• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם מנהגי בגדד הושפעו מהאשכנזים כטענת הרב נתיבי עם?

ובאיזהו מקומן יש יוצא מן הכלל גם בהוראה לציבור, מחמת טעמים שונים, וכמו שמרן רבינו זיע"א העלה בכמה דברים דלא כשלחן ערוך. אבל זה יוצא מן הכלל
ומה הכללים בזה? ומתי זה בגדר של "יוצא מן הכלל " ומתי לא?
ואם קבלת מרן ז"ל היא כמרא דאתרא, מהיכ"ת לא לפסוק כדבריו בכמה דברים?
 
זה ממש לא 'יוצא מן הכלל'
אגב, אולי ראוי בפורום זה לפתוח אשכול על מקומות שביבי"א לא פסק כדעת מרן ז"ל אבל תחילה נשאל את הרב @בנימין לוריא האם יש כזה אשכול? מקומות שדנו בזה בפורום?
זה יוצא מן הכלל, כי מה שכתבו מאות אחרונים שקיבלנו הוראות מרן לכל אשר יאמר וכל מי שחולק עליו כחולק על השכינה ואפילו אלף אחרונים לא יכולים לחלוק עליו והוא מאריה דאתרין וכהנה לשונות, זה כלל!
 
זה יוצא מן הכלל, כי מה שכתבו מאות אחרונים שקיבלנו הוראות מרן לכל אשר יאמר וכל מי שחולק עליו כחולק על השכינה ואפילו אלף אחרונים לא יכולים לחלוק עליו וכהנה לשונות, זה כלל!
מציע לך לזרוק כאן שם של פוסק אחד, מתוך מאות הפוסקים, שכותב שקיבלנו הוראות מרן, ונבדוק את דעתו במקו"א בספרו אם הוא באמת סובר שקיבלנו הוראות מרן
לא מתחייב לבדוק, אבל חזקה על חברי הפורום שיבדקו זאת
 
מציע לך לזרוק כאן שם של פוסק אחד, מתוך מאות הפוסקים, שכותב שקיבלנו הוראות מרן, ונבדוק את דעתו במקו"א בספרו אם הוא באמת סובר שקיבלנו הוראות מרן
למען הדיוק, כוונתי במודגש, שנראה אם הוא מפרש "קבלת הוראות מרן" כקבלה מוחלטת וכהבנת הרב עין יצחק
 
זה יוצא מן הכלל, כי מה שכתבו מאות אחרונים שקיבלנו הוראות מרן לכל אשר יאמר וכל מי שחולק עליו כחולק על השכינה ואפילו אלף אחרונים לא יכולים לחלוק עליו והוא מאריה דאתרין וכהנה לשונות, זה כלל!
על הלשון שכל החולק וכו' - כתבתי לעיל שהרמ"א כתב אותה
ועל הלשון ש"אלף פוסקים" - כתב אותה ר"י מולכו ז"ל, והוא עצמו חולק על מרן ז"ל במקומות הרבה בשו"ג
ונפל פיתא בבירא
 
וכל מי שחולק עליו כחולק על השכינה
משפט זה אגב, כתבו הרמ"א בתשובה...
אם יתברר לך פוסק שכותב שהחולק על מרן ז"ל כחולק על השכינה, והוא עצמו חולק על מרן ז"ל כסדר, מה תאמר?...
על הלשון שכל החולק וכו' - כתבתי לעיל שהרמ"א כתב אותה...
מה תאמר? כחולק על השכינה - ולא בשמים היא...
לפני שאתה נתפס לזה בכל עוז, עיין ברמ"א שכתב לו כן בדרך שבח על מקרה מסוים שאירע, שלמעשה פסקו כמרן, אף שהוא צריך להבין את הפסק. ופשוט שלא קיבל הוראותיו לא בתורת ודאי וגם לא בתורת ספק. ואגב במקומות רבים לא "הכריע בסוגיא" נגד מרן [כניכר בעליל שהלך אחר מיעוט הראשונים בלא הכרח וכדו'] אלא קיים מנהגים שקדמו למרן באשכנז. ודו"ק היטב.

ולך נאה לך יאה להכיר משפט זה גם בהקשר כללי, של קבלת הוראות מרן באמת. דמהר"ח פלאג'י בספרו כל החיים (מערכת פ' דף כו.) הביא מהר"מ מזרחי שכתב על מרן הב"י, שכל דבריו וראיותיו נגלות לנו ולבנינו, ורוח ה' דיבר בו, וכל החולק על דבריו כחולק על השכינה. ע"כ. ובספרו חיים ושלום (אהע"ז סי' לב דף עט.) הביא מ"ש רבי שמחה הכהן בעל שמות הגטין, בזה"ל: הב"י הוא השליט, ומישרים דובר ואין לנטות מדבריו ימין ושמאל, מקום שקיבלו הוראות הב"י חייבים הם ובניהם ובני בניהם עד סוף כל הדורות להזהר שלא לעבור על דבריו. ע"כ.

ונפל פיתא בבירא
לא פיתא ולא בירא.
 
