ספרי שותי"ם

יחוה דעת ויביע אומר למדתי וסיכמתי.
אם למדת את כל יחו"ד ויבי"א, לא אמורה להיות לך שאלה כזו בכלל.
בכל אופן שו"ת רב פעלים הוא אחד השותי"ם החשובים והנעימים לקריאה.
תוכל ללמוד אותו ובמקביל את יבי"א ח"י בהערותיו עליו.

בכל אופן אם בגיל:
אני רק בן 19 (בעוד שבועיים)
כבר סיימת את יחו"ד ויבי"א יא חלקים מכריכה לכריכה, אני ממש מקנT בך.
אך כיון שאתה:
מניח לעצמי שלא ירדתי לסוף דעתו בהרבה סימנים.
הייתי ממליץ לך לעשות חזרה על יבי"א שהוא כולל כמעט הכל!!!

אם אתה חפץ בשו"ת הראשונים, תוכל להתחיל בשו"ת הרי"ף או הרמב"ם, שהתשובות שם ע"פ רוב קצרות, ולא דורשות להיות מונח בתוך הסוגיות בכדי להבין פשטות דבריהם, כמובן שלהבין שיטתם ובאיזה נקודות חולקים על אשר הראשונים אתה חייב להיות מונח בסוגיות. וזו אולי סיבה שללמוד על הסדר עדיף לך בספרי האחרונים.
 
בלי להיות מונח חזק בסוגיות חבל על הזמן, וזה כולל גם ללמוד יבי"א [לענ"ד], אלא שביחווה דעת להיות מונח בסוגיא אינו לעיכובא.
לענ"ד לעשות חזרה על יחוו"ד, או ללמוד חזון עובדיה וכדו'.
 
שלום וברכה לכל חברי הפורום היקרים!
אני אשמח אם אנשי הפורום יוכלו לכתוב רשימה של שותי"ם של ראשוני ואחרונים כאחד, שמומלצים ללימוד בתור התחלה ללימוד שותי"ם.
תודה רבה ובשורות טובות!
ידוע שמרן למד והלך בדרך של תורת חסד מלובלין מצעירותו
 
להמליץ לבחור בן 19 ללמוד שו''ת??? בלי להכיר אותו?? אתם רוצים לייבש לו המוח והחשיבה עצמאית??? קודם כל לוודא שיודע ללמוד טוב גמרא וראשונים, לסדר את הדברים ולהבינם, שימלא כריסו בש''ס ורק אח''כ שיתחיל ללמוד שו''ת, אם לא, בטוח שזה ילמד אותו להיות תוכי שחוזר על מה שכתוב בלי לחשוב ולהפעיל את השכל להבין, לחלק, לחשבן וכו'
בדוק ומנוסה כל מי שקפץ בשלבים של לימוד התורה, ודיברתי איתם בלימוד בגמרא או בהלכה, מחזירים על דברים כמו תוכי 'שכך כתוב בספר פלוני' בלי להפעיל החשיבה בחשבון הסוגיה ובהבנת הראשונים ודייוקם!
חבל על הדור החדש
 
אני חושב שלא כדאי ללמוד שו"ת מסוים על הסדר, אלא אם אתה מרגיש משיכה מיוחדת אליו.
אלא הדרך הטובה יותר היא שאחרי שלמדת נושא מסוים, לפתוח שו"תים על אותו נושא. נניח ללמוד את הלכות מוקצה, ואחר כך לפתוח לחפש בתשובות של רבותינו מי כתב על מוקצה, בשלב ראשון ללמוד, ובשלב מתקדם יותר לנסות לענות בעצמך לאחר כך ללמוד ולהשוות מה ההבדל בין מה שאתה כתבת לבין מה שכתוב בשו"ת.
 
אני חושב שלא כדאי ללמוד שו"ת מסוים על הסדר, אלא אם אתה מרגיש משיכה מיוחדת אליו.
אלא הדרך הטובה יותר היא שאחרי שלמדת נושא מסוים, לפתוח שו"תים על אותו נושא. נניח ללמוד את הלכות מוקצה, ואחר כך לפתוח לחפש בתשובות של רבותינו מי כתב על מוקצה, בשלב ראשון ללמוד, ובשלב מתקדם יותר לנסות לענות בעצמך לאחר כך ללמוד ולהשוות מה ההבדל בין מה שאתה כתבת לבין מה שכתוב בשו"ת.
לעומ"ז שו"ת קליל כמו שו"ת יחו"ד מצד אחד מרחיב את הידיעות ומצד שני הוא הלכה למעשה, ומתאים מאוד לבחורים לקבוע ללמוד מידי שבוע תשובה אחת. (היה לי חבר בישיבה שכבחור בישי"ק במשך תקופה כל יום לפני השינה היה ובר על תשובה ביחו"ד עד שסיימו כולו).
 
חזור
חלק עליון