• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

של"צ שדילג ברכת כוהנים

damich

New member
שלום לכבוד הרבנים

מרן כתב בהלכות ברכת כוהנים שאם השליח ציבור דילג את ברכת כוהנים ונזכר בברכה שים שלום , צריך להפסיק ולתת לכוהנים לברך בתנאי שלא סיים הברכה "המברך את עמו ישראל בשלום".
שאלה: הדין הוא אפילו שהתחיל הברכה "ברוך אתה ה' ונזכר, אז צריך להפסיק? אין חשש אמירת שם ה' לבטלה?

תודה על תשובתכם.

עמרם
 
ב"ה
שלום וברכה,
בפשטות באופן כזה, כיון שכבר הזכיר שם שמים, אינו יכול לחזור ולומר ברכת כהנים, ונחשב שסיים אמירת שים שלום לענין זה.
אלא שלפי המבואר במקורות ההלכה של שליח ציבור שטעה ודילג על ברכת כהנים, בילקוט יוסף תפילה ב (סי' קכח סעיף נט), שיש מחלוקת בין גדולי האחרונים בדין זה, האם לאחר ברכת שים שלום או לאחר התפילה יש להשלים ברכת כהנים, מאחר והכהנים כבר עקרו רגליהם ובאו לברך, ומחלוקת זו תלויה בהבנת דברי הגאונים, ויש משקל גדול גם לצד שאומר לומר ברכת כהנים לאחר שסיים ברכת שים שלום או אף לאחר התפילה, לכן, אף שלמעשה הכריע מרן שליט"א שאחר שסיים ברכת שים שלום לא יאמרו ברכת כהנים, מחשש ברכה לבטלה, ומטעם "שב ואל תעשה עדיף" ע"ש. א"כ במצב כזה שאמר רק "ברוך אתה השם", ולא סיים לגמרי, שעדין בידו לתקן מעט כשיאמר "למדני חוקיך, ונמצא שלא סיים את הברכה, ואז יוכלו לעשות ככולי עלמא ולברך ברכת כהנים, נראה שרשאי השליח ציבור לומר "למדני חוקיך", והכהנים יאמרו ברכת כהנים.
ואף שמבואר בכמה הלכות שאם דילג אין רשאי לומר למדני חוקיך אלא במקום שמחזירים אותו, אבל במקום שאין מחזירים אותו, כגון אם אמר מוריד הטל במקום משיב הרוח ומוריד הגשם, וכן אם שכח ועל הניסים, או יעלה ויבא בליל ראש חודש, וכל כיוצא בזה, והגיע למילים "ברוך אתה השם", אינו רשאי לסיים "למדני חוקיך", משום הפסק באמצע התפילה שלא לצורך, אולם לעומת זאת מצינו שכאשר יש צורך, אפילו אין הכרח, אומר למדני חוקיך, וכגון ששכח יעלה ויבא ביום ראש חודש או בחול המועד, שאז חייב לחזור, ואם נזכר אחר שסיים המחזיר שכינתו לציון, כל שלא התחיל מודים, יאמר שם יעלה ויבא בין רצה למודים וימשיך מודים, זאת אומרת יש תקנה לומר בן רצה למודים, ואעפ"כ אם נזכר אחר שאמר "ברוך אתה השם", קודם שאמר "המחזיר שכינתו לציון", אומר "למדני חוקיך", רק בשביל הצורך שיאמר את היעלה ויבא במקום שלו לכתחילה, ולא חששו להפסק בתפילה שלא לצורך, כי סוף סוף יש בזה צורך, אפילו שאין חשש ברכה לבטלה, שהרי יכול לסיים המחזיר שכינתו לציון ולומר שם יעלה ויבא ולהמשיך מודים. א"כ מוכח שלצורך חשוב לא חוששים להפסק.
ולכן נראה שגם לענין ש"צ שדילג ברכת כהנים, היות ולפי כמה מגדולי האחרונים אפילו אחר סיום התפילה היה צריך לחייב אותם בברכת כהנים, א"כ כשאמר רק את המילים "ברוך אתה השם" רשאי לסיים "למדני חוקיך" ושהם יאמרו ברכת כהנים. והנלע"ד כתבתי בס"ד.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון