• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם מותר לכהנים לעלות להר מירון?

קצת קשה להולמו עי' היטב בתורה בציון עמ' ריט ובעיקר רכב שם כתב ברור שאביו עלה לגליל העליון משנת תשיא עד תשלד ולא לקח עמו מעולם כהנים כלל למרות חסידותו והקפדתו לשמוע מידי יום ברכת כהנים אף שהיה לו טרחה יתירה מכך לפי שהיה מתפלל לפי הכוונות ותפילתו ארכה זמן רב..
עתה ראיתי מש"כ הרב שליט"א בספרו שו"ת מבשרת ציון ח"ג קונטרס מעשה רב בתחילת הספר אות ע"ה, כפי שכתבת בשמו, וצ"ע ממש"כ שם באות ס' אודות הרב השד"ה ז"ל. וצ"ע.
(ושם לא יועילו התירוצים שכתב אודות רבינו האריז"ל שעלה עם תלמידיו הכהנים לציון רשב"י, עיי"ש ודו"ק).

גם מש"כ כמה וכמה פעמים שאביו חכם סלמאן זצ"ל היה תלמידו של השד"ה ז"ל, אינו מחוור, היות וחכם סלמאן ז"ל עלה ארצה כמה שנים אחר פטירת השד"ה ז"ל.
ושאלתי וביררתי אצל יודעי העיתים הוותיקים שבירושלים, ואמרו לי שאכן חכם סלמאן לא היה תלמידו של השד"ה ז"ל אלא תלמיד תלמידו חכם יעקב מונסא ז"ל.
 
גם מש"כ כמה וכמה פעמים שאביו חכם סלמאן זצ"ל היה תלמידו של השד"ה ז"ל, אינו מחוור, היות וחכם סלמאן ז"ל עלה ארצה כמה שנים אחר פטירת השד"ה ז"ל.
ושאלתי וביררתי אצל יודעי העיתים הוותיקים שבירושלים, ואמרו לי שאכן חכם סלמאן לא היה תלמידו של השד"ה ז"ל אלא תלמיד תלמידו חכם יעקב מונסא ז"ל.
יודעים יותר טוב מהבן עצמו??? נשמע מענין!
אגב, אביו עלה 5 פעמים לארץ קודם שהתיישב בה. ומצו"ב מקווה שיהיה קריא
 

קבצים מצורפים

  • 20220530_152752.jpg
    20220530_152752.jpg
    418.3 KB · צפיות: 5
  • 20220530_152806.jpg
    20220530_152806.jpg
    442.4 KB · צפיות: 5
יודעים יותר טוב מהבן עצמו??? נשמע מענין!
אגב, אביו עלה 5 פעמים לארץ קודם שהתיישב בה. ומצו"ב מקווה שיהיה קריא
חכם אברהם מונסא זצ"ל ידע היטב, וכנראה שיותר מהגרב"צ שליט"א אחר אלף המחילות מרום כבוד תורתו שליט"א לאורך ימים טובים.
והתמונות המצורפות לצערי לא קריאות
 
נערך לאחרונה:
חכם אברהם מונסא זצ"ל, מלאך ה' צבאות, כמדומני מסר שעורים בשושנים לדוד
אנכי זכיתי לישב לפני האי גאון וקדוש בבית כנסת של הרב מרדכי עטיה ברחוב יוסף ן' מתתיהו. ויש לי כמה כתיבות שכתב לי שם, וכמה עניינים נשגבים של גילוי רוה"ק שראיתי אצלו. ועוד חזון למועד.
[ואפשר שמסר גם במקומות אחרים, אך התאמצתי להיזכר היכן ישבתי לפניו וזה היה רק שם כמדומה]
 
וצ"ע ממש"כ שם באות ס' אודות הרב השד"ה ז"ל. וצ"ע.
(ושם לא יועילו התירוצים שכתב אודות רבינו האריז"ל שעלה עם תלמידיו הכהנים לציון רשב"י, עיי"ש ודו"ק).

שאלה - 251183
לכבוד הרב שליט"א
אחה"מ כעבדא קמיה מריה רציתי לברר, כי ראיתי כתוב בספרים על רבנים קודם 120 שנה ... ואיך נכנס להר אחר שכולו מלא קברים
תשובה
בזמן ששלטו כאן התורכים לא היה הכביש הראשי למירון, ובית הקברות היהודי העתיה היה בנוי שם בחזית.
ונכנסו כהנים וישראלים מכיוון נחל עמוד היכן שעיקול כביש חיפה היום במורד הר מירון ולא עברו דרך בית הקברות אלא ישירות למערת הרשב״י זיע״א שמתחת לבנין.
 
שאלה - 251183
לכבוד הרב שליט"א
אחה"מ כעבדא קמיה מריה רציתי לברר, כי ראיתי כתוב בספרים על רבנים קודם 120 שנה ... ואיך נכנס להר אחר שכולו מלא קברים
תשובה
בזמן ששלטו כאן התורכים לא היה הכביש הראשי למירון, ובית הקברות היהודי העתיה היה בנוי שם בחזית.
ונכנסו כהנים וישראלים מכיוון נחל עמוד היכן שעיקול כביש חיפה היום במורד הר מירון ולא עברו דרך בית הקברות אלא ישירות למערת הרשב״י זיע״א שמתחת לבנין.
בספרו כתב הרב שליט"א וז"ל אות באות: "ואמר שקבלה בידו כפי ששמע מזקני רבני צפת לפני שישים שנה, שכל מעלה ההר במירון סביב קבר הרשב"י מלא קברים ומערות קבורה ואסור לכהנים לבוא לשם כלל, ואמר לי שכן חקר ומצא כדבריהם."
(שו"ת מבשרת ציון ח"ג עמ' 50, ההדגשה אינה במקור, פשוט.)
ובעמ' 45 כתב אודות השד"ה ז"ל וז"ל אות באות: "... ונסע עם עשרים מתלמידיו למירון לשבת קודש אשר לפני ראש השנה, ובמשך כמה ימים הקיפו את ציון רבי אלעזר ז"ל עם ארבעת המינים מחג הסוכות שעבר בידם, וכו'". (ההדגשה אינה במקור. פשוט.)

ואחר אלף המחילות, לו יהי שעלה דרך נחל עמוד, הרי "כל מעלה ההר במירון סביב קבר הרשב"י מלא קברים ומערות קבורה ואסור לכהנים לבוא לשם כלל" כלשון הרב שליט"א, אז מה יועיל שעלה דרך מסוימת, סוף סוף הקיף משך כמה ימים את ציון רבי אלעזר ז"ל, והאזור שם מלא קברים.
ואשר על כן לי הקטן והפשוט פשוט כפי שאמר לי הרב ציון כהן זנגי זצ"ל, שאכן חכם סלמאן זצ"ל לקח איתו כהן לברכת כהנים בציון הרשב"י, הלא הוא חכם סאלח כהן זנגי ז"ל גיסו של חכם סלמאן זצ"ל, וכדעת רביה דרביה המקובל השד"ה ז"ל שהיה נכנס בשופי לציונו של רשב"י ולא למערות שמתחת לבנין, אלא לבנין הקבר, והקיף את ציונו של רבי אלעזר כאמור, ותל"מ.
 
בספרו כתב הרב שליט"א וז"ל אות באות: "ואמר שקבלה בידו כפי ששמע מזקני רבני צפת לפני שישים שנה, שכל מעלה ההר במירון סביב קבר הרשב"י מלא קברים ומערות קבורה ואסור לכהנים לבוא לשם כלל, ואמר לי שכן חקר ומצא כדבריהם."
(שו"ת מבשרת ציון ח"ג עמ' 50, ההדגשה אינה במקור, פשוט.)
ובעמ' 45 כתב אודות השד"ה ז"ל וז"ל אות באות: "... ונסע עם עשרים מתלמידיו למירון לשבת קודש אשר לפני ראש השנה, ובמשך כמה ימים הקיפו את ציון רבי אלעזר ז"ל עם ארבעת המינים מחג הסוכות שעבר בידם, וכו'". (ההדגשה אינה במקור. פשוט.)

ואחר אלף המחילות, לו יהי שעלה דרך נחל עמוד, הרי "כל מעלה ההר במירון סביב קבר הרשב"י מלא קברים ומערות קבורה ואסור לכהנים לבוא לשם כלל" כלשון הרב שליט"א, אז מה יועיל שעלה דרך מסוימת, סוף סוף הקיף משך כמה ימים את ציון רבי אלעזר ז"ל, והאזור שם מלא קברים.
ואשר על כן לי הקטן והפשוט פשוט כפי שאמר לי הרב ציון כהן זנגי זצ"ל, שאכן חכם סלמאן זצ"ל לקח איתו כהן לברכת כהנים בציון הרשב"י, הלא הוא חכם סאלח כהן זנגי ז"ל גיסו של חכם סלמאן זצ"ל, וכדעת רביה דרביה המקובל השד"ה ז"ל שהיה נכנס בשופי לציונו של רשב"י ולא למערות שמתחת לבנין, אלא לבנין הקבר, והקיף את ציונו של רבי אלעזר כאמור, ותל"מ.
אני זוכר בלי נדר שראיתי בשו''ת ויען הכהן של חכם תונסי מבני ברק (אולי הרב אדיר הכהן שמו) שכתב שהשמועה הזו לא נכונה ומעולם לא היה שם בית קברות מסביב. ואם לא ראיתי כן בספרו הנ''ל, אז כנראה שראיתי שהביאו כן מספר חזקת טהרה של רב אשכנזי, אולי הרב יוסף ברנדוספר. ואין לי עתה ספרים אלו.
 
עתה ראיתי מש"כ הרב שליט"א בספרו שו"ת מבשרת ציון ח"ג קונטרס מעשה רב בתחילת הספר אות ע"ה, כפי שכתבת בשמו, וצ"ע ממש"כ שם באות ס' אודות הרב השד"ה ז"ל. וצ"ע.
(ושם לא יועילו התירוצים שכתב אודות רבינו האריז"ל שעלה עם תלמידיו הכהנים לציון רשב"י, עיי"ש ודו"ק).

גם מש"כ כמה וכמה פעמים שאביו חכם סלמאן זצ"ל היה תלמידו של השד"ה ז"ל, אינו מחוור, היות וחכם סלמאן ז"ל עלה ארצה כמה שנים אחר פטירת השד"ה ז"ל.
ושאלתי וביררתי אצל יודעי העיתים הוותיקים שבירושלים, ואמרו לי שאכן חכם סלמאן לא היה תלמידו של השד"ה ז"ל אלא תלמיד תלמידו חכם יעקב מונסא ז"ל.
חבל שכת"ר כותב דברים נגד אדם גדול לפני שמברר את הדברים עימו.
כי יראה כת"ר בגליון תורה הזהב (גליון 20, מצורף), שביאר דבריו היטב. (ומן הסתם גם בשאר העניינים יבאר הדברים היטב).
1654171500181.png1654171552796.png1654171584569.png
 
חבל שכת"ר כותב דברים נגד אדם גדול לפני שמברר את הדברים עימו.
כי יראה כת"ר בגליון תורה הזהב (גליון 20, מצורף), שביאר דבריו היטב. (ומן הסתם גם בשאר העניינים יבאר הדברים היטב).
הצג קובץ מצורף 3667הצג קובץ מצורף 3668הצג קובץ מצורף 3669
במחילה מכת"ר שליט"א עיינתי היטב בדברים, ואכן אני רואה כדבריי שאכן חכם סלמאן זצ"ל לא היה תלמידו של השד"ה זצ"ל, אלא ביקרו כשהיה בארץ ושאל אותו שאלות וכו' וכו', ונאמנים עלי מאוד דברי הגה"ח חכם אברהם מונסא זצ"ל שאמר שהיה תלמיד אביו חכם יעקב מונסא זצ"ל תלמידו של השד"ה זצ"ל.
 