מה תאמר? כחולק על השכינה - ולא בשמים היא...
לפני שאתה נתפס לזה בכל עוז, עיין ברמ"א שכתב לו כן בדרך שבח על מקרה מסוים שאירע, שלמעשה פסקו כמרן, אף שהוא צריך להבין את הפסק. ופשוט שלא קיבל הוראותיו לא בתורת ודאי וגם לא בתורת ספק. ואגב במקומות רבים לא "הכריע בסוגיא" נגד מרן [כניכר בעליל שהלך אחר מיעוט הראשונים בלא הכרח וכדו'] אלא קיים מנהגים שקדמו למרן באשכנז. ודו"ק היטב.
לא אמרתי שלא בשמים היא (כי באמת שיטת רוב הראשונים דתורה בשמים היא, עיין מנוחת שלום)
אתה ציטטת לשון זו כאמירה של "קבלת הוראות השו"ע"
והראתיך שמי שכתב כן, הוא עצמו חולק כסדר על השו"ע
כאן אתה מתרץ שהרמ"א לא חולק אלא מקיים מנהגים
אם כן אני מבין שלדעתך כל מי שבא לקיים מנהגים נגד השו"ע, זה לא נקרא נגד מרן ז"ל. ודברים אלו מנוגדים בעליל לשיטת מרן היבי"א זצ"ל
 
זה בדיוק מה שאני מנסה להסביר לך ללא הצלחה (אין לי את הסבלנות של הרב @פשוט )
הלא הגר"ח פאלאג'י חולק ופוסק לדינא דלא כהשו"ע בהרבה מקומות
ואם כן בהכרח לומר שכל דבריו אינם במשמעות שאתה מבין "קבלת הוראות מרן"
לא אמרתי שלא בשמים היא (כי באמת שיטת רוב הראשונים דתורה בשמים היא, עיין מנוחת שלום)
אתה ציטטת לשון זו כאמירה של "קבלת הוראות השו"ע"
והראתיך שמי שכתב כן, הוא עצמו חולק כסדר על השו"ע
כאן אתה מתרץ שהרמ"א לא חולק אלא מקיים מנהגים
אם כן אני מבין שלדעתך כל מי שבא לקיים מנהגים נגד השו"ע, זה לא נקרא נגד מרן ז"ל. ודברים אלו מנוגדים בעליל לשיטת מרן היבי"א זצ"ל
בשונה מ @פשוט אתה כותב שטויות, וחוזר וניעור ושונה ומשלש דבריך. ופעם אחרונה שאני כותב לך.
א. המקומות שהגר"ח פלאג'י חלק על מרן, והמקומות שהשאר חלקו על מרן, אין בזה סתירה לקבלת הוראות מרן בתורת ודאי, והאריך בזה הרב עין יצחק בחלק מהמקרים, שבכל מקום יש לדון בו לגופו, יש מנהג קדום ויש סב"ל ויש אילו היה רואה ויש ספק ספיקא ויש דברים שאינם לעיכובא מדינא ויש ויש ויש. ואי אפשר לסתור את לשונותיהם המפורשים של קבלת הוראות מרן ברורה ומוחלטת.
ב. לא בשמים היא נכתב בהלצה כמובן עם ג' נקודות. למרות שלהלכה באמת נפסק דלא בשמים היא, ולא פוסקים הלכות ע"פ בת קול, וכמו שהאריך ביבי"א גבי שו"ת מן השמים.
ג. מה שכתבת שתירצתי שהרמ"א לא חולק אלא מקיים מנהגים וכו', לא אכפול הדברים, שזה רק כתבתי באגב וכו'. ומגוחך להשוות את הרמ"א שקיים את מנהגי אשכנז הקדומים, לכל מי שמקיים איזה מנהג שהוא, ועוד יותר מגוחך להשוות את הרמ"א שלא קיבל הוראות מרן כלל וכלל, על אף השבחים שכתב על מרן, לאחרוני עדות המזרח שכתבו שקיבלנו הוראות מרן ולכל הדעות קיבלו לכה"פ כהנהגה ולא סתם אמרו מה שאמרו בהתבטאויות שלא מצינו כדוגמתם כלפי אף פוסק קדמון וחשוב ככל שיהיה, בלשונות אזהרה כלליות שלא לעבור על דבריו, ושבפועל לא סרים מדבריו ימין ושמאל, ולא רק שבחים ששכינה דיברה מגרונו וכד' שניכר מהלך תשובת הרמ"א שם למה התכוון וכנ"ל.
לא מנוגד לשיטת מרן היבי"א ולא בעליל, ומעכשיו לך תנגן בחליל ותפייט ילל יליל.
 
וכעת אני נזכר שראיתי בזמנו באחד הספרים שהביא שקבלת הוראות מרן היינו רק על כללו שפוסקים כתלת עמודי הוראה, ואיני זוכר מקור הדברים, וצריך לבדוק זאת.
בזכרוני שכתב כן באריכות בספר שם בצלאל. (ואמ"א).
 
נערך לאחרונה:
א. המקומות שהגר"ח פלאג'י חלק על מרן, והמקומות שהשאר חלקו על מרן, אין בזה סתירה לקבלת הוראות מרן בתורת ודאי, והאריך בזה הרב עין יצחק בחלק מהמקרים, שבכל מקום יש לדון בו לגופו, יש מנהג קדום ויש סב"ל ויש אילו היה רואה ויש ספק ספיקא ויש דברים שאינם לעיכובא מדינא ויש ויש ויש. ואי אפשר לסתור את לשונותיהם המפורשים של קבלת הוראות מרן ברורה ומוחלטת.
במטותא, באר לי דברי הגרח"פ ז"ל בספרו הגש"פ חיים לראש (הטבת הנרות אות ג') וז"ל: "אם הברכה קודם ההדלקה או אחר ההדלקה היא מחלוקת הפוסקים, וראיתי נוהגים דהאיש כשמדליק מברך קודם, והאשה אחר שתדליק, וכל אחד יעשה כמנהגו"
או דברי הגחיד"א ז"ל במחב"ר (סימן רס"ג סק"ד) שכתב שהאשה קודם תדליק נרות שבת ואח"כ תברכנה.
או מש"כ הארץ חיים (יור"ד סימן ר' סק"א) בשם הגחיד"א בשיו"ב והחקרי לב שפשט המנהג שנשים תטבולנה ואח"כ תברכנה, ושוב תטבולנה, כמו שכתב השל"ה עיי"ש.
מדוע ולמה נטו קו מדעת מרן ופסקו שהנשים תעשינה כמנהג לברך אחר טבילה והדלקת הנר.
 
בשונה מ @פשוט אתה כותב שטויות, וחוזר וניעור ושונה ומשלש דבריך. ופעם אחרונה שאני כותב לך.
סליחה, אני ממש מתנצל שאיני יכול להמשיך לכתוב עוד שטויות... כי נתבקשתי ע"י ההנהלה של האתר שלא להמשיך להגיב כאן בנושא היות ודעתי בזה מנוגדת לשיטת מרן היבי"א זצ"ל ואין לדון בזה בפורום
בשונה מ @פשוט שלא נתבקש
והפרשנות המעוותת שלך שאין לדון בפורום בדעות החולקות על מרן זיע"א, היא הוצאת שם רע על ההנהלה.
 
נערך לאחרונה:
במטותא, באר לי דברי הגרח"פ ז"ל בספרו הגש"פ חיים לראש (הטבת הנרות אות ג') וז"ל: "אם הברכה קודם ההדלקה או אחר ההדלקה היא מחלוקת הפוסקים, וראיתי נוהגים דהאיש כשמדליק מברך קודם, והאשה אחר שתדליק, וכל אחד יעשה כמנהגו"
או דברי הגחיד"א ז"ל במחב"ר (סימן רס"ג סק"ד) שכתב שהאשה קודם תדליק נרות שבת ואח"כ תברכנה.
כבר התייחס מרן הראשון לציון שלי' בשיעורו, שהחיד"א לא ראה בזה דין הנוגד את שיטת מרן, אלא כחומרא מעבר לדבריו, כמ"ש החיד"א בלשון "תיסגי לן להחמיר בשבת", ואם ראה שכך המנהג בזמנו, אין טעם לפוסלו. ואילו היה מתייחס לחשש איסור ברכה לבטלה לבטלה שבזה, שמא היה כותב אחרת.
או מש"כ הארץ חיים (יור"ד סימן ר' סק"א) בשם הגחיד"א בשיו"ב והחקרי לב שפשט המנהג שנשים תטבולנה ואח"כ תברכנה, ושוב תטבולנה, כמו שכתב השל"ה עיי"ש.
מדוע ולמה נטו קו מדעת מרן ופסקו שהנשים תעשינה כמנהג לברך אחר טבילה והדלקת הנר.
כי לא פשוט כלל שזה נגד מרן, וכמו שהאריך החקרי לב ח"ב יו"ד סי' לא, שתמה על השל"ה איך תפס כמנהג נגד דעת מרן ורוה"פ, וביאר בכוונתו שתעשה תנאי וכו', ולעולם אין זה נגד מרן. ועוד טרחו ליישב עם דעת מרן.
אם כיוונת לרמוז או לומר לי משהו, לא הבנתי.
שסוף סוף אני נהנה (בינתיים) מהודעותיך שרק גורמות לנו להתחדד.
 
יש ספר (וישנו תח"י, משהו יוסף, שכחתי כרגע שמו), שהוא ע"ס הספר עין יצחק, ומראה שכל פוסק וכל ספר שצוטט בעין יצחק שכותב "קיבלנו הוראות מרן" - הוא עצמו במקומות אחרים חולק על מרן יעוי"ש ותרו"ץ
מה זה אומר ומה המסקנא בגדרי קבלת הוראת מרן, משאיר לך
רשימה באותו סגנון (אם כי לא מקיפה כמו זו שתיארת) עשה הרב ישי אחיטוב במאמרו שהובא כאן: https://tora-forum.co.il/threads/בדרכו-קובץ-מאמרים-בדרכו-של-הגר-מ-אליהו-זצ-ל.46442/
 
חזור
חלק עליון