• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קונטרס בעניין המוזיקה

אכן יש שם דברים שהינם נכונים.
אך כמה הערות נחוצות בעניין הקונטרס הנזכר:
לא הבנתי מדוע היה צריך הכותב להביא כל מיני דברים מספרים חיצוניים, ועל כגון דא אמר הגאון רבי אליהו הכהן מאיזמיר זיע"א: "אין טיפש כהמתחכם מספרים חיצוניים"... ודי לנו בדברי חז"ל הקדושים.

כמו"כ, יש להעיר שכל הנאמר שם הוא הוא בעניין מוזיקת הרוק וכד'. אמנם אודות המקאמים שהם השירים שהיו בבית המקדש: ויש לזה כמה הוכחות, לדוגמא בתהלים (פרק קלז) על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון וכו', וביקשו השבאים מעם ישראל "שירו לנו משיר ציון"...
גם בגמרא במסכת ערכין דף י' סוף ע"ב, ששם מבואר כמה מיני כלים של זמר שהיו במקדש, וכשהיו מתקלקלים היו מביאים אומנים מאלכסנדריאה של מצרים שיתקנו אותם, ופוק חזי מה היא המוזיקה המצרית...
והם ראיות חזקות וברורות. ופשוט. (מה גם שכמדומה שאז עדיין לא היו אשכנזים בהיסטוריה).

וראה כאן בדבריו של מרן זצ"ל מה שאומר אודות השירה המזרחית.
ויש עוד להאריך בזה במקומו אי"ה.
 
אכן יש שם דברים שהינם נכונים.
אך כמה הערות נחוצות בעניין הקונטרס הנזכר:
לא הבנתי מדוע היה צריך הכותב להביא כל מיני דברים מספרים חיצוניים, ועל כגון דא אמר הגאון רבי אליהו הכהן מאיזמיר זיע"א: "אין טיפש כהמתחכם מספרים חיצוניים"... ודי לנו בדברי חז"ל הקדושים.

כמו"כ, יש להעיר שכל הנאמר שם הוא הוא בעניין מוזיקת הרוק וכד'. אמנם אודות המקאמים שהם השירים שהיו בבית המקדש: ויש לזה כמה הוכחות, לדוגמא בתהלים (פרק קלז) על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון וכו', וביקשו השבאים מעם ישראל "שירו לנו משיר ציון"...
גם בגמרא במסכת ערכין דף י' סוף ע"ב, ששם מבואר כמה מיני כלים של זמר שהיו במקדש, וכשהיו מתקלקלים היו מביאים אומנים מאלכסנדריאה של מצרים שיתקנו אותם, ופוק חזי מה היא המוזיקה המצרית...
והם ראיות חזקות וברורות. ופשוט. (מה גם שכמדומה שאז עדיין לא היו אשכנזים בהיסטוריה).

וראה כאן בדבריו של מרן זצ"ל מה שאומר אודות השירה המזרחית.
ויש עוד להאריך בזה במקומו אי"ה.
וספרדים כן היה?
 
מעניין שאנחנו לא 'מצאנו' קונטרס כזה...

האחרון שדיבר בצורה כזו כולנו יודעים איפה הוא נמצא היום.

אם רוצים להתחזק ולחזק בנושא אפשר לעשות זאת בצורה טובה כמו שעושים הרב רונן חזיזה וגיא צבי מינצ.
 
מאד נהנתי מהקונטרס, דברי המחבר נכונים ואמיתיים עד מאד. כבר כמה עשרות שנים שפרצת המוזיקה הזו קיימת ודינה כקלות ראש, ולכן לא פשוט להביא מוזיקה כזו לבית המדרש בשמחת בית השואבה וכדו'. לענ''ד כאשר מארגנים ארוע יש לתת את הלב גם לתוכנם של השירים והמנגינות, ומי שבידו הדבר ראוי לו להשתדל בדבר ולהביא נגנים וזמרים יראי השם שישירו שירים שמשמחים את הלב ומעלים את האדם ברוחניות ולא מורידים אותו לשאול תחתית של פורקן ומתירנות.

האמת היא שאת התוצאות רואים ברחוב, החילוניות והמשיכה לתאוות נכנסה לציבור שלנו כמעט בכל זווית אפשרית, ולא נפלאת היא שמקורה במוזיקה הקלוקלת. פוק חזי את בגדי הפריצות הנמכרים בחנויות ולאו דוקא בגדי נשים אלא גם בגדי גברים הפכו להיות צמודים עד מאד אשר שורשם במידת הניאוף כידוע. כיום אין בושה לפרסם בעיתונים בגדי נשים מחויטים כאשר הם מדוגמנות ע''י נשים תחת היתר של טשטוש הפנים, כמו כן פרסומי הפאות שקוראות לאשה בואי להיות יפה מעוטרים בתמונות של תסרוקות חילוניות. כמו כן תרבות המזללות שלאט לאט נכנסות למחננו הכוללות כל מיני מסעדות גלידה וכדו' וקצת תרבות אכילה ברחוב. גם תרבות הנופשים חדרה אלינו הכוללת בתי מלון צימרים חו''ל ועוד, המעצימים את תרבות תאות הגוף, ובפרט בבין הזמנים אב זה הפך לנחלת הכלל עד שמי שאינו יוצא לנופש בצפון עם משפחתו לכמה ימים ומוציא כמה אלפי שקלים אינו יוצא יד''ח נופש. גם תחום ספרות הילדים הפך להיות חילוני בתחפושת חרדית, במקום סיפורי צדיקים יש כיום ספרים מלאים באלימות, כלי נשק, משטרה, גנבים, חיילים, פצצות, ודמיונות שוא. יש לדעת שכל זה מגיע מהרי החושך, שם אצל החילונים, סרט שאין בו אלימות, רצח, או ניאוף לאו שמיה סרט.

כל אלו חדרו אלינו מבלי שנרגיש, אך אם נצא קצת מהקופסה ונסתכל במשקפיים של תורה נראה עד כמה התרבות החילונית הפכה להיות נחלת חלקנו.
כיום רגילים לצעוק על פרצת הפלאפונים והאינטרנט הפרוץ ושאר פגעי הטכנולוגיה, ובזה קצת מצליחים לגדור וחושבים שבזה נצחנו את היצה''ר, אך לא מבחינים במה שהיצה''ר מכניס לנו למחנה במנהרות מתחת האדמה, את המוזיקה הקלוקלת במעטה חסידי שע''ז לא נותנים את הלב כלל וגם את תוצאותיה לא מקשרים אליה. צריך לדעת שבמלחמה הכלל הראשון הוא לזהות את האויב גם כאשר הוא מחופש, ואח''כ אפשר להלחם בו, אך כאשר אינך יודע מי האויב במי תלחם??

יפה כתב הרב מוישי הי''ו שבמוזיקה הפיוטית שלנו אין זה מצוי, ובאמת מי ששר את השירה הזאת מרגיש התרוממות הנפש וקרבה לשי''ת הן מחמת הניגון והן מחמת המילים. ויה''ר שהשי''ת יגדור פרצות עמו אכי''ר.
 
כמה דברים שראוי לשים לב בקונטרס הנ"ל:
א. בעניין האדם ששר אם יש הבדל מי הוא, הביא רק שני רבנים, כשבאחד מהם לא ברור שכך הוא אומר באמת.
ב. מכליל את כל השירים וכל הזמרים כולם בעוד שבעיקר מדבר על 'מוזיקת רוק פרועה' שלא קיימת כי אם באחוז מזערי של השירים. גם לפי אותם חוקרים לא כל מוזיקת רוק היא בעייתית.
ג. כמעט כל ראיותיו מתבססות על קביעות ללא פשר ועל מדענים גויים שמה להם ולמוזיקה יהודית
ד. מה שדימה ששירים מושכים לע"ז, הלא ידוע שיצר הע"ז הוא מאותו עניין של עבודת ה', רק מצד הטומאה, וכמו"כ יצר הניאוף זהו עניין החיבור האלקי בצד הטומאה (ולכן הם חמורים כל כך), ועל כן אין זה ברור שיש בעיה בשירים שנעשו לזה, שאדרבה, כשמעבירם לצד הקדושה מעוררים לתשוקת ה' (גילו"ע מצד הקדושה) והקרבה לה' (ע"ז מצד הקדושה).
ה. כמעט ולא הביא הסכמות ולא ראיות מחכמי ישראל.
ו. מניין לנו לדעת שהתרבות החילונית באה מהשירים? יש המון מקומות שהיא יכולה ליכנס משם וזה המקום האחרון לומר שנכנס משם טומאה כשגדולי הפוסקים כתבו שאין איסור להעביר מנגינות מהגויים אלינו, וברור שהם לא היו נופת צופים לפני 50 ו100 שנה, מי שיודע על השירים של גרמניה, צרפת ומדינות ערב השטופות ברציחה ויצר הזימה, מבין שאין חדש תחת השמש ובכל הדורות פעלו כך להעביר השירים מן הקדושה לטומאה, ולדבר באופן כוללני כזה על 'כל הזמרים' ו'כל השירים' כשברור שרק חלק קטן מן השירים נכלל בתוך 'רוק' או 'ג'אז' וגם מה שנכלל בזה לרוב הוא מן הצד הרגוע שלו. זו אינה דרך התורה, ואין בכוחו של כותב אלמוני לומר זאת. וצורת דיבור כזו היא אותה של מעוררי הקונספירציות של הבחירות והקורונה וכדו'.

הבהרה: אין בכוונתי לומר שאין דברים הצריכים תיקון, אלא שאין זו הדרך ולא כצעקתה.
 
נערך לאחרונה:
ב. מכליל את כל השירים וכל הזמרים כולם בעוד שבעיקר מדבר על 'מוזיקת רוק פרועה' שלא קיימת כי אם באחוז מזערי של השירים. גם לפי אותם חוקרים לא כל מוזיקת רוק היא בעייתית.
הוא הביא שם שהרוק מוגדר בעולם המוסיקה ע''י שלשה כלים גיטרה בס, גיטרה חשמלית, ותופים, ופוק חזי שהמוסיקה החסידית מורכבת משלשה כלים אלו לפחות. הדבר מובן גם בסברא כי כלים אלו גורמים למקצבים עצבניים שהופכים את המוסיקה לפרועה. שים לב שבשירת הבקשות והפיוטים שלנו אין את הכלים האלו כלל ולכן היא מוסיקה הרבה יותר רגועה שקטה הגורמת לרוממות הרוח.
ג. כמעט כל ראיותיו מתבססות על קביעות ללא פשר ועל מדענים גויים שמה להם ולמוזיקה יהודית
חכמה בגויים תאמין. ומה גם שהביא שם ראיות שעשו בכל העולם על השפעת המוסיקה על צמחים ועכברים.
ה. כמעט ולא הביא הסכמות ולא ראיות מחכמי ישראל.
עיין בעמוד 49 [אחד לפני האחרון] שיש שם קריאת קודש בנושא זה עליו חתומים הגר''ש ואזנר זצ''ל הגרמ''י ליפקוביץ זצ''ל הגר''ש אוירבך זצ''ל ועוד רבנים חשובים. ומה גם שלא ראיתי אף פעם גדולי ישראל שרים שירים כאלו [כמו תמחה את זכר עמלק, ברוך הגבר, חזקני נא וכו'], אך כן ראינו אותם שרים ניגונים, שירי שבת או שירת הבקשות וכדו', ודי במעשה רב כדי לדעת היאך צריך לנהוג.

ו. מניין לנו לדעת שהתרבות החילונית באה מהשירים? יש המון מקומות שהיא יכולה ליכנס משם וזה המקום האחרון לומר שנכנס משם טומאה כשגדולי הפוסקים כתבו שאין איסור להעביר מנגינות מהגויים אלינו, וברור שהם לא היו נופת צופים לפני 50 ו100 שנה, מי שיודע על השירים של גרמניה, צרפת ומדינות ערב השטופות ברציחה ויצר הזימה, מבין שאין חדש תחת השמש ובכל הדורות פעלו כך להעביר השירים מן הקדושה לטומאה,
כבר כתב שם ששחוק וקלות ראש מרגילין לערוה, היינו שמרגילין לאט לאט, וכאן ע''י מוסיקה רעה הנפש הופכת להיות יותר תאוותנית ומחפשת פורקן, וע''י כך היא הופכת במשך הזמן להיות כלי ששוכן בו היצה''ר, ולפ''ז יהיה מובן מדוע יש הרבה קלקולים בדור, שאע''פ שנראה לנו שפלוני התקלקל בגלל פלאפון לא כשר, או חבר וכדו', צריך לדעת שזה רק המכה בפטיש, אך מה שהביא אותו לשם זה הריקנות וחוסר השמחה שיש לו בעבודת השם וזאת ע''י נפש ריקה שמלאה במוסיקה רעה [נחשים ועקרבים יש בו].

ומה שהיו נוהגים להעביר שיר מהטומאה לקדושה ע''י החלפת המילים, היינו דוקא בשיר שהמנגינה שלו חיובית ורק המילים הם רעות, ובזה אפשר לברור את הפסולת מתוך האוכל, והרי לנו שיר כשר. אך במוסיקת הרוק שגוף המוסיקה הוא רע, אם כן החלפת המילים למילות קודש לא יועיל, כי זה כמו לקחת אוכל ולערב אותו בפסולת.
 
נערך לאחרונה:
הוא הביא שם שהרוק מוגדר בעולם המוסיקה ע''י שלשה כלים גיטרה בס, גיטרה חשמלית, ותופים, ופוק חזי שהמוסיקה החסידית מורכבת משלשה כלים אלו לפחות. הדבר מובן גם בסברא כי כלים אלו גורמים למקצבים עצבניים שהופכים את המוסיקה לפרועה. שים לב שבשירת הבקשות והפיוטים שלנו אין את הכלים האלו כלל ולכן היא מוסיקה הרבה יותר רגועה שקטה הגורמת לרוממות הרוח.
אולי הרוק מוגדר על ידי כלים אלו, אבל כלים אלו לא שייכים לרוק, גם בגיטרה החשמלית תלוי מה מנגנים. ולטענתך מרים ניגנה מוזיקת רוק כי היא ניגנה בתוף.
חכמה בגויים תאמין. ומה גם שהביא שם ראיות שעשו בכל העולם על השפעת המוסיקה על צמחים ועכברים.
לא אומר שאין זה נכון, אבל אי אפשר להתבסס רק על זה.
עיין בעמוד 49 [אחד לפני האחרון] שיש שם קריאת קודש בנושא זה עליו חתומים הגר''ש ואזנר זצ''ל הגרמ''י ליפקוביץ זצ''ל הגר''ש אוירבך זצ''ל ועוד רבנים חשובים.
מכתב מאוד כללי ולא משקף את מאמר החוברת. זה ברור שיש שירים שהם לא טובים ותרבות החתונות הינה במצב גרוע ביותר אלא שהנ"ל הכליל בדבריו שירים רבים שאינם קשורים כלל. ראשית כל הוא מכליל את כל השירים הקצביים. ולבד מזה ניתן לראות בכריכה שכתב שם שירים שכלל לא שייכים לזה, כמו 'בראש השנה יכתבון' 'שלא עשנו כגויי הארצות' ו'אשת חייל - ושלללה'.
ומה גם שלא ראיתי אף פעם גדולי ישראל שרים שירים כאלו [כמו תמחה את זכר עמלק, ברוך הגבר, חזקני נא וכו'], אך כן ראינו אותם שרים ניגונים, שירי שבת או שירת הבקשות וכדו', ודי במעשה רב כדי לדעת היאך צריך לנהוג.
א. מעשה רב זה שרואה ולא שלא רואה.
ב. כמה כבר רואים גדולי דור ששרים? וכי הם זמרים? אדרבה, בחתונות בניהם ובנותיהם שמים את השירים הללו.
כבר כתב שם ששחוק וקלות ראש
שחוק וקלות ראש זה לא שירים, אלא ההתנהגות שהיא של קלות ראש, והכל לפי העניין, אם ההתנהלות במשך השיר או אפי' השיר עצמו הוא של קלות ראש אזי יש לומר כן. איך יעלה על הדעת לומר שכששר שיר של דברי קדושה זה נחשב לקלות ראש שחוק והיתול כשלא שר בדרך כזו.
 
כל הוא מכליל את כל השירים הקצביים.
אולי כדאי לדבר על שירים ומקצבים מסויימים כדי שנראה אם יש מחלוקת. אכתוב כאן כמה שירים שלדעתי אינם טובים מצד המוסיקה שבהם ותכתוב אתה על מה אתה מסכים ומה לא.
איש את רעהו יעזורו, חזקני נא, משיח, תמחה את זכר עמלק, מה שהיה הוא שיהיה, כשם שאני רוקד כנגדך, שמעתי שהיו אומרים, אנא עבדא דקודשא בריך הוא, אחת שאלתי [המנגינה הקצבית של שיר זה], שיבוא. כמו כן לענ''ד הטרנס הורס כל חלקה טובה בכל שיר שהוא.
ולטענתך מרים ניגנה מוזיקת רוק כי היא ניגנה בתוף.
לא כל תוף פסול, המדובר הוא על התופים של להקות הרוק שנועדו להגביר את הקצב להפוך את הניגון לפרוע יותר.
א. מעשה רב זה שרואה ולא שלא רואה.
ב. כמה כבר רואים גדולי דור ששרים? וכי הם זמרים? אדרבה, בחתונות בניהם ובנותיהם שמים את השירים הללו.
תנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה ששר את אחד השירים שהזכרנו למעלה מלווה בגיטרה חשמלית ובתופים וכל המקצבים הנהוגים בשיר, הלא מחזה כזה יעלה צחוק על פני כל הרואים, אך מאידך מי שראה את מרן זיע''א שר פיוט ולידו משה חבושה הי''ו מלווהו עם כינור וכדו' מחזה כזה היה מעורר יופי והתפעלות ורוממות הרוח.
 
תנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה ששר את אחד השירים שהזכרנו למעלה מלווה בגיטרה חשמלית ובתופים וכל המקצבים הנהוגים בשיר, הלא מחזה כזה יעלה צחוק על פני כל הרואים, אך מאידך מי שראה את מרן זיע''א שר פיוט ולידו משה חבושה הי''ו מלווהו עם כינור וכדו' מחזה כזה היה מעורר יופי והתפעלות ורוממות הרוח.
תנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה קורא ספר קומיקס... יופי, אסור לקרוא קומיקס!
ותנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה מכין כדורי שוקולד... יופי, חל איסור מוחלט לגברים להכין כדורי שוקולד!
ותנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה הולך לאכול טשולנט בליל שישי... יופי, אין לצאת לאכול טשולנט בליל שישי! (וה"ה לצאת למסעדה)

וכי יעלה על דעתך כן?!
וכי אפשר להשוות???
בוודאי שלא כל מה שגדולי הדור לא עושים גם לנו אין לעשות...
 
נערך לאחרונה:
לדעתי אין פה כלל וויכוח.
אין ספק שישנה מוזיקה שלא מתאימה לבני תורה וכדאי להימנע ממנה, אולם בוודאי שלא כל שיר שיוצא בדורנו הוא פסול ואסור בשמיעה...
זה נראה שהדעות לעיל כלל לא חלוקות... אחד אומר שלא לשמוע מוזיקה בעייתית ואחד טוען כנגדו שאפשר לשמוע מוזיקה שאיננה בעייתית אע"פ שהיא לא אותנטית...
 
תנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה קורא ספר קומיקס... יופי, אסור לקרוא קומיקס!
הנדון כאן אינו על אסור או מותר אלא מה מתאים לבני תורה ומה לא מתאים, וגם על ההשפעה על הנפש, כמו שאין איסור ללבוש מכנסי ג'ינס אבל כל אחד מבין שאדם מכובד לא לובש ג'ינס, הוא הדין גם כאן, לקרוא ספר זה דבר מקובל אצל כולם, אבל אם רב חשוב יקרא קומיקס זה יוריד מכבודו. גם שירה זה דבר מקובל אצל כולם אבל כל אחד מבין ששירה פרועה לא מתאימה לבני תורה. אלא שאחר שהתרגלנו לזה אנחנו לא מבינים מה הבעיה. זה כמו אדם שנמצא הרבה זמן ליד פחי האשפה שאינו מריח את הריח הרע, אבל מי שיקלע לשם לרגע אחד יסתום מיד את אפו.
 
הר' בנימין אמר שאין ראיה מזה שהם לא שרים ועל זה לא ענית.
כאן צריך להפעיל את ההגיון, ומכיון שאין זה הגיוני שרב גדול ישיר בלווי גיטרה חשמלית ותופים במקצב מהיר כי זה לא מתאים לכבוד התורה לשיר שיר עם מנגינה פרועה, מכאן יש להקיש לכל מי שרוצה להתנהג כבן תורה שכמו שזה לא מתאים ללכת עם חולצת טריקו כך לא מתאים לשמוע רוקנרול טרנס וכדו'. הרבה פעמים נשמעים בשמחות של בני תורה מוזיקות שמי ששומע אותם מבחוץ חושב שיש שם מועדון של חילונים, אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה.
אפשר לקחת שיר חסידי להוציא לו את המילים ולשמוע רק את המנגינה והתופים ולהבין שאין זו מוזיקה יהודית, והמילות הקודש שמחברים לשיר לא מעדנות את המנגינה [שמשפיעה על הנפש] אלא רק מטשטשות ומסתירות את המוזיקה הרעה והקשה.
 
כאן צריך להפעיל את ההגיון
עכשיו אתה כבר מדבר על מוזיקה פרועה וכדו' שעל זה לא היה הנושא. אף אחד לא התווכח על זה. העניין היה הגוזמא היתירה (והעובדה שלא ענית תשובה מתאימה, כי השואל שאל על שירים מסויימים, והינך כבר נסחף ל'שירה פרועה'. פרופורציות בבקשה, זה כל מה שרצינו).
 
אולי כדאי לדבר על שירים ומקצבים מסויימים כדי שנראה אם יש מחלוקת. אכתוב כאן כמה שירים שלדעתי אינם טובים מצד המוסיקה שבהם ותכתוב אתה על מה אתה מסכים ומה לא.
איש את רעהו יעזורו, חזקני נא, משיח, תמחה את זכר עמלק, מה שהיה הוא שיהיה, כשם שאני רוקד כנגדך, שמעתי שהיו אומרים, אנא עבדא דקודשא בריך הוא, אחת שאלתי [המנגינה הקצבית של שיר זה], שיבוא. כמו כן לענ''ד הטרנס הורס כל חלקה טובה בכל שיר שהוא.
לגבי הטראנס אני מסכים.(בייחוד שמתלווה אליו סגנון אורות מסויים ושלא לדבר על סגנון הריקוד) אך בחיי שלא תיארתי שתכתוב שירים אלו, כאלו, ואיני מוצא שום פסול בהם.(אדרבא שירים משמחים ומושכים את הלב לאמונה) גם ראיתי רבנים רוקדים בשירים אלו בחתונות.(ריקודים רגילים מעגלים ועם החתן וכדו').
 
עכשיו אתה כבר מדבר על מוזיקה פרועה וכדו' שעל זה לא היה הנושא. אף אחד לא התווכח על זה.
הענין שכנראה יש מחלוקת בינינו מה היא מוזיקה פרועה, וע''ז כתבתי שמכיון שהתרגלנו לשירים אלו אנו לא מבינים מה רע בהם.

אך בחיי שלא תיארתי שתכתוב שירים אלו, כאלו, ואיני מוצא שום פסול בהם.(אדרבא שירים משמחים ומושכים את הלב לאמונה) גם ראיתי רבנים רוקדים בשירים אלו בחתונות.(ריקודים רגילים מעגלים ועם החתן וכדו').
אף אחד לא אמר שהשירים לא משמחים, הענין הוא שזו שמחה ממוסיקה קלוקלת שלפי מה שנתבאר בקונטרס שם מפי חוקרים ומומחים למוסיקה, זו מוסיקה שמשפיעה לרעה. גם טראנס שאתה מודה שהיא מוסיקה שלילית היא מאד משמחת את אלו ששומעים אותה, וע''כ לומר שאין זה המדד. זה כמו שיאמר המעשן: "למה אומרים שסגריות זה לא בריא אני מאד נהנה מזה וזה מועיל גם לעיכול"?

