• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שקית חלב תנובה ללא הכשר מהדרין

שלו' וברכה למנהלי המערכת היקרים והחשובים שמרן הראש"ל שליט"א העיד עליכם שכל פעלכם לשם שמים. אשריכם!!

רצינו לשאול שקית חלב של תנובה שהיא ללא הכשר מהדרין וכשהתקשרנו אליהם הם אמרו שמבחינת הכשרות זה אותו דבר אבל הענין שהבד"ץ לא נותנים לשקיות אלו הכשר זה בעקבות כך שהחלב נחלב (ע"י גוי) בשבת.
יש לציין שהשקית חלב היתה דומה להפליא לחלב מהדרין.

האם יש ענין לא לשתות חלב כזה או שזה רק בגדר החמרה.

תודה,
תמשיכו במפעליכם הקדוש. ובעז"ה נמשיך לתרום לכם עבור המשכת מורשתו האמיתית של מרן וזיכוי הרבים הגדול לעבודתו ית'.
 
ב"ה
שלום וברכה.
לפי מה שמדווחים לנו ת"ח שעוסקים במלאכה, הדברים אכן נכונים ומדוייקים, ומצד הדין אין חשש, מפני שהמוצר זהה לחלוטין למוצר המהדרין, וכמו שכתבתם.
כל מה שנשאר בזה הוא מצד ההנהגה של כל אחד בביתו, מצד ה'עיקרון' אם להכניס מוצר שאינו מהדרין לבית, כי מי אמר שבכל פעם נוכל לברר כראוי וכדומה, אבל למעשב אין בזה כל חשש הלכתי, ואף לא 'חומרה' הלכתית, אלא הנהגה בבית למען הסדר הטוב, ומצד הזהירות כלפי מוצרים אחרים.
ולכן הרוצה להנהיג "לעצמו ובביתו" רשאי להימנע, אבל אין להורות לאחרים בשום אופן להחמיר בזה. (כגון ראש כולל שמציעים לו לקבל עבור האברכים כמות של חלב, אינו רשאי למנוע קבלה זו.)
בברכה רבה וכל טוב
 
עכשיו ראיתי את התשובות וגם אני שמעתי כך. אך זה מאוד מעניין בגלל שהעדה החרדית תמיד מפרסמים שהם לא משתמשים בהשגחה שלהם במצלמות ובחליבה הם דורשים שיהיה משגיח בתחילת החליבה, באמצע ובסוף. ואילו שאר ההכשרים כן סומכים על מצלמות כמו שכתוב במכתב שצרפתי. אז אם כן יש עוד הבדלים בין ההכשרים
 

קבצים מצורפים

  • מכתב מהרב וועסטהיים.png
    מכתב מהרב וועסטהיים.png
    14 KB · צפיות: 17
במחילה מכבוד הרבנים הגאונים היקרים שליט"א
לפני כמה שנים שמעתי מהגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל שחלב שנחלב בשבת אפי ע"י גוי אסור לשתות ממנו אפילו בחול. ובאמת שאח"כ ראיתי שכן מבואר יוצא מדבריו של המגן אברהם (בסימן שי"ח סק"ב).
וא"כ נכון שהחלב מצד עצמו הוא לא טרף אבל אריא הוא דרביע עליה, ואסור לשתות אותו מצד האיסור שנחלב בשבת. וזה דומה למי שרוצה לאכול בשר כשר ביום כיפור כי הבשר לא טרף...
ואנא מהרבנים היקרים, יעויין בספר הכשרות למעשה (לר' אליהו חיים פנחסי שליט"א מעמוד תיז ואילך, כך במהדורה שלישית שיש אצלי). במה שכתב בזה. ויש צד גדול ואמיתי להחמיר.
ומה גם שב"ה שתנובה לא מוכרים את החלב הזה במקום של חרדים. אני הייתי מתגורר כמה שנים בצפון תל אביב ושם במכולת היה נמכר החלב הזה, ואז הוצרכתי ללמוד את הסוגיא, ויצא לי שכמעט אין צד להתיר.
וחברת טרה כיום לא משווקים כלל חלב שנחלב בשבת. ת"ל.

אשמח לדעת ראיות מוחצות מדברי הפוסקים להקל בזה.
בברכה רבה
מוישי ס"ט.
 
ב"ה
במחילה מכבודו, עי' בחזו"ע שבת ח"ד שמותר חליבה בשבת ע"י גוי, ואף ע"י יהודי כשהוא בדרך גרמא ע"ש.
ואף הבא מחליבה באיסור אינו מוחלט לאסור שהרי לא נעשה איסור בגופו, ובספר הכשרות למעשה גופיה מבואר שרק יש מי שאוסר אותו לאחר השבת. (מצורף). וכ"ש בנ"ד דמעורב בשאר חלב וכל דפריש מרובא פריש, וכמו שהזכיר בעצמו בהכשרות למעשה המצורף. ואף מה שמשמע שם שלמהדרין יש צד להחמיר במה שהותר ע"י ביטול, נראה דהוא לפום ריהטא, שהרי אינו ביטול בגופו של איסור, שאינו חלב אסור בחפצא בנתבטל בחלב מותר, אלא חלב מותר דאריא דרביע עליה שנסתלק האריא ע"י דמרובא פריש, ופשוט.
ומה שהזכיר שם עוד ב' חומרות של מהדרין אינם בעלי משקל כלל עבור הציבור האוכל מהדרין, בפרט לדידן בני עדות המזרח, וממתי נזהרנו שלא לאכול בהמה שאכלה חמץ קודם הפסח, וכ"ש חיטה של שמיטה דקילא טובא, ופשוט. וגם לגבי הניתוחים קי"ל אחזוקי ריעותא לא מחזקינן, ובצירוף דמרובא פריש, נמצא שזו חומרא גדולה, והמיקל בה כפי הדין הגמור אינו נופל בזה מכלל המהדרין. ומעולם לא הוזקקנו לבדוק שהבהמה נשחטה ואינה טרפה קודם ששותים החלב. ודו"ק.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • הכשרות למעשה- חלב שאינו מהדרין.PDF
    238.9 KB · צפיות: 11
ובספר הכשרות למעשה גופיה מבואר שרק יש מי שאוסר אותו לאחר השבת. (מצורף). וכ"ש בנ"ד דמעורב בשאר חלב וכל דפריש מרובא פריש, וכמו שהזכיר בעצמו בהכשרות למעשה המצורף. ואף מה שמשמע שם שלמהדרין יש צד להחמיר במה שהותר ע"י ביטול, נראה דהוא לפום ריהטא, שהרי אינו ביטול בגופו של איסור, שאינו חלב אסור בחפצא בנתבטל בחלב מותר, אלא חלב מותר דאריא דרביע עליה שנסתלק האריא ע"י דמרובא פריש, ופשוט.

נכון, ועיקר הערתי היתה על מה שכבודו כתב לעיל כאילו אין שום הבדל בין זה לבין מהדרין רגיל, אחרי שיש מי שאוסר.
מה גם שעל מה שכתב בכשרות למעשה, יש לי תמיהא שהרי איך אפשר לבטל ברוב דבר שאני רואה אותו שהוא בעין, כי רואים בעין שיש הבדל בין חלב שנחלב לשבת לבין מה שלא, כי החותמות הם אחרות. [על חלב שנחלב בשבת אין מהדרין] וכמדומני שכך כתב הרשב"א במפורש באיזה מקום. והדבר פשוט גם מסברא.

ומעולם לא הוזקקנו לבדוק שהבהמה נשחטה ואינה טרפה קודם ששותים החלב. ודו"ק.
כבר ביארו דבר זה רבותינו בעלי התוספות בריש מסכת נדה דף ב' רע"ב. ואשמח אם כבודו יוכל לומר לי היכן כתב על דבר זה מרן היביע אומר. [ראיתי מה שכתב השב שמעתתא, אבל אני מחפש איפה יש ביביע אומר]. אשמח שכבודו יציין לי.
 
נערך לאחרונה:
עשיתי כמצוות כבודו שליט"א ומיד ראיתי מה שכתב מרן זיע"א שם בחזון עובדיה חלק ד' בהלכות דש (מעמוד קכז הערה ו' ואילך), אבל גם הוא מתיר רק בתנאי שהחלב הראשון הולך לאיבוד.
וגם לפי דבריו יתכן שהוא יודה שיש צד לאסור כיום, שמכיון שכל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה, וממה נפשך רוב העובדים בקיבוצים הם או גויים או מחללי שבת... ומה גם שאין משגיחי כשרות בשבת, וגם לא יכולים לבדוק במצלמות כולי האי [גם למ"ד שמתיר להסתכל במצלמות אחר השבת. ואכמ"ל] א"כ אין עליהם גם שום אכיפה ומי אמר שהם יזרקו את החלב הראשון לפח ויאבדוהו?
[ובשלמא לענין חלב שחלבו גוי ואין ישראל רואהו זה יותר קל במצלמות כי יש מירתת, וגם יתכן מאוד שיש את הגדר של "יוצא ונכנס" שאפשר להקל בזה כי רק סגי שיוכל לראות את הגוי ולא שיעמוד על גביו ממש כמו בשחיטה. ואכמ"ל]

נ.ב.כל מה שאני שואל זה באמת בכדי להבין. אני לא בא סתם להקשות.
ואם אני טועה אני משתדל לקבל האמת ממי שאמרה.
[אני הקטן מאוד מעריך את כבודו שליט"א, ושאפגוש את כבודו פנים אל פנים אני יאריך בע"ה בזה].
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון