• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שו"ת מים חיים משאש

קורסיה

Well-known member
מה הפשט במה שכתב ביביע אומר (חלק ז סימן מד אות ג') שהביא שבשו"ת מים חיים הביא עדות מחכ"א להקל והרב כתב עליו - ואף על פי שבדרך כלל אין לסמוך על פסקי המים חיים משאש, מ"מ כשר לעדות היה, ובזה שמעיד שמצא כתוב בשם גאוני עולם שפיר סמכינן להקל. עכ"ל

למה שאין לסמוך על הפסקים שלו? הרי הרב מביא הרבה פעמים את התשובות של הרב יוסף משאש לפעמים מסכים ולפעמים מעיר עליו כמו כל השותים
 
מה הפשט במה שכתב ביביע אומר (חלק ז סימן מד אות ג') שהביא שבשו"ת מים חיים הביא עדות מחכ"א להקל והרב כתב עליו - ואף על פי שבדרך כלל אין לסמוך על פסקי המים חיים משאש, מ"מ כשר לעדות היה, ובזה שמעיד שמצא כתוב בשם גאוני עולם שפיר סמכינן להקל. עכ"ל

למה שאין לסמוך על הפסקים שלו? הרי הרב מביא הרבה פעמים את התשובות של הרב יוסף משאש לפעמים מסכים ולפעמים מעיר עליו כמו כל השותים
כי יש כמה וכמה דברים תמוהים בהם, מעט מהם תראה במה שהרב מעיר עליו ביביע אומר בחלק ט כמדומני שכתב הערות עליו
 
אני יעתיק לך כמה לשונות שנכתבו אודותיו {השם של כל ספר כתוב בתחתית הציטוט}, ויש עוד ציונים, אך לעת עתה נסתפק בזה
ורק אני מדגיש שחלילה לחשוב מחשבת פיגול על המחבר זצ"ל שהיה ת"ח עצום ושקדן ומקרב את ישראל לאביהם שבשמים, כפי שלפני שנים רבות סיפרו לי אנשים ממקנס שאותו היו אוהבים ונמשכים אחריו ומקבלים את דבריו
רק הדיון כאן על שיטת הפסיקה שלו שלא נתקבלה בכלליותה
1678746589452.png1678746732844.png1678746873572.png
 
דרכו היתה לפסוק מה שעלה בחכתו מבלי לעשות חשבון לאף אחד, וגם בעניינים אחרים נהג כך. לא מזמן סיפר הראש"ל בשיעורו השבועי על כך שגם בבחירות לראשון לציון כשבאו לשכנעו שיבחר במישהו אחר, הודיע להם חגיגית שהוא תומך ברב עובדיה שלדעתו הוא הכי מתאים.

וזה דלא כהיום שלצערנו כל פוסק חושב עשרה פעמים 'מה יגידו' לפני שכותב (או לא כותב) מה שבדעתו. ונזהרים מאוד מלהכריע בדברים שבמחלוקת או לחדש חידושים, פן יבולע להם. וידוע מה עשו להגר"ע יוסף בגלל היתר המכירה והיתר דו"ש בשבת, ולאחרונה עם הגיורים בצה"ל.
 
דרכו היתה לפסוק מה שעלה בחכתו מבלי לעשות חשבון לאף אחד, וגם בעניינים אחרים נהג כך. לא מזמן סיפר הראש"ל בשיעורו השבועי על כך שגם בבחירות לראשון לציון כשבאו לשכנעו שיבחר במישהו אחר, הודיע להם חגיגית שהוא תומך ברב עובדיה שלדעתו הוא הכי מתאים.

וזה דלא כהיום שלצערנו כל פוסק חושב עשרה פעמים 'מה יגידו' לפני שכותב (או לא כותב) מה שבדעתו. ונזהרים מאוד מלהכריע בדברים שבמחלוקת או לחדש חידושים, פן יבולע להם. וידוע מה עשו להגר"ע יוסף בגלל היתר המכירה והיתר דו"ש בשבת, ולאחרונה עם הגיורים בצה"ל.
עובר ושב גם באשכול הזה כי הרי זה קשור לפאה נכרית
 
אני שומע פה מנגינות אנדלוסיות מבית מדרשם של "איגוד חכמי המערב" וח"א ודומיו..

אני מבין שדילגת על הדוגמא מהגר"ע יוסף שפסק להתיר דוד שמש בשבת (אח"כ התיר אף בוילר) וכן לגבי היתר מכירה שינס מתניו והעלה להקל, ועוד ועוד. וכמו שחלקו על הגר"ע יוסף כך גם חלקו על הגר"י משאש בשצף קצף... ועד היום יש המתייחסים אל הגר"ע יוסף בזלזול (בפרט בציבור הליטאי) בגלל היתרים אלה, והוא לא עשה להם חשבון.

על הגר"ע יוסף אף איימו בבחרותו והוא לא נע ולא זע מהם, "ואינני מכחיש, שיש לי קונטרס מיוחד, הערות על דברי הרב בן איש חי... וידעתי כי כל מלחמתו של מר עתה היא מכוונת להטיל עלי אימה שלא אדפיס את הקונטרס הלזה, אבל כבר לימדונו רבותינו לא תגורו מפני איש, לא תאגור דבריך מפני איש" (הקדמה להליכות עולם ח"א).

אין שום קשר לאיגוד חכמי המערב, צר לי גם על החכם הנ"ל שביזה את עצמו וכתב דברים שמביאים לידי גיחוך. כמובן שאין בזה גושפנקא לכל משועמם הקופץ בראש וממציא היתרים כמו אחד שקפץ והתיר בימי הקורונה לנשים לטבול באמבטיה וטעמו היה שבקצה העולם היה איזה מקום עם סגר בגלל הקורונה ולכן פיקוח נפש הוא לפרסם לכל העולם שאפשר לטבול באמבטיה מעיקר הדין (וגם הפסק שלו היה מלא טעויות). לא על זה דיבר הכתוב.
 
אני מבין שדילגת על הדוגמא מהגר"ע יוסף שפסק להתיר דוד שמש בשבת
לא דילגתי, וגם הגרב"צ נ"ע התיר להשתמש בדוד שמש בשבת, אמנם לא לרחיצת גופו, אלא לשטיפת כלים או תינוק.
ולא שמעתי שיצאו נגדם בחרב וחנית על כך!
(אח"כ התיר אף בוילר) וכן לגבי היתר מכירה שינס מתניו והעלה להקל, ועוד ועוד. וכמו שחלקו על הגר"ע יוסף כך גם חלקו על הגר"י משאש בשצף קצף...
אינו דומה כלל!
ועד היום יש המתייחסים אל הגר"ע יוסף בזלזול (בפרט בציבור הליטאי) בגלל היתרים אלה, והוא לא עשה להם חשבון.
נראה לי מסיבות אחרות, ושירשו גיהנם!
על הגר"ע יוסף אף איימו בבחרותו והוא לא נע ולא זע מהם, "ואינני מכחיש, שיש לי קונטרס מיוחד, הערות על דברי הרב בן איש חי... וידעתי כי כל מלחמתו של מר עתה היא מכוונת להטיל עלי אימה שלא אדפיס את הקונטרס הלזה, אבל כבר לימדונו רבותינו לא תגורו מפני איש, לא תאגור דבריך מפני איש" (הקדמה להליכות עולם ח"א).
כנ"ל אינו ענין כלל לנד"ד
אין שום קשר לאיגוד חכמי המערב, צר לי גם על החכם הנ"ל שביזה את עצמו וכתב דברים שמביאים לידי גיחוך. כמובן שאין בזה גושפנקא לכל משועמם הקופץ בראש וממציא היתרים כמו אחד שקפץ והתיר בימי הקורונה לנשים לטבול באמבטיה וטעמו היה שבקצה העולם היה איזה מקום עם סגר בגלל הקורונה ולכן פיקוח נפש הוא לפרסם לכל העולם שאפשר לטבול באמבטיה מעיקר הדין (וגם הפסק שלו היה מלא טעויות). לא על זה דיבר הכתוב.
זו ממש שיטתם של איגוד זה ושל ח"א המקדיח תבשילו, שפוסקים "פסיקה אמיצה" ללא מורא, רח"ל.
 
אכן. וזאת לא "פסיקה אמיצה ללא מורא" אלא סתם טיפשות (ולכן רוב ככל בני התורה המרוקאים בזים להם. והיוזמות הללו מגיעות מ"מזכיר האיגוד" שרותם כל מיני רבנים לגחמות שלו, לעיתים נגד רצונם). כי כל בר דעת מבין שיש דברים שצריכים קונזצוס רבני כדי להתיר חידוש כזה, וגם הגר"ע יוסף במקרים כאלה היה מכנס פורום של גדולי הדור (הרב אלישיב ועוד) והיו מחליטים יחד.

אבל מה שהתיר הגאון רבי יוסף משאש, רבה של חיפה, היה אחרי עיון עמוק ושיקול דעת ומעמד כביר היכן ששימש ברבנות (באלג'יר) וכמו שהגר"ע יוסף ראה לנכון להתיר מה שהתיר.
 
חזור
חלק עליון