השירים שכתבתי לעיל הם דוגמא למה שלא נתפס היום אצל הדור הצעיר שנולדו למציאות של מוסיקה כזאת ומשום כך אינם מבינים מה הבעיה, ולכן כתבתי שאם נוציא את המילים מהשיר תשאר רק מנגינה פרועה. ושמעתי פעם שהשמיעו במועדון חילוני את השיר 'משיח', איני יודע אם שמועה זו נכונה, אך דבר אחד ברור ששיר זה מתאים למועדון חילוני כי הוא ממשפחת השירים שהם שומעים דהיינו רוקנ'רול.

ומה שיש רבנים שרוקדים למוסיקה כזאת אין זה ראיה מכיון שיש מילות קודש בשיר, ושרים אותו בהברה ישיבתית, וזה מטשטש מאד את הקלקול שבמוסיקה. ובפרט שהיום זה מאד התקבל בציבור ואם לא ירקדו לא יוכלו לעולם לשמח חתן. אך מי שיודע את מקור המוסיקה הקלוקלת מריח את הריח הלא טוב שנודף משירים אלו.
 
הענין שכנראה יש מחלוקת בינינו מה היא מוזיקה פרועה, וע''ז כתבתי שמכיון שהתרגלנו לשירים אלו אנו לא מבינים מה רע בהם.
אולי אני בכל אופן לא מסכים שזו מוזיקה פרועה.
אף אחד לא אמר שהשירים לא משמחים, הענין הוא שזו שמחה ממוסיקה קלוקלת שלפי מה שנתבאר בקונטרס שם מפי חוקרים ומומחים למוסיקה, זו מוסיקה שמשפיעה לרעה. גם טראנס שאתה מודה שהיא מוסיקה שלילית היא מאד משמחת את אלו ששומעים אותה, וע''כ לומר שאין זה המדד. זה כמו שיאמר המעשן: "למה אומרים שסגריות זה לא בריא אני מאד נהנה מזה וזה מועיל גם לעיכול"?
אמרתי משמחים ומושכים את הלב לאמונה. ואין זה דומה לסיגרייה שיש לה נזק גופני שכולם מודים עליו וכאן שמשמח ומושך את הלב לאמונה זה חיובי בניגוד למחקרים.(אני לא מדבר על ווליום גבוהה מעל המותר למשך זמן רב שזה אמור על כל שיר ולאו דווקא כאלו.
השירים שכתבתי לעיל הם דוגמא למה שלא נתפס היום אצל הדור הצעיר שנולדו למציאות של מוסיקה כזאת ומשום כך אינם מבינים מה הבעיה, ולכן כתבתי שאם נוציא את המילים מהשיר תשאר רק מנגינה פרועה. ושמעתי פעם שהשמיעו במועדון חילוני את השיר 'משיח', איני יודע אם שמועה זו נכונה, אך דבר אחד ברור ששיר זה מתאים למועדון חילוני כי הוא ממשפחת השירים שהם שומעים דהיינו רוקנ'רול.
המוזיקה של השירים האלו זה ממש לא רוקנרול. וגם בלי המלים נשמע נעים.
ומה שיש רבנים שרוקדים למוסיקה כזאת אין זה ראיה מכיון שיש מילות קודש בשיר, ושרים אותו בהברה ישיבתית, וזה מטשטש מאד את הקלקול שבמוסיקה. ובפרט שהיום זה מאד התקבל בציבור ואם לא ירקדו לא יוכלו לעולם לשמח חתן. אך מי שיודע את מקור המוסיקה הקלוקלת מריח את הריח הלא טוב שנודף משירים אלו.
אמרתי את כנגד מה שאמרת לדמיין רב רוקד לזה וכו' ומה יש לדמיין רוקדים גם רוקדים.
המקור לא משנה מותר לקחת מנגינות ולהלביש עליהם שירי קודש כ"ש שהמקור לא ידוע לרובא דרובא.

לגבי מחקרי החוברת הנ"ל צריך בדיקה אם דובר על כאלו ובכלל אם אין מחקרים סותרים כפי שמצוי מאוד בעולם המחקר.
 
חזור
חלק עליון