• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פורים ברמה ד' בית שמש - האם יש התייחסות של מו"ר הראשל"צ?

שילה אפרהימי

Well-known member

הפסק החדש שמסעיר את רמה ד' בבית שמש​

הפסק החדש של גאב"ד 'היכל הוראה' הגאון רבי משה ברנסדרופר שקובע כי בשכונת רמה ד' החדשה בבית שמש חייבים לחגוג פורים יומיים, מסעיר את העיר​

הגר"מ ברנדסדורפר בסיור במקום | צילום: באדיבות המצלם
האם ברמה ד' בבית שמש יחגגו פורים יומיים? זו השאלה שמסעירה בימים אלו את השכונה החדשה בעיר. ל'בחדרי חרדים' נודע כי כמה מרבני השכונה שלא מצאו הכרעה הלכתית ברורה בנושא, פנו לפוסק הגאון רבי משה ברנסדרופר גאב"ד היכל הוראה שיפסוק בנושא. פסיקתו עוררה פולמוס נרחב בעיר.
כידוע בעיר בית שמש נבנו בשנים האחרונות מספר שכונות חדשות שכל אחת מהן בגודל של עיר בפני עצמה. צמוד לשכונת רמה ד' גילו עיר עתיקה עם חומה ארוכה באתר שנקרא תל ירמות, ירמות היא אחת מהערים המוזכרים בספר יהושע באזור בית שמש צרעה ואשתאול.
על פי ההלכה, כל העיירות הנמנות בספר יהושע נחשבות כמוקפות חומה ודינן כ'מוקפים' לגבי פורים, ויש דין שגם העיר הסמוכה ונראית לעיר המוקפת, צריכה לחגוג ביום המוקף.
התגלית עוררה סערה גדולה ופולמוס אדיר בעיר בית שמש, ובכל פינה ניתן לשמוע ויכוחים ערים בנושא וניסיונות להציג תשובות הלכתיות המצדדות בכל צד. אך עדה עתה כאמור לא נפלה הכרעה בנושא.
השבוע על פי בקשת רבנים חשובים מהשכונה, ירד הגר"מ ברנדסדורפר, גאב"ד היכל הוראה, לבדוק המקום מקרוב, יחד עם צוות רבנים מומחים ולאחר מכן ביאר בתשובה בכתב את ההלכה.
1. אנו לא סומכים בכלל על הארכיאולוגים שאומרים שזאת העיר ירמות, אבל, הלכה פסוקה בלבוש וכן פסק הב"י שכל שמוצאים עיר עתיקה עם חומה הרי זה נכנס בגדר ספק חומה מימות יהושע בן נון וצריך לנהוג פורים בשני הימים, וכל שכן כאן, שבאזור הזה היו כמה עיירות שמוזכרות בספר יהושע.
2. אחרי שמדדתי את המקום מהבניין ברחוב אביי 39 עד לחומת העיר העתיקה שהתגלה זה פחות מתשעים אמה (כי רוחב הכביש לא נחשב הפסק אחרי שמשמש את בני העיר), לכן רמה ד' נחשבת סמוך ונראה למוקף חומה.
3. הגם שהעיר המוקף חומה חרבה עתה ואינה מיושבת עם יהודים, אבל החזון איש והגר"א פסקו כהריטב"א שגם כשהעיר המוקף חומה נחרבה עדיין יש דין של העיר הסמוך ונראה למוקף חומה שחייבים לנהוג פורים ביום ט"ו כמוקף חומה, ואלו שרוצים ללכת עם המשנה ברורה שהביא בביאור הלכה את הברכי יוסף ממרן החיד"א שסובר שדין של סמוך ונראה למוקף חומה הוא דווקא כשהעיר המוקת חומה מיושב עם יהודים, אבל החזון איש הוכיח שהברכי יוסף לא ראה הריטב"א שהוא סובר שגם כשהעיר המוקף חרבה עדיין יש דין של סמוך ונראה.
ולכן הברכי יוסף בטעות יסודו. ויש כלל שדבר המובא במשנ"ב עצמו הרי הכריע ההלכה כך אבל דבר שהמשנה ברורה מביא בביאור הלכה אינו מוכרע לגמרי ואם יש איזה פירכה וכל שכן כאן שהחזו"א הוכיח שברכי יוסף המובא בביאור הלכה לא ראה את הריטב"א, לכן בוודאי יש להחמיר כדעת החזון איש.
לסיום כותב: וחייבים תושבי שכונת רמה ד' לחגוג פורים בשני הימים, ועושים את הברכה על המגילה רק ביום הראשון כנפסק בשו"ע, לנהוג משתה ושמחה בשני הימים ולומר על הניסים. ויש לדקדק לקרוא המגילה ביום י"ד עם מנין מחמת הברכה בעיר הספק, ואפשר לעשות גם מנין של נשים בפנ"ע.

ולכן הברכי יוסף בטעות יסודו. ויש כלל שדבר המובא במשנ"ב עצמו הרי הכריע ההלכה כך אבל דבר שהמשנה ברורה מביא בביאור הלכה אינו מוכרע לגמרי ואם יש איזה פירכה וכל שכן כאן שהחזו"א הוכיח שברכי יוסף המובא בביאור הלכה לא ראה את הריטב"א, לכן בוודאי יש להחמיר כדעת החזון איש.
אגב, יש כאן דוגמא איך שגדולי האשכנזים מתייחסים למשנ"ב איך שאנו מתייחסים לשו"ע (ולספרי מרן הגר"ע).
 
במפה נראה שהמקום שנקרא תל ירמות ממש סמוך ונראה לכל אורך רחוב אביי, ולכן מסתבר שיש להם לקרוא גם ביום טו
[ובאגב כל הרחוב הזה מעניין מאוד איך יש שם בתי כנסת מרוקאים ורברלך וויזניץ ודושיניסקיא ועוד ועוד, ואנכי חשבתי שהרברלך הקיצונים גרים לעצמם לבדם ולא יתערב זר איתם]
 
ראשי בית ההוראה "היכל ליובאוויטש בית שמש" הרב מיכאל אבישיד והרב משה קורנוויץ פוסקים לחגוג יום אחד רק בי"ד באדר

היה גם מי ששאל את הרב נתן קופשיץ רב הקריה החרדית בבית שמש בעניין, והגר"נ קופשיץ ענה לשואל שאין מקום לחשוש, ואף הוסיף שבזמנו לפני מספר שנים כשהגיע לסיור לתל ירמות עם ארכיאולוגים הוא לא שוכנע שהחורבות הם של עיר מתקופת יהושע בן נון, ולא של כפר ערבי מתש"ח. "אין מקום להחמיר כלל וכלל". (למרות פסקו זה ההחלטי של הגר"נ קופשיץ, הוא עצמו קורא בביתו גם בט"ו, בגלל הסמיכות לתל בית שמש).

בשנת תשע"ו התכנסו כמה מחשובי הרבנים בעיר בראשות הגאון רבי נתן קופשיץ לסיור בחורבות "תל ירמות". את הסיור יזמו הגאון רבי יוסף חיים כהן והרב יצחק ברוך רוזנבלום מתושבי העיר, בליווי אנשי אגודת "מטמוני ארץ" בראשות הרב אליהו סולובייצ'יק. אל הסיור נלוו אנשי רשות העתיקות, ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים ומר שחר פוני, אדריכל רשות העתיקות.

הגאון רבי יוסף חיים כהן אף הוציא לאור קונטרס מקיף הדן בשינוי מעמדה של העיר בית שמש, בו נטה להכריע כי על תושבי העיר לקרוא את המגילה ביום ט"ו, אולם ההכרעה דאז בסופו של דבר הייתה כי אין לשנות ולהוסיף עוד יום קריאת מגילה.

מאז זרמו הרבה מים בירדן, והעיר בית שמש המשיכה להתפתח בצעדי ענק, והשנה התעוררו מספר תלמיד חכמים ועוררו את כותב השורות להעלות שוב את הנידון. תמציתו של ספר מקיף שנכתב על סוגיה זו הוגשה בפני שניים מגדולי ההלכה בדורנו, הגאון רבי יוסף ליברמן, בעל שו"ת משנת יוסף והגאון רבי אביגדור נבנצאל, רבה של ירושלים בין החומות.

תשובותיהם של שני הגאונים שליט"א מסעירות את בית המדרש.

הגאון רבי יוסף ליברמן כתב: "דבריו מסתברים ולמעשה נראה שיקראו בי"ד בברכה כרוב העולם ובט"ו בלא ברכה לצאת ידי כל הספקות, כך לע"ד לכאורה".

ואילו הגאון רבי אביגדור נבנצאל כתב: "אני מסכים עם כת"ר לקרוא בבית שמש בט"ו".
 
נערך לאחרונה:
ראשי בית ההוראה "היכל ליובאוויטש בית שמש" הרב מיכאל אבישיד והרב משה קורנוויץ פוסקים לחגוג יום אחד רק בי"ד באדר

היה גם מי ששאל את הרב נתן קופשיץ רב הקריה החרדית בבית שמש בעניין, והגר"נ קופשיץ ענה לשואל שאין מקום לחשוש, ואף הוסיף שבזמנו לפני מספר שנים כשהגיע לסיור לתל ירמות עם ארכיאולוגים הוא לא שוכנע שהחורבות הם של עיר מתקופת יהושע בן נון, ולא של כפר ערבי מתש"ח. "אין מקום להחמיר כלל וכלל". (למרות פסקו זה ההחלטי של הגר"נ קופשיץ, הוא עצמו קורא בביתו גם בט"ו, בגלל הסמיכות לתל בית שמש).

הגאון רבי יוסף ליברמן כתב: "דבריו מסתברים ולמעשה נראה שיקראו בי"ד בברכה כרוב העולם ובט"ו בלא ברכה לצאת ידי כל הספקות, כך לע"ד לכאורה".

ואילו הגאון רבי אביגדור נבנצאל כתב: "אני מסכים עם כת"ר לקרוא בבית שמש בט"ו".
אפשר להעלות כאן את המכתבים?
 
מצורף בקובץ פידיאף לנוחות הקריאה.
וכן מצורף עלון סיכום על כל הפולמוס והדעות.
 

קבצים מצורפים

  • בית הוראה חב''ד.pdf
    2.6 MB · צפיות: 13
  • עומק הפשט 347 ויקרא תשפ''ב - פורים בבית שמש.pdf
    3.3 MB · צפיות: 10
עתה מצאתי למרן רבינו חכם יצחק בספר אגרות הראשל''צ פורים (שנדפס על ידי בית האכסניא כאן) אגרת טו שהאריך בכל דין בית שמש לשכונותיה וגלילותיה, והעלה שיקראו רק ביום יד, והרוצה לקרוא גם בטו יחמיר לעצמו ויקרא בלי ברכה אך אל יורה כן לאחרים לשנות ממה שנהגו. עי''ש באורך כל דבריו הנפלאים והמתוקים כי נעמו.
 
עתה מצאתי למרן רבינו חכם יצחק בספר אגרות הראשל''צ פורים (שנדפס על ידי בית האכסניא כאן) אגרת טו שהאריך בכל דין בית שמש לשכונותיה וגלילותיה, והעלה שיקראו רק ביום יד, והרוצה לקרוא גם בטו יחמיר לעצמו ויקרא בלי ברכה אך אל יורה כן לאחרים לשנות ממה שנהגו. עי''ש באורך כל דבריו הנפלאים והמתוקים כי נעמו.
הטוענים השנה לט"ו טוענים שהתחדשו כמה דברים (חוץ מהאיכלוס), שלא היו לעיני מרן שליט"א.
כך שהתשובה בילקו"י לא מכריעה בפולמוס השנה.
 
עתה מצאתי למרן רבינו חכם יצחק בספר אגרות הראשל''צ פורים (שנדפס על ידי בית האכסניא כאן) אגרת טו שהאריך בכל דין בית שמש לשכונותיה וגלילותיה, והעלה שיקראו רק ביום יד, והרוצה לקרוא גם בטו יחמיר לעצמו ויקרא בלי ברכה אך אל יורה כן לאחרים לשנות ממה שנהגו. עי''ש באורך כל דבריו הנפלאים והמתוקים כי נעמו.
כן זה אולי רלוונטי לשנת תשע''ח שזה כבר לפני הרבה שנים ומאז אולי השתנו הדברים.
 
עתה מצאתי למרן רבינו חכם יצחק בספר אגרות הראשל''צ פורים (שנדפס על ידי בית האכסניא כאן) אגרת טו שהאריך בכל דין בית שמש לשכונותיה וגלילותיה, והעלה שיקראו רק ביום יד, והרוצה לקרוא גם בטו יחמיר לעצמו ויקרא בלי ברכה אך אל יורה כן לאחרים לשנות ממה שנהגו. עי''ש באורך כל דבריו הנפלאים והמתוקים כי נעמו.
האם ניתם להעלות כאן קובץ PDF עם האגרת של הראשל"צ שליט"א
 
חזור
חלק עליון