• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פניית נשיא אוקראינה מר ולדימיר זלנסקי כבוד הרבנים הראשיים להתפלל להצלחת המלחמה.

הנידון: פניית נשיא אוקראינה מר ולדימיר זלנסקי לכבוד הרבנים הראשיים להתפלל להצלחת המלחמה .



אודות מה ששמענו שנשיא אוקראינה שלח לכבוד מעלת הרבנים הראשיים לבקש שהיהודים יתפללו להצלחת המלחמה שם עם ארץ רוסיה, יש לדון אם שרי להתפלל להצלחת או לרפואת גוי עפ"י מש"כ בשו"ע [יורה דעה קנח, א] עובדי עבודה זרה אסור להציל אותם אם נטו למות ואסור לרפאותם אא"כ יש בו משום איבה, ע"כ.

ולכאורה מלשון השו"ע הנ"ל מוכח שאם לא עובדים הגויים עבודה זרה מותר להצילם ולרפאותם וכמו שיישבו האחרונים עניין שהיה הרמב"ם הרופא במצרים והוא משום שלא עבדו עבודה זרה

ולפי"ז כשאיירי בנוצרים בפשטות הם עובדים עבודה זרה, אבל אם משתפים שם שמים עם דבר אחר מבואר בתוס' סנהדרין סג שלא מיקרי שעובדים ע"ז כי בני נח לא הוזהרו על השיתוף כמו שפוסק הרמ"א בסי' קנו והאמנם שהנודע ביהודה מפקפק בזה אבל הפתחי תשובה ביו"ד קמז סעי' ב מסכים שיש להתיר.

עוד צירוף להתיר עפ"י מש"כ מרן השו"ע [יו"ד מח, יב] שבזה"ז הגויים לא מבינים בטיב ע"ז ולכן מותר לתת ולשאת עימם אפי' ביום חגם [אפי' שלעניין יין נסך מחמירים]

כ"ז לעניין מעשה של הצלה או רפואה אבל תפילה שלא עבדינן מעשה והקב"ה הטוב בעיניו יעשה וכ"ש אם מבקשים הגויים שיתפללו עליהם ומוכיחים שמכירים בבורא יתברך נראה דשרי לכתחילה.



להערות: אברהם גולן, beitmishpahatgolan@gmail.com
 
יש לדון אם שרי להתפלל להצלחת או לרפואת גוי עפ"י מש"כ בשו"ע [יורה דעה קנח, א] עובדי עבודה זרה אסור להציל אותם אם נטו למות ואסור לרפאותם אא"כ יש בו משום איבה, ע"כ.
אכן היה הו"א רחוקה לאסור מחמת ש"מורידין ולא מעלין", אך הגע עצמך אם יש ספינה שהולכת לטבוע ויש שם יהודים ושאינם, אטו נציל היהודים בלבד ונטביע השאר?? וצדק בזה הרב @יהודה בן דוד - משנת יוסף בדבריו הקצרים. ויש לזה סימוכין רבים מש"ס בבלי ירושלמי והפוסקים.
ולכאורה מלשון השו"ע הנ"ל מוכח שאם לא עובדים הגויים עבודה זרה מותר להצילם ולרפאותם וכמו שיישבו האחרונים עניין שהיה הרמב"ם הרופא במצרים והוא משום שלא עבדו עבודה זרה
הרמב"ם לשיטתו בפרק י"א מהלכות מאכלות אסורות (ה"ז) וכן כל עכו"ם שאינו עובד עכו"ם כגון אלו הישמעאלים. כידוע המצרים הינם מוסלמים. ומלבד זה, כתב הרמב"ם עצמו שהוא היה שם בכדי להציל את היהודים שם מהקראים הרבים שהיו שם, וגם הרמב"ם לא היה מרפא רק גויים אלא גם גויים, ומשום איבה פשוט שמותר. וא"כ מזה אין ראיה. כי גם אם היו עובדים עבודה זרה מותר. וכן הדין פשוט כיום.
ומה שכב' כתב "וכמו שיישבו האחרונים עניין שהרמב"ם הרופא במצרים והוא משום שלא עבדו עבודה זרה". איני מכיר מי מהאחרונים שכתב כן. ואדרבא כב' יראה לנו.
[אפי' שלעניין יין נסך מחמירים]
אנחנו לא "מחמירים" ביין נסך, אלא עיקר הדין הוא!! וכפי שפסק מרן בסימן קכג ואילך, אפילו סתם יין אסור בהנאה. כיע"ש.
וכ"ש אם מבקשים הגויים שיתפללו עליהם ומוכיחים שמכירים בבורא יתברך נראה דשרי לכתחילה.
מכיר בוראו ומתכוין למרוד בו?. מה עושה הצלב בחולצתו של מי שביקש התפילה?, כמדומה שהכל עניין מדיני פוליטי. ודי בהערה זו.
ולפי"ז כשאיירי בנוצרים בפשטות הם עובדים עבודה זרה, אבל אם משתפים שם שמים עם דבר אחר מבואר בתוס' סנהדרין סג שלא מיקרי שעובדים ע"ז כי בני נח לא הוזהרו על השיתוף כמו שפוסק הרמ"א בסי' קנו והאמנם שהנודע ביהודה מפקפק בזה אבל הפתחי תשובה ביו"ד קמז סעי' ב מסכים שיש להתיר.
הנצרות היא עבודה זרה לכל דבר ועניין גם בזמנינו אנו. הדבר מפורש בראשונים וגם באחרונים, (עיין למשל בציץ אליעזר חלק י"ד סימן צד אות ג', וביביע אומר בכמה דוכתי, ומחמן כן אסר להכנס לכנסיה כידוע תשובתו באורך בחלק ב' סימן יא בתקיפות גדולה) ואין מזה ראיה להתיר
[על הצד שהיה אסור]...
ואין רצוני לכתוב מסכת א'רכין ועוקצי"ן בעניין. ודי בזה.
 
חזור
חלק עליון