• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ספר הליכות עולם, כולו ממרן זצ"ל?

ברצוני לשאול מאשר נתעוררתי בראותי מה שכתב הראש"ל שליט"א בילקוט יוסף החדש, כרך א סימן ג הערה ה, על אודות ספר הליכות עולם שהעורך את ההלכות למעלה סיכם את דברי מרן זצ"ל שלא באופן מדוייק, ונראה למסקנא שהעיקר כמו שהעלה [הראש"ל שליט"א].
ורציתי לשאול, האם אכן ישנם קטעים מסויימים בספרי מרן זצ"ל שלא נערכו על ידו [או עכ"פ לא עבר עליהם] ושולבו בגוף ספריו?
ומי כהחכם יודע פשר דבר.
 
אני מעדיף לא לכתוב יותר ממה שאני כותב כאן, אבל עכ"פ זה לא משנה כ"כ, כי גם אם הוא לא כתב הכל הוא עבר על הכל ואישר את הכתוב שם, כך שזה כמו שיצא ממנו...
לא מבין למה למחוק ולמה לשתוק.
רבבות יהודים לומדים בספרי מרן זיע"א ומנהלים על פיהם את חייהם. האם לא ראוי שידעו על מה הם סומכים?
בכדי לא להטעות את העם שבשדות שיוציאו לעז על שאר ספרי הרב זיע"א, וכל מילתא דתמיהא יגידו שזה לא יצא תחת קולמוסו של מרן זיע"א.
 
יושבים כאן בפורום תלמידי חכמים, מהם תלמידי מרן זצ"ל והראש"ל שליט"א. אדרבא ואדרבא, יסבירו פשר דבר, ואין כאן לא לעז ולא שמץ.
דבר זה נקבע ע"י הגאון הראש"ל בספרו, ומה החסרון לשאול זאת?
ובאשר לטענה שמרן זצ"ל אישר זאת, הרי זה בדיוק מה שטוען הראש"ל ההיפך, שלאו מר בר רב אשי חתים עלה, ולכן נראה שהעיקר כמו שכתב בילקוט יוסף.
 
דא עקא שלפני כמה שנים (חורף תשע"ד), הגיע אברך ת"ח למרן הראש"ל ושאל אותו את השאלה שלך,, אם זה חלק ג' או ד',,, והשיב לו שאסור שידעו מכך.
והטעם כנז"ל כנראה.
ובדבר טענתך [הצודקת יש לומר], שהרי הרב ילקוט יוסף גופיה כתב שזה טעות העורך.
אפשר לומר בב' אופנים, או ששינה מדעת מרן זצ"ל, מה שפחות הגיוני, או שרק במקום אחד טעה העורך [לשיטת הראש"ל]. והראיה שהרי הרב ילקוט יוסף עצמו תמיד אומר שמבטל דעתו לכל דעותיו של מרן האבא זיע"א, ופוק חזי כמה הלכתא שהדר הוא לכל חסידיו מכיון שבהליכות עולם כתב אחרת.
ואם טענתך צודקת שאת כל ההליכות עולם לא כתב מרן זיע"א או ששינו שם דברים, לא היה חוזר בו כלל.
אלא ע"כ שגם לשיטת הילקוט יוסף זה במקום או מקומות בודדים. [וגם הגע עצמך, מרן שלא חת מאיש, יחשוש מעורך ספר שמשנה מדעתו? הרי אם זה אכן היה כך באופן סדרתי הוא היה מעיף אותו מכל המדריגות. ודו"ק בזה].
 
גם אם הוא לא כתב הכל הוא עבר על הכל ואישר את הכתוב שם, כך שזה כמו שיצא ממנו
אמת ויציב, וכשהוציאו לעז על מרן שיד אחרת מעורבת בספריו, כאב לו על כך מאוד, ואמר בלוויין שהכל ממנו עד הפסיק האחרון.
הן אמת שבהליכות עולם סייע לו בהכנת פסקי ההלכות בנו הרב דוד, והודה לו על כך בהקדמה. ואין כאן מה להסתיר. ובפרט הלכה זו שהובאה כלשונה גם בהלכה ברורה. אך אין בזה נפ"מ וכנ"ל. בפרט שאפשר לומר בהלכה שם כדברי הילקו"י, ע"ש, והכל יבוא על מקומו בשלום.
ונכון כתב הרב משה ס"ט שהראש"ל חזר בו כמה פעמים מחמת ההליכות עולם.
 
תודה למשיבים,
השבת דיברתי עם ת"ח חשוב מתלמידי הראש"ל שליט"א, ואמר לי כי אכן כן הוא, ושאמנם לאחר טענות מעין אלו על פסקי ההלכה של הליכו"ע וחזו"ע במקומות מסוימים - בהוצאה החדשה הניסוח תוקן כראוי. הלה אף טען כי באיזהו מקומן מונה הראש"ל שליט"א כמה וכמה מקומות כאלו בספרי מרן זי"ע. [ואחר שהוא פירט, איני רואה שום טעם לכסות]. אשמח אם באמת מישהו יודע להפנות לרשימה הזו שערך הגר"י שליט"א.
 
ברצוני לשאול מאשר נתעוררתי בראותי מה שכתב הראש"ל שליט"א בילקוט יוסף החדש, כרך א סימן ג הערה ה, על אודות ספר הליכות עולם שהעורך את ההלכות למעלה סיכם את דברי מרן זצ"ל שלא באופן מדוייק, ונראה למסקנא שהעיקר כמו שהעלה [הראש"ל שליט"א].
מאי שיאטיה הכא?
אם אכן מרן אמר שזה שקר מה שאומרים שהוא לא כתב וכו', [ולא כמו שכתוב בילקוט יוסף,,,] אזי אולי יש גם הסרטה שמרן בירך על הבמבה,,,
 
אזי אולי יש גם הסרטה שמרן בירך על הבמבה,,,
א. לברך הוא בירך בודאי, השאלה מה....
ב. לא יודע אם יש הסרטות מליל הסדר
ג. נראה דאין ויכוח על כך שמרן בירך על הבמבה האדמה כמה פעמים. השאלה מה המשנה אחרונה, ואלו נתונים הוצגו לפניו [כמ"ש הראש"ל שליט"א בהסכמתו למשנ"ב 'ארזי הלבנון' שלא הציגו לפניו באותה הזדמנות את הפרט שקשור לדברי רבינו ירוחם שהתירס נעשה מלכתחילה לצורך כך].
 
"אפילו אות אחת אין רשות לתקן בלי רשות שלי, ואפילו טעות של דפוס".
ציטוט מדברי מרן זיע"א במוצאי שבת קודש פרשת כי תשא תשס"ז.
ממולץ לכולם לשמוע את זה.
אני מצרף כאן קישור [מיד אחרי שיעורו של מרן הראש"ל נר"ו].
 
אם הייתי יכול להדחק, הייתי יכול להסביר שמרן הראשל״צ עשה את החשבון של הרב בחיבור הפסק של למטה ולא הסתדר לו הפסק בקיצור, ולכן קים ליה שטעות המעתיק הוא. ודו״ק.
 
חזור
חלק עליון