חבל שכת"ר כותב דברים נגד אדם גדול לפני שמברר את הדברים עימו.

במחילה מכת"ר שליט"א עיינתי היטב בדברים, ואכן אני רואה כדבריי שאכן חכם סלמאן זצ"ל לא היה תלמידו של השד"ה זצ"ל, אלא ביקרו כשהיה בארץ ושאל אותו שאלות וכו' וכו', ונאמנים עלי מאוד דברי הגה"ח חכם אברהם מונסא זצ"ל שאמר שהיה תלמיד אביו חכם יעקב מונסא זצ"ל תלמידו של השד"ה זצ"ל.
אשרי המאמין ואבוי למטיל ספק בקדשים!
מפורש שחור ע"ג לבן הראיתיך שישב ולמד ממנו את סידור הרש"ש. תלמיד של היום זה לא תלמיד של אז ישב וירד לסוף דעתו בזמן מועט לרוב חכמתו וקדושתו כמו שהעיד שם..

מה, הרב מוצפי משקר חלילה? יש לו ענין להמציא ולספר על אביו דמיונות? תראה כמה חכם אפרים הכהן היה מהרהר אחר שאלותיו, חכם בן ציון את כל ספקותיו בקבלה היה שואל את חכם סלמאן..
מה נתפסת על משפ' זנגי???
ודי בזה כי אין נ"מ בכל זה ושלא נגלוש למחוזות לא רצויים

אני זוכר בלי נדר שראיתי בשו''ת ויען הכהן של חכם תונסי מבני ברק (אולי הרב אדיר הכהן שמו) שכתב שהשמועה הזו לא נכונה ומעולם לא היה שם בית קברות מסביב. ואם לא ראיתי כן בספרו הנ''ל, אז כנראה שראיתי שהביאו כן מספר חזקת טהרה של רב אשכנזי, אולי הרב יוסף ברנדוספר. ואין לי עתה ספרים אלו.

כמה פעמים שמענו מהרב מוצפי שהיה בוועד של מקומות הקדושים (או של מירון/טבריה) והיו שם רבנים אשכנזים כמובן ואותו הכניסו כבובה שלא יגידו את הספרדים לא מחשיבים.. ולא התחשבו כלל בדעתו אף שראו שהאמת כדבריו. ואם תשאל למה תברר עמו. (בסוד אגלה את אזנך -הרבה פוליטיקה....)
 
מפורש שחור ע"ג לבן הראיתיך שישב ולמד ממנו את סידור הרש"ש.
במחילה לא הראת לי מאומה בזה.
תלמיד של היום זה לא תלמיד של אז ישב וירד לסוף דעתו בזמן מועט לרוב חכמתו וקדושתו כמו שהעיד שם..
פרשנות בגרוש.
מה, הרב מוצפי משקר חלילה? יש לו ענין להמציא ולספר על אביו דמיונות?
חלילה וחס, אבל איך יעיד על מה שראה קודם שנולד?
תראה כמה חכם אפרים הכהן היה מהרהר אחר שאלותיו, חכם בן ציון את כל ספקותיו בקבלה היה שואל את חכם סלמאן..
אין ספק שחכם סלמאן זצ"ל היה ציס"ע וקדוש וכו' וכו' ואף אחד לא פקפק לרגע בגדלותו.
השאלה היא היסטורית נטו, האם חכם סלמאן היה תלמידו של השד"ה?
האם חכם סלמאן אסר על הכהנים ליכנס למירון?
היכן השד"ה הקיף את ציון רבי אלעזר, במערה שתחת לציון או בציון עצמו וכו'
מה נתפסת על משפ' זנגי???
לו היית מכיר את רבי ציון כהן זנגי ז"ל, ממש עבד השם מדורות קדומים, ואם תתן לו כל חללי לא ישנה מילה בדיבורו.
ואגב, השמטת את הגאון החסיד חכם אברהם מונסא זצ"ל
ודי בזה כי אין נ"מ בכל זה ושלא נגלוש למחוזות לא רצויים


כמה פעמים שמענו מהרב מוצפי שהיה בוועד של מקומות הקדושים (או של מירון/טבריה) והיו שם רבנים אשכנזים כמובן ואותו הכניסו כבובה שלא יגידו את הספרדים לא מחשיבים.. ולא התחשבו כלל בדעתו אף שראו שהאמת כדבריו. ואם תשאל למה תברר עמו. (בסוד אגלה את אזנך -הרבה פוליטיקה....)
אולי מספיק כבר עם הנהי והבכיינות הזו, והטלת מום בחכמים ממוצא שונה בטענות שווא.
אם אנחנו הספרדים נמשיך להתבכיין, ולא נזקוף קומתנו, אזי עוד 500 שנה המצב יהיה כהיום, וגם אז נתבכיין.
 
ישר כח גדול לכל העונים
רבי יצחק מה שכתבת בשם שות ויען הכהן. ראיתי שם שכותב להתיר
וכן יש ספר של הרב ברנדסופר שכותב להתיר וכותב שם שזה המצאה שקוראים להר מירון הר המערות
לעומת זה ראיתי שאחיו אוסר ועוד שכותבים שיש מלא קברים שם
מחלוקת גדולה בעניןן
 
ישר כח גדול לכל העונים
רבי יצחק מה שכתבת בשם שות ויען הכהן. ראיתי שם שכותב להתיר
וכן יש ספר של הרב ברנדסופר שכותב להתיר וכותב שם שזה המצאה שקוראים להר מירון הר המערות
לעומת זה ראיתי שאחיו אוסר ועוד שכותבים שיש מלא קברים שם
מחלוקת גדולה בעניןן
ברוך תהיה לה'
אולי תכתוב את המקורות המדוייקים
כי אני כתבתי מהזכרון החלש
 
אנכי זכיתי לישב לפני האי גאון וקדוש בבית כנסת של הרב מרדכי עטיה ברחוב יוסף ן' מתתיהו. ויש לי כמה כתיבות שכתב לי שם, וכמה עניינים נשגבים של גילוי רוה"ק שראיתי אצלו. ועוד חזון למועד.
[ואפשר שמסר גם במקומות אחרים, אך התאמצתי להיזכר היכן ישבתי לפניו וזה היה רק שם כמדומה]
אולי יעלה לנו הכתיבות
 
במחילה מכת"ר שליט"א עיינתי היטב בדברים, ואכן אני רואה כדבריי שאכן חכם סלמאן זצ"ל לא היה תלמידו של השד"ה זצ"ל, אלא ביקרו כשהיה בארץ ושאל אותו שאלות וכו' וכו', ונאמנים עלי מאוד דברי הגה"ח חכם אברהם מונסא זצ"ל שאמר שהיה תלמיד אביו חכם יעקב מונסא זצ"ל תלמידו של השד"ה זצ"ל.
כדבריך ראיתי בתולדות השד"ה המצ"ב, יעו"ש.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_פאת השדה - א - דוויך, חיים שאול בן אליהו הכהן_31.pdf
    1.2 MB · צפיות: 3
מור אבי אמר לי שבכולל שלהם של הרה"ג הרב שמעון בעדני שליט"א יש יהודי יקר בשם הרב יוסף הלל שהוא אמר לו שהוא זוכר שהוא היה עם רבי סלמאן מוצפי בקבר רשב"י והיו עושים שם ברכת כהנים בתוך הציון. אז לא רק שלא אמר להם רבי סלמאן לא לעלות להר מירון אלא גם היה מתיר להם להכנס לתוך הציון
 
חזור
חלק עליון