• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם מנהגי בגדד הושפעו מהאשכנזים כטענת הרב נתיבי עם?

אז להורות לאדם פרטני שבא לשואלו, לא יורה לו נגד פסק מרן ז"ל, אבל לכתוב בספרו הוראה הלכתית כוללנית לכלל הציבור נגד דעת מרן ז"ל, יכתוב.
הגיוני ביותר.
עניתי על זה.
ותענה במה מתבטאת לשיטתו קבלת הוראות מרן. שכתב ואמר שקיבלנו וכו'.
 
עניתי על זה.
לא יודע מה ענית. כי אני תשובה בנתיים לא קיבלתי.
ותענה במה מתבטאת לשיטתו קבלת הוראות מרן. שכתב ואמר.
אני מתחבט בענין זה רבות בשנים, ועדיין אין לי תשובה ברורה. כי מצינו רבות בפוסקים שכותבים לשון זו ובדברים מסוימים נחלקים על מרן ז"ל, חלקם בחומרות דפסח, חלקם בערווה החמורה, חלקם כשזה נגד מנהג, חלקם נגד האריז"ל, ואצל כולם בספק ברכות.
ומחמת זאת מה שהכי מתיישב בדעתי אלו דברי חכם בן ציון נ"ע בהקדמתו לאול"צ.
ועדיין צ"ב.
 
אני מתחבט בענין זה רבות בשנים, ועדיין אין לי תשובה ברורה. כי מצינו רבות בפוסקים שכותבים לשון זו ובדברים מסוימים נחלקים על מרן ז"ל, חלקם בחומרות דפסח, חלקם בערווה החמורה, חלקם כשזה נגד מנהג, חלקם נגד האריז"ל, ואצל כולם בספק ברכות.
ומחמת זאת מה שהכי מתיישב בדעתי אלו דברי חכם בן ציון נ"ע בהקדמתו לאול"צ.
ועדיין צ"ב.
אתה מבין כהאול"צ ז"ל נ"ע שלא קיבלו הוראות מרן כהכרעת ודאי. ותדע שדברים אלו נסתרים בעליל מלשונות הפוסקים המפורשים מדורי דורות. וחבל לטחון עין יצחק טחון.
ואם תתבונן במש"כ לעיל, התשובה תהיה לחלק בין חכם שנותן את חלקו בתורה עלי ספר, ולא אוגר דבריו מפני איש, ולעצמו עושה כהבנתו הרחבה, לבין הוראה לציבור השואלים, שהמורה נגד מרא דאתרא הוא מזלזל בכבודו, ויש ביטול גמור אליו, כמבואר בחזו"א יו"ד ועוד.
ובאיזהו מקומן יש יוצא מן הכלל גם בהוראה לציבור, מחמת טעמים שונים, וכמו שמרן רבינו זיע"א העלה בכמה דברים דלא כשלחן ערוך. אבל זה יוצא מן הכלל, והכלל כנ"ל.
 
ואם תתבונן במש"כ לעיל, התשובה תהיה לחלק בין חכם שנותן את חלקו בתורה עלי ספר, ולא אוגר דבריו מפני איש, ולעצמו עושה כהבנתו הרחבה, לבין הוראה לציבור השואלים, שהמורה נגד מרא דאתרא הוא מזלזל בכבודו, ויש ביטול גמור אליו, כמבואר בחזו"א יו"ד ועוד.
ידידי הנעים, תמחל לי, אבל בעיני זה לא מתחיל, ספריו הקצרים של הגחיד"א ז"ל וכף החיים פלאג'י מלאים מלאים פסקים והוראות לציבור הלכה למעשה דלא כמרן ז"ל.
 
וכעת אני נזכר שראיתי בזמנו באחד הספרים שהביא שקבלת הוראות מרן היינו רק על כללו שפוסקים כתלת עמודי הוראה, ואיני זוכר מקור הדברים, וצריך לבדוק זאת.
 
ידידי הנעים, תמחל לי, אבל בעיני זה לא מתחיל, ספריו הקצרים של הגחיד"א ז"ל וכף החיים פלאג'י מלאים מלאים פסקים והוראות לציבור הלכה למעשה דלא כמרן ז"ל.
יש לך קושיא שנים רבות ונשארת בצ"ב. תמצא יישוב אחר נשמח להיות בקשר.
וכעת אני נזכר שראיתי בזמנו באחד הספרים שהביא שקבלת הוראות מרן היינו רק על כללו שפוסקים כתלת עמודי הוראה, ואיני זוכר מקור הדברים, וצריך לבדוק זאת.
הפוסקים כתבו לשונות שלא זזים מדבריו ימין ושמאל, לכל אשר יאמר, דיברו כ"כ בכללות, ובביטול גמור, ואיך אפשר לומר שחוזר רק על מקומות אלה. קשה לעיכול.
 
יש לך קושיא שנים רבות ונשארת בצ"ב. תמצא יישוב אחר נשמח להיות בקשר.
קיי"ל שמקושיות לא מתים. עדיף לי להתחבט ולהמשיך ולהתחבט עד ועד בכלל, מלהכנס לכל מיני דחוקי דחוקים ולהוליד כללים חדשים וגאונים עלומים שלא נודע שמעם מעולם.
קשה לעיכול
אשר על כן כתבתי שדבר זה צריך בדיקה.
 
קיי"ל שמקושיות לא מתים. עדיף לי להתחבט ולהמשיך ולהתחבט עד ועד בכלל
תתחבט ותתחבט.
אנחנו עשינו לנו רב, את מרן אור עינינו רבן של כל בני הגולה זיע"א, ששם לו למטרת חייו את הנחלת קבלת הוראות מרן הש"ע, והסתלקנו מן הספק ב"ה.
ואנחנו מקושיא גם לא מתים, וגם לא מתחבטים ומתחבטים. תלי"ת.
 
תתחבט ותתחבט.
אנחנו עשינו לנו רב, את מרן אור עינינו רבן של כל בני הגולה זיע"א, ששם לו למטרת חייו את הנחלת קבלת הוראות מרן הש"ע, והסתלקנו מן הספק ב"ה.
ואנחנו מקושיא גם לא מתים, וגם לא מתחבטים ומתחבטים. תלי"ת.
אין זה ממין הענין כלל מה תעשה אתה ואני למעשה, אנו מבררים דעת רבותינו הפוסקים ז"ל, בקבלת הוראות מרן ז"ל. ובפסקיהם בחלק מהמקומות נגד פסק מרן ז"ל.
וגם בירור היסטוריוני האם היה גאון אשכנזי שהשפיע בפסיקתו על מנהגי בגדד, והרב בא"ח לא ידע זאת, או שמא ידע ואותו גאון עלום כגודל הסתרתו והעלמותו כך גדלותו התורנית העצומה עד שהרב בא"ח ז"ל ראה להכריע ולהנהיג כגאון נעלם זה נגד מרן ז"ל.
 
אין זה ממין הענין כלל מה תעשה אתה ואני למעשה, אנו מבררים דעת רבותינו הפוסקים ז"ל, בקבלת הוראות מרן ז"ל. ובפסקיהם בחלק מהמקומות נגד פסק מרן ז"ל.
וגם בירור היסטוריוני האם היה גאון אשכנזי שהשפיע בפסיקתו על מנהגי בגדד, והרב בא"ח לא ידע זאת, או שמא ידע ואותו גאון עלום כגודל הסתרתו והעלמותו כך גדלותו התורנית העצומה עד שהרב בא"ח ז"ל ראה להכריע ולהנהיג כגאון נעלם זה נגד מרן ז"ל.
הא בהא תליא.
והבירור ההיסטוריוני לא תליא בהא. וכמו שכתבתי מהתחלה שהיה או לא היה לא יעלה ולא יוריד לא להלכה ולא למעשה.
 
הא בהא תליא
לא זכיתי להבין.
והבירור ההיסטוריוני לא תליא בהא. וכמו שכתבתי מהתחלה.
כך גם דעתי כפי שהזכרתי.
אמנם יל"ע ממש"כ כאן.
ואנו סבורים שאם כך אמר הרב נתיבי עם, ולא כסיפורים בעלמא, אלא בדברים שיש בהם נפ"מ להלכה ולמעשה, מסתמא היתה לו על כך ידיעה ברורה.
 
אתה מבין כהאול"צ ז"ל נ"ע שלא קיבלו הוראות מרן כהכרעת ודאי. ותדע שדברים אלו נסתרים בעליל מלשונות הפוסקים המפורשים מדורי דורות. וחבל לטחון עין יצחק טחון.
יש ספר (וישנו תח"י, משהו יוסף, שכחתי כרגע שמו), שהוא ע"ס הספר עין יצחק, ומראה שכל פוסק וכל ספר שצוטט בעין יצחק שכותב "קיבלנו הוראות מרן" - הוא עצמו במקומות אחרים חולק על מרן יעוי"ש ותרו"ץ
מה זה אומר ומה המסקנא בגדרי קבלת הוראת מרן, משאיר לך
 
הפוסקים כתבו לשונות שלא זזים מדבריו ימין ושמאל, לכל אשר יאמר, דיברו כ"כ בכללות, ובביטול גמור, ואיך אפשר לומר שחוזר רק על מקומות אלה. קשה לעיכול.
יעיין מר בספר הנ"ל בהודעתי הקודמת, ותראה שהם עצמם חולקים כסדר על מרן ז"ל
 
אמנם יל"ע ממש"כ כאן.
זה מלפני כד' שנים. והכוונה פשוטה לפניה ולאחריה שהנתיבי עם אמר שבבל הלכו אחרי אותו רב בדברים הנוגעים למעשה. שאלמלא הוא היו נוהגים אחרת. אבל מה שאין נפ"מ למעשה שנכתב כאן, הכוונה שמרן זיע"א לא ישנה את השגותיו על הבא"ח בין אם היה אותו רב אשכנזי ללא היה.
 
מהדיון כאן נראה שהרב @לשמור ולעשות כנראה לא מכיר את חיבורי החיד"א (ואחריו הגרח"פ, שנתקנא בחיד"א בספרים אלו, ראה בהקדמתו למל"ח) הכוללים פסקי הלכות מקוצרים, מהם יוכל ללמוד ולהשכיל על הוראתו לרבים אם היא כמרן במקום שחולק על האר"י ז"ל וכו'
 
מהדיון כאן נראה שהרב @לשמור ולעשות כנראה לא מכיר את חיבורי החיד"א (ואחריו הגרח"פ, שנתקנא בחיד"א בספרים אלו, ראה בהקדמתו למל"ח) הכוללים פסקי הלכות מקוצרים, מהם יוכל ללמוד ולהשכיל על הוראתו לרבים אם היא כמרן במקום שחולק על האר"י ז"ל וכו'
ובאיזהו מקומן יש יוצא מן הכלל גם בהוראה לציבור, מחמת טעמים שונים, וכמו שמרן רבינו זיע"א העלה בכמה דברים דלא כשלחן ערוך. אבל זה יוצא מן הכלל, והכלל כנ"ל.
וכמה מהם ביאר בעין יצחק. צא וראה.
 
חזור
חלק עליון