• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עדכון בדעת הרשלצ בענין ברכת הטורטיה

מפני שרוב הטורטיות היום הם מקמח חיטה ברכותיהם המוציא וברהמ"ז, אך אלו שמקמח תירס כמו הטורטיה המקורית במקסיקו ברכותיהם שהכל ובו"נ.
אם הבצק עשוי משילוב בין שני הקמחים אז הברכות תלויות ביחס בין שני הקמחים ולא זוכר כמה צריך כדי שיחשב כמו קמח חיטה בלבד.
 
דעת הרשלצ
מתאריך כה סיון תשפ''ב
בענין שניצל דקה עשר מסקנה למי שאין לו זמן לשמוע כל השיעור

ושאלתי את הרב דביר פרץ שכתב בקו' ב''י שנה שעברה מזונות
אם נכון שכעת חזר בו הרשלצ והעיקר שהכל והשיב נכון
ליל שלישי לשבוע חיי שרה
הצג קובץ מצורף 5972



וכך הורה הרשלצ לכתוב בלוח ברכות של הרב מיארה
הצג קובץ מצורף 5973
אלא יש להעיר
שיש לכתוב בצדו ספק מזונות
משום שבילקוי סובר לפטור היכא דאפשר במזונות את השניצל ילקו'י העתיד
וממילא א''א לומר שאין זה ספק וכן הסכים עמי הרב ללוש
מה שכתב בלוח ברכות של הרב @ראובן יוסף מיארה שעל שניצל צמחי מברך שהכל צ"ע גדול, כי כל מי שינסה לטגנו לאפותו או לחממו במיקרוגל בלי הציפוי, יראה שלא רק שמתנה לגריעותא מבחינת הטעם, אלא לא ראוי לעלות על שלחן בנ"א, וודאי שהציפוי בא עכ"פ "גם" לטעם, וסגי בהכי בכדי שיצטרכו לברך עליו מזונות.
ומש"כ על שניצל תירס, צ"ע אם הפריד בעצמו את התירס ושקל שהוא שוקל יותר משאר השניצל, כי בעין אדם רגיל זה נראה לא כך. ואולי יש חילוקים בין החברות.
 
מה שכתב בלוח ברכות של הרב @ראובן יוסף מיארה שעל שניצל צמחי מברך שהכל צ"ע גדול, כי כל מי שינסה לטגנו לאפותו או לחממו במיקרוגל בלי הציפוי, יראה שלא רק שמתנה לגריעותא מבחינת הטעם, אלא לא ראוי לעלות על שלחן בנ"א, וודאי שהציפוי בא עכ"פ "גם" לטעם, וסגי בהכי בכדי שיצטרכו לברך עליו מזונות.
ומש"כ על שניצל תירס, צ"ע אם הפריד בעצמו את התירס ושקל שהוא שוקל יותר משאר השניצל, כי בעין אדם רגיל זה נראה לא כך. ואולי יש חילוקים בין החברות.
כנזכר בקובץ ב"י האחרון
הרשלצ כתב להורות לשואל לברך שהכל
ולא רק אמר בע"פ לרב מיארה לכתוב
ואף שצ"ע
אנו מבטלים דעתנו
ובכ"מ אין נפק:מ כ"כ לנוהגים לפטור במזונות ושהכל על דברים אחרים כמו שיעץ בילקוי ברכות העתיד
ולמרות שלא כתב או הורה במה שהובא לעיל.
לא הבנתי לגבי שניצל תירס מה כתר כתב
 
ואף שצ"ע
אנו מבטלים דעתנו
פלא, אם המציאות שכותב עליה זה לא המציאות שנמצאת, אז אכן אנו מבטלים דעתינו לפסק, אבל אין פסק על הטורטיה שאינה מטוגנת.
לא הבנתי לגבי שניצל תירס מה כתר כתב
כתבתי שלפי הנראה לעין, נראה שהרוב אינו תירס, ולכן שאלת יהאם הרב מיארה בדק זאת, וא"כ האם בדק בכל החברות, כי יתכן שיש בזה הבדל ביניהם.
 
