• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

קריאת קודש לסליחות

אלעזר אטיאס

Active member
ידוע הענין ומפורסם הדבר דיש אברכים דפוטרים עצמם מאמירת סליחות בטענות טובות ונכונות

והנה באתי לעורר הצעה דאולי תועיל לאמירת הסליחות

הנה מצד ביטול תורה אין בזה ביטול תורה כנודע מ"ש מרן החיד"א בברכי יוסף בסימן תקפ"א ס"ו בשם הרב טור ברקת

אך הענין הוא שיש מקומות שמתחילים סליחות שעה קודם התפלה [הודו] וזה מקשה על האברכים לקום מוקדם בבוקר אחר שנידדו שינה מעינהם בלימוד עד השעות הקטנות של הלילה ויש אף הקמים להכין טרף לבניהם [וגורסים בפסוק ויקם בעוד לילה ויתן טרף]

לכן אולי יש לעורר הגבאים לעשות מנין חצי שעה [שלושים וחמש] דקות קודם הודו, וזה לא נורא לקום חצי שעה קודם הזמן שרגיל לקום, בעבור הסליחות ואולי בזה ניתן לבאר מה שאמר מרן החידא שבחודש אלול היו מניחים קצת מסידרם ללמוד גירסא ותחנונים [ועיין בהלכה ובאגדה ימים נוראים תשעט עמוד 88 מה שאמר מרן על סליחות פחות משעה].

ואת הקרבנות אפשר לומר קודם התפלה

ומצטט מהבא"ח בסמוך

אך כל זה אם המנין הוא לא בשעה שמתנגש עם הנץ כי אם המנין מתנגש עם הנץ בזה יש דיעות דתפלה בנץ עדיפה מאמירת סליחות

בן איש חי שנה ראשונה פרשת מקץ סעיף יא

טוב לסמוך אמירת פסוקים של הודו לפרשת התמיד ואיזהו מקומן בכל מה דאפשר, יען כי בתמיד של שחר היו אומרים מהודו לה' עד ובנביאי אל תרעו, ובתמיד של בין הערבים היו אומרים משירו לה' כל הארץ עד והלל לה'. וע"פ הסוד יש טעם בפסוקים אלו כדי להפריד הקליפות מעל הקדושה. ומי שיש לו איזה סיבה שלא יוכל להקדים לבא לבית הכנסת להתחיל התפלה מפרשת העקידה עם הציבור, שהוא מוכרח להתחיל בביתו לבדו עד ה' מלך, יחזור ויאמר פעם שנית פסוקים של הודו כדי להסמיכם לזמירות ע"פ הסוד, ובביתו ג"כ מוכרח היה לאומרם כדי לסומכם עם פרשת התמיד ושאר קרבנות

שנזכה כל יום לקום לבקש סליחות
 
מעניין אותי אם כך היה גם בדורות קודמים, או שזה משהו שהתחדש בעשרות השנים האחרונות.
כמדומה שפעם הכל היו באים לסליחות כרגיל, בין בני תורה ובין בעלי בתים, וכפי המבואר בשו"ע.
יתכן שזה קשה לקום בבוקר אבל כנראה פעם התאמצו יותר.
או שגם פעם המצב היה דומה וההיסטוריה משקרת עלינו [כפי שמצוי בהמון תחומים שמספרים איך פעם היה הכל ורוד, והדברים רחוקים מהמציאות].
 
מעניין אותי אם כך היה גם בדורות קודמים, או שזה משהו שהתחדש בעשרות השנים האחרונות.
כמדומה שפעם הכל היו באים לסליחות כרגיל, בין בני תורה ובין בעלי בתים, וכפי המבואר בשו"ע.
יתכן שזה קשה לקום בבוקר אבל כנראה פעם התאמצו יותר.
או שגם פעם המצב היה דומה וההיסטוריה משקרת עלינו [כפי שמצוי בהמון תחומים שמספרים איך פעם היה הכל ורוד, והדברים רחוקים מהמציאות].
פעם היו הולכים לישון בשקיעה והיו קמים בזריחה...
 
