שינוי מקום מחדר לחדר

אד יעלה

Well-known member
ידוע מחלוקת הראשונים הגדולה מהו שינוי מקום האם מחדר לחדר או ממקום שיש גג למקום שאין גג
ודעת הביאור הלכה שאין למחות ביד מי שיוצא מחדר לחדר כיון שהוא נוקט יותר להלכה שרק אם יוצא למקום שאין גג הוי שינוי מקום
אבל יש לעורר להשו''ע נראה מפורש שמחדר לחדר הויא שינוי מקום שכותב שמפינה לפינה לא הויא שינוי מקום משמע שמחדר לחדר הויא שינוי מקום
והן אמת שמי שיוצא מחדר לחדר לא יברך עוד הפעם מחמת סב''ל
אבל לכתחילה צריך להזהר בזה מאד כיון שלפי השו''ע אם ממשיך לאכול בחדר אחר הוא אוכל בלא ברכה ב''מ
ולהזכיר שמחדר לחדר יש שני תנאים של שינוי מקום שלא רואה מקומו הראשון ולא היה בדעתו מכתחילה ללכת לחדר שם
ןיש להסתפק אם רואה מקצת החדר.
 
ויש להסתפק אם רואה מקצת החדר.
עי' בערוך השולחן סעי' י' שמועיל וכ"פ ההליכות ברכות.
ועי' בשש"כ פנ"ד הע' כ"ב שהסתפק בזה הגרשז"א.
ועי' קצות השולחן סי' נז בבדי השולחן סק"ב שלא מועיל.
ועי' וזאת הברכה בסוף הספר בהע' הגר"צ ובר.
ואכמ"ל
אבל לכתחילה צריך להזהר בזה מאד כיון שלפי השו''ע אם ממשיך לאכול בחדר אחר הוא אוכל בלא ברכה ב''מ
סומכים על הרגילות, דהוי כדעתו.
 
עי' בערוך השולחן סעי' י' שמועיל וכ"פ ההליכות ברכות.
ועי' בשש"כ פנ"ד הע' כ"ב שהסתפק בזה הגרשז"א.
ועי' קצות השולחן סי' נז בבדי השולחן סק"ב שלא מועיל.
ועי' וזאת הברכה בסוף הספר בהע' הגר"צ ובר.
ואכמ"ל

סומכים על הרגילות, דהוי כדעתו.
יישר כח על הידיעות.
ובזמן השו''ע לא היה רגילות?
 
היו אוכלים מסודר, היה שמש להביא כל הנצרך אל השולחן, הרבה מקומות היו יושבים על הקרקע כשהיו אוכלים, תאר לעצמך אדם קם כל רגע מהריצפה להביא משהו, היה נופל עם סחרחורת... בכל אופן כך כתבו הפוסקים אשלים המקורות בעז"ה יותר מאוחר.
 
חזור
חלק עליון