ראו כאן שכן אמר מרן ע"ה
 
כתבתי שלפי הנראה לעין, נראה שהרוב אינו תירס, ולכן שאלתי האם הרב מיארה בדק זאת, וא"כ האם בדק בכל החברות, כי יתכן שיש בזה הבדל ביניהם.
כעת בדקתי במדריך העדה"ח וכתבו, ש"שניצל תירס לקט ירקות - זוגלובק טבעי טבעול" ברכתו האדמה כי 60% תירס.
וגם על חטיפי תירס של זוגלובק כתבו שברכתו האדמה.

אולם בדקתי שניצל תירס (הקטנים) של חברת "תיבולים" והתירס שבו שוקל 5 גרם, ושאר המרכיבים 13 גרם.

[וכאמור לענ"ד גם אם 60% תירס ברכתו מזונות, כיון שבלא הדגן אינו ראוי לאכילה כלל].
 

קבצים מצורפים

  • IMG_0080.JPG
    IMG_0080.JPG
    1.7 MB · צפיות: 7
  • IMG_0081.JPG
    IMG_0081.JPG
    1.8 MB · צפיות: 6
  • IMG_0083.JPG
    IMG_0083.JPG
    2.9 MB · צפיות: 6
כעת בדקתי במדריך העדה"ח וכתבו, ש"שניצל תירס לקט ירקות - זוגלובק טבעי טבעול" ברכתו האדמה כי 60% תירס.
וגם על חטיפי תירס של זוגלובק כתבו שברכתו האדמה.

אולם בדקתי שניצל תירס (הקטנים) של חברת "תיבולים" והתירס שבו שוקל 5 גרם, ושאר המרכיבים 13 גרם.

[וכאמור לענ"ד גם אם 60% תירס ברכתו מזונות, כיון שבלא הדגן אינו ראוי לאכילה כלל].
כמוך כתב בס' הל' ברכות של נכד מרן
המחבר של מעשה שבת
בספר מעשה הברכה
ששניצל אדמה או תירס מזונות
אם תרצה צילום אפשר לבקש
 
שניצל עוף בשר דג שהכל
אך
סויה תירס בטטה תרד ירקות בצפוי מזונות - מזונות

טורטיה
קמח חיטה
דקה מזונות
אכלה בקביעות סעודה המוציא
עבה המוציא
 
ושאלתיו בענין טורטיה בדעת מרן הרשלצ והשיב לי אני הבנתי שהרב הולך לכתוב המוציא לחם מן הארץ.
שאלתי אם זה עדכון מהיום? ענה לי כחודשים.

ולא כמו שמועות בשם הרשלצ שזה מזונות.
סליחה שאני כותב את זה על דברי הרב יוסף דהן, אבל בתוך כמה דקות ראיתי שכמה התבטאו כך, וזה מפריע לי!!!
אם אפשר לכתוב על מורנו ורבנו הראש"ל, ולא רשל"צ (היו כותבים כך בעבר והיו מי שעשו מזה צחוק, ומחלקים המילה לשניים "ראש לץ" עפרא לפומייהו)

וד"ל, מקווה שהועלתי, ולא באתי להעיר לאף אחד אלא להאיר
 
סליחה שאני כותב את זה על דברי הרב יוסף דהן, אבל בתוך כמה דקות ראיתי שכמה התבטאו כך, וזה מפריע לי!!!
אם אפשר לכתוב על מורנו ורבנו הראש"ל, ולא רשל"צ (היו כותבים כך בעבר והיו מי שעשו מזה צחוק, ומחלקים המילה לשניים "ראש לץ" עפרא לפומייהו)

וד"ל, מקווה שהועלתי, ולא באתי להעיר לאף אחד אלא להאיר
וכפי שנכתב כאן, ומאז שיניתי
 
חזור
חלק עליון