה לחלוק הוא מגיה
בכל אופן לא כדאי להסתעף יותר מדאי. ישנם שתי טענות עיקריות שכתבנו לעיל:
א. שיעור קביעות סעודה לא נאמר במקור הלכה זו של קביעות סעודה בביצים, ולכן אם ידוע לנו על מאכל מסויים שרגילות האנשים לקבוע על שתי ביצים א''כ השיעור יהיה שתי ביצים. ואם אין דרך בנ''א לקבוע סעודה אז גם בד' ביצים לא הוי קביעות.
ב. יש לישב את הסתירה לנוהגים לשער כזית בכחצי ביצה כהתוס', ומאידך משערים שיעור קביעות סעודה בג' שהוא דעת הרמב''ם במקום כשש ביצים לדעת התוס'.
 
כשהרמ''א רוצה לחלוק הוא מגיה
כנראה, אבל כשאתה אומר דבר כזה נשמע שיש שם הגה והוא מסביר את מרן ולא חולק. אם אין הגה פשוט לא אומרים כלום, כי אז ממילא הולכים לפי 'המחבר'.
א. שיעור קביעות סעודה לא נאמר במקור הלכה זו של קביעות סעודה בביצים, ולכן אם ידוע לנו על מאכל מסויים שרגילות האנשים לקבוע על שתי ביצים א''כ השיעור יהיה שתי ביצים. ואם אין דרך בנ''א לקבוע סעודה אז גם בד' ביצים לא הוי קביעות.
אתה חוזר כל הזמן על אותה טענה כאילו אין את פוסקי הספרדים שכתבו בבירור שצריך להחמיר בד' ביצים (כה"ח יבי"א ועוד). זה מנהג פשוט וברור גם בלי קשר לדעת מרן השו"ע בעניין.
ב. יש לישב את הסתירה לנוהגים לשער כזית בכחצי ביצה כהתוס', ומאידך משערים שיעור קביעות סעודה בג' שהוא דעת הרמב''ם במקום כשש ביצים לדעת התוס'
מה הקשר? וכי אם אנו עושים כמותו בזה נצטרך ללכת כמותו באחר? הרי זה שתי דינים שונים.
 
אתה חוזר כל הזמן על אותה טענה כאילו אין את פוסקי הספרדים שכתבו בבירור שצריך להחמיר בד' ביצים (כה"ח יבי"א ועוד).
הפוסקים הספרדים לא יחלקו שאם ברור הדבר שרגילות האנשים לקבוע סעודה על פחות מג' ביצים שזה יהיה השיעור, הם דברו בסתמא. כמו כן כבר כתבתי לעיל שהפוסקים דברו בעיקר על מי שאוכל דגן דבזה הוי שיעורו בג' וד' ביצים אך כאשר קובע סעודה עם שאר מאכלים הוי קביעות גם בלי שיעור של ביצים וכדעת המג''א ועוד למעלה מעשרה פוסקים שסוברים כמוהו ולא כפי שרגילים לומר שרוב הפוסקים לא סוברים כהמג''א כי אין זה נכון.

מה הקשר? וכי אם אנו עושים כמותו בזה נצטרך ללכת כמותו באחר? הרי זה שתי דינים שונים.
בודאי שיש קשר, כי שני הדינים קשורים אחד בשני, דהיינו אם אנו תופסים כהרמב''ם ששיעור עירוב שהוא 18 גרוגרות הוא 6 ביצים [לשתי סעודות] ממילא יוצא שבביצה אחת יש 3 גרוגרות, והזית הוא פחות מגרוגרת, נמצא דהא תליא בהא. ואם מחמירים כהתוס' ממילא יש יותר ביצים ב-18 גרוגרות ואין לברך המוציא בג' וד' ביצים מדין סב''ל כמו שלא מברכים ברכה אחרונה על פחות מחצי ביצה מדין סב''ל.
 
הפוסקים הספרדים לא יחלקו שאם ברור הדבר שרגילות האנשים לקבוע סעודה על פחות מג' ביצים שזה יהיה השיעור
ראה בחזו"ע שם לגבי לחמניה מתוקה.
בודאי שיש קשר, כי שני הדינים קשורים אחד בשני, דהיינו אם אנו תופסים כהרמב''ם ששיעור עירוב שהוא 18 גרוגרות הוא 6 ביצים [לשתי סעודות] ממילא יוצא שבביצה אחת יש 3 גרוגרות, והזית הוא פחות מגרוגרת, נמצא דהא תליא בהא. ואם מחמירים כהתוס' ממילא יש יותר ביצים ב-18 גרוגרות ואין לברך המוציא בג' וד' ביצים מדין סב''ל כמו שלא מברכים ברכה אחרונה על פחות מחצי ביצה מדין סב''ל.
רצונך לומר שלתוס' 'אכילת פרס' תהיה חצי מ9 ביצים? איפה שמענו דעה כזו?
 
חזור
חלק עליון