• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

תשובה בענין ברכת השניצל

ואולי יש להוסיף שאין כ"כ נפק"מ ועם עדויות לא תמיד "הולכים למכולת" כי תמיד יש מי שיטען שאין לנו אלא מה שכתוב.
ואם יש עוד מה להוסיף אז אפשר להוסיף.
ולי אין עוד מה להוסיף, אא"כ כבודו רוצה להוסיף.
חכם.
הסרטה בקולו של מרן. זה לא עדות אלא הוא בעצמו
מש"כ לדבי העדויות כי כת"ר כתב על עדות מהחכם דוד, וע"ז אמרתי שיש עדויות רבות נגד.
 
נכון הוא לא דיבר איתו על במבה. הוא דיבר איתו על חטיף תירס מנופח, קרי- במבה.
איפה ראית את המילים האלו?!
"חטיפי תירס" - כן. (דוריטוס, צ'יטוס וכד' הם נקראים חטיפי תירס. אגב, גם בעולם, לבמבה קוראים חטיף בוטנים).
עכ"פ, לא כאן המקום לדון בזה. יש מקומות אחרים בפורום שהדבר נידון. ואגב, אין טענה כזו. יש טענה שצריך לברך על במבה שהכל, אבל אין טענה שמרן זצ"ל עצמו הודה לזה. זה נאמר במפורש ונכתב במפורש ואין מי שמכחיש. וכאמור, נא לא לדון בזה כאן, שכאן מקום ברכת השניצל (שגם זה נידון בהרחבה בכמה מקומות, כפי שהבאתי לעיל).
 
איפה ראית את המילים האלו?!
"חטיפי תירס" - כן. (דוריטוס, צ'יטוס וכד' הם נקראים חטיפי תירס. אגב, גם בעולם, לבמבה קוראים חטיף בוטנים).
עכ"פ, לא כאן המקום לדון בזה. יש מקומות אחרים בפורום שהדבר נידון. ואגב, אין טענה כזו. יש טענה שצריך לברך על במבה שהכל, אבל אין טענה שמרן זצ"ל עצמו הודה לזה. זה נאמר במפורש ונכתב במפורש ואין מי שמכחיש. וכאמור, נא לא לדון בזה כאן, שכאן מקום ברכת השניצל (שגם זה נידון בהרחבה בכמה מקומות, כפי שהבאתי לעיל).
הבמבה בזמן שכל הנידון הזה נערך, הייתה עשויה מתירס שמרחו עליו חמאת בוטנים. נכון שלא דיבר איתו על כך ספיציפית אבל מבחינה הלכתית אין שום הפרש בין הסוגים, כל אחד מהפוסקים לפי סברתו. ובאמת האידנא שההרכב של הבמבה השתנה וכיום היא עשויה מ53% בוטנים טחונים, ע"פ רב' סעיף ז' (במידה ויש טעם לבוטנים אלו, וזה לא קמח גמור כדאיתא בסימן רח' סעיף ה' שברכתו שהכל) לכו"ע ברכתה צריכה להיות אדמה, גם לפי הרב דוד שליט"א. וכן שמעתי מהרב בוטבול שהיום, גם לסוברים שברכת הבמבה "שהכל", כיון שההרכב השתנה ברכתה ודאי "אדמה".
 
הבמבה בזמן שכל הנידון הזה נערך, הייתה עשויה מתירס שמרחו עליו חמאת בוטנים. נכון שלא דיבר איתו על כך ספיציפית אבל מבחינה הלכתית אין שום הפרש בין הסוגים, כל אחד מהפוסקים לפי סברתו. ובאמת האידנא שההרכב של הבמבה השתנה וכיום היא עשויה מ53% בוטנים טחונים, ע"פ רב' סעיף ז' (במידה ויש טעם לבוטנים אלו, וזה לא קמח גמור כדאיתא בסימן רח' סעיף ה' שברכתו שהכל) לכו"ע ברכתה צריכה להיות אדמה, גם לפי הרב דוד שליט"א. וכן שמעתי מהרב בוטבול שהיום, גם לסוברים שברכת הבמבה "שהכל", כיון שההרכב השתנה ברכתה ודאי "אדמה".
אה"נ. כאמור, כאן לא המקום לדון על במבה שכבר נידון הרבה במקומות אחרים.
בדרך אגב רק הוזכר שלהגיד שיש 'עדויות' סותרות על שניצל כמו על במבה זה לא נכון, כי על במבה א"א לומר שיש עדויות סותרות.
מי שרוצה להמשיך ולדון בעניין הבמבה יכול לחפש את הנושא המתאים לכך כאן.
 
ועוד שכתב שם מרן שליט"א שאין מצוי שבשניצל יתחייב בברכת מעין שלש, היינו שיאכל כזית מהמין דגן בכדי אכילת פרס, ואחר שבדקנו את זה היטב יצא שיש בשניצל לערך 35 אחוז מין דגן, ובקלות אפשר להגיע לשיעור ברכה אחרונה על המין דגן. אם שוקל שניצל ממוצע 60 גרם 20 גרם לערך הוא רק מין דגן, ככה שאם אוכל שניצל וחצי בשבע דקות וזה מצוי מאוד.. מתחייב בברכת מעין שלש.
ופשוט שאי אפשר להכריע כך אם לא שוקלים כל דבר, לכן בצירוף של פרטים אלו ודאי שצריך לברך מזונות ועל המחיה, וכן שאלתי את הרב בוטבול והסכים עמי. ולכן ביקשתי מהחברים פה אולי יוכלו להעביר לרב את הפרטים נסיתי לשלוח מיילים ואין כרגע מענה.
ועוד שאני מכיר אברכים שהורה להם מפורש לברך מזונות אם נהנים מטעם הפירורים.
אני גם ידעתי עד לאחרונה שצריך דווקא לאכול כזית דגן ,ולא רק כזית מהתערובת,אבל ממה שקראתי את תשובת מרן שהובאה בעלון הנפלא אור השבת ייוצא שלכאורה אין צורך בכלל בכל זה,וספיק לאכול כזית מהתערובת עצמה!(אם הבנתי לא נכון או שמאז מרן שינה (שוב) הוראתו אשמח לתיקון!)
 

קבצים מצורפים

  • 27 עלון אור השבת - בהעלותך תשפב (1).pdf
    187.6 KB · צפיות: 4
אני גם ידעתי עד לאחרונה שצריך דווקא לאכול כזית דגן ,ולא רק כזית מהתערובת,אבל ממה שקראתי את תשובת מרן שהובאה בעלון הנפלא אור השבת ייוצא שלכאורה אין צורך בכלל בכל זה,וספיק לאכול כזית מהתערובת עצמה!(אם הבנתי לא נכון או שמאז מרן שינה (שוב) הוראתו אשמח לתיקון!)
מהמכתב נראה סתירה לכא' בין מסקנת החזו"ע שהיא משנה אחרונה שדי בכזית דגן מהתערובת, לבין מה שכ' במסקנה לברר אם יש כזית דגן בנפרד וכו'.
עכ"פ להלכה אם בא המין דגן בכדי לתת טעם ויש שישית מין דגן מהתערובת בכללותה, אז אם אוכל כזית מן התערוסת בכדי אכילת פרס יש לברך על.המחיה כמו שכ' בחזו"ע, לא ראיתי את המכתב הזה קודם אבל נראה לכאו' סתירה [או שגם אני לא הבנתי טוב צריך לעיין גם בילקו"י שוב פעם בפנים רק אין הזמן כרגע].
 
מהמכתב נראה סתירה לכא' בין מסקנת החזו"ע שהיא משנה אחרונה שדי בכזית דגן מהתערובת, לבין מה שכ' במסקנה לברר אם יש כזית דגן בנפרד וכו'.
עכ"פ להלכה אם בא המין דגן בכדי לתת טעם ויש שישית מין דגן מהתערובת בכללותה, אז אם אוכל כזית מן התערוסת בכדי אכילת פרס יש לברך על.המחיה כמו שכ' בחזו"ע, לא ראיתי את המכתב הזה קודם אבל נראה לכאו' סתירה [או שגם אני לא הבנתי טוב צריך לעיין גם בילקו"י שוב פעם בפנים רק אין הזמן כרגע].
ומ"מ יש לחלק בין שניצל לתערובת כאמור.
 
אכתוב עובדה שקרתה לי; כשהוצאתי חוברת אחת לאור העולם, בשנה שעברה, ביקשתי ממרן אם יוכל לכתוב מאמר באיזה סוגיא הלכתית, ונתן לי מאמר (שהוצא לאור בהרבה מכתבים, כפי שהביאו) בדין ברכת השניצל, ואמר לי שרצה לפרסם שחזר בו מדבריו בשו"ת הראשון לציון לברך מזונות, (המכתב היה מנוסח בשונה מהמכתב שהעלו) ועתה, דעתו היא שיש לברך שהכל, אך אין דעתו נוחה עד הסוף, אך כך נראה לו הכיוון בסוגיא דנידון דידן, שיש לברך שהכל.
 
חזור
חלק עליון