• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

עבדי המשפט - פרשת משפטים (תשפ"ג)

למה כתוב עבד עברי ולא עבד ישראלי?

מה הרעיון של עבד כנעני?

למה דווקא יתרו הוא זה שקבע את הכללים לדיינים שיהיו יראי ה' שונאי בצע וכו'

למה לימדנו את דיני משפטים ועבד עברי מיד אחר קבלת הר סיני?


עבד עברי עובר שוב את מה שעברו בנ"י ביציאת מצרים כיון שרואים שהוא לא נוהג כראוי שולחים אותו לבית של עשיר וצדיק "ירא ה' ושונא בצע" שהרי מי יסכים להחזיק בביתו גנב מורשע. ואחרי שבע שנים אמור כבר להפוך להיות עבד לה'. ויוצא בשמיטה בדווקא כיון שהשמיטה מראה שהממון לא מגיע מהאדם אלא מהקב"ה. ואם לא רוצה לצאת משמע שלא עבר את המשוכה של 'עברי' ולא ראוי להיות עבד לה'. ומהו עבד לה' – נתנו לך דוגמתו בפרשת עבד כנעני שהוא משמש את אדונו היהודי כיון שרוצה הוא להתקרב יותר מגוי רגיל וכמו הגר המצרית, ורוצה לסייע לישראלי תוך התקרבות מסויימת לקב"ה. ולכן מל וטובל. ואפילו יכול האדון לישא שפחה כנענית, ולא זו בלבד אלא יכול לטהר ממזר על ידי שנושא שפחה כנענית ומשחרר את בניו-בניה. לא לחינם הוא זה, אלא כיון שבחינת ה'עברי' שבו גדולה יותר מהאיש הישראלי הרגיל המסתמך על זכות אבות. ובאה הפרשה ללמדנו שבמקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד שאלו עברו ואלו לא עברו ולכן יכולים לקדש את החומר ברמה גבוהה יותר מאשר הצדיקים הגמורים. והיסוד הוא שככל שהדבר חומרי יותר, כך כחו להתקדש גדול יותר. ולכן לימדנו הקב"ה את עניין המשפט של דיני ממונות מיד אחר מעמד הר סיני שזה בדיוק מה שנעשה באותו מעמד, לקדש עם שלם לעשותו עם ישראל בתורה ומצוות, ולימדנו – שדווקא בדברים הכי גשמיים, שם תמצא את ההתעלות וההתקדשות. לא חכמה להקריב קרבנות, לקנות אתרוג יפה. לאכול מצות מהודרות. אלא לנהוג בדיני ממונות ובן אדם לחבירו כפי דיני התורה הקדושה. וזה גם מה שביקש מאומות העולם – לקיים משפט בדין ודייני. לא מכיון שאילולי כן איש את רעהו חיים בלעו – שלזה לא צריך לצוות. אלא כיון שגם הם צריכים להבין שכל דבר הכי קטן צריך לנהוג בו בחוקה ומשפט, שאם יורגלו לנהוג כפי חוקים – יוכלו גם להבין את שאר חוקי הא-להים ותורותיו כפי מה שצריכים הם לנהוג.

אבל הישראלי אם ילך לשאול בחוקות הגויים לחצוב לו בורות נשברים אשר לא יכילו המים לא זו בלבד שלא ישיג כלום בזה אלא להיפך ירד עד שאול תחתית, שלא זו בלבד שלא משיג לו השגה בחוקי הא-ל אלא מחליף פרה בחמור ואומר אלה אלהיך ישראל. ולכן רואים שדווקא האנשים הרחוקים מתורה ומצוות הם אלו שמהללים את בית המשפט ומקדשים אותו, שזה נותן להם תצדקי שלא לילך כפי חוקות ה'.

ועניין נוסף שיש ללמוד מהעבד העברי – לעיתים רבות נמצאים אנו במקום ובצורת חיים זמנית שנועדה להוביל אותנו אל יעד מסוים בעבודת ה', דרך הקלות הנחות והטבות מסוימות בצורת החיים ובדרך עבודת ה'. אלא שגם כשנגמרת הדרך מסרבים אנו לעוזבה בשל הקשיים שינחתו עלינו מייד עם סיומה, וכמו העבד העברי אנו אומרים – אהבתי את אדוני. צריכים אנו לזכור לא להיות כאותו עבד, שלא נגמור את דרכנו כאותו עבד נרצע היוצא רק בשנת היובל. אם הוא בחור ישיבה המסרב לצאת ולהינשא, ואם הוא אברך כולל המסרב לצאת ולהשפיע לאחרים, או שהוא העובד לפרנסתו שאינו משנה ומרחיב את סדרי לימודו אלא 'מסתפק במועט', כולנו צריכים לדעת להשתחרר מכבלי העונג ולהיות עבד עברי אמיתי!



נ.ב. לפני כל תגובה/הארה/הערה נא לקרוא את מאמר הפתיחה

ניתן להירשם לקבלת עדכונים ע"י לחיצה על "עדכן אותי" בעמוד הראשי של הבלוג.
 

קבצים מצורפים

  • עבדי המשפט.pdf
    27.6 KB · צפיות: 2
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון