• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

עלון אור השבת פרשת תצוה / גליון 16

אברך מבני ברק

Well-known member

ב"ה
שלום וברכה לכבוד ידידנו הנכבדים
מצורף עבורכם העלון השבועי
של התוכנית אור השבת -שאלות ותשובות עם הרה"ג שמעון ללוש שליט"א

ומהשבוע מדורים נוספים:
דברי פוסק הדור מרן הראש"ל שליט"א
חכמת חינוך מאת הרב חנניה מנס

הנושאים בעלון 16:
מי קודם בברכה מין שבעה או שהחיינו (הבהרה) / מה ההיתר להשתמש במגבונים בשבת? ומה ואיך הדרכים המותרים לשימוש?
כהן שיכול להספיק קדושה או ברכת כהנים מה יעדיף? / האם אמירת קדושה מדאורייתא או מדרבנן? (ההתיחסות הנכונה כשקבלה שונה מהלכה)
אם אריכות בתפילה עושה לו חשק האם זה נכון שיאריך? / האם יבול של היתר מכירה חייב בתרו"מ?

האם יציאה מקראוון בתוך מתחם הישיבה, או לחדר מדרגות, נחשבת שינוי מקום?

לקבלת העלון למייל מידי שבוע: koltvuna@gmail.com
 

קבצים מצורפים

  • 16 עלון אור השבת - תצוה תשפב - למייל.pdf
    808.7 KB · צפיות: 19
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
עבדינן ספק ספיקא בברכות [בכדי לברך]? (או שאולי בגלל שזה בצירוף דעת מרן...)
ככה יישבתי אתמול למי שהקשה לי. ראה בעין יצחק ח"ב עמ' תקג
לפי"ז, אדם שחזר בתשובה בעברו, וכיום אירע לו מקרה והוא מסופק אם בירך "אשר יצר" או לא, האם נאמר שיברך בגלל ספק ספיקא בצירוף דעת מרן?
שהרי בשו"ע סי' ז' סעיף ג' כתוב: "הטיל מים והסיח דעתו מלהטיל מים, ואחר כך נמלך והטיל מים פעם אחרת, צריך לברך שתי פעמים אשר יצר", וא"כ לפי דעת מרן השו"ע, כשחוזר בתשובה צריך לברך "אשר יצר" כמספר הפעמים שלא בירך בעבר, וא"כ נאמר ספק אולי היום לא בירך, וגם אם בירך נצרף את דעת מרן שצריך לברך כמה פעמים, והדין יהיה שיצטרך לברך מספק ספיקא. כך הוא הדין?
 
נערך לאחרונה:
באחד מספרי מרן שליט"א האחרונים עמד על זה על מה שפסק בהלכה ברורה לברך על נטילת ידים אם התפנה באמצע הסעודה,
זכור לי שתרץ שאין בזה חזקת חיוב
כדאי למצוא את התשובה כדי לעמוד על דיוקם של דברים
 

ב"ה
שלום וברכה לכבוד ידידנו הנכבדים
מצורף עבורכם העלון השבועי
של התוכנית אור השבת -שאלות ותשובות עם הרה"ג שמעון ללוש שליט"א

ומהשבוע מדורים נוספים:
דברי פוסק הדור מרן הראש"ל שליט"א
חכמת חינוך מאת הרב חנניה מנס

הנושאים בעלון 16:
מי קודם בברכה מין שבעה או שהחיינו (הבהרה) / מה ההיתר להשתמש במגבונים בשבת? ומה ואיך הדרכים המותרים לשימוש?
כהן שיכול להספיק קדושה או ברכת כהנים מה יעדיף? / האם אמירת קדושה מדאורייתא או מדרבנן? (ההתיחסות הנכונה כשקבלה שונה מהלכה)
אם אריכות בתפילה עושה לו חשק האם זה נכון שיאריך? / האם יבול של היתר מכירה חייב בתרו"מ?

האם יציאה מקראוון בתוך מתחם הישיבה, או לחדר מדרגות, נחשבת שינוי מקום?

לקבלת העלון למייל מידי שבוע: koltvuna@gmail.com
שלום לכבוד הרב שליט"א
כבודו הסיק בגיליון המצורף, שכהן שיכול או לברך ברכת כהנים או לומר קדושה, עדיף שיברך ברכת כהנים שהיא מדאורייתא, משיאמר קדושה שהיא מדרבנן.
ואכן אין ספק שמצוות ברכת כהנים היא מדאורייתא, אך יש לעיין, לפי מה שנקט מו"ר הגר"ע זללה"ה שכהני דידן אינם כהנים בוודאי, וכדעת מהרשד"ם וכמעשה שהובא בשם רב האי גאון, האם גם בכזה מצב על הכהן להעדיף לברך ברכת כהנים? כי ייתכן שבאמת אינו חייב כלל בברכת כהנים, אך בקדושה הוא ודאי חייב, וצ"ע.
עוד יש לעיין לדעת מהרשד"ם, אם איסור ברכה לבטלה הוא דאורייתא, וכך נוקט מו"ר הגר"ע זצ"ל, אזי איך יכול הספק כהן לברך ברכת כהנים?
יישר כח.
 
כשחוזר בתשובה צריך לברך "אשר יצר" כמספר הפעמים שלא בירך בעבר, וא"כ נאמר ספק אולי היום לא בירך, וגם אם בירך נצרף את דעת מרן שצריך לברך כמה פעמים, והדין יהיה שיצטרך לברך מספק ספיקא. כך הוא הדין?
לא כ"כ הבנתי איזה ס"ס יש, אם הוא חזר בתשובה א"כ הוא יודע בוודאות שלא בירך עד עתה ואין כאן ספק. וממילא הדין דאמרי' סב"ל נגד מרן.
[ביחוד שזכור לי שבשיעור זמן מאד מופלג כמו יום למחרת גם מרן מסכים שלא יברך]
 
לא כ"כ הבנתי איזה ס"ס יש, אם הוא חזר בתשובה א"כ הוא יודע בוודאות שלא בירך עד עתה ואין כאן ספק. וממילא הדין דאמרי' סב"ל נגד מרן.
[ביחוד שזכור לי שבשיעור זמן מאד מופלג כמו יום למחרת גם מרן מסכים שלא יברך]
א. זכור לי שחלק מהפוסקים (אחרוני זמננו) סוברים שלפי דעת מרן הבית יוסף אדם שחזר בתשובה צריך לעמוד ולברך עשרות פעמים ברכת "אשר יצר" (וכמדומני שכך אומר הגר"ח קניבסקי שליט"א למעשה ע"פ דעת מרן השו"ע, וכן הובא כאן, אך כאן וכאן כתבו בשמו ההיפך. וכעת ראיתי כאן ונזכרתי מה מקור השמועה שזכרתי שכך היא דעת הגר"ח, לפי שמסופר שם [וכמדומני קראתי זאת במגזין הנקרא "במה"] ששאל הגר"ח חידה את הילדים: מה הדבר הראשון שיעשה חוזר בתשובה מיד אחר שחזר בתשובה? ותשובתו היא, שלפי השו"ע יברך הרבה פעמים "אשר יצר" ולפי הרמ"א ישלים את כל הפרשיות משמחת תורה).

ב. התכוונתי לומר שזה ב' ספיקות. א. אולי לא בירך (ואז בוודאי שצריך לברך). ב. יש את הספק עצמו שאולי צריך להשלים ברכות שפיספס. ולפי דעת מרן מעיקר הדין צריך לברך. וא"כ זה ב' ספיקות ולכאורה היה צריך ללכת אחר דעת מרן ולברך. [כלומר, שאם רק בגלל סב"ל הוא לא מברך שוב ושוב, אז אם כעת יש לו ספק בתוך הזמן אם בירך או לא נצרף את זה לס"ס ואחר שמרן פסק שבלאו הכי שיצטרך לברך בגלל העבר שלא בירך בוודאי, יצטרך לברך].

וכעת ראיתי ששאלו כאן דבר זה, אך לא כ"כ הבנתי מה שהשיבו שם.

[וכן יהיה שאלה, אולי נאמר שאם כבר התחיל "אשר יצר" ונזכר שכבר בירך, אולי ימשיך ויסמוך על מש"כ בשו"ע שיכול להשלים, ולא יפסיק הברכה כדי שלא יהיה ברכה לבטלה, וכ"כ להלכה בשלחן הטהור קומרנא סי' ז']

וכעת ראיתי ונזכרתי ששמעתי דעה זו (שחוזר בתשובה יצטרך להשלים עשרות פעמים "אשר יצר") ממרן שליט"א בעצמו (כמובן לא למעשה) שאמר זאת בשיעורו במוצ"ש פרשת נשא תש"פ (והובא בעלון של פרשת בהעלותך):
1645131612941.png
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון