• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ספרים ב'לומדות' שכתבו רבני מרוקו עיראק, וכיוצ''ב.

כל מי שמכיר ספרים בלומדע'ס שכתבו רבותינו גדולי הדור הספרדים מלפני חמישים שניה - מאה שנה- מאה חמישים שנה, אני ישמח שיכתוב כאן את הספר שמכיר.

אבל בבקשה, רק מה שכתבו על הגמ', מה שכתבו על ההלכה זה אני יודע שיש הרבה ספרים. רק על הגמ' אני מחפש להכיר יותר [לדוגמא מהרי''ט אלגאזי על מסכת בכורות, שכל הספר בנוי על 'יש לחקור' וכיוצ''ב].

נ.ב. הסיבה שאני רוצה להכיר יותר, כי אני באמת רוצה לבחון יותר בעיוןאיך היה הדרך הלימוד אצל הספרדים שכן עשו לומדות והתפלפלו הרבה מאד בדומה אצל חוגי ליטא. [אין כאן שאלה 'נחיתותית' להצדיק את אבותינו, כי זה פשוט שהם היו עובדי ה' ושלמים ומה אנחנו צריך לספר לאשכנזים איך הם היו].
 
ר' אהרון עזריאל ראב"ד ירושלים מגודלי מקובלי בית א-ל מלפני כמאה שנה בספרו אזן אהרון [מוסר אב דף יא:][1] במכתב שכתב לבנו כתב וז"ל וכעת יהיה רוב למודך בעיון הש"ס ובפלפול בחידוד אמיתי בתוספות ומהרש"א ובחבורי רבני האחרונים שדרכם דרך ישרה כעין ספרי הרבנים משנה למלך ושער המלך ושמחת יו"ט אלגזי ומחנה אפרים עד שתשתרש יפה יפה בעיון הש"ס והבנת דברי הראשונים ואמנם שמע נא ואתה דע לך כי אין זו תכלית הלמוד האמיתי רק הוא מסלול ודרך אליו כי הלמוד האמיתי המצטרך אלנו הוא למען דעת אמיתות דני תורתנו הקדושה וכו' ולפי שהדבר בלתי אפשרי להשיג למדרגה זו לברר הדין מתוך התלמוד אם לא שיודע האדם להבין היטב מהלך הסוגיות וחלופי הפרושים שנאמרו בה בשיטות הראשונים זיע"א דין גרמא הצרכונו רבותנו להתעסק כמה שנים בעיון ופלפול וחידוד כדי לבא אחרי זה אל התכלית המבוקש להוציא הדין לאורה מתוך דברי הראשונים והאחרונים עכ"ל

אמור מעתה כי ספרים אלו [משנה למלך ושער המלך ושמחת יו"ט אלגזי ומחנה אפרים] בעלי עיון ישר המחדד את השכל [וכך מקובל בעולם הישיבות עכ''פ ביחס לשער במלך והמחנה אפרים]

בעיקר השאלה רבותינו פוסקי עדות המזרח לא עסקו כל כך בדרך זו של עיון ועיקר עיונם היה בהבנת עומק הפשט [כדוגמת המהרש''א ועוד עי' בכל זה באוצר גאוני ספרד ומשם תראה סגנון למודם] כידוע עיקר שיטת לימוד זו החלה ע''י ר' חיים מבריסק בארצות אשכנז והספרדים לא זכו לה
אני חושב שמעלת רבותינו הספרדים היתה בשכלם הישר והתפיסה הבהירה ולא ביכולת לפלפל בלומד'ס [ואכן כמעט יחיד הוא המהר''י אלגזי בדרכו שלו וגם המעיין בדבריו יראה שכל ישר ממש המנוט בין הסוגיות בבהירות נפלאה ודי רחוקה ממציאות הלימוד כיום]


[1] הביאום בס' איגרת לבן תורה [הנמ"ח עמ' קלא] ובשו"ת וישב הים [ח"ג בהקדמה].
 
נערך לאחרונה:
ר' אהרון עזריאל ראב"ד ירושלים מגודלי מקובלי בית א-ל מלפני כמאה שנה בספרו אזן אהרון [מוסר אב דף יא:][1] במכתב שכתב לבנו כתב וז"ל וכעת יהיה רוב למודך בעיון הש"ס ובפלפול בחידוד אמיתי בתוספות ומהרש"א ובחבורי רבני האחרונים שדרכם דרך ישרה כעין ספרי הרבנים משנה למלך ושער המלך ושמחת יו"ט אלגזי ומחנה אפרים עד שתשתרש יפה יפה בעיון הש"ס והבנת דברי הראשונים ואמנם שמע נא ואתה דע לך כי אין זו תכלית הלמוד האמיתי רק הוא מסלול ודרך אליו כי הלמוד האמיתי המצטרך אלנו הוא למען דעת אמיתות דני תורתנו הקדושה וכו' ולפי שהדבר בלתי אפשרי להשיג למדרגה זו לברר הדין מתוך התלמוד אם לא שיודע האדם להבין היטב מהלך הסוגיות וחלופי הפרושים שנאמרו בה בשיטות הראשונים זיע"א דין גרמא הצרכונו רבותנו להתעסק כמה שנים בעיון ופלפול וחידוד כדי לבא אחרי זה אל התכלית המבוקש להוציא הדין לאורה מתוך דברי הראשונים והאחרונים עכ"ל

אמור מעתה כי ספרים אלו [משנה למלך ושער המלך ושמחת יו"ט אלגזי ומחנה אפרים] בעלי עיון ישר המחדד את השכל [וכך מקובל בעולם הישיבות עכ''פ ביחס חשער במלך והמחנה אפרים]


[1] הביאום בס' איגרת לבן תורה [הנמ"ח עמ' קלא] ובשו"ת וישב הים [ח"ג בהקדמה].
ישר כח. דרך אגב, מיותר היה להדגיש 'אין זו תכלית הלימוד האמיתי' 'כי הלימוד האמיתי המטרך אלינו הוא לעמן דעת אמיתות דני תורתנו הקדושה', כי כבר כתבתי שאני רוצה לבדוק איך היה דרך הלימוד העיוני של זקנינו, לא כי אני עכשיו הולך ללמוד בדרך זו, אלא אני לומד כמו שהישיבה שלי מחנכת אתי, אני רק רוצה להבין גם את השיטות והדרכים האחרות.

נקודה נוספת, המחנה אפרים ושער המלך ומשנה למלך הם לא מהמאה חמישים שנה האחרונות [כמדומה לי, לא בדקתי], אני מחפש מתוך המאה שנים האחרונות, אם אתה כן מכיר אשמח שתכתוב.
 
כל מי שמכיר ספרים בלומדע'ס שכתבו רבותינו גדולי הדור הספרדים מלפני חמישים שניה - מאה שנה- מאה חמישים שנה, אני ישמח שיכתוב כאן את הספר שמכיר.

אבל בבקשה, רק מה שכתבו על הגמ', מה שכתבו על ההלכה זה אני יודע שיש הרבה ספרים. רק על הגמ' אני מחפש להכיר יותר [לדוגמא מהרי''ט אלגאזי על מסכת בכורות, שכל הספר בנוי על 'יש לחקור' וכיוצ''ב].

נ.ב. הסיבה שאני רוצה להכיר יותר, כי אני באמת רוצה לבחון יותר בעיוןאיך היה הדרך הלימוד אצל הספרדים שכן עשו לומדות והתפלפלו הרבה מאד בדומה אצל חוגי ליטא. [אין כאן שאלה 'נחיתותית' להצדיק את אבותינו, כי זה פשוט שהם היו עובדי ה' ושלמים ומה אנחנו צריך לספר לאשכנזים איך הם היו].
ספר "עוז והדר" של הרב שמואל אלבז(חברו של האור החיים הקדוש) יש בו חלק חידושי ש"ס ולאחרונה יצא מבואר ע"י "עוז והדר"!

גם אור החיים עצמו יש לו חידושי ש"ס.

וכן ידידנו היקר הרב @מוישי ס"ט והרב משה ישראל חי הוציאו לאור ספר הכולל ד' ספרים[בכרך אחד] של הרב שמעון אביקציץ הספר הרביעי אך טוב לישראל בחלקו הראשון הוא חידושי ש"ס.

כמו כן יש את הספר לבונה זכה של הרב יעקב אביחצירא חידושי ש"ס בעיון על סדר פרשיות התורה.
 
כל מי שמכיר ספרים בלומדע'ס שכתבו רבותינו גדולי הדור הספרדים מלפני חמישים שניה - מאה שנה- מאה חמישים שנה, אני ישמח שיכתוב כאן את הספר שמכיר.

אבל בבקשה, רק מה שכתבו על הגמ', מה שכתבו על ההלכה זה אני יודע שיש הרבה ספרים. רק על הגמ' אני מחפש להכיר יותר [לדוגמא מהרי''ט אלגאזי על מסכת בכורות, שכל הספר בנוי על 'יש לחקור' וכיוצ''ב].
ודאי, יש היום "אוצר גאוני ספרד" ספר נפלא ומיוחד במינו על הש"ס בהוצאת עוז והדר.
ועקבתי וראיתי אני הקטן שרובם ג"כ מקשים מדעתם מה שהקשו גדולי אשכנז. רק כ"א דיבר בשפה שלו.
וכמובן שיש עוד המון דברים חדשים שהם מביאים, פשוט אור גדול שהתגלה בעולם, ואנו צריכים לפרסם את דבריהם, כי גם לנו היו המון גדולי ישראל.
 
ודאי, יש היום "אוצר גאוני ספרד" ספר נפלא ומיוחד במינו על הש"ס בהוצאת עוז והדר.
ועקבתי וראיתי אני הקטן שרובם ג"כ מקשים מדעתם מה שהקשו גדולי אשכנז. רק כ"א דיבר בשפה שלו.
וכמובן שיש עוד המון דברים חדשים שהם מביאים, פשוט אור גדול שהתגלה בעולם, ואנו צריכים לפרסם את דבריהם, כי גם לנו היו המון גדולי ישראל.
אכן ספרים נפלאים רק חבל [מאוד] שהפסיקו את ההוצאה שלהם.[כי לא נמצאו תורמים למימון].
 
ספר "עוז והדר" של הרב שמואל אלבז(חברו של האור החיים הקדוש) יש בו חלק חידושי ש"ס ולאחרונה יצא מבואר ע"י "עוז והדר"!

וכן ידידנו היקר הרב @מוישי ס"ט והרב משה ישראל חי הוציאו לאור ספר הכולל ג' ספרים[בכרך אחד] של הרב שמעון אביקציץ הספר השלישי אך טוב וחסד בחלקו הראשון הוא חידושי ש"ס.

כמו כן יש את הספר לבונה זכה של הרב יעקב אביחצירא חידושי ש"ס בעיון על סדר פרשיות התורה.
ישר כח.
 
לא נעים לי, אבל אע''פ שהנני מכיר ספרים וחובב מאד ספרי קודש, מ''מ לא הכרתי את 'אוצר גאוני ספרד', אם משהו יכול לשלוח איזה קובץ דוגמא, או איזה משהו בסגנון אני יודע לו.
אתה יכול למצוא את זה בריכוזים החרדים כמעט בכל ישיבה (ספרדית, לא משתכנזית קיצונית....), ואפי' ביכנ"ס מרכזי אולי.
ואולי יש את זה גם באוצר החכמה.

ואולי גם @אהרן כהן יוכל לעלות לכאן קובץ דוגמא
 
אתה יכול למצוא את זה בריכוזים החרדים כמעט בכל ישיבה (ספרדית, לא משתכנזית קיצונית....), ואפי' ביכנ"ס מרכזי אולי.
ואולי יש את זה גם באוצר החכמה.
אני מאמין ובוטח במה שאתה אומר.
 
כל מי שמכיר ספרים בלומדע'ס שכתבו רבותינו גדולי הדור הספרדים מלפני חמישים שניה - מאה שנה- מאה חמישים שנה, אני ישמח שיכתוב כאן את הספר שמכיר.

אבל בבקשה, רק מה שכתבו על הגמ', מה שכתבו על ההלכה זה אני יודע שיש הרבה ספרים. רק על הגמ' אני מחפש להכיר יותר [לדוגמא מהרי''ט אלגאזי על מסכת בכורות, שכל הספר בנוי על 'יש לחקור' וכיוצ''ב].

נ.ב. הסיבה שאני רוצה להכיר יותר, כי אני באמת רוצה לבחון יותר בעיוןאיך היה הדרך הלימוד אצל הספרדים שכן עשו לומדות והתפלפלו הרבה מאד בדומה אצל חוגי ליטא. [אין כאן שאלה 'נחיתותית' להצדיק את אבותינו, כי זה פשוט שהם היו עובדי ה' ושלמים ומה אנחנו צריך לספר לאשכנזים איך הם היו].
עיני כל חי להגר"ח פאלאג'י.
 
על רוב ש"ס בוודאי, אולי על כל, ויש בו גם חידושי הלכות וגם חידושי אגדות
פשששש.
אני עדיין שואל האם רואים שם סגנון של 'חקירות' זה מה שאני מחפש עכשיו, אני רוצה לראות האם היה כזה דבר אצל זקנינו.
 
חזור
חלק עליון