• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שיעור גודל הלולב

בגמ' סוכה (לב:) איתא: לולב שיש בו שלשה טפחים. אמר רב יהודה אמר שמואל: שיעור הדס וערבה - שלשה, ולולב ארבעה, כדי שיהא לולב יוצא מן ההדס טפח. ורבי פרנך אמר רבי יוחנן: שדרו של לולב צריך שיצא מן ההדס טפח.
והנה כתב ב'עמק ברכה' (עמ' צ"ה אות ח') להוכיח מסתימת לשון הרמב"ם (פ"ז ה"ח מלולב), שכתב ששיעור לולב הוא ד"ט, דס"ל לרמב"ם שהכל שיעור אחד מדאורייתא, והיינו שצריך טפח נוסף בלולב מן התורה בכדי לנענע.
וצריך עיון גדול, הרי כל הנענוע עצמו אינו אלא מדרבנן (כמבואר בלשון הרא"ש שם סי' כ"ו), דמן התורה 'כיון דאגבהיה נפק ביה' כמבואר בגמ' (סוכה מב.), וכ"פ בשו"ע (תרנ"א, י"א) ובמ"ב שם (ס"ק מ"ט).
ואם כן כיצד חייב בטפח נוסף בשביל הנענוע, שהוא גופא אין חיובו אלא מדרבנן ?
 
זה לא רק העמק ברכה אלא יש עוד אחרונים שסוברים שהטפח הנוסף לנענע גם הוא בכלל הל"מ(חת"ס), ויש שהבינו כך מהריטב"א שכתב ספק נענועים לחומרא, ומה שמוכח מהגמ' שאין הנענוע מעכב זה מדין כל הראוי לבילה, ולמרות שאין כן דעת רוב הראשונים והאחרונים, אבל יש מי שסובר כן.
 
זה לא רק העמק ברכה אלא יש עוד אחרונים שסוברים שהטפח הנוסף לנענע גם הוא בכלל הל"מ(חת"ס), ויש שהבינו כך מהריטב"א שכתב ספק נענועים לחומרא, ומה שמוכח מהגמ' שאין הנענוע מעכב זה מדין כל הראוי לבילה, ולמרות שאין כן דעת רוב הראשונים והאחרונים, אבל יש מי שסובר כן.
אה"נ, רק כוונתי היתה שאינני מתכוון להקשות ע"ד הגמ', אלא על אשר למדו רבותינו הנ"ל בסוגית שיעור הלולב.
 
חזור
חלק עליון