מנסיון, כשהייתי בחור בישיבה היינו עושים מנין סליחות בשעה 12:35 והיינו מסיימים בשעה 1:10, כולל אמירת כל הפיוטים.
אם אומרים בקצב מהיר, אפשר להספיק הכל.
וכיון שהסליחות שלנו לא קשות להבנה, ובפרט שאומרים אותם כל יום, ניתם להתבונן ולהבין אפי' כשאומרים במהירות.
 
אם אני מבין נכון הכוונה באור תורה הייתה להתחיל קצת לפני חצות כך שבשעת חצות יגיעו לויעבור

לדעתי זה עדיף מאשר להריץ את הסליחות מהר מהר כמו שהציע את הכותבים לעיל
 
נראה כוונתך שיקראו בטעמי המקרא.
והנה לנו סליחות ללא סליחות.
צודק מחילה טעיתי מרוב הלחץ לרדת לסליחות עם סליחות...
ואגב יש נוהגים לומר את כל הסליחות לפני חצות כולל עננו ואדון הסליחות ואליך ה' וכו', וכשמגיע חצות אומרים את כל האל מלך ויעבור ונפטרים לבתיהם לשלום, וזכורני שהיה בזה דיון
 
ואגב יש נוהגים לומר את כל הסליחות לפני חצות כולל עננו ואדון הסליחות ואליך ה' וכו', וכשמגיע חצות אומרים את כל האל מלך ויעבור ונפטרים לבתיהם לשלום, וזכורני שהיה בזה דיון
באר"י ז"ל מפורש שלא להתחיל "שום סליחות" קודם חצות.
גם מה שעושים היום שמתחילים "אשרי" כו' קודם חצות לא יכון לדעת האר"י ז"ל
ובפרט שכל מה שלא אומרים י"ג מידות קודם חצות הוא מדברי הרמ"ז, שכתב שקרוב הדבר לקצץ בנטיעות, והרי הרמ"ז עצמו [וגם המג"א ועוד הרבה פוסקים ראו"ח, כולל הרב פרי האדמה לתשומת לב הרב @מוישי ס"ט ...] סבירא ליה שחצות לילה הוא שש שעות שוות אחרי השקיעה, שזה אומר סביבות השעה 1 וחצי בערך...

כמעט רוב הסליחות שלנו, יש בהם טעם עד"ה, וכמעט אין מה לדלג בלי להפסיד חלק ע"פ סוד, ואכ"מ.
 
באר"י ז"ל מפורש שלא להתחיל "שום סליחות" קודם חצות.
ראה בחזו"ע שכל הקפידא הוא על י"ג מדות ושאר פיוטים אפשר לומר ביחיד
וכן כתב בילקוט יוסף
שמעתי שמנהג זה לומר הכל לפני חצות ואחר חצות לחזור לי"ג, כך המליץ הגאון הצדיק ר' יורם אברג'יל זצ"ל
 
ראה בחזו"ע שכל הקפידא הוא על י"ג מדות ושאר פיוטים אפשר לומר ביחיד
וכן כתב בילקוט יוסף
שמעתי שמנהג זה לומר הכל לפני חצות ואחר חצות לחזור לי"ג, כך המליץ הגאון הצדיק ר' יורם אברג'יל זצ"ל
דברי החזו"ע מתייחסים לרבינו האר"י ז''ל שהזכיר הרב @דרופתקי דאורייתא?
 
מנסיון, כשהייתי בחור בישיבה היינו עושים מנין סליחות בשעה 12:35 והיינו מסיימים בשעה 1:10, כולל אמירת כל הפיוטים.
אם אומרים בקצב מהיר, אפשר להספיק הכל.
וכיון שהסליחות שלנו לא קשות להבנה, ובפרט שאומרים אותם כל יום, ניתם להתבונן ולהבין אפי' כשאומרים במהירות.
בישיבה הייתם עושים סליחות בחצות לילה? או שהלכתם לסליחות במקום אחר?
 
ראה בחזו"ע שכל הקפידא הוא על י"ג מדות ושאר פיוטים אפשר לומר ביחיד
מחילה, עברתי על דברי הרב שם בחזו"ע, וראיתי שמקיים בתוקף דברי רבינו האריז"ל שאין לומר שום סליחה מהסליחות קודם חצות.
 
חזור
חלק עליון