• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכת שחלק על מרן הרב יצחק יוסף

כדי לא לברך צריך לחוש
והלא אפילו נגד השו''ע חוששים.
לא אומרים סב''ל כנגד גדול הדור שהרי אין לדבר סוף יש הרבה ברכות שמרן דעתו לברך ויש שחלקו עליו כמו ברכת הרעמים והברקים בשם ומלכות תפילת הדרך הגומל ועוד אז לא נברך שום ברכה עיין עוד בעין יצחק מתי אומרים סב''ל ומתי לא
ובפרט שהמנהג לברך וג''כ במקום מנהג לא אמרינן סב''ל
 
לא אומרים סב''ל כנגד גדול הדור שהרי אין לדבר סוף יש הרבה ברכות שמרן דעתו לברך ויש שחלקו עליו כמו ברכת הרעמים והברקים בשם ומלכות תפילת הדרך הגומל ועוד אז לא נברך שום ברכה עיין עוד בעין יצחק מתי אומרים סב''ל ומתי לא
ובפרט שהמנהג לברך וג''כ במקום מנהג לא אמרינן סב''ל
מנהג לברך?
יש שנהגו ויש שלא
 
מנהג לברך?
יש שנהגו ויש שלא
מנהג לברך בדורות קודמים לא מתייחסים למה שבדור שלנו שלא מברכים יש שלא מברכים מחוסר ידיעת ההלכה כבודו יעיין בחזו''ע עמ' תכד ושם הרב הביא דברי הרשב''א הבית יוסף החיד''א ועוד .... להגיד סב''ל בגלל שיש שלא מברכים מחוסר ידיעת ההלכה קשה לומר כן וחוץ מכך מה כבודו יענה לזה👇
לא אומרים סב''ל כנגד גדול הדור שהרי אין לדבר סוף יש הרבה ברכות שמרן דעתו לברך ויש שחלקו עליו כמו ברכת הרעמים והברקים בשם ומלכות תפילת הדרך הגומל ועוד אז לא נברך שום ברכה עיין עוד בעין יצחק מתי אומרים סב''ל ומתי לא
???......
 
דיברתי עם מרן שליט"א גם בזה, ושלט באופן יוצא מן הכלל.

ואגב, בירכתי עליו וענה אמן. רציתי גם לברך שהחיינו, וכבר עצר אותי.
מדוע עצר?
עי' משנה ברורה סי' רכ"ה סעיף א' שהרואה חכם לאחר שלשים יום, מברך שחלק ושהחיינו, וצ"ע.
 
יש פה משהו מעניין לגבי קריעה על תלמיד חכם יש איזשהיא הגדרה ששואלין אותו בכל מקום ועונה ואז חייבים לקרוע עליו,
פוק חזי בחמש שנים האחרונות איבדנו כל כך הרבה גדולי דור הגר"ח קנייבסקי חכם שלום הגר"ש בעדני ועוד,
וכל מי שזכה להיות בלווייתם ראה שמעטים מאד האנשים שעשו קריעה אם בכלל,
בלויית הגר"ח קניבסקי ראיתי רבים שעשו קריעה
 
אגב הרב אלישיב אחז שאין היום בדור שלנו מישהו שאפשר לברך עליו שחלק,
שקר וכזב.
הרב אלישיב הורה לברך על הרב מטשיבין, רבי משה פיינשטיין, הסטייפלער, הרב שך [כך העיד חתנו הגר"י זילברשטיין]
וגם הורה לברך על חתנו הגר"ח קניבסקי [כ"כ בספר וישמע משה מפסקיו]

ופשוט שגם בדורינו היה מורה לברך
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
זו לא תשובה אלא התעלמות
שאלה-135744
לכבוד הרב מוצפי שליט"א

רציתי לשאול השבוע מגיע אלינו לישיבה הראשון לציון הרב יצחק יוסף האם אפשר לברך בשם ומלכות "שחלק מחכמתו ליראיו " ללא שום חשש ברכה לבטלה
בתודה ורפוא"ש

תשובה
כן.
 
אני ראיתי ראיון עם זקן חכמי מרוקו הרב יהושוע ממן, שהרב עובדיה היה מעירך אותו מאוד, והיה גדול ממרן בשלוש שנים, ובכ"ז היה מתבטל כלפיו מאוד,
וכן עשה לאחר פטירת מרן שהיה כל כולו מתבטל למרן רבנו הראש"ל ר' יצחק יוסף שליט"א
עד כדי כך שכאשר שאלו אותו בראיון אם היום ניתן לברך על חכם את הברכה הנ"ל, וענה שהוא מברך רק על חכם יצחק יוסף שליט"א

ואולי הרב בנימין לוריא יעלה לנו מקובץ בית יוסף היקר את דין רמות בפורים שם הובא כל נימוקי הרב שליט"א, ובסוף חתם וכתב בכתב ידו שהוא מסכים עמו בכל דבר.

(קצת רקע על הרב ממן, הוא היה צריך להתמנות להיות רב ראשי של מרוקו דאז, אבל אמו בקשה ממנו את העזה בארץ ישראל כי היה קשה לה הקליטה בארץ, והוא עזב שם הכל ובא לכיבוד הורים!!! ת"ח עצום מחבר ספרים ועוד).

זכיתי להיות בקרבתו וכל האמור כאן משתדל שיהיה מדוייק
 
 
א. הרב בן ציון מוצפי שליט"א חוזר ואומר להדיא עשרות פעמים לברך על מרן הראשל"צ שליט"א. [והוא זה שבעבר אמר (ששמע מהגרב"צ אבא שאול) שאפשר לברך בדורנו רק על הרב עובדיה יוסף והרב אלישיב]. ראה מש"כ כאן וכאן וכאן וכן אומר במקומות נוספים.
ב. יש מעשה רב של רבנים ואנשים רבים שנפגשו איתו ובירכו, ופוק חזי מאי עמא דבר.
ג. מידי פעם בשיעור השבועי (ובשיעורים נוספים) ישנם אנשים שמברכים עליו בקול והוא אינו מוחה (וכמדומני שאף עונה אמן) והוי כמורה לרבים שאפשר לעשות כן.
ד. הדבר פשוט שאפשר לברך עליו, שכן ע"פ ההלכה יש לברך על אדם שבקיא ברוב ההלכות המצויות עם מקורות הדברים (ולא רק בספרי קיצורים) ובטעמי הדברים, בפוסקים, בש"ס וכו'. וזה פשוט שאפשר לברך על מרן הראשל"צ שליט"א, שבוודאי בקי ברוב ההלכות המצויות! (וראה כאן מה שאמר בזה).

וכמובן כל זה הוא לפי מה שנפסק להלכה וכן פסק לנו מרן זצ"ל שברכה זו שייכת גם בזמננו. ויש חולקים שכיום לא שייכת ברכה זו כלל ואה"נ. וראה כאן.
[ואמנם הדבר קל יותר אצל הספרדים לברך על חכמיהם מאשר אצל האשכנזים שמחמירים בזה, וכמו שאמר מרן הראש"ל בסוף דבריו שהובאו לעיל. ואולי מחמת כן הרב זילברשטיין אמר שכיום אפשר לברך ברכה זו רק על ר' חיים קניבסקי (כאן וכאן)].
 
ואולי הרב בנימין לוריא יעלה לנו מקובץ בית יוסף היקר את דין רמות בפורים שם הובא כל נימוקי הרב שליט"א, ובסוף חתם וכתב בכתב ידו שהוא מסכים עמו בכל דבר.
מצורף.
 

קבצים מצורפים

  • דעת תורה הרב מאמן אודות פורים ברמות-יש לעשות כדברי הרב יצחק כמו בכל ההלכות-להבין ולהשכיל.pdf
    215.8 KB · צפיות: 5
  • הרב מאמן-מה שיורה לכם הראש''ל תעשו-כל ישראל י אלול עז.pdf
    1.6 MB · צפיות: 8
חזור
חלק עליון