• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עצת יתרו כיסוד לקבלת התורה - פרשת יתרו (תשפ"ג)

וירא חתן משה את כל אשר הוא עשה לעם ויאמר מה הדבר הזה אשר אתה עשה לעם וכו' נבל תבל גם אתה גם העם הזה אשר עמך כי כבד ממך הדבר לא תוכל עשהו לבדך וכו' ופירוש כוונתו הוא כי משה הבין שאם העם רוצה ללמוד מאדם מסויים וכ"ש שהוא קיבל התורה מהקב"ה צריך לאפשר לו לקבל את התורה בצורה הקרובה ביותר לקבלתה מן הקב"ה, אלא שיצרו טען לו שאי אפשר לו שישב הוא לבדו שכיון שבהכרח ילך הוא מן העולם ויצטרך אחר לירש מקומו יהיה צריך ללמד אחר לירש מקומו, שאין הקב"ה רוצה שכל אחד יקבל ממנו עצמו את רשות מסירת ולימוד התורה לאחרים כיון שכן הוא כח הישראלי שהיות קשור בשלשלת הקבלה והמסורה לידע ההלכות והדינים תלמיד מאת רבו שלא לחינם פתחו בזה את מסכת אבות לומר שזה עיקר התורה וקבלתה וכמאמר חז"ל (אבות ד ה) הלומד על מנת ללמד מספיקין בידו ללמוד וללמד. שרק אם כך קיבל את התורה יוכל ללמד, וכמאמרם עוד אם דומה רבו למלאך וכו' ילמדו תורה מפיהו שאם כל כוחו שקיבל מבין שזהו מצורך שליחותו אזי יוכל ללמד, שאפילו אלישע אחר לימד את ר' מאיר כיון שהבין עניין זה ולא היה צדוקי אלא שבוי אחרי טעותו היה כפי שפירש ר' צדוק הכהן מלובלין עיי"ש.

ולא שמשה לא היה יודע זאת שהרי היה עניו מכל אדם, אלא שהיה עניו עד כדי כך שלא חשב שיוכל הוא ללמד ולסמוך אחרים ללמד אלא שכל הרוצה ללמד יקבל סמיכתו מהנביא וכדומה וכדבר האמור במלכים. ויתרו שבא ממקומו יודע שאי אפשר שיהא הדבר תלוי בנביא או בקבלה כיון שאזי אין כח המלמד חזק דיו כדי לקיים ההלכה ולא יוכל העם לקיים ההלכות והמצוות וכפי שהמשיכו ואמרו שם הלומד על מנת לעשות מספיקין בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות כיון שהבין שעיקר מה שנותנין ברשותו ללמד דברי א-להים חיים הוא בשל הצורך בקיום התורה בכל רגע ורגע שלא יוכל הדבר להיות תלוי בשום גורם אחר אלא רק שהמקבל מרבו נותן לתלמידו וכוחו הוא כמשה רבנו עצמו ממש וכרמוז במאמר רש"י שם שלא ידע מי השתחווה למי כשנאמר וישתחו איש לרעהו כיון שיתרו בעניין ההבנה של קבלת התורה היה בדרגת משה רבינו, וגם שלחו משה חזרה למדיין לגייר את בני עמו. וזה הדבר שלא ראו הצדוקים והקראים, כי בהיות ואיש הישר בעיניו יעשה להבין בדברי התורה ולא ילמדו רב מפי תלמיד, איך תתקיים תורתם מדור לדור.


נ.ב. לפני כל תגובה/הארה/הערה נא לקרוא את מאמר הפתיחה

ניתן להירשם לקבלת עדכונים ע"י לחיצה על "עדכן אותי" בעמוד הראשי של הבלוג.
 

קבצים מצורפים

  • עצת יתרו כיסוד לקבלת התורה.pdf
    26 KB · צפיות: 1
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון