• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

פרוזבול לעו"ש

מעניין אם הראשון לציון התכוון גם לפיקדון יומי שאפשר למושכו בכל יום. אולי תאמרו שק"ו. אלא שאפשר לומר שפיקדון יומי בכלל לא נחשב שהלואה כי לזמן כזה קצר שאפשר למשוך הבנק לא משתמש בו. ואיני יודע.
 
אבל כ' שם משום שהבנק משתמש בכסף וא"כ ה"ה בעו"ש כידוע.
אבל חיסכון שמופקד בבנק א"א למושכו, ועו"ש לכאו' הרי זה כגבוי כי יכול למשוך בכל זמן שירצה. (וממילא השביעית משמטת)
היתה טענה על סכומים שא"א למשוך בכל זמן, אלא רק כשהבנק פתוח, או בערב ראש השנה כשהבנק סגור, אבל אמרו לי שגם אז זה לא שלא הגיע זמן הפירעון אלא שיש בעיה טכנית לקבל את ההלוואה. וכמו שהגיע זמן הפירעון הערב ראש השנה והלווה ישן, וכי נאמר שלא הגיע זמן הפירעון?!
וממילא לפי"ז צ"ל שצריך לעשות פרוזבול על עו"ש.
 
אבל חיסכון שמופקד בבנק א"א למושכו, ועו"ש לכאו' הרי זה כגבוי כי יכול למשוך בכל זמן שירצה. (וממילא השביעית משמטת)
לכאורה דבריך לא מובנים.
ואסביר:
בגלל שזה עו"ש שאפשר למושכו כל רגע, אדרבה זה לא הלואה אולי.
 
בבנק שעושים היתר עיסקא על עובר ושב א"כ נחשב כעיסקא ולא כהלוואה, ולכוארה השמיטה לא תשמט.
ועוד, אם חייב לעשות פרוזבול לכסף בבנק, אם לא עשה פרוזבול כלל, או עשה מוקדם ואח"כ נכנס לו סכום של כסף, לכאורה יכול להשתמש בכסף הזה, כי מה יעשה עם הכסף שנשאר, להחזיר לבנק לא נראה שהם יבינו מה רוצים מאיתם ואולי גם לא יוכלו לקחת, וזה נחשב כמו הפקר.
 
בבנק שעושים היתר עיסקא על עובר ושב א"כ נחשב כעיסקא ולא כהלוואה, ולכאורה השמיטה לא תשמט.
מחצה הלוואה ומחצה פיקדון... ועל החצי של ההלוואה צריך פרוזבול!
לכאורה דבריך לא מובנים.
ואסביר:
בגלל שזה עו"ש שאפשר למושכו כל רגע, אדרבה זה לא הלואה אולי.
לכאו' זה אחת הטענות למה זה לא נחשב הלוואה. וראה כאן.
 
חזור
חלק עליון