• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

רחיצה ביום טוב בבוילר דלוק

שלום לכם אני גר במקסיקו והגיע לידי קונטרס אבני יקר שמתיר רחיצה ביום טוב עם מים שהוחמו בבוילר חשמלי דלוק וכותב שהראשון לציון הסכים עמו וגם הרב מעדני המלך האם יש למשהו מדע על זה ואם אפשר לסמוך עליו תודה רבה
 

קבצים מצורפים

  • %D7%90%D7%91%D7%A0%D7%99%20%D7%99%D7%A7%D7%A8.pdf
    717.4 KB · צפיות: 25
תודה אני גם חשבתי כמוך אבל בקובץ הנ״ל כתוב שהרב יצחק הסכים איתו ושגם הרב מעדני מלך העיד שבישיבת חזון עובדיה ההוראה הייתה להתרחץ רגיל ביום טוב במים חמים
 
ההסכמה של הראש"ל ניתנה לספר של המחבר (היה כתוב שם בקצרה ע"ז) כמה שנים לפני שנכתבה התשובה הזו, אחר כתיבת התשובה (נדפס גם ביתד המאיר) המחבר דיבר עם הראש"ל והסכים להתיר.
לפי הזכור לי הרב עובדיה בחזו"ע שבת מקל במקום צורך גדול אפילו ברחיצה בשבת בבוילר חשמל (עם דוד) מי שיוכל לציין אינו תח"י כעת
 
ו. איסור רחיצת כל גופו בחמין או בפושרין בשבת, הוא גם לקטן, [ש"ע סי' שלא ס"ט]. אולם אם התינוק נתלכלך, או שהדרך לרוחצו בכל יום, מותר לרוחצו בשבת במים חמים או פושרים, [מג"א תקיא סק"ה]. שאם ירחצוהו בצוננים הרי יבוא לידי חולי, והוא מכלל מצטער. והיינו במים שהוחמו על ידי דוד שמש. אבל במים שהוחמו על ידי בוילר בלאו הכי אסור להשתמש בשבת, כל שהמים חמים בחום שהיד סולדת בהם. ואם אין אפשרות אחרת אפשר להקל גם במים שהוחמו על ידי הבוילר, שהרי אין האיסור אלא מצד פסיק רישיה, וכל פסיק רישיה איסורו מדרבנן אם הוא לא ניחא ליה, ובמקום צער או חולה שרי. ותינוק דינו כחולה. [ילקו"י שבת ג' עמ' קסט].
 
ההסכמה של הראש"ל ניתנה לספר של המחבר (היה כתוב שם בקצרה ע"ז) כמה שנים לפני שנכתבה התשובה הזו, אחר כתיבת התשובה (נדפס גם ביתד המאיר) המחבר דיבר עם הראש"ל והסכים להתיר.
לפי הזכור לי הרב עובדיה בחזו"ע שבת מקל במקום צורך גדול אפילו ברחיצה בשבת בבוילר חשמל (עם דוד) מי שיוכל לציין אינו תח"י כעת
הרב כותב שאפשר להשתמש במים של בוילר בשבת. (לא אירי שם ברחיצה כי אין היתר רחיצה במים חמים בשבת בכלל) אבל אין קשר לכאן. כי כאן מדובר ברחיצה במים חמים שהוחמו ביום טוב. וזה מפורש בחזו"ע יום טוב לאסור
 
אבל במים שהוחמו על ידי בוילר בלאו הכי אסור להשתמש בשבת, כל שהמים חמים בחום שהיד סולדת בהם.

זה לפני שמרן הגר"ע יוסף חזר בו והורה להקל גם במים שהוחמו בבוילר (יביע אומר חלק י' סימן נ"ה אות כ"ח, בחזו"ע שבת חלק ד עמ' תיא) שגרמא שרי בשבת גם שלא במקום הפסד וכתב 'טוב להחמיר' שפירושו מותר וכן אמר הראשון לציון בשיעור השבועי כמה פעמים. ובדברי מרן שם, 4 טעמים להקל: ע"פ הרשב"א שאם לא ניכר אין פסיק רישיה, וגם אליבא דהחולקים, אינו מתכוון, וגם לא עשה מעשה ונחשב גרמא, וע"פ הש"ג שאם מתכוון להיתר ויוצא פסיק רישיה, מותר.
 
חזור
חלק עליון