• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תספורת בשנה זו לנוהגים כהאר"י ז"ל

עיי"ש עמ' שס סעי' ג ובהערה שלכאורה היה צריך לאסור להסתפר מאחר חצות היום וכ"ש בלילה שהוא זמן שליטת הדינים,

וכששאל שאלה זו למור אביו זצ"ל ענהו שזו שאלה שהתחבט בה שנים רבות בפרט כשראה את גדולי המקובלים נוהגין כן. והשיב ששונה לילה זו מכל הלילות שבה נעשה מיתוק הדינים של כל מ''ט ימי הספירה ובה נהפכים לחסדים ויש שמחה ומיתוק בכל ואין חשש ואין שטן ופגע רע בלילה הזה ושכך נהגו גורי האר''י ז''ל בצפת ת''ו. ע''ש עוד
 
עיי"ש עמ' שס סעי' ג ובהערה שלכאורה היה צריך לאסור להסתפר מאחר חצות היום וכ"ש בלילה שהוא זמן שליטת הדינים,

וכששאל שאלה זו למור אביו זצ"ל ענהו שזו שאלה שהתחבט בה שנים רבות בפרט כשראה את גדולי המקובלים נוהגין כן. והשיב ששונה לילה זו מכל הלילות שבה נעשה מיתוק הדינים של כל מ''ט ימי הספירה ובה נהפכים לחסדים ויש שמחה ומיתוק בכל ואין חשש ואין שטן ופגע רע בלילה הזה ושכך נהגו גורי האר''י ז''ל בצפת ת''ו. ע''ש עוד
זהו בליל מ"ט לעומר, אבל השנה ליל מ"ט חל בשבת.
וכמדומני שהרש"ש זיע"א באופן כזה, לא רצה להסתפר אפילו ביום שישי, אלא שדחקו בו חביריו, ויש לעיין בדברים בשורשם.
אך בליל שישי מהיכ"ת? מה גם שהוא לילה, ועדיין לא נעשה בו מיתוק הדינים, כי עדיין לא ספרו מ"ט יום בעומר. וצריך תלמוד.
 
זהו בליל מ"ט לעומר, אבל השנה ליל מ"ט חל בשבת.
וכמדומני שהרש"ש זיע"א באופן כזה, לא רצה להסתפר אפילו ביום שישי, אלא שדחקו בו חביריו, ויש לעיין בדברים בשורשם.
אך בליל שישי מהיכ"ת? מה גם שהוא לילה, ועדיין לא נעשה בו מיתוק הדינים, כי עדיין לא ספרו מ"ט יום בעומר. וצריך תלמוד.
כמדומני שהגרב"צ זי"ע אמר שמותר מדינא, משום כבוד יו"ט שדוחה הכל.
 
גם השנה שליל מ"ח בעומר חל בליל שישי?
ואין הספר תורה בציון מצוי אצלי.
זהו בליל מ"ט לעומר, אבל השנה ליל מ"ט חל בשבת.
וכמדומני שהרש"ש זיע"א באופן כזה, לא רצה להסתפר אפילו ביום שישי, אלא שדחקו בו חביריו, ויש לעיין בדברים בשורשם.
אך בליל שישי מהיכ"ת? מה גם שהוא לילה, ועדיין לא נעשה בו מיתוק הדינים, כי עדיין לא ספרו מ"ט יום בעומר. וצריך תלמוד.
אמת. ועי' שם עמ' שסג שהביא דעת הרש"ש (נהר שלום דל"ג ע"ב) שהסתפק בזה וחביריו הכריחוהו. ושדעת רוב המכריע שך חכמי הקבלה להסתפר ביום מ"ח לעומר מפני כבוד חג השבועות ושכן דעת הגאון חיד"א כ' במורה באצבע (סי' ח אות רכא) שיגלח ערב שבת שלא יכנס כשהוא מנוול. וכ"כ בנהר פקוד בזה"ל: וכן בקודש חזיתי בעיר קודש ותורה ירושלם תובב"א דמנהג המקובלים וסיעתם לגלח ביום מ"ח כשחל מ"ט בשבת והדברים ברורים ונכונים. עכ"ל. וכך היה מנהג המקובלים בירושלים משנים קדמוניות וכך נהג מור אבי זלה"ה. עכת"ד בתורה בציון.
 
אמת. ועי' שם עמ' שסג שהביא דעת הרש"ש (נהר שלום דל"ג ע"ב) שהסתפק בזה וחביריו הכריחוהו. ושדעת רוב המכריע שך חכמי הקבלה להסתפר ביום מ"ח לעומר מפני כבוד חג השבועות ושכן דעת הגאון חיד"א כ' במורה באצבע (סי' ח אות רכא) שיגלח ערב שבת שלא יכנס כשהוא מנוול. וכ"כ בנהר פקוד בזה"ל: וכן בקודש חזיתי בעיר קודש ותורה ירושלם תובב"א דמנהג המקובלים וסיעתם לגלח ביום מ"ח כשחל מ"ט בשבת והדברים ברורים ונכונים. עכ"ל. וכך היה מנהג המקובלים בירושלים משנים קדמוניות וכך נהג מור אבי זלה"ה. עכת"ד בתורה בציון.
ייש"כ.
אבל לא ראיתי פה התייחסות לתספורת בליל מ"ח לעומר, אלא ביום מ"ח לעומר, שהוא יום שישי ולא ליל שישי.
 
ייש"כ.
אבל לא ראיתי פה התייחסות לתספורת בליל מ"ח לעומר, אלא ביום מ"ח לעומר, שהוא יום שישי ולא ליל שישי.
הנה לכב' שאלה שענה היום הרב באתר דורש ציון

שאלה - 250973
הרב שליט"א
השנה לדעת המקובלים מותר להסתפר גם בליל מ"ח (ליל שישי) או דוקא ביום שישי יום מ"ח. לא מצאתי התיחסות לכך בתורה בציון, רק כת"ר כתב שם בשם נהר פקוד והחיד"א על "יום" מ"ח
תשובה
מותר בלילה וכן נהגו המקובלים בירושלים זה מאות בשנים.
 
הנה לכב' שאלה שענה היום הרב באתר דורש ציון

שאלה - 250973
הרב שליט"א
השנה לדעת המקובלים מותר להסתפר גם בליל מ"ח (ליל שישי) או דוקא ביום שישי יום מ"ח. לא מצאתי התיחסות לכך בתורה בציון, רק כת"ר כתב שם בשם נהר פקוד והחיד"א על "יום" מ"ח
תשובה
מותר בלילה וכן נהגו המקובלים בירושלים זה מאות בשנים.
יישר כח.
ומ"מ צריך להבין הטעם.
 
ייש"כ.
ואני הקטן לא זכיתי להבין, דלו יהי כן, הארת יום מ"ח לעומר בעלמא אינה מתירה בתספורת, אז מה בכך שהיא מתחילה מהלילה?
ובשלמא ביום שישי דחקו בו חבריו של הרש"ש ז"ל להסתפר בו כדי שלא יכנס לרגל והוא מנוול, ומה גם שהוא יום, אבל ערב קודם, מדוע שיותר להסתפר בו והרי סו"ס הוא לילה?
ונראה שלדעת הגרב"צ שליט"א הרי יום מ"ח שחל בע"ש הוא בגדר הותרה, ולא בגדר דחויה כפי שאני הקטן באמת מבין.
ואצ"ל שכל דברי לפלפולא בעלמא, ולא למעשה.
 
אמת! ועי' תורה בציון שכתב שכן היה מנהג גדולי המקובלים בירושלים.
בא לידי הספר, ושם כתב כן על ליל מ"ט  לעומר.
אמת. ועי' שם עמ' שסג שהביא דעת הרש"ש (נהר שלום דל"ג ע"ב) שהסתפק בזה וחביריו הכריחוהו. ושדעת רוב המכריע שך חכמי הקבלה להסתפר ביום מ"ח לעומר מפני כבוד חג השבועות ושכן דעת הגאון חיד"א כ' במורה באצבע (סי' ח אות רכא) שיגלח ערב שבת שלא יכנס כשהוא מנוול. וכ"כ בנהר פקוד בזה"ל: וכן בקודש חזיתי בעיר קודש ותורה ירושלם תובב"א דמנהג המקובלים וסיעתם לגלח ביום מ"ח כשחל מ"ט בשבת והדברים ברורים ונכונים. עכ"ל. וכך היה מנהג המקובלים בירושלים משנים קדמוניות וכך נהג מור אבי זלה"ה. עכת"ד בתורה בציון.
כנ"ל, ואין שם שום התייחסות לתספורת בליל מ"ח לעומר.
עיי"ש עמ' שס סעי' ג ובהערה שלכאורה היה צריך לאסור להסתפר מאחר חצות היום וכ"ש בלילה שהוא זמן שליטת הדינים,

וכששאל שאלה זו למור אביו זצ"ל ענהו שזו שאלה שהתחבט בה שנים רבות בפרט כשראה את גדולי המקובלים נוהגין כן. והשיב ששונה לילה זו מכל הלילות שבה נעשה מיתוק הדינים של כל מ''ט ימי הספירה ובה נהפכים לחסדים ויש שמחה ומיתוק בכל ואין חשש ואין שטן ופגע רע בלילה הזה ושכך נהגו גורי האר''י ז''ל בצפת ת''ו. ע''ש עוד
כנ"ל.
ואכן כתב שם שהשנה אפשר להסתפר ביום מ"ח לעומר, אבל לא נחית לחילוק בין לילה ליום, ולא הזכיר שאפשר להסתפר בליל מ"ח לעומר, עיי"ש
 
בא לידי הספר, ושם כתב כן על ליל מ"ט  לעומר.

כנ"ל, ואין שם שום התייחסות לתספורת בליל מ"ח לעומר.

כנ"ל.
ואכן כתב שם שהשנה אפשר להסתפר ביום מ"ח לעומר, אבל לא נחית לחילוק בין לילה ליום, ולא הזכיר שאפשר להסתפר בליל מ"ח לעומר, עיי"ש
וע' יחו"ד ח"ד סי כ' שהאריך מרן ג"ע לבאר שגם לפי הקבלה אין בית מיחוש בדבר להסתפר בלילה.
 
מרן ע"ה ביאר בקבלה צד אחד, אמנם הג"ר יצחק ברדא האריך להראות שאין זה מפני תפילת מנחה וכעת אמ"א.
 
בא לידי הספר, ושם כתב כן על ליל מ"ט  לעומר.

כנ"ל, ואין שם שום התייחסות לתספורת בליל מ"ח לעומר.

כנ"ל.
ואכן כתב שם שהשנה אפשר להסתפר ביום מ"ח לעומר, אבל לא נחית לחילוק בין לילה ליום, ולא הזכיר שאפשר להסתפר בליל מ"ח לעומר, עיי"ש
צודק. ואכן שם בשאלה כ' השואל שאין התיחסות לכך בספר וענה הרב שכן המנהג
 
חזור
חלק עליון