• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קריאה בשבת

יוסף דהן

Well-known member
בחזו'ע ח'ו עמ' עב כתב בחדא מחתא ספרי חכמות ורפואות וכו'
ואם כן שאלתי אם זה סתירה לצורה שסיכם בה הרב נקי בהלכה ובאגדה הלכה זו
ספרי לימודי חול

ברור שכל ספרי חול הנלמדים בבתי הספר, כחשבון, הנדסה, מתמטיקה, אלגברה וכו', אסור ללמוד בהם בשבת, והריהם מוקצה ככל שטרי הדיוטות. וכל שכן שאסור ללמוד בהפ למבחן, שנוסף לזה גם איסור הכנה משבת לחול.



ספרי רפואה

יש מתירים לקרוא בספרי רפואה בשבת. אולם בודאי שראוי לכל אדם לעסוק בדברי תורה וקדושה ביום השבת, ורק בשהותו בבית הכסא שאסור להרהר שם בדברי תורה, יקרא בספרים אלו. (שבת ג לא. שבת ו עב. ספר חסידים סימן תתקמט)
 
ב"ה
שלום וברכה,
אמנם בהליכות עולם ח"ג (עמ' קעב) אסר לקרא בספרי חכמות וספרי רפואה, ורק לצורך מיוחד התיר בספרי רפואה, אולם בחזון עובדיה שבת ח"ו (עמ' עב) נראה להדיא שחזר בו, שכך מבואר להדיא במקורות שם, שביאר דעת מרן הש"ע אחרת ממה שסבר במקורות להליכות עולם הנזכר.
ולכן למעשה מעיקר הדין מותר ללמוד בספרי רפואות וספרי חכמות בשבת, ורק המחמיר שלא לקרא כי אם בדברי תורה, תבא עליו ברכת טוב, שלא ניתנו שבתות ומועדים לישראל אלא כדי לעסוק בהם בתורה.
ואם יש מבחן באמצע השבוע ורוצים לחזור על החומר הלימודי בשבת, בהליכות עולם (שם עמ' קעג) מבואר שמותר, ונראה שהטעם שאין בזה משום הכנה, משום שכרגע נהנה בלימודו, או משום שכרגע סוף סוף מחכים בלימודו, ולכן נחשב כמו שהולך לישון ביום ע"מ להישאר ער בלילה, וכן מחליף בגדים לאחר השינה כדי להכין בגדים משומשים לשבוע שחל בו ט"ב, דמכיון שלמעשה בלאו הכי נהנה מהשינה, וכן בלאו הכי עליו ללבוש בגדים, לכן אין ניכר בזה מעשה הכנה ויש להקל, ובפרט במקום צורך.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון