• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תקיעה בחצוצרות במלחמה

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וכי תבואו מלחמה בארצכם על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות (י ט)

בפשטות
נאמרה כאן מצוה לדורות שבשעת המלחמה צריך לתקוע בחצוצרות. וקשה מדוע יהושע במלחמת יריחו תקע בשופרות ולא בחצוצרות, כדכתיב ביהושע (ו ח) "ויהי כאמור יהושע אל העם ושבעה הכהנים נושאים שבעה שופרות היובלים לפני ה' עברו ותקעו בשופרות". והתירוץ לזה מבואר במדרש רבה כאן פרשה ט"ו סי' ט"ו ובמדרש תנחומא כאן "עשה לך שתי חצוצרות כסף, לך אתה עושה ולא לאחר, אתה משתמש בהן ואין אחר משתמש בהן, תדע לך שהרי יהושע תלמידו של משה לא נשתמש בהן אלא בשופרות כשבא להלחם ביריחו", ע"כ. והיינו דהך מיעוטא "לך אתה עושה ולא לאחר", אינו מיעוט רק על אותם החצוצרות עצמן שעשה משה רבינו, אלא על עיקר דין חצוצרות, שנאמרו רק במשה רבינו.

ובפירוש רבינו חיים פלטיאל ובפענח רזא כאן הקשו, דהנה בקרא כתיב "וכי תבואו מלחמה בארצכם על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות", ו"בארצכם" היינו ארץ ישראל, וא"כ לפי דברי התנחומא שחצוצרות ניתנו רק למשה רבינו, והרי הוא לא נכנס לארץ ישראל, ואימתי נתקיים מקרא זה. ותירצו דאיתא בספרי (פיסקא ע"ו) שבמלחמת גוג ומגוג הכתוב מדבר, כדכתיב "ונושעתם מאויביכם" משמע שאין אחריו מלחמה אחרת. והביאור דדין חצוצרות היה רק למשה רבינו ולא נמסר לאחר, היינו משום כבודו של משה רבינו, דתקיעת החצוצרות היא מגינוני מלכות כמבואר במדרש שם לעיל מינה סי' י"ג "אמר לו הקב"ה למשה מלך עשיתיך וכו' מה מלך כשהוא יוצא תוקעין לפניו אף אתה עשה לך שתי חצוצרות כסף", אכן למשיח שמלכותו תהיה נישאה מעל כל המלכים, ג"כ יחלוק הקב"ה כבוד במסירת החצוצרות, ולכן בזמן מלחמת גוג ומגוג שהיא על ידי המשיח יתקעו בחצוצרות.

ולפי זה שיטה זו מיושב מה שהקשה הרמב"ן בתענית טו. על הגמ' בסוטה מג. שדרשו לגבי מלחמת מדין "וחצוצרות התרועה בידו" אלו השופרות, והקשה הרמב"ן הרי המצוה היא לתקוע בחצוצרות ולא בשופרות. ולשיטת הראשונים הנ"ל ניחא, כיון שמשה רבינו לא יצא למלחמה זו אלא פנחס, על כן לא היתה התקיעה בחצוצרות, שהם מסורים רק למשה רבינו, כגון במלחמת סחון ועוג שהוא יצא להלחם.
◆ ◆ ◆

והנה הרמב"ן במלחמות ראש השנה ו. ובליקוטי הרמב"ן לתענית טו. הביא בשם תשובות הגאונים, שמנהגנו לתקוע בתעניות בשופר ולא בחצוצרות. וקשה הרי מקור דין תקיעת חצוצרות בתעניות הוא מן הכתוב וכי תבואו מלחמה וגו' "על הצר הצורר אתכם", וכמ"ש בספרי שנתרבה כל צרה וצרה, ומובא בפיה"מ לרמב"ם ר"ה פ"ג מ"ג, וא"כ ניבעי חצוצרות.

ולהנ"ל ניחא דחצוצרות נמסרו רק למשה רבינו, ובאמת בזמן מרע"ה אילו היה מזדמן צרה היה חיוב תקיעה בחצוצרות, אבל לדורות לא נמסרו חצוצרות, ולכן תוקעין בשופר.​
 
ולהנ"ל ניחא דחצוצרות נמסרו רק למשה רבינו, ובאמת בזמן מרע"ה אילו היה מזדמן צרה היה חיוב תקיעה בחצוצרות, אבל לדורות לא נמסרו חצוצרות, ולכן תוקעין בשופר.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה במתני' בראש השנה כו: תנן לגבי תעניות, "ושתי חצוצרות באמצע, שמצות היום בחצוצרות", ובעל המאור שם הקשה מהך מתני' על הגאונים דס"ל שתוקעין בתעניות בשופרות, והרמב"ן במלחמות שם הביא בשם הירושלמי דדוקא במקדש תוקעין בחצוצרות. וכתב שם שהטעם הוא משום דתקיעת חצוצרות היא דוקא בכינופיא של כל ישראל.

אך לפי דרכם של הראשונים הנ"ל אי אפשר לומר כן, דהרי אפילו במלחמה שהיא בכינופיא של כל ישראל לדורות לא בעינן חצוצרות, דלא נמסרו החצוצרות אלא למשה רבינו. אך לדעתם י"ל טעם אחר, דמקדש שאני מצד עצמו, דבמקדש איכא דין חצוצרות גם לדורות, כמו בתקיעת החצוצרות של מועדים על הקרבן, וכדכתיב בקרא בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה', וילפינן מיניה בראש השנה שם דבמקדש איכא חצוצרות ושופרות כאחד, ואפשר לומר דבכלל זה ג"כ עיקר הדין שבמקדש איכא חצוצרות, וזה דוקא לפני המלך ה', דתקיעת חצוצרות מחוץ למקדש היא מגינוני מלכות ולא נמסרו אלא למשה רבינו ליתן מעלה למלכותו על גבי שאר מלכים, אבל במקדש תקיעת החצוצרות היא "לפני המלך ה'", ושייכת גם לדורות.

וכל זה שיטת רבינו חיים פלטיאל ופענח רזא הנ"ל וכפי פשט דברי המדרש שעיקר דין חצוצרות אינו נוהג לדורות, כיון שנמסר רק למשה רבינו ולמשיח. ואפשר לומר שעיקר מצות תקיעה דאורייתא במלחמה היא גם לדורות, אלא שלדורות מצוותו בשופר, וכעי"ז כתב הרמב"ן שם שבשאר צרות חוץ ממלחמה, שנתרבו מ"על הצד הצורר", מצוותו בשופר ולא בחצוצרות, שנתרבו רק לעיקר מצות התקיעה ולא לדין חצוצרות, ומשמע דהוי מה"ת, ושייך שמה"ת נתמעט רק מדין חצוצרות ומ"מ אית ביה עיקר מצות תקיעה, וה"נ י"ל להנך ראשונים דחצוצרות נמסרו רק למשה, מ"מ עיקר דין תקיעה שייך לדורות.

אכן דעת שאר הראשונים הרמב"ן ובעה"מ הנ"ל, שגם לדורות איכא דין חצוצרות, ולפי דבריהם הא דילפינן במדרש "אתה משתמש בהם ואין אחר משתמש בהם", קאי רק על החצוצרות שעשה משה רבינו עצמו, וכדדרשינן במנחות כח. דכל הכלים שעשה משה רבינו כשרים לו וכשרים לדורות חוץ מן החצוצרות, וכ"כ בפענח רזא שם בתירוצו השני, [אמנם קשה דא"כ למה יהושע לא נשתמש בחצוצרות אחרות, ובהגהות מהר"י כ"ץ חתן המהר"ל מפראג על הספר פענח רזא, כתב דלהך תירוצא צ"ל דהא דיהושע תקע בשופרות ולא בחצוצרות הוא על פי הדיבור, וכמפורש בקראי ביהושע שם שהכל נאמר בנבואה כיצד לעשות, אמנם זהו שלא כדברי המדרש הנ"ל דהטעם שיהושע לא תקע בחצוצרות מפני שהם נגנזו מדין "לך" ולא לאחר], וכן דברי הספרי שרק במלחמת גוג ומגוג איכא חצוצרות, פירש המשך חכמה דהכוונה שאז החצוצרות של משה רבינו עצמו יתגלו ויתקעו בהם, אבל בשאר חצוצרות תוקעים גם לדורות.

והנה בקושית הרמב"ן הנ"ל מ"ט במלחמת מדין לא תקעו בחצוצרות, ותירצנו לפי"ד הראשונים דחצוצרות נמסרו רק למשה, י"ל לכאורה דמיושב גם לפי כל הראשונים, שהרי חצוצרות של משה עצמו לכו"ע לא היו כשרים לאחרים ולא ניתנו לאחר לתקוע בהן, ובאותו הדור לא היו להם חצוצרות אחרות. והגם שהחיוב הוא בחצוצרות, מ"מ י"ל דכשאין חצוצרות תוקעין בשופר, [עי' בזה לקמן בסוף דברינו].

והנה דעת הרמב"ן שם שתקיעת חצוצרות היא דוקא בכנופיא של כל הציבור כגון במלחמה, והיכא דליכא כנופיא של כל הציבור המצוה היא רק בשופר, [ונראה מדבריו שם דמה"ת הוא כן], א"כ לכאורה ניחא, דיש לומר דזה דוקא במלחמה שהכל יוצאין, אבל במלחמת מדין שיצאו רק אלף למטה אלף למטה לא היה שם כינופיא של כל ישראל, ועל כן התקיעה היתה בשופר ולא בחצוצרות.

ונסתפקתי לפי דעת הרמב"ן, היאך הדין בכינופיא של כל ישראל ואין להם חצוצרות, האם יתקעו בשופר או לאו. ואפשר לומר, דכאשר איכא כינופיא דכל ישראל אזי החיוב הוא דוקא בחצוצרות לעיכובא. אמנם יש לומר, דמ"מ לא גרע משאר צרות שאינם בכינופיא, ונהי שנתוסף חיוב תקיעה בחצוצרות דוקא מצד כינופיא של כל ישראל, מ"מ לא נפקע חיוב תקיעה גרידא שיכול להתקיים בשופר, ככל שאר צרה שאינה בכינופיא, ולפי"ז אם אין חצוצרות תוקעים בשופר.​
 
חזור
חלק עליון